Is starten met verhuur licht en geluid nog wel rendabel?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • showband
    • May 2001
    • 4524

de slecht ingelichte huurder wil super hippe en dure spullen. En moet daarom uit geldgebrek huren.
    Dat ga je niet voor 100 euro weg kunnen zetten.

de goed ingelichte huurder zal er altijd een goedkopere deal bij een beunhaas kunnen vinden.

de serieuze huurder zal service en bediening eisen en dat ga je niet doen.

kortom. ik denk dat jouw plan niet gaat werken.
    lekker belangrijk!

Comment

• DJ-Jan
      • Jun 2008
      • 327

Probleem met DAP was dat ik het iedere keer moest open schroeven om de losgeschoten snoertjes weer aan te sluiten. Ik heb inmiddels B-52 en ben daar erg tevreden over!

Website is erg oud en verwaarloosd, bedant voor dat, jij hoord eigelijk al verwijderd te zijn, 150 euro voor onderandere 4x mac250 lijkt mij niet aan de hoge kant, die prijs is inmiddels dan ook flink opgeschroeft naar €45,- per MH
      Event-Light

Comment

• sysa
        • May 2009
        • 14

Conclusie is dus eigenlijk.
        De markt is door beunhazerij verziekt
        En losse set zonder DJ word minder verhuurd den een set met DJ aangezien de DJ de kwaliteit van de set weergeeft.
        In de markt staat kwantiteit i.p.v. Kwaliteit voor op.
        Beter is dus een duurdere set te kopen omdat een goedkopere set van slechte kwaliteit is en omdat klanten hier naar vragen.

Oké dat is duidelijk.

Een eventuele mogelijkheid zal dan meer richting bedrijfspresentatie's gaan dan drive-in werk denk ik zo.
        Dus dan b.v. 2 top-speaker op statief met een mixer en cd-speler met draadloze-microfoon.
        Maar dan van hogen kwaliteit dus duurdere aanschaf.
        Deze is qua marketing voor mij makkelijker aangezien ik al relaties heb in het bedrijfsleven.
        De prijzen op de zakelijke markt liggen niet zo onderdruk dan de particulieren markt.
        Idd wil ik zelf geen bediening gaan doen aangezien ik gewoon domweg de tijd daarvoor niet heb doordeweeks en in het weekeind bij me gezin wil zijn, uiteraard sta ik altijd open voor een samenwerking met een technicus op DJ waardoor de bediening of begeleiding niet een probleem hoeft te zijn, anders evt. een cursus voor een van de personeel leden.

Graag jullie commentaar hier of dit beter in de markt zal liggen dan een kleine drive-in.

Betreffende de berekeningen of je met het verhuur van een set zoals die van DAP wel uitkomt qua prijs, ik denk het wel.
        Ik ben dan wel geen PA boer maar heb wel een bedrijf in het verhuur van materialen, dit kan je een beetje vergelijken met een bedrijf als b.v. Boels, later hier over meer.

Betreffende de verhuurprijs van de set betreft dit nogmaals een prijs af magazijn c.q. loods, zonder bediening, transport en excl BTW.

Nu de berekening:
        De aanschafprijs van de set is excl. BTW compleet met flightcases e.d. rond de €2600,-
        Mijn overheadkosten van de loods zijn incl. huur, gas, water, licht, stellingen, entresolvloer en heftruck rond de € 102,- per kub opslagruimte per jaar.
        Ik denk voor de set 3 kub aan opslag nodig te hebben.
        3 x 102 / door 25 keer verhuur per jaar = € 12,24
        De afhandelingskosten per verhuur zijn ongeveer 15 min dus €30,- (uurloon) / 4 = €7,50
        De administratiekosten per verhuur zijn ongeveer bij ons 4,- per mutatie c.q. factuur €4,- dus
        De afschrijvingskosten 2600 / door 75 = 34,66 (reparatie en dergelijke komen eigenlijk bij ons altijd voor rekening van de restwaarde en hier komen we normaal gesproken altijd goed mee weg)
        Per verhuur product rekenen wij eigenlijk altijd een alg. overhead van €100,- per jaar dus 100 / 25 = 4
        Totaal komen we dus op € 62,40 wat zich vertaald in een winst van € 37,60 per keer
        Gezien we uitgaan van een 25x per jaar hebben we dan een winst van € 940,- per jaar op dit product.
        Als we dit vertalen naar het netto resultaat voor dit product is dat 940 / 26 = 36,15% per jaar.

