Is starten met verhuur licht en geluid nog wel rendabel?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sysa
    • May 2009
    • 14

Is starten met verhuur licht en geluid nog wel rendabel?

Goede dag.

Is starten met verhuur van licht en geluid nog wel rendabel vraag ik me af.

Is er niet te veel concurrentie in deze branche waardoor het niet mogelijk om je investering terug te verdienen of valt dat wel mee?
    Zijn er niet te veel beunhazen aan de gang waardoor het als bedrijf moeilijk wordt om voor een eerlijke prijs licht en geluid te verhuren?

Of valt er als serieus bedrijf nog wel wat te verdienen.

De reden dat ik dit vraag is om dat ik graag om te proberen een klein drive-in setje in de verhuur markt wil in zetten, echter vraag ik me af of dit niet bij voorbaat kansloos.

Stel ik wil een drive-in setje verhuren voor een tarief van rond de 100 euro excl. per dag/avond dan moet ik 25 klanten per jaar hebben om dit rendabel te maken indien ik deze set in 3 jaar afschrijft.

Deze set zal dan bestaan uit het volgende:[LIST][*]2 actieve sub's en 2 top's Dap soundmate 2[*]1 19” dubbele cd speler Dap DS-2200D[*]1 mixer JB-systems MX 4[*]1 statief met T-bar[*]2 Par 64 LED dmx spots[*]2 Par 56 LED dmx spots[*]2 LED dmx scanners American DJ reflex[*]1 DMX lichttafel Showtec SM-8/2[*]1 Rookdoos Antari F-80Z[/LIST]
    Dus is het nog rendabel om z'n setje los te verhuren voor rond de 100 euro excl. voor verjaardagsfeestjes, bruiloften, bedrijfspresentatie's en noem maar op of is de markt op dit gebied al verzadigd en zal ik b.v. beter iets ander kunnen verhuren op licht en geluid gebied.

Bij voorbaat dank,

Sam
    (SySa lease)
  • Bart Wilems
    • May 2006
    • 32

Eerst eens goed nadenken / laten informeren over wat je gaat verhuren is misschien wel een goed idee.
    Een dap setje is nu niet eenmaal het beste materiaal om te verhuren. Ik vrees dat je setje geen 75 keer gaat halen.
    Misschien als je toch in de licht/geluid branche wil gaan, eerst potentiele klanten benaderen, relaties opbouwen en dan investeren ( en dan liefst niet in dap zooi)

Comment

• sysa
      • May 2009
      • 14

Nadenken doe ik zeker wel het is ook niet zo dat ik over een nacht ijs gaat, ik ben hier ook niet voor niets terecht gekomen met mijn vraag.
      Het zeg ook niet dat ik deze investering gaat doen, eerst de haalbaarheid maar eens schalen.

Betreffende de informatie voorziening ben ik bij diverse PA boeren langs geweest zo hebben de volgende setje ook mij de revue gepasseerd:[LIST][*]HK Audio ELIAS PX (huurprijs 50 euro hoger)[*]LEM T5SA + LEM T4A (huurprijs 50 euro hoger)[*]Cerwin Vega CVA 115 + Cerwin Vega CVA 28 (huurprijs 30 euro hoger)[/LIST]Echter leek DAP mijn een niet te grote investering en redelijk snel terug te verdienen zonder de prijs verder om hoog te jagen.
      Deze set had dus eigenlijk mijn voorkeur en heb ik hem in het voorbeeld hier boven gezet, dit zeg niet dat het deze set dan uiteindelijk zal worden.
      Maar dat is eigenlijk mijn fout aangezien ik in de bovenstaande post meer heb laten blijken dat dit de set zal gaan worden i.p.v. te melden dat dit min of meer een voorbeeld is.

De vraag die bij mij eigenlijk meer speel is of daadwerkelijk zin heeft om een soort van kleine drive-in set te gaan verhuren of dat ik beter op iets anders kan inspelen omdat de markt voor deze sets al verzadigt is.

