Openluchtfuif 30 juni 2006

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sss
    • Dec 2004
    • 27

je moet toch de krachten der natuur niet onderschatten... volgende keer best een beetje gewicht aan de constructie bevestigen en zorgen dat 't water netjes kan weglopen. Stel dat 't toch maar een beetje geregend had, dan had je een enorm zwembad boven op de constructie... voordeel is wel dat ze dan niet meer weg kan waaien, maar denk dat de trussen hier dan net iets te fel gaan belast worden.
    En op het weerbericht zou ik toch niet te fel vertrouwen...

Comment

• zjeten
      • Mar 2003
      • 331

hallo

Het water ging er af lopen met dat we het in een dakvorm hadden gemaakt.Het was geen plat dak.Daarvoor diende die cirkel truss en dat houten bakje met mouse .En het weer was echt heel vast.
      Kben er mee akkoord dat je het weerbericht niet 100% kunt vertrouwen maar je ziet ook als het vochtig warm is voor onweer enzo of hoe het evolueerd.
      Het mocht nog sterk geregend hebben.We kwamen zeker niet in de problemen met onze middencarre.Kwa wind was er Zeker geen probleem.

Maar inderdaad is het goed dat we die puntjes opschrijven als het volgend jaar heel ander weer is.Dan moet dit voorbereid worden!

mvg
      jeffrey

Comment

• Joost van Ens
        • Jan 2001
        • 628

Originally posted by zjeten
        hallo

De technische kenmerken van de constructie ken ik
        Kom eens op met die gegevens dan, of vraag ze even bij je collega.

en dit was zeker veilig want er ging totaal niet veel gewicht aan.

Wat is jouw defenitie van niet veel? Als ik naar de overspanningen kijk, het gewicht van die al die extra truss gok, dat beetje licht weeg, en zo nog even door ga, vrees ik dat je hoekstukken redelijk op hun ****** hebben gehad, ik zie ook geen schoren en geen boxcorners dus....

Er is rekening gehouden met de wind .De middelste truss was er totaal geen gevaar.

Dat wil ik dus zeker door het ontbreken van tuien of contra gewicht wel eens uitgewerkt op papier zien. Hoe zat dat doek eigenlijk aan die truss vast?

De truss met de projektiedoeken werd gehouden door een dik basche die over camion ging als afdak en daar vast ging. De wind die er tegen kwam werd de statief nog eens gehouden op een meter en een half door het podium.

Is er iemand die dit voor mij kan vertalen? desnoods in het duits of engels.

Het was stralend weer zonder enige wind
        en
        De wind die er tegen kwam

Enigszinds tegenstrijdig?

Had dit anders geweest namen we nog extra maatregels.

Logisch, maar waar haal je op korte termijn contragewicht of tuien vandaan? Of had je dan gewoon die 4 heftrucks aan dat carré geknoopt?

De plestic was geen probleem kwa warmte of sigaretten of ....

Het gaat er om hoe brandvertragend dit spul is, kan het smelten en lekken, alleen smeulen of kun je er een mooi vuurschouwspel van maken?

In het midden zie je een houten bak die op de truss stond (was een 5 weg truss of hoe moet ik het zeggen) met een stuk mouse op om een hellend stuk te maken.

En met hoeveel kg. mocht dit kruisstuk belast worden? Ook rekening houdend met de al dan niet aanwezige wind, want als die er wel was, hoe had je dit kruisstuk dan ondersteund? vijfde heftruck?

Joost

Comment

• Outline
          • Feb 2006
          • 1434

Joost, je bent een beetje erg aan het doorzeuren! Denk 9 v/d 10 aanwezige Forummers hier geen problemen mee hebben! Verder mis ik de afscerming om de poten...
          Last edited by Outline; 25-07-06, 13:58.

Comment

• moderator
            Moderator
            • Apr 2001
            • 5946

Ik denk, net als Joost, dat hier weer eens iemand aan het spelen is geweest met truss zonder dat er een trussplan is gemaakt.

Had dit een berekende constructie geweest dan had je ondersteuning van de hoekstukken gezien en ballasten op de poten...

De uitvoering hiervan is weer eens een kwestie van: "flinke hoeveelheid mazzel, niet gehinderd door enige kennis".

Schijnt heel normaal te zijn dit soort gepruts, maar is wel het verschil tussen een degelijke constructie (met een degelijke prijs) en een lekker goedkope oplossing die prima voldaan heeft!

