Hijsen aan klim-karabiners

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • splash
    • Aug 2002
    • 342

Hijsen aan klim-karabiners

Is het toegestaan om te hijsen aan klimkarabiners?
    Zoja, hoe moet ik de gegevens die in de haak geponst staan interpreteren?
    In de haak staat <=>22KN^8KN Ik had al begrepen dat dat slaat op de belastingen in horizontale en verticale richting. Hoe zit dit met de VF? is deze er al bij inbegrepen of moet deze nog berekend worden?
    Als deze nog berekend moet worden zou het dus neerkomen op 220 kg/haak (22000/10/10=220 kg : max belasting haak/G/VF)
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5430

Hoi splash,
    Het is voor je eigen risico, en er is geen enkele fabrikant van dat spul die je er OOIT voor aansprakelijk zult kunnen stellen als er wat mis gaat.
    De gegevens op klimmateriaal geven de breuksterkte(s) op, de veiligheidsmarge bepaal je zelf.

Aluminium heeft een zeer lage vermoeiingweerstand in vergelijking met staal.
    Stalen haken (om te hijsen) moeten tenminste 40.000 keer een volledige belasting kunnen opnemen. Op stalen haken staat de (gegarandeerd) veilige toelaatbare last.

Voor klimmateriaal worden dit soort eisen niet gesteld.
    En fabrikanten zeggen dat je na enkele stootlasten die dingen moet weggooien.
    Profklimmers gooien hun materiaal na één (of twee?) seizoenen gewoon weg. En dan zijn die dingen misschien maar 100 of 200 keer echt gebruikt.

Ga jij hijsen bij maximaal 220kg, dan zal er niets gebeuren, maar hou je dat 10 jaar vol, met 200 hijsjes per jaar... wie weet.
    Dus je moet de lastgrootte- en gebruiksfrequentie-gegevens van de per stuk gemerkte carabiners noteren.
    Formeel moet je dat toch al, en wil je de verzekeraar nog kunnen paaien, kun je dat bij die hijs-'biners' maar beter doen ook.
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• splash
      • Aug 2002
      • 342

Bedankt rinus,
      Het gaat over de TC van mijn school: Een van de leden heeft een lading klim-karabiners en 2 stukken klimtouw op de kop weten te tikken (1 of 2 keer gebruikt bij z'n pa op de zaak voor outdooractiviteiten voor teambuilding onder het personeel).
      Nu had die mafkees al het plan om spullen aan het klimtouw op te gaan hangen, maar daar ga ik zowiezo een stokje voor steken.[B)] Over de klimkarabiners was ik niet helemaal zeker of dit geoorloofd is. Eigenlijk zouden we gewoon green-pin harpen moeten hebben, maar met een beperkt budget kiest de meerderheid er echter voor om fun-spul (scans, dmx-interfaces) aan te schaffen.[V] Nu hangt alle troep nog aan gamma-kettingen en gamma-harpjes.[V]

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5430

Hallo splash,
        Een stalen Green-pin harp van 1 ton (breeksterkte 5000kg) is echt goedkoper {~€5?)dan zo'n alu blits biner (van 2200kg breeksterkte) {~€8a10} hoor.
        Maar ja, goedkoper dan gratis kan iets niet zijn... (geld toe daargelaten).

Dat klimtouw kun je hem toch ook laten opeten, veeeeel sambal en beetje pindasaus erbij, heeeerlijk!
        Klimtouw is gemaakt van polyamide (nylon) of net als rondstroppen van polyester. Allebei rete-temperatuursgevoelig... en spots zijn warmtetbronnen... Dat komt dan mooi uit kun je die touwen daarop klaarstoven.
        En ook nog bedankt voor de tip: ik ga aandelen Gamma kopen!
        Blijf strijden voor de goede zaak..
        alleen: dat wordt pas gewaardeerd als die fun-stuff naar beneden is gemieterd.
        groeten
        Rinus

Comment

• splash
          • Aug 2002
          • 342

citaat:Geplaatst door rinus bakker

Hallo splash,
          Dat klimtouw kun je hem toch ook laten opeten, veeeeel sambal en beetje pindasaus erbij, heeeerlijk!
          Das eigenlijk ook wel een beetje zonde... Het is en blijft klimmateriaal dus kan altijd nog gebruikt worden om onszelf op hoogte te zekeren...

