20 jaar jubileum gospel groep

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PeTAR
    • Jul 2005
    • 151

Digital punk:

Denk dat het budget een grote rolspeelt bij dit soort dingen en blijkbaar verkijken veel mensen zich daarop.

Die overheads moeten wel zo staan anders vangen we geen ruk op van het gezing en gaat ie alleen maar lekker rondzingen.

En probeer jij maar eens voor een nul budget een afrok doek ergens vandaan te halen. Wil helaas niet echt lukken.

Zoals ik al eerder zei: ik heb van dit concert veel geleerd. En dat zal ik zeker in de komende dingen van mij ook zeker anders doen.

Alleen moet ik het doen met de middelen die ik heb, ook al kan het altijd beter en groter.

Comment

• berolios
      • Sep 2005
      • 1538

@Petar:

Zoals een uit de eerste BigBrother-serie afkomstig persoon al vele malen eerder riep:
      Laat je niet gek maken!

Ik zal me alleen even beperken tot een reactie op jouw oorspronkelijke vraag (maar ik ben het wel eens met de rest dat je de veiligheid niet uit het oog mag verliezen).
      Helaas werk je op het niveau waarover je praat natuurlijk niet met doorgewinterde professionals. Zowel de technici/muzikanten als de organisatie alsook de beheerders van de zalen/kerken waar je speelt zijn niet gewend aan dergelijke productietjes. Vaak is het daarbij ook nog een keer zo dat er in een dergelijk gezelschap altijd wel één of twee personen rondlopen die werkelijk alles beter menen te weten (beheerder in dit geval?).

In een normale situatie (iedereen heeft zijn shit gewoon voor mekaar) heeft de betreffende beheerder in mijn ogen helemaal geen ene moer met jullie spullen te maken en ongeoorloofd met zijn fiolen ergens aan zitten is wat mij betreft al helemaal uit den boze! Echter, zoals al eerder hier is aangegeven, is het natuurlijk wel in eerste instantie zíjn verantwoording als er iets gebeurt. Er zijn in Nederland ontzettend veel regeltjes omtrent dergelijke feestjes en het is het werk van de beheerder te zorgen dat de huurder van de ruimte deze naleeft (en terecht). Met dit in het achterhoofd is het dan ook niet ondenkbaar dat hij het naar jullie toe terugkoppelt wanneer er iets niet in orde is in zijn ogen, dat is immers zijn plicht. De manier waarop dit gebeurt (of hoe het wordt opgevat !!!) is in de meeste gevallen waar de schoen knelt.

Een paar jaar geleden heb ik zelfs een tourtje door een zestal kerken gedaan (60 man koor, 30 man orkest, 15 zenders in een KERK --> gekkenhuis!!), ik zorgde altijd dat ik een uurtje vóór de trailer en de rest van de crew aanwezig was. In die tijd praatte ik met de beheerder/capelaan, controleerde de stroom/laad/podium- voorzieningen en betrok hem min of meer een beetje bij het proces. Op deze manier weet je snel wat je aan elkaar hebt en kun je op een prettige en constructieve manier werken.

Bedenk in deze situaties goed dat het belangrijkste is CONSTRUCTIEF te blijven en probeer dit ook de beheerder aan zijn verstand te brengen. Uren kibbelen heeft dus absoluut geen zin en ook de hete adem van de beheerder in je nek is bepaald geen effectieve werksituatie. Denk er ook goed aan dat deze mensen al die heisa in hun 'heilige toko' niet gewend zijn, kortom: diplomatie is de sleutel.

Als laatste aanvulling op mijn al niet te luttele bijdrage zou ik willen voorstellen er de volgende keer iemand bij te betrekken die al redelijk wat ervaring heeft. Deze persoon hoeft niet de ***sganse dag aanwezig te zijn, maar in de ontwerpfase zou hij wat tips kunnen geven, alsook in de bouwfase wat knelpunten/fouten kunnen aanwijzen (de deco-truss in dit geval!). Met de ervaring van een dergelijk persoon achter je sta je direct een stuk sterker in toekomstige discussies met beheerders (bijv. stacks NAAST het podium, niet in de zichtlijn). Met een dergelijk ervaren persoon erbij zul je met een beetje meer moeite véééél meer uit je show halen, je zaken beter op orde hebben en dus vanzelf waarschijnlijk minder commentaar van evt. beheerders krijgen.

Nou, ik hoop dat je er wat aan hebt... veel succes in het najaar in ieder geval!

Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• berolios
        • Sep 2005
        • 1538

Verder denk ik ook niet dat dit marktverpesting is. Dergelijke klussen zijn zelfs voor de kleinste serieuze/professionele verhuurboer niet interessant.