Niemand is tot antwoorden verplicht op het forum, maar ook ik ben uiterst nieuwsgierig naar de gebruikte truss soort.

Uit ervaring weet ik dat zo'n kruisstuk zo'n beetje het meest belabberde stukje truss is om stevig te lassen. Met die cirkel vol met wappers, de lengte truss van het kruis....al met al niet zomaar een gewichtje....maar iets waar je in je berekening serieus mee gaat calculeren.
            Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Outline
              • Feb 2006
              • 1434

OK, hij is aan de grote kant. Maar ik ben dan wel benieuwd naar de berekeningen. Dit omdat dit soort constructies voor heel veel dance-feestje worden gebruikt en ik zie eigenlijk altijd alleen maar op deze manier staan. Dus vandaar.

Vraag andersom: Hoe groot mag een Carré zijn zonder extra ondersteuning en heoveel mag er in? Uitgaande van X30-truss.

Comment

• zjeten
                • Mar 2003
                • 331

In mijn vorig bericht moest dit zijn dat ik de specificaties van de truss NIET ken omdat een bevriende firma de constructie deed.
                Zij kennen hun truss en tis hun verantwoordelijkheid.
                Maar wij zien ook wel of het verantwoord is of niet.
                Het merk van de truss weet ik niet.
                Heb geen rigging cursus gevolgd en hou mij daar niet mee bezig om constructies neer te zetten.

kwa gewicht 8 x 9 kg voor de scans,en 20 kg voor de spiegelbols.
                De rest van het licht had je bijna een rechte kracht op je staander.
                Wat ik wel niet versta is dat jullie hier zitten dingen te zeggen en de afmeting van de carre niet weten?!
                de carre was 10 x 10
                en dit word heel veel gedaan.Dan allemaal onverantwoord?
                en versterkt door het middenstuk en de zijstukken die ook meedragen.

Meerdere gewichten konden zeker binnen 1 dag bijgehaald worden.
                het was mooi weer en de wind die er tegen kwam was dan inderdaad te verwaarlozen.

de truss met het projektiedoek was gehouden van langs achteren.

mvg
                jeffrey

Comment

• Joost van Ens
                  • Jan 2001
                  • 628

Originally posted by Outline
                  Joost, je bent een beetje erg aan het doorzeuren! Denk 9 v/d 10 aanwezige Forummers hier geen problemen mee hebben! Verder mis ik de afscerming om de poten...
                  Afscherming om de poten mis ik dus niet, is niet verplicht en alleen een hoop werk. Als je op wat voor een manier dan ook truss apen uit een truss staander kunt houden, hetzij beveiliging of gewoon opvoeding of ...... Dan zie ik persoonlijk niet de meerwaarde van afscherming, zeker niet veiligheidtechnisch.

En ja, je mag het opvatten als zeuren, schijn ik best goed in te zijn Maar ik vraag me steeds af waarom ik en veel anderen geinvesteerd hebben in (dure) kennis, dit ook regelmatig hier op het forum (en andere fora) ter sprake brengen, iedereen op dat moment zegt: "Ja jullie hebben eigenlijk wel gelijk" en de grootste woorden heeft over de knutselkunsten van een ander. Maar zo snel de kans zich aanbied, investeerd men wel in een hoop (dure) truss, maar bezuinigd op de kennis om het te kunnen gebruiken, en vergeet men de hier op het forum opgedane moeite!

Als deze truss veilig is geweest, is daar een berekening van, punt uit. En je maakt mij niet wijs dat je om wat voor reden dan ook deze berekening niet wilt laten zien, je zou er juist trots op moeten zijn dat je hem hebt

En ja, die poll met 9 van de 10 wil ik wel aangaan. Weet bijna zeker dat jij verliest.

Voor je verdere vragen, nog een keertje dan.

Bij gebruik van hoekstukken anders dan boxcorners max. opgegeven gewicht in de tabell voor een lengte overspanning delen door 4!

En schoren zijn afhankelijk van het gewicht of de overspanning aan te raden bij of lengtes langer dan de helft van de maximaal te mogen overspannen lengte. Of gewichten die meer dan de helft van het toelaatbare maximale gewicht zijn.

Bij een combinatie van beide (wat weegt wind?) zou ik ze zeker maar inzetten.