Comment

• Diedel
            • Sep 2004
            • 24

He Splash,

als je dat touw gaat gebruiken, check het cm voor cm! Je weet nooit zeker wat er mee is gebeurd, ook al komt het ogenschijnlijk bij een betrouwbaar persoon vandaan. Een klimtouw kan levensgevaarlijk beschadigd zijn zonder dat je dat op het eerste gezicht kan zien. Laat het dus controleren door iemand die er verstand van heeft!!

Groets,

Diedel!

Comment

• rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5430

Hoi Diedel,
              en hoe ziet diegene die er verstand van heeft datgene wat volgens jou 'je op het eerste gezicht niet kan zien'.
              we hebben allemaal ogen, en we moeten ze gewoon allemaal (willen) leren gebruiken.
              cm voor cm ... kan trouwens ook door er
              - met de vingertoppen aan te voelen,
              en
              - naar te luisteren terwijl je het rustig langs een ronde rand haalt.....

Comment

• Diedel
                • Sep 2004
                • 24

Hoi Rinus,

wat je zegt is absoluut waar, je moet je ogen leren gebruiken (en ik heb nog veel te leren). Als je niet weet waar je naar moet kijken, zal je het ook niet zien. Hoe degene ziet "wat je op het eerste gezicht niet ziet" is volgens mij dus een kwestie van kennis en ervaring. Ik heb trouwens nog nooit een touw gecontroleerd door het langs een rand te halen, kan je daar wat meer over vertellen?
                Wat voor een klimtouw geldt: zodra je de kern door de mantel ziet: wegmikken! Of doorsnijden en je hebt twee touwen... Wat er echter ook kan gebeuren, is dat de mantel slechts licht beschadigd is, wat niet of weinig zal opvallen doordat je touw misschien al enigezins pluist(wat overigens geen kwaad kan). Ondanks dat je mantel er dus redelijk goed uitziet, kan je kern zwaar beschadigt zijn. Dit zie je pas na grondig uitproberen (dubbelvouwen, dubbel door laten rollen, buigen,NIET ERAAN GAAN HANGEN, etc). Iemand die weinig of nooit met touw werkt, zal het niet opvallen. Iemand die er vaak mee werkt, bijvoorbeeld iemand als jij, een kliminstructeur of iemand uit een goede bergsportzaak, zal het zeker zien.

Nog even over die prijzen: als klimmers kunnen we dus beter harpen gaan gebruiken ipv karabiners!

Groeten,

Diedel!

Comment

• Juce
                  • Aug 2001
                  • 203

toch even op reageren:

Een klimtouw is bij defenitie niet geschikt om mee te hijsen. Een klimtouw heeft namelijk een rekkingsfactor.
                  Dit zorgt ervoor dat het 1 niet makkelijk hijst want de last begint gaan te veren en je hebt veel wrijving. En 2 dat door de verende last je telkens een dynamische belasting krijgt. Klimtouwen verliezen hun sterkte heel snel bij dynamische belasting ...

En wat de vergelijking betreft tussen harpen en klimkarabiners... Ik veronderstel dat het een grap is, maar ik neem jou anders toch niet mee op klimtocht als je al dat gewicht wilt meesleuren en tijd verliest met het in elkaar schroeven van de harpen

Juce

Comment

• johan L.
                    • May 2001
                    • 384

Klimtouw is er zowel met als zonder rekkings factor juce.

Bergen & stuff rekkend (hoofd lijn)
                    Grotklimmers & looplijnen (niet rekkend)

Maargoed dat wil nog niet zeggen dat je dr lampen aan moet gaan hangen.

Maar wat is dan een goede optie om als "hijstouw" te gebruiken om bijvoorbeeld je haak van
                    de takel boven te krijgen of een spotje als je de truss niet meer kan laten zakken.
                    Net deed ie het nog.