Marktverpesting noem ik bedrijven die zich (vooral) in de 'semi-profi' wereld diverse opdrachten naar zich toe trekken door simpelweg belachelijk lage prijzen te vragen. Prijzen waar zij zélf nooit aan uit kunnen komen, maar dat zal de klant geen ruk interesseren. Dergelijke bedrijfjes zijn dan meestal ook geen lang leven beschoren. Ondertussen hebben we alles geprobeerd: ratten-vallen / vergif strooien.... maar er blijven steeds weer nieuwe opduiken, dus dit probleem zal denk ik altijd wel blijven bestaan.

Maar goed, beetje off-topic

Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• Jasper-Lichtbron
          • Jun 2001
          • 2155

My 2cents:

- Je hebt vanaf 11 uur tot 4 uur 's middags de tijd gehad om op te bouwen. Met een set als dit kom je dan nooit in tijd gebrek wanneer je zaakjes goed geregeld zijn, dus dat is blijkbaar niet zo!

- Een beheerder heeft het recht om jou spullen te weigeren in zijn zaak wanneer naar zijn mening een veiligheidsrisico vormen. Zorg dus gewoon voor spul dat er netjes en verzorgd uitziet. Het maakt voor de stroom niks uit of het kabeltje wit of zwart is, voor het zicht wel degelijk! Dat geld ook voor een fatsoenlijk stekkerblok tegenover een hobby-bob wandcontactdoos op een stukje hout.

- Niemand (bepaalde overheidsinstanties uitgesloten) heeft het recht om zomaar aan jou spullen te zitten, maar ga dit niet met de beste man uitvechten. Jij wordt ingehuurd door het koor (neem ik aan?) dus zorg daar voor een aanspreek punt. Gaat de beheerder te ver: dan meld je aan je aanspreekpunt dat je zo niet kunt werken. Op die manier schuif je het probleem af en wordt het voor je opgelost, de beheerder zal wel uitkijken voordat het gezelschap zijn zaak verlaat en hij kan fluiten naar de opbrengsten. En geloof me: zover komt het nooit. Zelfverzekerdheid en duidelijkheid in verantwoordelijkheid zijn belangrijke keywords.

- Wanneer je alleen maar positieve reacties op je foto-tjes wilt hebben heb je 2 opties: 1) zorg ervoor dat je show die reacties waard is, 2) laat de foto's zien aan je oma en plaats ze niet hier. Als je niet om kunt gaan met de (goed bedoelde) mening van anderen, vraag er dan ook niet om!

Je show straalt amateurisme uit, wat je zelf nog eens bestempelt. Veel van die punten zijn zonder budget en met wat moeite op te lossen: een zwarte stekkerdoos is niet duurder dan een witte, en het netjes wegwerken van kabels kost je zo goed als geen extra tijd (sterker nog: bij het opruimen scheelt het je tijd). Dus doe wat met het commentaar en zorg ervoor dat we volgende keer niks op te merken hebben: simpel toch?

Comment

• PeTAR
            • Jul 2005
            • 151

Owke even wat antwoorden:

* Die licht jongen had zich zelf overschat en alles meegenomen wat ie had, ik stond zelf ook met mijn mond vol tanden toen die deur van de wagen open ging.
            Achteraf heeft ie dat gelukkig ook zelf toegegeven. Was ook de eerste keer dat ie zoiets deed met een gospelkoor en wou groots uitpakken, uit eindelijk heeft ie zijn eigen wonden mogen likken.

* Wat betreft de kabel die afgekeurd was, dit was absoluut geen hobby bob ding. Ziet er uit alsof hij rechtstreeks uit de winkel komt. Zit een nette achterkant achter, geen uitstekende draden of whatever. Dus daar verbaas ik me gewoon over.

* En ik ben niet ingehuurd, ik ben gewoon de technicus van het koor. Ben bijna geneigt 'technicus' er van te maken nu .
            Ik heb die stack ook daar neer gezet (vanwege die veiligheid sjit), achteraf gezien een stomme fout en hadden we het anders moeten oplossen.

En nog even een toevoeging van mijzelf:
            Ik heb vooraf een draaiboek gemaakt, maar heb daar te weinig ingezet van het technische gedeelte. Ik heb nu geleerd dat je precies moet weten wat je gaat gebruiken die dag. Ook wat betreft opstelling, licht, geluid, regels van de zaal.
            Daarin ben ik zelf zeker te kort geschoten.

16 december heb ik een ander koor wat een concert geeft en ik ga zeker aandacht besteden aan die punten. Trust me... Want heb twee dagen opbpuw tijd.
            De foto's worden hoe dan ook getoond hier [^]

Conclusie van dit concert:
            Voor het publiek: geslaagd
            Voor de techniek: absoluut niet geslaagd.

Bedankt voor de commentaren in iedergeval!

[slotje maybe?]

Comment

• berolios
              • Sep 2005
              • 1538

Al doende leert men, zolang je maar leert van je fouten!

Veel succes in december!

Comment

Working...