Oké nu mijn achter grond
        Ik heb idd geen HBO bedrijfskunde maar ben wel reeds 12 jaar ondernemer.
        Wij zij ooit begonnen als aannemer wat wij hedendagen nog steeds zij.
        Zo hebben op dit moment 3 werkmaatschappijen waar van één een project- / ingenieurs-bureau is, één een aannemersbedrijf en één een lease- / verhuur-bedrijf.
        Dit verhuurbedrijf is eigenlijk gestart als leasebedrijf om onze eigen materialen activa in onder te brengen voor ons projectbureau en ons aannemersbedrijf.
        Aangezien we voor de aannemerij niet alle gereedschappen en machine's constant nodig hadden maar we toch dit materieel in ons eigen bezit wilden hebben zijn we uit kostenoverwegingen begonnen met het verhuur van gereedschap en machine's aan anderen aannemers en soms particulieren.
        Dit bedrijf is dan ook uitgegroeid tot een klein verhuurbedrijf.
        Pas zijn we dan ook begonnen met het verhuur van statafels, bbq's, partytenten, tuin en terrasmeubels.
        Aansluitend op dit programma willen we dan ook wat licht en geluid apparatuur gaan verhuren om de boel compleet te maken, als proef willen we dan ook klein beginnen.

Betreffende licht en geluid heb ik een klein beetje ervaring zo heb ik in het verleden als vrijwilliger bij een jongere-center gewerkt en hebben wij velen malen disco-feesten georganiseerd.
        Ook heb ik zo nu en dan mijn broertje met zijn toenmalige band geholpen, mijn broertje is nu nog steeds amateur muzikant en zo nu en dan help ik hem dan of praat met hem wat over geluid technische zaken.

Ik wil dan ook zeker niet beweren dat ik een pro ben in het licht en geluidswereltje maar het begin is er.
        Uiteraard weet ik niet zo veel over div. merken maar ik weet wat een DMX-kabel is, hoe je de boel aansluit, wat een sub en een top is, hoe een lichttafel werkt, hoe een mixer werkt en noem maar op.

MVG, Sam
        (SySa Lease)

Comment

• Stage-Q
          • Sep 2007
          • 389

€ 100,- ?

Marktverzieking...zullen niet veel bedrijven blij mee zijn als jij dit gaat verhuren.
          Mag ik wat meer laag in 't hoog?

Comment

• Roelande
            • Jan 2009
            • 140

150 + btw gaat al in de betere richting...

Comment

• renevanh
              • Oct 2004
              • 2371

Wat een raar geklets over 'marktverzieking'...

Je prijs lager dan die van je concurrent proberen te houden, dat heet concurrentie en dat is een basisprincipe in de vrije markt.
              Wat zal het bedrijf A schelen dat bedrijf Q niet blij met ze is omdat ze een lagere prijs hanteren? Als de kwaliteit dan ook veel lager is gaat Q zich er niet eens wat van aantrekken, en als de kwaliteit hoger is doet Q iets fout.
              Probleem van Q volgens mij, niet van A!

Met z'n allen de prijzen kunstmatig hoog houden, dat noem ik marktverzieking.
              Als klant D na 4x huren evenveel heeft uitgegeven dan wanneer uit 1x koopt dan krimpt je markt heel erg snel!
              Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• SoundOfSilence
                • Mar 2007
                • 766

Originally posted by renevanh
                Wat een raar geklets over 'marktverzieking'...

Je prijs lager dan die van je concurrent proberen te houden, dat heet concurrentie en dat is een basisprincipe in de vrije markt.
                Wat zal het bedrijf A schelen dat bedrijf Q niet blij met ze is omdat ze een lagere prijs hanteren? Als de kwaliteit dan ook veel lager is gaat Q zich er niet eens wat van aantrekken, en als de kwaliteit hoger is doet Q iets fout.
                Probleem van Q volgens mij, niet van A!

