Schuine reeptrek ?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5430

Schuine reeptrek ?

Vooriedereen die zich afvraagt wat dat ook weer is...
    op bijgaande site is een fraai voorbeeld te zien.
    http://www.soundworks.nl/lights/ kijk eens naar dat .... 4e plaatje!
    Mafketels die in Huis ter Duin een trussgridje op deze manier riggen moeten aan de schandpaal!
    Dit is niet alleen bestuursrechtelijk maar ook puur een economisch misdrijf. Met illegale acties de prijzen ondermijnen?
    Waar blijft toch die strengere handhaving?
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe
  • tomv
    • Jun 2003
    • 331

om deze foto gaat het:
    Tom

Comment

• rinus bakker
      • Mar 2002
      • 5430

Altijd goed dat er mensen zijn die niet zo digibeet zijn als ik.
      bedankt tomv!

Comment

• kokkie
        • Nov 2003
        • 1166

Tja, ik weet niet of er iemand weleens boven de plafondplaten heeft gekeken daar (ik dus wel), maar de ogen waar je aan mag hangen zijn gewoon een soort draadeinden van 75 cm met een oogmoer. Wel een flink maatje, maar absoluut niet geschikt om schuin te belasten. Volgens mij geeft HTD 500kg per punt aan en dat is ook echt max volgens mij aangezien je altijd boven publiek zit daar.
        Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• denkomieken
          • Jan 2004
          • 111

oke ik zie duidelijk dat deze verkeerd gerigged is maar rinus hoe zou jij met jou expertise dit riggen. Ik ken er namelijk niet zo veel van en hier in Belgie zijn er erg weinig die de wetgeving omtrent deze volgen. kleine tot middelgrote feesten bedoel ik dan.(er zijn ook uitzonderingen)

grtz
          ik zeg altijd--> geen klank zonder drank

Comment

• kokkie
            • Nov 2003
            • 1166

In dit geval is de enige oplossing een groter/ander grid, waardoor je takels en aanslagunt wel loodrecht onder 1 van de 16 hangpunten van de zaal komt. Breidels zijn geen optie als je de constructie boven het plafond kent en als de maten van dit carree echt belangrijk zijn dan zou je een mastergridje kunnen maken en dit daar weer onder hangen. Dat word dan wel scaffen, want zo hoog is de zaal niet, meter of 6/7 is denk wel max.
            Tot nu toe voor 4 verschillende bedrijven hier gewerkt en altijd handtakels gebruikt voor gewichtsbesparing en hoogte winnen.
            Verder denk ik dat als je de Pické zalen huurt je er best een fatsoenlijk licht en geluidsplan in kan hangen en zeker niet zo'n lullig carreetje in laten hangen. Die 4 extra 2m trussjes maakt echt niet meer uit op het budget van zo'n party.
            Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• tomv
              • Jun 2003
              • 331

En een carré op poten zetten, kan ook zeker. Of is dat niet mogelijk in die zaal.
              Tom

Comment

• AJB
                • Jul 2003
                • 2289

Ach niet alleen riggingtechnisch, maar ook lichttechnisch slaan ze de plank volkomen mis...

NOMINATIE VOOR DE J&H LOSER-AWARD 2004
                If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                ------------------------------------------------
                Arvid Buit
                Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• cobi
                  • Aug 2002
                  • 1083

citaat:Geplaatst door tomv

En een carré op poten zetten, kan ook zeker. Of is dat niet mogelijk in die zaal.
                  In deze zaal zit je altijd met 'dure' feestjes, trusspoten krijg je er niet zo gemakkelijk door denk ik bij de organisaties van dit soort feestjes.
                  Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• tomv
                    • Jun 2003
                    • 331

Dan blijft enkel de optie grotere carre oftewel mastergrid open

Maar als dit 'dure' feestjes zijn, waarom dan idd zo'n simpel carretje met een bergje fourbarren ipv een berje intelli en een fourbartje ofzo
                    Maar dat leidt ons tever af van het onderwerp
                    Tom

Comment

• rinus bakker
                      • Mar 2002
                      • 5430

De zaal in dat Hotel is een absolute ramp qua rigging,
                      maar dat wil niet zeggen dat je van je rigging dan ook een ramp moet maken.
                      Overigens zijn juist op die dure patserfeestjes de budgetten juist ook vaak een ramp.
                      Maar de vrees (of hoop?) dat HET ONGELUK ooit gebeurt, is wel erg aanwijsbaar bij dat soort geklungel.