Maar waarom zal die DAP set dan binnen de 75 keer kapot gaan, is deze dan werkelijk zo slecht.
      Eigenlijk hoor ik enkel maar redelijk goede berichten over DAP set, het enigste dat ik hoor is dat de lak snel beschadigt.

Maar om nu al potentiële klanten te gaan benaderen vind ik eigenlijk wat te vroeg, grotendeels denk ik het toch te moeten hebben van de particulieren sector.
      Relaties in de PA branche opbouwen heeft eigenlijk denk ik weinig zin indien ik een kleine drive-in set wil gaan verhuren, ik neem aan dat een PA boer niet echt zit te wachten op dit kleine spul.
      Wat betreft de relaties op zakelijk gebied (bedrijfspresentatie) zijn er als omdat wij reeds in onze verhuurvloot en scala aan bouwmachines en gereedschappen verhuren.
      Het probleem zit hem eigenlijk in de particulieren sector (verjaardagsfeestjes en bruiloften) wat voor mij niet te schalen is.

MVG, Sam
      (SySa lease)

Comment

• DJ-Jan
        • Jun 2008
        • 327

Ik ben zelf net begonnen met de verhuur van apparatuur, moet zeggen dat het prima loopt.

Ik heb ook DAP gehad, blij werd ik er echt niet van...vervoer was rampzalig omdat ik het gelijk daarna uit elkaar kon halen
        Event-Light

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

Originally posted by sysa

Maar waarom zal die DAP set dan binnen de 75 keer kapot gaan, is deze dan werkelijk zo slecht.
          Eigenlijk hoor ik enkel maar redelijk goede berichten over DAP set, het enigste dat ik hoor is dat de lak snel beschadigt.

geweldig.....
          Freek de Jonge kan dit echt niet beter...

Comment

• lars-v
            • Nov 2008
            • 17

Bij verhuur zou ik ook eens rekening houden met de aanschaf van flightcases.

Comment

• berolios
              • Sep 2005
              • 1538

Sysa... je begint je verhaal heel redelijk, maar dan maak je jezelf snel ongeloofwaardig.

JA, er is veel concurrentie
              JA, er zijn veel beunhazen die de markt verzieken en het nog veel moeilijker maakt je spullen voor een redelijk bedrag weg te zetten
              JA, er is nog wel geld te verdienen, maar dan moet je heel goed zijn en/of een interessante niche-markt vinden.
              NEE, alles bij elkaar zou ik niet snel iemand aanraden met verhuur van geluid en licht te beginnen (anders had ik het zelf ook wel gedaan)

Maar dan nu de verassing:
              Nalv het setje dat je noemt, de markt waar je je op richt en de prijs die je in gedachten hebt concludeer ik niks anders dan:
              JIJ BENT OOK ZO'N BEUNHAAS !!

De grootste fout die mensen maken is dat ze denken dat het om de apparatuur gaat... dat is echt helemaal fout. Mensen huren geen boxen en lampen... ze huren een Drive-In met een DJ die hun een fijne avond verzorgt. Of (in het geval van audio-tecniek) ze huren een bedrijf in waarvan ze weten dat het goed komt, omdat er oa goede techneuten op zitten.

Als jij dus je geld wilt verdienen in de markt, dan zul je dit goed moeten begrijpen en moeten zorgen dat jij zo'n gewilde DJ wordt (of je zoekt zo'n DJ waarmee je samen kunt werken).

Met alleen maar prut-setjes verhuren ga je er voor bijna 100% niet komen....

Er is over dit en vergelijkbare onderwerpen al heel veel gesproken op dit forum... kijk eens door de topics heen en gebruik de zoekfunctie eens.... je zult voor meer dan een week aan leeswerk tegenkomen denk ik...