Met z'n allen de prijzen kunstmatig hoog houden, dat noem ik marktverzieking.
                Als klant D na 4x huren evenveel heeft uitgegeven dan wanneer uit 1x koopt dan krimpt je markt heel erg snel!
                Marktverzieking is als de 15 jarige hobbie-bob om de hoek een klus voor je neus wegkaapt omdat hij voor minder meer levert.

Zoiets had vorig jaar: openlucht setje voor 500 - 800 man, monitor-set (8 groepen), front, licht, transport en in totaal 4 bands op een avond. Toch een leuk klusje, gaat de organisatie voor 650 euro met de plaatselijke drive-in in zee... ben even wezen kijken, stond een doe-het-zelf-speakersetje wat ruim onderbemeten was, een handje alecto-mics en een conrad-mixertje.
                Dan kun je zeggen: de organisatie weet voor volgend jaar beter, maar én ik had geen brood op de plank én de volgende keer gaat de organisatie weer voor minder dan 1000 euro shoppen (want er zijn zoveel aanbieders).

Concurentie ben ik voor, maar dan wel "eerlijke" concurentie.

Probleem alleen met eerlijke concurentie is dat een potentiele klant het verschil niet ziet (of wil zien) tussen de-jongen-van-de-hoek met een stapeltje dap-speakers (met alle respect) en een bedrijf met een bus vol EV-X-en. Tuurlijk komt ie daar vanzelf achter (of niet als de jongen-van-de-hoek echt goed is), maar dan is het al te laat.

Daarnaast heeft menig drive-in-achtige tegenwoordig best mooi spul en best handige jongens die gewoon voor een veel scherpere prijs kunnen/willen aanbieden omdat ze geen bedrijf hebben met een telefoniste/magazijnmederwerker/grote loods etc...

Ben zelf ook begonnen met de stelregel "het is een hobby, dus mag geld kosten", maar ben blij dat ik dat niveau achter me heb gelaten
                It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• showband
                  • May 2001
                  • 4524

Het is heel goed mogelijk geld te verdienen in de amusementsbrance.
                  Als je bijvoorbeeld een goede vakman bent die de gouden driehoek beheerst. 1)techniek 2)sociale skills 3)zakelijke/professionele houding. Maar dat blijkt vaak tegen te vallen.

Een basisprobleem is dat het grootste deel van de amusementswereld draait op vrijdag en zaterdag. Met een flard donderdagavond en zondag erbij. Dat maakt dat een fulltime baan bijna altijd afhankelijk is van additioneel werk.

Als technicus bijvoorbeeld werk in de reparaties en onderhoud. Of designwerk. Muzikanten geven er vaak les bij. Of zoals tim van di-rect het eerste jaar deed, werken in een muziekzaak. Er zijn veel collega’s die vier dagen in de week werken en op vrijdag en zaterdag een professionele show doen met een professioneel salaris. Maar die hoeven er niet de rest van de weekdagen bij te verdienen.

Bottom line. De werkstudent krijgt 7 euro per uur. De 19 jarige goede DJ 100 tot 150 op een avond. Is dat beunen? Voor hen niet! Als 40 jarige baal je daar dus wel van. Maar er zijn 19 jarige DJ’s die beter draaien dan veel verzuurde “ouwe poep”. Dus kwaliteitsverschil heeft niets met dat tarief te maken.

Veel technici zijn verblind door spullen. Een set betrouwbare DJ spullen die je zelf gebruikt kost geen reet en kun je moeiteloos jaren gebruiken. De drive in die nu met een SA beukset SL1200’s en 16 parren in een aanhanger elk jaar bij 20 sportverenigingen elk feest aankomt en goed gaat vermaken zal al lang praktisch geen afschrijving meer hebben. Moet die dan ineens honderden euro’s voor de apparatuur vragen omdat dat marktconform is?

De opbouw van de markt is gewoon zo dat spullen gewoon over een relatief beperkte tijd per week worden ingezet. En dat de personeelskosten massaal zijn ontkoppelt van spullen.

