Schuine reeptrek ?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • AJB
    • Jul 2003
    • 2289

citaat:Geplaatst door G-LiTe
    Voor de onwetenden is de schuine reeptrek WEL verboden
    Voor de onwetenden is riggen uberhaubt verboden...
    If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
    ------------------------------------------------
    Arvid Buit
    Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• rinus bakker
      • Mar 2002
      • 5429

Ik wil het citaat in AI-17 nog wel eens precies opzoeken, maar neem van mij aan: in Nederland is schuine reeptrek NIET Toegelaten (=verboden).
      Tenzij er door "Vooraf gemaakte berekeningen en tekeningen, vastgelegd in een hijsplan" (= de roemruchte PRIE - productie risico inventarisatie & evaluatie) kan worden aangetoond dat er geen gevaar schuilt in de geplande hijswerkzaamheden.
      Hijsen in de buurt van hoogspanningsleidingen is ook verboden binnen een bepaalde afstand, tenzij er kan worden aangetoond dat de stroom van die leidingen is afgeschakeld.
      Schuine reeptrek is hijsen met de "laadreep" (de hijsende, dus bewegende (!) staalkabel of ketting) onder een hoek met de loodlijn. (of woorden van gelijke strekking.)
      2 G-lite...
      mogen die draadstangen die jij bedoeld ook dwars belast worden over een afstand van 75cm????
      Je hebt daar een buigend moment van hier tot Tokyo, en waarschijnlijk wordt die dwarse kracht vooral opgevangen door de doorvoerkokertjes die op de gips/stucwerkplafonds gemonteerd zitten.
      Maar in mijn tijd zaten nog helemaal geen draadeindes en moest je daar 'echt' riggen = bridlen boven de doorvoergaten in een soort donkere 'zolder-kruipruimte' vol stof en spinnen, en een giga-klerenzooi aan aircokanalen, electra-leidingen, huis-luidsprekers, spinklerbuizen, gipscompartie-menteringen en weet-ik-veel.
      Want wat die malloten nu hebben uitgevreten was 10 jaar geleden absoluut ondenkbaar zonder een halve afvalcontainer aan gips op die hoogpolige parketvloer te laten mieteren.
      Ik heb destijds 3 keer een offerte gedaan aan de hoofd TD van Huis ter Duijn om er vaste riggingpunten te installeren.
      Maar die hoofden TD werden haast net zo vaak ververst als het bier in de tap.
      (En nooit zelfs maar overwogen om draadeinden te gebruiken... Dus ik was vast te duur).
      Time shall tell.
      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• G-LiTe
        • Apr 2004
        • 196

2 Rinus,

Mijn opmerking over het zijdelings belasten van draadstangen was niet tot betrekking dit voorbeeld, maar gewoon in zijn algemeenheid. Ik ken inderdaad geen draadstangen van 75cm die je dwars kan belasten, maar ik wou even de stelling dat je uberhaupt onder geen enkele omstandigheden draadstangen dwars mag belasten, tegenspreken.
        Elke simpele boutverbinding die op afschuiving belast wordt, is in se een draadstang die dwars belast wordt, ergo iets dat dagelijks toegepast wordt in onze leefwereld.
        Als ik iemand dan uit het feit dat dit een ongeoorloofde belasting is voor draadstangen de conclusie hoor trekken dat je uberhaupt draadstangen nooit dwars mag belasten, dan rijzen mijn haren ten berge

Wat de schuine reeptrek betreft, naar de letter van de Nederlandse wet zal je vast op dit punt gelijk hebben, maar ik weet nu niet of de Nederlandse of voor mijn part de Belgische, Zimbabwaanse, of Hottentotslandse wet op dit vlak altijd het groot licht zijn.

In de VS was het tot nog zeer recent een voorkomende techniek om bridles te creeren door twee electrotakels te verbinden en op die wijze een 'adjustable bridle' te creeeren.
        Harry Donnovan maakt hier nog gewag van in zijn lijvig naslagwerk Arena Rigging en uit eigen ervaring weet ik dat dit in vorige eeuw (en dat is nog niet eens zo lang geleden als het klinkt ) een zeer courante praktijk was bij Claire Brothers (Een der meest gerenomeerde geluidsboeren van deze aardkloot) op hun internationale toursets.