Succes in ieder geval !
              Last edited by berolios; 03-05-09, 11:25.
              Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• geenstijl21
                • Jan 2008
                • 462

Aangezien ik mij aardig kan vinden in het verhaal van Berolios... kan ik je 1 tip geven die ik meer startende drive inn's en dj's geef die geen groot marketing budget hebben:

Google Adwords, zo kun je voor een laag bedrag toch de juiste doelgroep bereiken.

Ik ga uiteraard niet het hele principe van google adwords opblaten, dat mag je zelf uitzoeken.
                "Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"

Comment

• world sound
                  • Jan 2007
                  • 77

Ik ben het helemaal eens met Berolios.

Ik denk dat het grotendeels aan jezelf zal liggen of het rendabel is
                  Hoe ga je om met service als iets kapot is.
                  De wensen van de klant inventariseeren.

En inderdaad voor € 100,- zet ik echt geen drive inn neer.

En ook ik ben begonnen met dap maar heb ze na een jaar er uitgegooid.
                  Beter nu investeren in iets degelijks dan naderhand toch nog een nieuwe set moeten aanschaffen.

Comment

• MEEO Licht en Geluid
                    • Nov 2005
                    • 950

Hangt er ook vanaf in welk segment van de branche je je bedrijf wil maken.
                    In het grote 'festival' wereldje valt er niet zoveel meer te halen. Alle grote festivalorganisatoren kiezen voor de gevestigde bedrijven, en terecht natuurlijk.

Dit is precies de reden waarom ik en mijn bedrijf ons aan het reorganiseren zijn en ons gaan richten op een andere bedrijfstak.

In het kleine segment van de 'feestjes en bruiloften' valt nog wel wat te halen

Verder sluit ik me aan bij de rest: ga geen verhuur doen als je niet weet waar je mee bezig bent
                    MEEO Audio Licht Rigging,
                    Mark van der Werff
                    Groningen

Comment

• sysa
                      • May 2009
                      • 14

*Jan
                      Hoe bedoel je dat je DAP apparatuur na transport uit elkaar moest halen.

Betreffende jou website is die show van 75 tot 150 euro niet erg aan de lagen kant incl. bedienend personeel uitgaand dat ik meestal 30 euro kostprijs reken voor een los man uur.

Ik zie het probleem van de snel beschadigde lak niet zo, als dat werkelijk het enigste probleem is, dat is het met zo nu en dan bijwerken van de lak of een hoeklijnprofiel en hoekprofielen toch zo weer opgelost.

*Lars
                      Daar had ik al lang rekening mee gehouden, een grote handcirkelzaag zit bij ons ook in een flightcase aangezien hier geen koffers voor te verkrijgen zijn.
                      Maar wel of geen flightcase heeft toch niets met het soort product te maken dat ik op de markt wil zetten.

*Berolois
                      Het is absoluut niet mijn bedoeling om aan beunhazerij te doen, de markt kapotmaken of wat dan ook.
                      Ik heb ook gewoon een net bedrijf ingeschreven bij de KvK met BTWnummer en noem maar op.
                      Ik draag gewoon netjes de socialen premies, loonbelasting, btw en VPB af.
                      Qua prijs (die €100,-) hanteer ik gewoon als losse huurprijs excl. BTW (voor een particulier dus € 119,-), zonder dat hier personeel aan te pas komt.
                      Prijs is gewoon dag huur prijs afgehaald bij onze loods, dus heel simpel palletje met apparatuur met heftruck uit de stelling op de grond en de klant mag zelf inladen, vervoeren en terug brengen.
                      Eventueel uit service overweging helpen wij de klant nog met in en uitladen maar daar houd het dan op.
                      Wil de klant dit aan huis bezorgt hebben en weer opgehaald hebben prima maar dan tegen geldend standaard transport c.q. uur tarief.

Maar misschien zit ik dan ook wel te laag qua prijs en zal b.v. € 200,- moeten rekenen met de verstande dat ik apparatuur investeer in apparatuur dat qua prijs hoger ligt.
                      Het is zeker niet mijn bedoeling om ook z'n beunhaas te zijn, en de markt te verzieken waar ik zal dan ook mijn brood deels van moet hebben.
                      De prijs waar ik op uitkwam is puur een rekensom van investering + bedrijfskosten + het voor ogen hebbend rendement op de investering, en dan moet daar een uitkomst uit komen qua verhuurprijs.

