Distro's & fase-draaiers?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

@Jeroen:
    LDI is the leading conference & trade show for the live entertainment industry, hosting designers, manufacturers & technology pros for business & training.

de theater en licht-beurs van america.
    en de mobiele trek komt van www.hoffend.org , een systeem dat je in een kwartier kunt ophangen, met maximaal 8 draden per machine. Je moet alleen wel H-balken (of I-profielen ) hebben hangen. En een hoogwerker is gemakkelijk, dus met het ouderwetse klim-gebeuren wordst het ff iets lastiger.

@jacco :
    ben zeer geintereseerd. schemaatjes oid beschikbaar?? (vooral die CE vind ik interessant..)

Comment

• Rigroy
      • Oct 2004
      • 2

Als ik jullie was zou ik eens met Onne of Fried van Flashlight gaan praten: die zijn namelijk al een een gevorderd stadium van distro-ontwerp, waarbij er daadwerkelijk communicatie is tussen motor en distro (via een netwerk connectie)
      Uit mijn hoofd:
      - motors krijgen een centraal fasegecorrigeerde spanning aangeleverd
      - ALLE sturing, incl noodstop gaat via een netwerk
      - motor kan per type herkent worden
      - in de motor zelf zit electronica voor thermische beveiliging etc.
      - Elke motor heeft een eigen I.D. (ip-nummer) en kan op die mannier induvidueel ingesteld worden, of gegroepeerd met anderen
      - bewegingen zijn individueel of per groep te maken
      - foutmeldingen ("einde ketting" bijvoorbeeld) kunnen slechts een groep afschakelen
      - etc

Tja, gaat dit ooit werken, ik denk alleen als er naast de riggers techneuten rondlopen die alleen maar bezig zijn dit zaakje op te tuigen. Maar effe een paar stagehands inhuren om 100 motors tot op aanpikhoogte met een pickle in te lopen kun je wel vergeten.

Uit staal zijn wij gemaakt, en tot staal zullen wij wederkeren...[8D]

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5429

Hallo Rigroy,

De stand van de huidige techniek is er één van het hier en nu.
        De technische vooruitgang maakt dat de huidige stand van de techniek over 10 jaar verouderd is.

En IDD zijn we ergens in '96 begonnen met een heel nieuw programma van eisen voor de motorbesturing bij Flashlight. (heb ik destijds ook nog een tijdje aan de wieg van staan schudden)
        De Cyberhoist is mede als gevolg daarvan ontstaan.

Overigens is men bij Prolyte ook begonnen met het door middel van een chip individueel 'taggen' van die Prolyft-takels.
        Hoe dat in de controls verwerkt zit / te verwerken is, weet ik (nog) niet.

En die opmerking over 'riggers en techneuten' en 'niet FF een paar stagehands' was ook al dik 10-15jr "aktueel".
        Wij maken al meer dan 10 jaar onderscheid tussen:
        - rigging ontwerper;
        - rigging chief;
        - electricien-rigger;
        - operator-rigger;
        - klimmend rigger;
        - grond rigger;
        - trussing rigger;
        - leerling rigger;
        - rigging assistent en
        - rigging stagehand.

Een beetje van van alles kan natuurlijk prima zolang de installaties en systemen eenvoudig blijven en de producties niet te groot (zeg minder dan 15 takels en minder dan 150m truss).
        Toen ik begin jaren 80 begon was 4-6 takels de standaard,en producties met 20 takels waren grote klussen!

Sommige van die bovenstaande disciplines kunnen prima worden gecombineerd.
        Andere absoluut niet, want zelfs mensen met hoogtevrees kunnen prima grond-riggers zijn,
        maar die moet je niet op een truss of een spant laten werken.

En een rigging stagehand is nou eenmaal geen klimmend rigger.
        Al ben ik de blaaskaken nog wel eens tegengekomen, die deden alsof ze
        'in '87 de rigging bij Prince in de Galgewaard gedaan' hadden.
        Ja, de rigging kisten de bühne opduwend.

een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

Working...