Joost

Comment

• Joost van Ens
                    • Jan 2001
                    • 628

In mijn vorig bericht moest dit zijn dat ik de specificaties van de truss NIET ken omdat een bevriende firma de constructie deed.
                    Zij kennen hun truss en tis hun verantwoordelijkheid.
                    Maar wij zien ook wel of het verantwoord is of niet.
                    Het merk van de truss weet ik niet.
                    Heb geen rigging cursus gevolgd en hou mij daar niet mee bezig om constructies neer te zetten.

kwa gewicht 8 x 9 kg voor de scans,en 20 kg voor de spiegelbols.
                    De rest van het licht had je bijna een rechte kracht op je staander.
                    Wat ik wel niet versta is dat jullie hier zitten dingen te zeggen en de afmeting van de carre niet weten?!
                    de carre was 10 x 10
                    en dit word heel veel gedaan.Dan allemaal onverantwoord?
                    en versterkt door het middenstuk en de zijstukken die ook meedragen.

Meerdere gewichten konden zeker binnen 1 dag bijgehaald worden.
                    het was mooi weer en de wind die er tegen kwam was dan inderdaad te verwaarlozen.

de truss met het projektiedoek was gehouden van langs achteren.

mvg
                    jeffrey

Mag ik nog even door zeuren!

Je geeft dus een collega een opdracht en vraagt niet om de berekeningen?

Je vergeet in je calculatie voor het gemak maar eventjes
                    1 de kabels
                    2 het houten kistje
                    3 het tentzeil
                    4 de bevestiging van het tentzeil (elastiek geeft toch echt krachten )
                    5 een hele hoop truss, waaronder een circel en een kruisstuk
                    6 je gevlogen speakers
                    7 moet ik nog even doorgaan?

10 x 10 meter is 100 m² of een behoorlijke lengte. Je houd niet zo veel gewicht over hoor? Wees nou eens niet eigenwijs en kom met die berekeningen, als je een goede collega hebt, heeft die ze uiteraard nog in zijn computer staan

Dat iedereen te hard rijd, is dat voor jou ook een reden om te hard te gaan rijden? Dit zelfde geld voor (mis)gebruik van truss!

De rest had bijna geen verticale kracht? Is bij jullie de zwaartekracht opgeheven of zo? Alles wat je omhoog brengt, waar dan ook, wil per definitie omlaag! en levert dus een verticale (en soms) ook een horizontale kracht af op een van je 4 (zwakke) hoekstukken

Ik wordt een beetje boos over dit soort simpele reacties Laat gewoon eens weten hoe het zit of zat Of geef toe dat je waarschijnlijk wel heel fout bent bezig geweest, uitbesteed of niet.

Joost
                    Last edited by Joost van Ens; 25-07-06, 14:41.

Comment

• luc2366
                      • Jul 2002
                      • 1161

komaan collega's,

Comment

• zjeten
                        • Mar 2003
                        • 331

Er kunnen inderdaad fouten gebeurt zijn of dingen die volgens de regels anders moeten.Maar je ziet direkt of er een constructie neergezet is die goed is of 1 die niet stevig staat en gevaarlijk doorbuigd. Maar ik werk voor een firma en die huurt aan een firma.
                        Ik zal om de berekening vragen.
                        Die persoon die trussen levert heeft een bedrijf die metaalconstructies maakt dus die persoon zal er wel kennis over hebben zeker?
                        Om zelfstandig te zijn moet je toch je diploma hebben of niet?
                        In belgie toch wel.
                        Ik heb een plan doorgegeven wat ik wou,met welke belichting in samenspraak met de firma waarvoor ik werk,ook budget gezien en dan is het aan die firma die de trussen leverde om te zien of het veilig is.
                        Ik zie iedere week zo'n constructies van allemaal verschillende firma's en iedere keer blijven ze staan!Het is goed daj je ringing cursusen volgd enzo
                        maar je moet mij toch niet afzijken voor dingen waar ik geen verantwoordelijkheid voor heb!
                        Mijn taak was om een goede lichtshow neer te zetten en een creatief ontwerp.Hoe de trussenfirma dat oplost en het veilig doet.
                        dat is hun zaak!!
                        en dan volgens jouw van gewicht op een 10 x 10
                        Er was max 150 kg aan licht,kbals,doek,... en de ronde truss lag dik over de helft naar buiten toe.

mvg
                        jeffrey

ps:je mag gerust doorgaan met zeuren.
                        Mij maakt het niet,misschien de andere mensen wel die het wel een toffe productie vonden.