Oké beteren apparatuur kan ik inkomen, uiteraard zal de prijs dan van zelf mee omhoog gaan, maar is de hogere prijs dan nog wel rendabel, dus zal een set van 200 euro zonder personeel nog te verhuren zijn.

Zelf heb ik niet echt veel trek in om de DJ te gaan spelen, gewoon om de simpele reden dat ik geen 18 meer ben en mijn uurtarief daar dus veel te hoog voor ligt, mede het feit dat ik geen zin heb om heel de avond elk weekeind weg te zijn, deze tijd besteed ik liever aan mijn gezin.

Uiteraard zou een samenwerking met een DJ tot de mogelijkheid behoren, maar ik doe dit uit perspectief van een ondernemer dus ook dit moet voor mijn rendabel genoeg zijn.

*Geenstijl
                      Wat heeft marketing te maken met het wel of niet rendabel zijn van een nieuwkomer in de licht en geluid branche.
                      Natuurlijk heb je marketing instrumenten nodig om je waar aan de man te brengen maar voor de je met marketing begint zal tocht eerst het plan rendabel moeten zijn.
                      Wie zegt dat ik geen marketing budget heb, overal is een marketing budget voor of te krijgen maar dit moet wel rendabel zijn.

MVG, Sam
                      (SySa Lease)

Comment

• Rolandino
                        • Mar 2007
                        • 1451

Ik zou in deze tijd zeker niet in deze branche beginnen.

Er valt niets te halen omdat de klant tegenwoordig kiest voor kwantiteit dan kwaliteit.

Of je nu DAP verhuurt of een ander merk maakt geen reet meer uit tegenwoordig.

Doel is om geld te verdienen met een completre drive in verhuren voor 100 euro lukt echt niet hoor ;

Prijs 100 euro

Je moet het brengen ( deze kosten gaan er nog vanaf )
                        JE moet BTW erover betalen ( gaat er ook vanaf )
                        Je moet je afschrijving ervan af halen ( gaat er ook vanaf )
                        JE overige kosten ( verzekeringen - lasten )

Dan hou je met geluk een tientje of 4 over !

Dus voor 40 euro verhuur je een DJ set met een prijskaartje van ( laten we zeggen 4000 euro )

Moet je hem 100x verhuren in een jaar en dan maak je nog geen winst !

Dus sta je voor niets te verhuren ( ook jij moet wat verdienen )

Je maakt arbeid en die moet ook betaald worden.

Stel dat je 100X verhuurt maak je 100U arbeid eraan op

stel dat je hier een 10tje voor vraagt per uur zou het je 1000 euro opleveren haal dat ook eens van mje huuropbrengsten af wat hou je dan over in mijn ogen leg je geld toe

Op deze manier blijft het een hobby en geen bedrijf dat wijst uit dat je net als 90% van de meeste gewoon een prutser / beunhaas bent die de markt kapot maakt.

Wil je een serieus bedrijf opstarten moet je er meer dan 40U per week insteken.

En niet een paar uurtjes in de vrije tijd van je baas dit doen.

Licht en geluid is en blijft een hobby maar om er serieus geld mee te verdienen is verrekte moeilijk zeker in deze tijd waar ook de serieuze bedrijven het niet makkelijk hebben.

Investeringen zijn vaak te hoog en niet te verhuren omdat de beunhaas met zijn drive in show voor 100 euro komt opdagen.

Zelf de Amateur DJ heeft minimaal een PIONEER DJSET op zijn verlanglijstje staan

Als ik een djset neerzet met DAP of JB bij mijn klanten sturen ze me weg ( ook speelt er een amateur dj op )

Heb al zoveel klanten gehad die een PIO zet huren en mij de hele avond bellen hoe de CDJ1000 en DJM800 werkt !

