goede VGA-> video converter

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ws Soundexpresse
    • Jun 2001
    • 1007

beste mensen, over wat voor prijzen hebben we het bij deze apparaten?
    heb ik het dan over 500, 5000 of meer eurotjes?

ik vind het lastig om voor mijn toepassing een busget te kiezen, omdat 9 van de 10 klanten het niet gaat zien (discotheken/clubs/feesttenten), maar wat we nu hebben naar mijn mening net niet kan...
    Sound-Light-Laser-Foam-Dancefloor

Comment

• the_pauwels
      • Apr 2010
      • 36

Ik heb hiervoor thuis enkele toestellen van Velleman liggen. Voor mij is deze kwaliteit oké. Maar wij gebruiken dit dan ook niet op een hoge resolutie (800/600)

Greetz
      Filming like it's my last shot!

Comment

• Stoney3K
        • Sep 2007
        • 1399

Voordat we inderdaad nucleaire installaties voor gaan stellen om op muggen te schieten, lijkt het me handig om eerst even duidelijk te hebben om wat voor toepassing het gaat.

Wat voor beeldmateriaal komt erop? Muziekvideo's? Powerpoint-presentaties? Karaoke? Wat voor kijkafstand is er tussen je weergevende schermen en je publiek?

Als het om materiaal met niet al te veel detail gaat (dus bijvoorbeeld muziekvideo's en karaoke van DVD, eventueel een schermvullende titel) of je publiek staat redelijk ver weg, dan hoef je je niet druk te maken om hoge resoluties. 800x600 kun je aardig wat op kwijt, en mits je een goeie converter gebruikt (bv. een Kramer, geen Velleman) is het op alle schermen prima te zien.

Hou ook rekening met de lengte van je (BNC) video-lijnen. Een langere kabel of een kabel die beschadigd is kan veel meer met je beeldkwaliteit doen dan een betere converter kopen. Een verdeelversterker is in zo'n installatie ook het budget niet.
        First make it work, then make it look pretty!

Comment

• Martincrul
          • Apr 2005
          • 32

Zoals ik ook al zei is die imagepro wat aan de dure kant, en volstaat een extron of kramer prima, of gewoon een oude sony 1024.
          TS vraagt om prijzen, das dus afhankelijk van of je nieuw of tweedehands koopt, ik raad voor paar plasmas en tfts in een discotheek gewoon tweedehands aan. Als je .dan geluk hebt kun je een kramer of extron voor 1500 euro kopen. Nieuw heb je het over 3 a 4 duizend.
          Die imagepro en analog way dingen kosten je snel 5 tot 8 duizend.
          Als dat boven budget is dan zou ik voor aja, blackmagic design convertors gaan die zijn nieuw tussen de 250 en 500 euro.

Comment

• Ws Soundexpresse
            • Jun 2001
            • 1007

hmz, we gaan eens even kijken wat ik ermee kan doen, waarschijnlijk komen er nieuwe LCD schermen, en dan gaan dat er met VGA worden.
            Sound-Light-Laser-Foam-Dancefloor

Comment

• 4uss
              • Aug 2005
              • 578

Misschien een domme vraag, maar waarom allemaal analoge signalen? Hebben die display's geen HDMI, DVI, Displayport o.i.d.? Bij VGA over grote afstanden krijg je enorme ghosting, en composite/s-video signaal ook om te huilen. Dat moet in 2011 toch anders kunnen?

Comment

• laserguy
                • Jun 2003
                • 2755

Een HDMI over 50 meter? Veel succes. Dan neem ik liever mijn GOEIE analoge VGA. Met een deftige VGA-kabel (5 x 75 Ohms) heb je echt geen last van ghosting.
                In 2011 gebruiken we voor digitale overbrenging op lange afstanden SDI e.d..
                Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• freek
                  • Aug 2008
                  • 238

zoals laserguy al zegt is HDMI en DVI niet gemaakt voor lange afstanden. Nu bestaat er wel DVI over glasvezel, maar dit is redelijk kostbaar vergeleken bij HD-SDI. Helaas zijn de apparaten uitgerust met sdi of hd-sdi wel weer redelijk prijzig. Soms moet je zelfs aparte input-borden kopen.
                  kortom, kort door de bocht bij lange afstanden;
                  DVI = apparaten zijn relatief goedkoop, signaal overdracht is duur.
                  SDI = apparaten zijn wat duurder, signaal overdracht kost bijna niks.
                  HDMI = consumenten meuk

Comment

• 4uss
                    • Aug 2005
                    • 578

Het ging me meer om het 'digitaal'-deel, niet zozeer welke connector/protocol. Als SDI the way is, dan is dat dus wat ik bedoelde. Ik zie overigens dat er ook HDMI/DVI naar HD-SDI-converters bestaan, en dat lijkt mij zonder kwaliteitsverlies (beide digitaal) te gebeuren.
                    Helaas is dat nogal off-topic, dus de TS gaat hier weinig aan hebben. Ik blijf het desondanks apart vinden dat er LCD-schermen zijn zonder digitale input (zoals bij TS).