Comment

• rinus bakker
                      • Mar 2002
                      • 5430

We bedoelen vast dynamische en statische touwen, en met rekking vast de elastisciteit.
                      Het verschil zit in de
                      1: toegepaste kunststof: polyester rekt veel minder (~3%) dan polyamide (=nylon) (~10-15%)
                      en
                      2: de structuur van de kern-vezels: in allerlei vormen van vlechtwerk (staat uitrekking toe) tot volkomen rechtuit liggende vezels (geen rek).
                      Voorklimtouwen (alpinisme = 'in de bergen') zijn dynamisch - om een valstoot te absorberen.
                      Afdaaltouwen (speleogie = 'in de grotten') zijn statisch - om tijdens het afdalen toch niet te water te raken....
                      En al die kunststoffen hebben hetzelfde probleem als de (polyester!) rondstroppen:
                      Ze zijn gegarandeerd tot een temperatuur van 100 graden C (daarboven verliezen ze hun sterkte en ze smelten weg bij pakweg 250 graden C).
                      En 100 graden wordt door heel veel spots (ook in hun licht-bundel) gemakkelijk geproduceerd.
                      PLUS:
                      Die touwen zijn NOOIT ontwikkeld of bedoeld voor hijswerkzaamheden in de zin van Wetgeving en Normering.
                      "I'll rest my case!"

Comment

• Diedel
                        • Sep 2004
                        • 24

@ Juce: de gedachte van een klimmer in de wand met ipv karabiners harpen in je setjes moet je toch wel hebben overtuigd dat ik idd een grapje maakte... Daarbij maaktre ik mijn opmerking over touwen omdat splash letterlijk zegt dat hij het wil gebruiken om zichzelf te zekeren, niet om te hijsen.
                        Voor de rest sluit ik me bij Rinus aan. Waar wij deze touwen voor kunnen gebruiken in ons vakgebied is nooit om te hijsen, alleen om te zekeren en voor werkposisionering bij werken op hoogte, maar daar komt nog veel meer bij kijken en wijken we denk teveel van de topic af.
                        Maar, Rinus, een goede statische lijn kan toch als hijstouw worden gebruikt voor bijvoorbeeld de haak van een motortakel, of niet? en zo nee, wat gebruik je daar dan voor? (laten we even al het "gezond verstand" buiten beschouwing laten, ik geloof dat we het daar wel over eens zijn, gaat mij hier om de materiaal kennis)

Groets,

Diedel!

Comment

• johan L.
                          • May 2001
                          • 384

thanks rinus voor de goeie uitleg over klim en zekertouwen,

maar dan rust nog de vraag, wat is een goed "touw" om even iets te hijsen? een parretje bijvoorbeeld.
                          Net deed ie het nog.

Comment

• rinus bakker
                            • Mar 2002
                            • 5430

citaat:Geplaatst door Diedel
                            Maar, Rinus, een goede statische lijn kan toch als hijstouw worden gebruikt voor bijvoorbeeld de haak van een motortakel, of niet?
                            Absoluut, niks mis mee, jaren gedaan....
                            alleen liggen die 10-11mm dikke touwen minder lekker in de hand dan een 14mm 'boot-touw'.
                            Maar ik heb zelfs ook heel wat kettinge opgetrokken met dynamische touwen .... (aan mijn gesneuvelde/afgekeurde klimtouwen die ik gebruikte als afzeillijnen).
                            Ik lengtes tot pakweg 15m en met beperkte lasten (~20kg ketting) heb je weinig last van de elasticiteit....
                            Anders wordt het als je een 25m 2ton Lodestar-ketting met een pulley door de grondploeg laat optrekken met een dynamisch touw (=50m) LOL!

Comment

• Juce
                              • Aug 2001
                              • 203

Als hij het had over klimtouwen uit het adventure gebeuren, dan denk ik toch meteen aan dynamische touwen. Static lines hebben heel andere toepassingen zoals al eerder gezegd.

En hij maakt in zijn eerste post wel duidelijk de opmerking dat ze alles aan die touwen willen ophangen (dus ik veronderstel ook hijsen).

Vandaar mijn opmerking.
                              Maar het antwoord op zijn post is ondertussen al wel gegeven.

En ik gebruik inderdaad zelf ook wel statische touwen om takelkettingen te hijsen en om mezelf naar boven te jumaren.

Juce

Comment

Working...