En geloof me deze set kun je niet voor 100 euro verhuren laat staan voor 100 eurie een hele komplete drive in show ! wil je er wat aan overhouden.
                        EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• geenstijl21
                          • Jan 2008
                          • 462

[quote=sysa;505431
                          *Geenstijl
                          Wat heeft marketing te maken met het wel of niet rendabel zijn van een nieuwkomer in de licht en geluid branche.
                          Natuurlijk heb je marketing instrumenten nodig om je waar aan de man te brengen maar voor de je met marketing begint zal tocht eerst het plan rendabel moeten zijn.
                          Wie zegt dat ik geen marketing budget heb, overal is een marketing budget voor of te krijgen maar dit moet wel rendabel zijn.

MVG, Sam
                          (SySa Lease)[/quote]

Jij wil weten of in jou gebied een licht en geluid bedrijf rendabel is.... daar zijn professionele bureau;s voor die dat perfect voor jou uitzoeken. Zijn vaak veelomvattende, tijdrovende en dure onderzoeken. En bieden uiteraard geen klantenkring en klussen... Eventueel een HBO'er een stageplek geven en die wat uit laten zoeken is ook een optie (ik zou het niet doen)

Mijn mening: ONDERNEMEN IS RISICO NEMEN! Maak het aub allemaal niet groter dan het is...

Er is simpelweg geen antwoord op jou vraag! Je zult het zelf moeten ondergaan.... Aangezien je geen HBO bedrijfskunde of iets dergelijks hebt zou ik toch aanraden om daar een stoomcursus te gaan volgen. Daar leer je bv hoe een verhuur of verkoopprijs is opgebouwd en nog veeeeeeel meer. Er zijn ook verhuurprogramma's die aangeven hoe gezond je bezig bent....( en jah een gezonde handelsgeest kun je niet leren uit een boekje)

Daarom mijn tip aangaande google adwords(omdat jij zelf niet kan bepalen of iets rendabel is en dat vooral niet in dit forum moet gaan toetsen, zoek de juiste mensen om je heen!!!!)....
                          "Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"

Comment

• tha_dj
                            • Jan 2004
                            • 375

Rendabel niet ! Want inderdaad zit er onderaan de ladder veel beunhaas werk. setje van 2 topjes en 2 basjes met cd-spelers levert een 15 jarige net ff goedkoper als een bedrijf, en mensen geven alleen om een kosten plaatje.
                            Wil je net een stapje hoger, moet je investeren, VEEL investeren......eerst bakken uitgeven, want alles is duur en dan druppelende weg binnenhalen.

Dus voor diegene die had alleen puur voor de centen doen en er GEEN lol aan beleven, al niet de moeite waard.
                            Wij beleven er lol aan, aan datgene dat we doen en hebben geinvesteerd in een completer plaatje met springkussens, is interresanter voor klanten en daardoor ook een grotere doelgroep.

Maar in HEEL nederland is er GEEN droog brood mee te verdienen, want iedereen duikt prijzen en heeft last van beunhazen, enz want de klandizie krimpt en het aanbod groeit !!!!

Tegenwoordig kopen ook kroegen een klein setje voor 2000 euro in plaats van 10 tot 20 keer inhuren bij een lokaal bedrijf.

Maar vooralsnog, je maakt je eigen markt, maar je moet er wel plezier aan beleven want rijk wordt je er niet mee.
                            your light !

Comment

• Jugfire
                              • Oct 2004
                              • 91

Als je de drang hebt om zelf spulletjes in eigen beheer te hebben dan start je een bedrijfje, heb je dat niet dan doe je lekker freelancen.
                              Als freelancer kun je alsnog jezelf verrijken met allerlei tools en goodies.

Maar uiteindelijk gaat het er om "wat je zelf wilt".
                              Ik ben dan wel een newbe maar dat wil niet zeggen dat ik newbe

Comment

Working...