Statisch/mechanisch is de resulterende evenwichtstoestand van een lichaam dat aan vast schuin staal, of schuine motorhijspunten hangt niet verschillend. Dat het gevaar zit in een resultante variabele hoek die bepaalde extreme waarden makkelijk kan overschreiden, terwijl dat met een vaste staalverbinding al bij voorbaat vastligt, dat begrijpt iedere insider. Dat het zeer raadzaam is om het te vermijden en eerst alle work-arounds toe te passen, daar ben ik het voor 1000% mee akkoord. Maar wederom wil ik aantonen dat het echt wel voorkomt in de praktijk, en dat het niet altijd het werkstuk is van 'Erkend Onopgeleide Prutsers', maar soms van mensen die terdege weten waar ze mee bezig zijn.

Maar zoals hiernaast al aangegeven staat Rinus, i'm a newbie
        Greetz.

G-LiTe

Oneindig zijn 2 dingen: het heelal en de domheid van sommige individuen

Comment

• Davy Gabriels
          • Aug 2002
          • 819

citaat:Ik wil het citaat in AI-17 nog wel eens precies opzoeken, maar neem van mij aan: in Nederland is schuine reeptrek NIET Toegelaten (=verboden).
          Ok, gisteren is men bij mij thuis welfels komen leggen.Hier worden dan in de D-schakel van de hijskraan 2 kettingen onder een hoek van ongeveer 60° gehangen, dus een serieuze reeptrek.Maar dit kan gewoon niet anders, of kan jij mij dan uitleggen hoe ze in NL welfsels leggen zonder een schuine belasting te hebben?

Bestaat er een formule die aangeeft dat bv. bij 60° schuinte de toelaatbare belasting met x procent verminderd? Als je bv bij 60° nog maar de helft van je toelaatbare belasting overhoudt, dan neem je toch gewoon een takel en ketting die 2x zwaarder is?

Comment

• tomv
            • Jun 2003
            • 331

In belgië ook al meermaals gezien voor welfsels te leggen:

Aan haak van kraan een metalen balk, aan weerszijden van die balk een oog voor daar kettingen aan te bevestigen die op hun beurt de welfsels 'meenemen'.

Als die balk nu nog es in lengte is te veranderen heb je geen probleem met schuine reeptrek.
            En ik denkt dat ze het zo ook in Nederland doen.
            Tom

Comment

• Davy Gabriels
              • Aug 2002
              • 819

Alleen maken ze door hun schuine reeptrek gebruik van die extra krachten om de welfsels te klemmen...

Comment

• tomv
                • Jun 2003
                • 331

Kweet het, zelf ook al vaak genoeg welfsels gelegd en ook altijd met schuine reeptrek.
                Maar dat systeem met die balk moet ook werken anders gebruiken ze het niet.
                voila dit bedoelde ik dus:
                Tom

Comment

• som
                  • Nov 2002
                  • 787

citaat:Geplaatst door Davy Gabriels

citaat:Ik wil het citaat in AI-17 nog wel eens precies opzoeken, maar neem van mij aan: in Nederland is schuine reeptrek NIET Toegelaten (=verboden).
                  Ok, gisteren is men bij mij thuis welfels komen leggen.Hier worden dan in de D-schakel van de hijskraan 2 kettingen onder een hoek van ongeveer 60° gehangen, dus een serieuze reeptrek.Maar dit kan gewoon niet anders, of kan jij mij dan uitleggen hoe ze in NL welfsels leggen zonder een schuine belasting te hebben?

Bestaat er een formule die aangeeft dat bv. bij 60° schuinte de toelaatbare belasting met x procent verminderd? Als je bv bij 60° nog maar de helft van je toelaatbare belasting overhoudt, dan neem je toch gewoon een takel en ketting die 2x zwaarder is?
                  bij hijsen met een 2-sprong onder hoek gaat je capaciteit idd met bakken omlaag.
                  bij nagenoeg elke hijskettingboer van formaat kan je dan ook posters krijgen met tabellen hoeveel je nog met welke ketting mag hijsen.
                  schuin trekken mag volgens mij alleen in vaste installaties en dan ook nog met vooraf aangegeven grenzen.