Comment

• freek
                      • Aug 2008
                      • 238

Originally posted by 4uss
                      Ik zie overigens dat er ook HDMI/DVI naar HD-SDI-converters bestaan, en dat lijkt mij zonder kwaliteitsverlies (beide digitaal) te gebeuren.
                      Klopt, werkt redelijk als je weet wat je doet, je moet goed checken of je HDMI/DVI ingang RGB of YUV gemoduleerd is. Wel eens 2 dagen op klus mee aan het stoeien geweest. (SDI is alleen YUV) was vroeger trouwens een draadje over.

Dat het helemaal zonder verlies is is niet waar. Ik heb wel eens een referentie monitor aangesloten op HD-SDI en op HD-SDI via DVI en dat laatste viel wat tegen in de kleuren, maar ik ben ook een perfectionist (ook wel liefkozend pixelneuker genoemd door collega's)

Comment

• Dave_S
                        • Apr 2008
                        • 8

Hallo,

nou zie ik hier apparatuur voorbij komen met behoorlijk hoge prijskaartjes en ik begrijp dat als je op een hoog niveau beeld wilt weergeven dit ook nodig is en je niet met een converter van 3 tientjes weg komt, maar is er geen tussen oplossing tussen €30,- = crap en €3000,- = fantastisch.

Is er geen converter in een prijsklasse hier tussenin waarbij er geen Full HD beeldkwaliteit hoeft te zijn?

Ik wil binnenkort in een voorstelling een video beamen vanaf mijn macbook pro via een video-mixer (Edirol V4)(dit omdat er geswitched moet worden tussen de video en een camera op het toneel) en de resolutie van het filmpje is 1280 bij 800. De uiteindelijke grootte van het beeld is ongeveer 4m bij 3m en het scherm staat op ongeveer 6m van de toneelrand.

Is hier geen betaalbare oplossing voor?

Groetjes en bedankt.

Comment

• stamgast
                          • Feb 2010
                          • 253

Zou gewoon een scan converter huren als het incidenteel is.
                          Anders ziet dit http://www.videobewerken.nl/products...converter.html er wel aardig uit voor niet te veel centen als je zelf iets wil aanschaffen.

Comment

• freek
                            • Aug 2008
                            • 238

De goedkoopste converter die ik je kan aanraden is de kramer vp-501. Kost ongeveer 400 ex btw. Er is nog wel iets goedkopers te vinden maar dat wordt echt troep. Wat ik zelf veel gebruik voor video vanaf een laptop is een data-video DAC6. Dit gaat vanaf firewire direct naar composiet, component en audio. Ik weet dat deze niet meer gemaakt worden, maar er zijn nog genoeg fabrikanten die DA-converters maken voor video.

Beetje offtopic maar ik begrijp niet waarom mensen zo graag hun signalen willen downscalen. (het terugbrengen in resolutie, in dit geval tot de bron met de laagste resolutie).
                            Ik heb altijd geleerd om juist uit te gaan van je bron met de hoogste resolutie (of projector, maar in dit geval neem ik aan dat de projector een hogere resolutie heeft dan pal).
                            In het geval van Dave_S zou ik dus op zoek gaan naar een composiet naar VGA converter en een simpele vga switcher. Maar dit geheel terzijde.

Succes ermee.

Comment

• Leks
                              • Oct 2007
                              • 330

@ freek

De Kramer Vp-501 is inderdaad een prima scanconverter voor het instap pro werk.
                              de zogenoemde " pixelneukers " zullen hier vast nog wel op en aanmerkingen op hebben. (en gelijk hebben ze)
                              Maar voor het geld vind je volgens mij weinig tot niets beters.

Mensen downscalen btw omdat het dan betaalbaar realtime te mixen en te "fx'en" is.
                              Iets wat op VGA,HDSDI,HDMI,DVI toch een substantieel duurdere optie is.

@Dave_S
                              Als je zowel de camera als de content van je macbook wil mixen is een scanconverter een prima optie.
                              Wil je alleen maar hard schakelen tussen beide bronnen dan zou ik voor een scaler gaan en je camera signaal omzetten naar VGA.
                              En dit dan op VGA schakelen tussen macbook en camera. ( dit heeft wel het nadeel/risico dat je met verschillende resoluties te maken krijgt. Je beamer zal mogelijk een andere beeldverhouding geven na het schakelen; tenzij je het camera signaal naar 1280*800 weet om te zetten.

Dit probleem ben kwijt als je downscaled via je V4.

Welke optie je kiest is natuurlijk je eigen keuze.
                              ( let er wel even als je voor vga gaat dat je beamer ook daadwerkelijk 1280*800 weer kan geven en je ook een breedbeeld scherm neemt)

Leks
                              Last edited by Leks; 07-10-11, 11:29. Reason: spelvoutje
                              Nerd is geen belediging, het is een compliment.

Comment

• vasco
                                • Oct 2003
                                • 2567

Originally posted by Dave_S
                                Ik wil binnenkort in een voorstelling een video beamen...
                                Beamen doen ze alleen in Startrack en wordt uitgevoerd door Scotty. Heb je al eens gedacht aan projecteren

Comment

Working...