Comment

• Filip
                        • Mar 2001
                        • 9

Een schuine reeptrek is niet toegelaten. Maar op pukkelpop heb ik buiten een cirkel gezien gerigd met 4 takels aan 1 truss die vertikaal in het midden stond. Is dit dan wel toegelaten met de nodige berekeningen? En als je een schuine reep trekt van 15° moet je dan ook al een andere manier zoeken voor te takelen ofspreekt men dan nog niet van een schuin reep?

Comment

• LJ Tom
                          • Nov 2003
                          • 202

citaat:Geplaatst door Filip

Een schuine reeptrek is niet toegelaten. Maar op pukkelpop heb ik buiten een cirkel gezien gerigd met 4 takels aan 1 truss die vertikaal in het midden stond. Is dit dan wel toegelaten met de nodige berekeningen? En als je een schuine reep trekt van 15° moet je dan ook al een andere manier zoeken voor te takelen ofspreekt men dan nog niet van een schuin reep?
                          Je hebt het hier op zeker? -> http://www.sonicsupport.nl/PDF/Pukkelpop.pdf
                          Groeten

Tom Venken

Comment

• Jasper-Lichtbron
                            • Jun 2001
                            • 2155

Kan iemand me uitleggen wat precies verstaan wordt onder een reeptrek? Ben niet zo into Rigging, kan me wel een voorstelling maken, maar heb liever een exactere definitie. Bestaat er ergens een lijstje van (Nederlandse) begrippen en hun uitleg op dit gebied?

Comment

• G-LiTe
                              • Apr 2004
                              • 196

Filip,

Ik weet niet goed of ik hier wel moet aan beginnen, want ik verwacht nu mensen die op me gaan schieten, maar ik ga er toch voor gaan.
                              Wat jij op Pukkelpop zag is wel toegelaten, zelfs wat je daar op de foto van dat setje in Huis Ter Duin ziet is in essentie niet verboden, het komt allemaal neer op 'weten wat je doet en berekeningen'. De stelling dat je ALTIJD vertikaal moet hijsen van je aangrijpingspunt naar je last is gewoon de ideaal gewenste manier, die het minste risico's inhoudt, maar in de praktijk lang altijd niet haalbaar. Elke bridle kan wel beschouwd worden als een 'schuine reeptrek' en ergo zou deze dan verboden zijn. Verder zou bijna elke kraanhijsbeweging in de bouwsector ook verboden zijn, tuurlijk larie en apekool.

De essentie lig in het feit dat je als 'gebruiker/constructeur' ervan bewust moet zijn dat je met het hijsen of bevestigen van lasten onder een hoek je naast de pure vertikale oplegreacties je horizontale reacties in je constructie induceert. Om dit ten volle te begrijpen zijn een paar uurtjes natuurkunde onontbeerlijk en om er terdege mee om te kunnen gaan, zelfs naar de limieten, is een lespakket mechanica/statica op HO-niveau aan te raden (of de cursus van Rinus )

Nu verschijnen er in deze thread twee voorbeelden, eentje van Huis Ter Duin en jij haalt er eentje aan van op Pukkelpop. Op Pukkelpo zijn de hoeken waaronder schuin bevestigd wordt in ieder geval al kleiner dan die van in Huis Ter Duin, los daarvan ligt het ratio vertikale last/horizontaal geinduceerde last ook hier veel gunstiger dan in het voorbeeld van Huis Ter Duin.

De foto in Huis Ter Duin straalt onkunde uit en het zou mij dan ook sterk verbazen of iemand van de 'riggers' daar ons een gecalculeerde afschatting zou kunnen geven van de horizontale lasten op zijn constructie en riggingpunten. Los van het verhaal van oogbouten in het plafond die niet horizontaal belast moegen worden (al bestaan er draadstangen + zeskant oogbouten die wel dwars op de draadstang belast mogen worden, deze worden erg veel toegepast in de industrie en tentstructuren (cfr. Veldeman/De Boer))

Nu is het met al deze materie net hetzelfde als met autorijden: zoalng je het niet beheerst, doe het niet. Dus om te eindigen met de stelling van de dag: Voor de onwetenden is de schuine reeptrek WEL verboden

Groeten,

G-LiTe
                              Oneindig zijn 2 dingen: het heelal en de domheid van sommige individuen

Comment

Working...