De mensen die een 15 jarige huren om hun bruiloft te doen die mis jij echt niet als klant. Die zijn nooit klant geweest. En festivals die 600 euro budget hebben voor 4 bands? Als ze gelukkig zijn met wat ze krijgen is dat zo. Maar het is best mogelijk dat een lokaal bedrijf die alle klussen doet voor de bands van een popcentrum samen met lokale vrijwilligers hun schouders zet onder een stuk techniek en die 600 euro aan een dry-hire fronset uitgeeft. En de rest uit het lokale poppodium trekt. Dan sta je met je vaste personeel en een hal vol spullen met lege handen.

Op een of andere manier willen nieuwe bedrijven altijd maar drive-in’s startten en tentfeesten van geluid gaan voorzien. Dat is gewoon niet de markt.
                  lekker belangrijk!

Comment

• SoundOfSilence
                    • Mar 2007
                    • 766

Weet je wat markt is: presentatiesetjes.

Heb in het verleden met grote regelmaat een presentatiesetje weggezet:
                    Beamertje, schermpje, lessenaar-mics en lavier-mic, 2 of 4 zuiltjes, mixer/amp-rekje eraan waar niemand iets aan hoefde/kon regelen en 1 volumeknop die overduidelijk was. O ja... natuurlijk een duidelijke 1-bladzijde "gebruiksaanwijzing".

Alles compleet opbouwen (zorgen dat elke kabel (zoals VGA) die men kan gebruiken duidelijk gelabeld is), netjes inregelen, netjes afwerken, maken dat je weg komt en na afloop alles weer ophalen. (wel zorgen dat men je kan bereiken in geval van vragen)

Je zult zien dat je na verloop van tijd een groepje vaste klanten krijgt en je set binnen een jaar terugverdient hebt.
                    Daarnaast is die markt niet verzadigt... je grootste concurrent is hulstkamp, maar die trekken hun neus op voor zulke kleine setjes.

Denk niet dat dry-hire van een stapeltje speakertjes i.c.m. een cd-speler en mixer een gat in de markt vormt.
                    It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• Stoney3K
                      • Sep 2007
                      • 1399

Originally posted by SoundOfSilence

Heb in het verleden met grote regelmaat een presentatiesetje weggezet:
                      Beamertje, schermpje, lessenaar-mics en lavier-mic, 2 of 4 zuiltjes, mixer/amp-rekje eraan waar niemand iets aan hoefde/kon regelen en 1 volumeknop die overduidelijk was. O ja... natuurlijk een duidelijke 1-bladzijde "gebruiksaanwijzing".
                      Dit kan ik alleen maar bevestigen, en daar komt nog eens bij dat je met presentatiesets juist kan bewijzen dat je een professionele houding kan geven tegenover je klanten (harder is niet altijd beter, alles netjes afgewerkt, afgerokt en noem maar op), er veel vraag is naar presentaties omdat er altijd wel beurzen en congressen zijn en het qua apparatuur makkelijker en goedkoper is om mee te starten.

Niemand zet op een congres eventjes een EAW 850-stack weg omdat iemand een of ander verhaaltje wil vertellen. Dat is met een paar goeie 12" topkastjes die strategisch door de zaal heen opgesteld staan ook nog wel goed te verstaan, en die topjes draaien net zo goed muziek als er niemand een praatje houdt.

Een grote kostenpost die je in dit soort gevallen wel blijft houden is je beeldapparatuur, en met name beamers, lenzen en schermen, want niemand kan zich tegenwoordig nog een congres indenken waar geen beamers worden gebruikt. En meestal zijn dat jammer genoeg niet de doorsnee 2000-lumen home theater beamertjes.

Het voordeel in je klantennetwerk is er trouwens wel naar, sinds bij congressen en presentaties vaak grotere bedrijven komen en die zien jou staan als faciliterend bedrijf, iets wat je niet zomaar krijgt als je op de bruiloft van tante Nel staat te draaien. En als je grotere bedrijven als klanten krijgt, al is het maar voor presentaties of beursstands, dan heb je wel meer garantie dat je klussen krijgt. Het mag dan (soms) minder leuk zijn, maar je komt ook nog eens op plekken waar je normaal nooit zou staan (wat dacht je van backstage op de AutoRAI?) en als je stamp- of discofeestjes wil draaien kun je dat er prima naast doen.
                      First make it work, then make it look pretty!