2g-lite;
                  bij wat jij draadstangen noemt gebruiken de meesten de naam bouten.
                  om maar geen babylonische dingen te verwarren
                  alleen al omdat een standaard bout 8.8 en een draadeind slechts 4.6 kwaliteit is.
                  (voor wie deze getallen niet kent; dit betekent per mm2 een breekkracht van 600 N, met een vloeigrens op 40% daarvan.)
                  Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• G-LiTe
                    • Apr 2004
                    • 196

2 Som:

In essentie is een bout een draadstang met een vaste moer, dat er capaciteitsverschillen zitten tussen bepaalde draadstangen en bouten lijkt me nogal logisch. En wees gerust, er zijn meer dan 1 type bout en draadstang te verkrijgen in onze dagelijkse wereld dan de twee standaardtypes dan jij noemt. Verder wordt in de metaal constructiebouw erg veel gebruik gemaakt zowel van bouten als van draadstangen. En wees gerust, die draadstangen hebben echt de capaciteit die ze moeten hebben.
                    Maar jij spreekt waarschijnlijk over de draadeinden en bouten uit de Gamma of andere klusshops. Ik denk dat Rinus ook al meerdere malen gesteld heeft dat de Gamma/Hubo/Praxis niet meteen de aangewezen zaak is om hoogwaardige bevestigingsmiddelen te scoren.

Maar zoals al gezegd, i'm a newbie

G-LiTe
                    Oneindig zijn 2 dingen: het heelal en de domheid van sommige individuen

Comment

• som
                      • Nov 2002
                      • 787

beste g-lite,

als chef machinebouw zijnde bij dit bedrijfje, http://www.bos-kampen.nl/nl/index.php

begrijp ik dat er meer dan 2 soorten bouten zijn
                      en ook wat de essentie van een bout is en hoevaak deze gebruikt worden[8D]
                      ook begrijp ik dat je die niet bij een bouwmarkt scoort

Comment

• rinus bakker
                        • Mar 2002
                        • 5429

De bedoelde staalkabel en ketting-stroppen in de tweesprongen zijn van een vaste maat:.... die veranderen niet qua lengte in het hijsproces.
                        Maar motor-bridles is andere koek.
                        Die zijn formeel verboden op het Nederlandse grondgebied, en daaraan hield ik mezelf en de Yanken & Brittons ook in de tijd dat ik in een aantal Nederlandse en Vlaamse Hallen de 'huisrigger' was.
                        En daarmee nooit echt problemen met die gasten gehad.
                        En wat een geluidsboer van een company als Claire Bros van rigging weet .... daar kunnen we nog wel eens een aparte topic over opzetten.
                        Laat Philips morgen een landbouwgewassen afdeling opzetten.... weten ze dan wat ze doen omdat ze Philips heten?
                        Schuine reeptrek is het hijsen van de last onder een hoek met de loodlijn... en hoe hoger je hijst hoe beroerder die hoek wordt ... en dus de krachten in hijsmiddelenen zowel als de spantmaterialen.
                        Bij die "Osterbüren" is hijsen onder een hoek met de loodlijn ook 'nicht zugelassen', maar tot een hoek van 7 graden met de loodlijn zal men je er niet voor bekeuren. Het 'handhavingsbeleid' is daar dus wat helderder.

Comment

• som
                          • Nov 2002
                          • 787

ik zou wel eens willen weten hoe groot de kracht in de ketting is bij een hoek van 91 graden met de loodlijn..

Comment

• rinus bakker
                            • Mar 2002
                            • 5429

He som,
                            voor iemand die bij een bedrijf werkt dat ook kranen bouwt ,
                            maak je knap slappe grappen.
                            Slappe scheefbek zogezegd.

Comment

Working...