Comment

• Joost van Ens
                          • Jan 2001
                          • 628

en de ronde truss lag dik over de helft naar buiten toe.
                          Weegt die truss dan ineens niks meer?

Comment

• Mark-LED
                            • May 2004
                            • 822

Het is ook een toffe productie Jeffrey, tuurlijk is het gaaf om hieraan te werken. Maar je werkt wel met publiek wat onder je constructie doorloopt, en aangezien je niet wil dat door overbelasting iets omlaag komt zetten en dus je publiek in zeilt, is het aanbevolen om te gaan rekenen wat er in je truss kan en mag hangen.

Dat jij het rigging gedeelte uitbesteed hebt is prima, maar als zij dus slecht werk afleveren, wordt jij ervoor aangekeken, zoals je dus kan lezen. Dat doen je feestgangers, maar ook de verzekeringen e.d.. Jij bent dus in principe 'de lul' als het mis zou gaan, want het is jouw naam die eraan hangt.

Nou weet je dus voor de volgende keer: zorg dat je van tevoren een belastingstabel hebt gekregen van de rigger, dat is een bewijs voor jezelf en de verzekering dat je van tevoren berekend hebt (of hebt laten berekenen) wat je in je truss kon hangen, en dus weet waar je mee bezig bent.

Want stel het carre komt omlaag zetten omdat het plotseling begon te regenen? Iedereen vlucht onder je carre, dat doek vangt het water op en overbelast je truss, en zo bezwijkt de truss onder het gewicht. Dan valt er dus ineens een paar honderd kilo omlaag, recht op je publiek. Die mensen krijgen verwondingen (in het minst erge geval) en gaan het ziekenhuis in, vervolgens komt de Arbo en die vraagt om je berekening. Die kan je niet aantonen, dus ben je op dat moment al op alle fronten fout en zal jij zelf voor alle schade op moeten draaien, want jouw verzekering vergoed dat niet omdat jij je zaakjes niet op orde had.

Vat het op als een tip voor de volgende keer en voel je niet zo aangevallen [].

Comment

• zjeten
                              • Mar 2003
                              • 331

hallo

Dat is een reactie waar je iets aan hebt!
                              Ik werkte voor een firma en was op geen enkel moment aansprakelijk.
                              Veel genoemde dingen op het forum waren totaal niet aanwezig.
                              wind,regen,onweer,en moest dit zo zijn dan was het zeil schuin gemaakt om het water er te laten aflopen.En was er sprake van onweer gingen we zeker nog maatregelen treffen zoals dat iedereen zou doen.

Ik zal er wel rekening mee houden de volgende keren.
                              Ik zet foto's op het forum om bij te leren maar niet om x aantal reacties te krijgen die toch het zelfde zijn en iemand totaal afkraken van iets waar ik niets kan doen.

Voor ik de foto's op het forum zette was er al een lijst gemaakt van wat beter moet volgend jaar.Ook kwa organisatie enzo.En dit word aangevuld.
                              Maar naar mijn mening heeft de firma waar ik voor werk praktisch geen enkel moment risico gelopen.
                              Uitgezonderd uitzonderlijke weergebeuren.Maar wie is er daar dan wel tegen bestand?Huizen gaan kapot,grote tenten waaien weg,....
                              Bedankt aan de mensen die het goed menen en zo mijn verlanglijstje kunnen aanvullen.
                              Wij doen ook geen dingen waar we niet zeker van zijn.
                              Niets plooide door,alles was stevig.
                              Het is goed mogelijk dat die firma berekingen gemaakt heeft op papier en dat de firma waarvoor ik werk berekeningen gezien heeft.
                              Maar als 2 de man die moet zorgen dat het mooi is en goed geprogrammeerd heb ik deze niet gezien.

mvg
                              jeffrey

Comment

• luc2366
                                • Jul 2002
                                • 1161

maar je ziet direct of er een constructie neergezet is die goed is of 1 die niet stevig staat en gevaarlijk doorbuigd
                                idd, en in dit geval is dat de 2e optie!

er zullen hier idd mensen voorbijkomen die het een leuke constructie vinden (ik ook, maar wel niet origineel) maar origineel wil NIET zeggen veilig...

Comment

Working...