Comment

• geenstijl21
                        • Jan 2008
                        • 462

In het oosten van het land zeker niet!!! Er zijn 2 bedrijven hier in de regio die sinds januari niets meer daar in doen.... Waar eerder 2 busjes per dag weggingen, gaat nu 1 busje per week weg
                        De bekende hotelketens hebben geen klussen meer, in de theaters worden 80% van de congressen ingetrokken, en veel bedrijven schaffen zelf een setje aan bij de Media Markt of iets dergelijks....

Maar goed nogmaals: ondernemen is risico nemen, de markt is groot genoeg om een goede boterham te verdienen. Uiteraard moet je een gezonde handelsgeest hebben,
                        Last edited by geenstijl21; 04-05-09, 19:49.
                        "Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"

Comment

• geenstijl21
                          • Jan 2008
                          • 462

Daarnaast is die markt niet verzadigt... je grootste concurrent is hulstkamp, maar die trekken hun neus op voor zulke kleine setjes.
                          Tegenwoordig trekt Hulskamp niet meer de neus voor dat soort setjes op....de verhuurkant pakt wat ze pakken kunnen. Hulskamp kan nu nog bestaan door de redelijk lopende verkoopkant, maar dat is ook maar afwachten wat er na de bouwvak vakantie te besteden is door de grotere bedrijven....
                          "Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"

Comment

• moderator
                            Moderator
                            • Apr 2001
                            • 5950

Is het wellicht ee overweging om over het onderwerp te discusingesen?!

Welk verhuurbedrijf welk deel van de markt wenst aan te spreken is en wordt geen vraagstuk. Evenmin is het de bedoeling om iemand uit te gaan maken voor marktverzieker.
                            Wil je hier toch je mening over kwijt dan gebruik je de search even met als opdracht "marktverziekers".

Voor iemand met een HBO bedrijfskunde achtergrond vind ik manier waarop je jezelf presenteert nogal pover.
                            Taalgebruik, gebruik van gegevens uit de markt zijn irrelevant of worden niet geïnterpreteerd.

Waaruit je de conclusie destilleert dat " de markt door beunhazerij is verziekt" is mij een volslagen raadsel.

Belangrijker vind ik de samenstelling van je apparatuur en je calculatie over hoe je denkt geld te kunnen gaan verdienen met de door jou genoemde DAP speakerset.
                            Volgens mij heb je een belangrijk deel van de werkelijk te maken kosten niet meegerekend.

Veel succes met het opstellen van je strategisch marketingplan!
                            Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• berolios
                              • Sep 2005
                              • 1538

Originally posted by sysa
                              [...]*Berolois
                              Het is absoluut niet mijn bedoeling om aan beunhazerij te doen, de markt kapotmaken of wat dan ook.
                              Ik heb ook gewoon een net bedrijf ingeschreven bij de KvK met BTWnummer en noem maar op.
                              Ik draag gewoon netjes de socialen premies, loonbelasting, btw en VPB af.
                              Qua prijs (die €100,-) hanteer ik gewoon als losse huurprijs excl. BTW (voor een particulier dus € 119,-), zonder dat hier personeel aan te pas komt.
                              Prijs is gewoon dag huur prijs afgehaald bij onze loods, dus heel simpel palletje met apparatuur met heftruck uit de stelling op de grond en de klant mag zelf inladen, vervoeren en terug brengen.
                              Eventueel uit service overweging helpen wij de klant nog met in en uitladen maar daar houd het dan op.
                              Wil de klant dit aan huis bezorgt hebben en weer opgehaald hebben prima maar dan tegen geldend standaard transport c.q. uur tarief.[...]
                              Dat je een BTW nummer hebt en bij de KvK ingeschreven staat zegt natuurlijk niks over hoe je je bedrijf runt ... Maar dat is even van een andere orde.

