echte x-mos hasselt (vervolg pre X-mos)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lj_jan
    • Jan 2005
    • 2

nu werkt het wel
    Heb wel een opmerking hierover :

op de foto's staan alp liften midden in de zaal die gebruikt worden om materiaal omhoog te houden .
    alpliften zijn normaal gezien toch alleen geschikt om materiaal omhoog te hijsen ? (en daarna de alplift netjes te verwijderen uit de zaal)
    tevens zie ik dat de vork omgekeerd zit ?

In de handleiding (meegeleverd bij de aankoop van een alplift) staat zelfs :
    - nooit onder de last gaan staan
    - laat nooit een hoogstaande last onbeheerd achter

ik denk dat hier een cursus "hoe gebruik ik alpliften" nodig blijkt ?

Comment

• DJ-BJ-sl
      • Jul 2004
      • 172

ik ben idd diegene achter de leprecon en dat is idd jo veas die ook mee heeft geholpen met de op en afbouw.
      over die alp liften : de vork zat er zeker wel goed in en in ieder bedrijf dat ik ken en dat alp liften heeft worden ze ook op die manier gebruikt !!
      ok of het echt reglementair is weet ik niet zeker maar ze worden wel overal zo toegepast.

Comment

• jo vaes
        • Jul 2002
        • 221

Voor alle duidelijkheid, ik was hier hefturk en moest zorgen da het licht werkte. Voor de rest had ik geen inspraak... thanx...
        Alles gaat ... als je maar genoeg betaald...

Comment

• ronny
          • Dec 2002
          • 2138

citaat:alpliften zijn normaal gezien toch alleen geschikt om materiaal omhoog te hijsen ? (en daarna de alplift netjes te verwijderen uit de zaal)
          nope das niet juist. Snap trouwens ook niet waarom het zou zijn. als je nu die lift gebruikt om een last omhoog te brengen gedurende een periode van een half uur zeg maar, dan zou die lift het toch ook zeker moeten kunnen voor een langere periode...

hij zakt heus niet in na een bepaalde tijd

mss dat rinus ons een meer technische uitleg gaat geven[8)]

vind het trouwens leuk werken met die alp liften. vind het veel fijner als met een gewone lift van vmb,work,... .

mvg
          ronny
          niet zagen, gewoon doen!

Comment

• tuurKE
            • Jan 2005
            • 252

Hey D&B freakje, zag er leuk uit, maar steken de trussen niet een beetje ver uit links en rechts. als ik het goed kan zijn op foto 002, steken ze voorbij de koppeling over de dwarse brug! Ik weet niet wat er an hing, maar volgens mij was dat een mac250. Nie echt volgens de regels van de kunst (en de wet). Maar tis Uw feesje!!!

Greetz
            Maar wij hebben.......
            .......chamsys!!

Comment

• DJ-BJ-sl
              • Jul 2004
              • 172

@ronny : zo denk ik er ook over zouden dan ook duur liften zijn als ze alleen zouden dienen om omhoog te hijsen []

en @ tuurke: nee dacht ik niet ik dacht dat we de buisklem juist achter de koppeling tussen 2 trussen hadden gestoken ,er hing idd een mac 250 aan zo een 2.80m verder ofzo maar hier ben ik niet heel zeker van

effen off-toppic (ge krijgt de groetjes van pa bij ons (Marc Joosten))

Comment

• rinus bakker
                • Mar 2002
                • 5429

2 D&B feak,

Mac250 = 35kg = 350N = F
                truss-uitkraging = 2800mm = a

Buigend moment op die uitkraging = F x a = 980.000 Nmm
                Wat voor truss is het en wat is het weerstandsmoment ervan.
                Hou de toelaatbare spanning voor de meeste trussen maar op iets van 80 a 150N/mm².
                Dan heb je de verzwakte las-regio (de WarmteBeinvloeddeZone) ook wel te pakken.
                Doen we het andersom: het weerstandmoment moet in elk geval groter zijn dan 12250 mm³.
                een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• lj_jan
                  • Jan 2005
                  • 2

naar mijn mening zijn alpliften nog steeds hijsliften en geen liften voor een staande belasting...
                  welk type alplift gebruiken jullie ? gebruiken jullie 2 of 4 stabilisators ?