De markt waar jij je op wilt richten is eigenlijk helemaal niet interessant, omdat die mensen net zo goed hun HiFi speakers buiten kunnen zetten voor dat feestje (bij wijze van spreken). Showband wist het wel mooi te zeggen: eigenlijk is dat helemaal geen markt .

Neemt niet weg dat er niks mee te verdienen zou zijn. Kijk, als je een all-round verhuurbedrijf bent en je zowieso al zaken als tent/ tafels/ tap levert voor een feestje is het makkelijk de klant nog een extra audio-setje te verhuren ook. Wellicht nog vergezeld van een BCM-computer met al hun ouwe vertrouwde hitjes erop en het feest is compleet.

Vanuit een zuiver audio-verhuur perspectief heb ik dus duidelijk zo mijn twijfels. Maar als 'extraatje bij tent' kun je best een simpel setje wegzetten, je kunt zelfs nog voor compatibele steunen zorgen, zodat de kastjes in de tent op te hangen zijn. De truc is dat dit alles zeker niet teveel mag kosten, want anders hoeven de mensen het niet.

Maar persoonlijk zou ik dan meer brood zien in een compleet setje met ook een (BCM) computer vol met muziek en leuke playlists... je verhuurt dan namelijk een avond leuke muziek (die de mensen makkelijk zelf kunnen uitzoeken/ programmeren), in plaats van alleen maar boxen.

Succes ermee in ieder geval... het zal wel los lopen...

Edit: lees nu net het stuk over bedrijfspresentaties:
                              Hier geldt eigenlijk hetzelfde... als je dan toch al een tent verhuurt, is het makkelijk hier nog een presentatie-setje bij te verhuren. De truc van deze business (ook voor particulieren) is om het niet te groot te maken. Een paar setjes die extra geld opleveren zijn leuk... wil je groter gaan, dan gaan je arbeidskosten opeens door het dak en dreig je opeens het contact met je eigenlijke business te verliezen.

Mijn advies: hou je in beginsel bij je core-business, maar snoep mee aan 'accesoires' dat je mee kunt snoepen. Hierbij dus wel opletten dat je core business niet uit het oog verliest... PA/ Audio verhuur is een hele andere tak van sport dan bouwmachines !!
                              Last edited by berolios; 04-05-09, 21:37.
                              Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• berolios
                                • Sep 2005
                                • 1538

Originally posted by geenstijl21
                                Jij wil weten of in jou gebied een licht en geluid bedrijf rendabel is....[...] Aangezien je geen HBO bedrijfskunde of iets dergelijks hebt zou ik toch aanraden om daar een stoomcursus te gaan volgen. Daar leer je bv hoe een verhuur of verkoopprijs is opgebouwd en nog veeeeeeel meer. [...]
                                Ik denk dat onze TS in de basis best wel begrijpt hoe je geld moet verdienen. Alleen heeft hij misschien geen kaas gegeten van PA/ DJ gedoe.

En altijd dat geouwehoer over Universiteit en HBO en weet ik veel wat allemaal... ondernemerschap komt vooral van persoonlijkheid... als je dan ook nog slim bent, verdien je wat sneller wat meer... maar dat wil niet zeggen dat je kansloos bent als je niet hoog bent opgeleid... alsjeblieft zeg... Zelf heb ik het geluk gehad een hoge opleiding op een hoog aangeschreven onderwijsinstituut afgerond te hebben.... maar als ik naar mijn studie-collega's kijk, zijn dat echt niet allemaal lichtpunten hoor. In mijn vriendengroep zitten dan een aantal mensen die misschien alleen met moeite de MAVO af hebben gekregen, maar wel de goeie spirit hebben... nou, als ik een partner zocht om een bedrijf mee te beginnen zou ik dat soort gasten ANY DAY boven zo'n lamzak-student verkiezen... opleiding zegt echt niet alles, dus laten we daar aub over ophouden....

edit: kijk maar eens naar Mr vd Most... die heeft echt geen hoge opleiding gehad hoor ... maar die weet zijn centen toch lekker bij elkaar te harken zou ik zeggen, niet?
                                Last edited by berolios; 04-05-09, 21:40.
                                Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

Working...