Comment

• rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5429

citaat:Geplaatst door ronny
                    mss dat rinus ons een meer technische uitleg gaat geven[8)]
                    De eerste fabrikant van dit soort statieven was Genie ~ ergens tussen 1960 en 1970.
                    Er waren twee versies van op de markt.
                    Ik meen dat ze destijds Supertower en Superlift heetten, maar weet dat niet meer precies, maar meen dat de Supetower de veilige van de twee was, bedoeld voor toepassing in onze sector.
                    Het verschil - en daar gaat het hier om - was dat de ene (Superlift?) alleen maar een staalkabel had. En dus bij breuk daarvan onherroepelijk tot vallen van de geheven last zou leiden.
                    De andere (Supertower) had een stalen profielstrip-met-een-reeks-van- uitsparingen ingebouwd in de alu-geleidingelementen, als een vorm van valbeveiliging.
                    Bij breuk van de kabel zou de last ten hoogste ca. 5cm vallen en daarna in deze stalen profielstrip worden opgevangen.
                    Dit principe zat (zit?) ook op de telescoop-manliften van deze fabrikant, Genie-lift.
                    Die veilige uitvoering is uiteraard duurder dan de eerste versie, en dus zijn de 'simpelen van geest' tot aankoop van de goedkope versie overgegaan.
                    Om die daarna te gebruiken zoals de de duurste.... tot .... oeps,
                    na het wakker worden, te ontdekken dat ze daarna deze altijd moesten weghalen, nadat ze een vaste poot hadden geplaatst....
                    en voor degenen die deze 'oeps ervaring' nog niet gehad hebben....nu dan misschien?

Ik weet niet of Alp-lift en alle andere statievenbouwers die deze dingen inmiddels ook (na-)maken allemaal deze twee versies leveren, maar je bent bij deze wel gewaarschuwd wanneer je er een van gebruikt.
                    Geen valbeveiligingssysteem = verboden voor personen eronder!

Comment

• ronny
                      • Dec 2002
                      • 2138

vandaar vroeg ik dus een technische uitleg

dit wist ik totaal niet, weer een ding bijgeleerd.

mvg
                      ronny
                      niet zagen, gewoon doen!

Comment

• rinus bakker
                        • Mar 2002
                        • 5429

2 ronny:

ik ben blij dat je wat geleerd heb (-er zijn mensen op dit forum die niet zo eerlijk zijn)
                        anytime.

2 DenBfreak:
                        wat zijn het nou voor trussen?
                        ik zie ook wel dat het driehoekstruss is,
                        maar - merk? - type? - statische/sterkte gegevens?
                        laten we die twijfels nou bestaan?
                        of helpen we ze meteen de wereld uit?
                        Geef ook meteen even de belasting per Alp-lift,
                        want als de staalkabels van de zwaarst belasten liften
                        tot minder dan de helft van hun nominale waarde zouden zijn belast,
                        is er volgens de nieuwe Nederlandse ontwerp NPR8020-10 (zie ander topic) ook niks aan de hand.
                        En kunnen we overgaan tot de dorde van de dag = geld verdienen met dit leuke vak.

groeten
                        Rinus

Comment

• tuurKE
                          • Jan 2005
                          • 252

Zal je ff verderhelpen Rinus,

het zijn Euro-trussen type FD43, maar in plaats van de gebruikelijke pennen zitten er bouten M10 door de couplers.

Greetz tuurke
                          Maar wij hebben.......
                          .......chamsys!!

Comment

• rinus bakker
                            • Mar 2002
                            • 5429

citaat:Geplaatst door tuurKE
                            het zijn Euro-trussen type FD43, maar in plaats van de gebruikelijke pennen zitten er bouten M10 door de couplers.
                            OK, dan houdt alles op.
                            Wat is dat nou weer voor een vreemde gewoonte?
                            Ik hoop dat het wel 8.8 bouten zijn?
                            En niet van die pisbakstalen slotbouten die ik hier ook wel eens voor heb zien gebruiken.

In elk geval zijn de koppelingsdelen op deze manier goed verziekt.
                            Maar ja, er is ook niemand die je verbeidt om je eigen auto met een voorhamer te bewerken.....
                            hoeveel soorten van hersenziekten bestaan er eigenlijk?

Comment

• tuurKE
                              • Jan 2005
                              • 252

voor zover ik weet heeft de Firma, dewelke die deze fuif gedaan heeft, de trussen zo gekocht. En de bouten die ze gebruiken zijn 8.8 bouten.
                              En voor zover ik weet zijn ok de alp-liften uitgerust met een "afzak"-beveiliging. Toch als de liften van Dirk zijn, maar daar zal onze D&Bfreak wel uitsluitsel over kunnen geven.

GReetz Tuur
                              Maar wij hebben.......
                              .......chamsys!!

Comment

• DJ-BJ-sl
                                • Jul 2004
                                • 172

idd tuurke zijn 2 alpliften van dirk en aangezien hij ze ook zo gebruikt op producties van hem zal het wel in orde zijn [8D]
                                @ rinus sorry dat ik zo laat reageer maar ge moet weten dat ik dus nog naar school ga[xx(][xx(][8] en dus niet altijd onmiddelijk kan reageren

Comment

Working...