Waar zijn die afgestudeerden?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Q-av
    • Nov 2008
    • 86

Originally posted by voederbietel
    hey mensen,

Ik ben 4e jaars student sound & vision Arnhem en erger me aan bepaalde reacties, degene die vaak de grootste mond hebben over hun opleiding zijn vaak 1e of 2e jaars die de helft van de tijd niet op school zijn en geen ander werk hebben dan op de zaterdag in de plaatselijke supermarkt vakken aan het vullen zijn(niet dat dat erg is maar ze doen ook vaak geen moeite om in contact te komen met een pa-boer)

als ik in de klas kijk(ongeveer 10-15 mensen) denk ik dat er ongeveer 5 overblijven met een baan in deze branche!

het ligt heel erg aan jezelf, als je logisch kan nadenken en niet bang bent om je voor 150% in te zetten op klus ben je al voor 90% zeker van een baan in deze branche.

ik heb gemengde gevoelens over de opleidingen:
    -de lesstof en leermethodes schieten vaak te kort, ook de disipline van leraren..
    - maar als je er zelf met inzet ingaat en altijd probeert dat jouwn taken voor mekaar zijn kan het je heel veel voordelen opleveren, ik heb bijvoorbeeld veel contacten opgebouwd en leerzame stages achter de rug, ook heb ik bij alle 4 de stage's aan het einde een baan aangeboden gekregen(dit geld ook voor een aantal mede studenten) daarnaast heb ik een eigen bedrijf wat het ook mogenlijk maakt om te freelancen(dit doe ik dus regelmatig voor o.a. de stagebedrijven).

ik praat ook wel eens negatief over mijn opleiding maar ben de opleiding wel dankbaar voor de vele kansen die ik via hun heb gekregen (anders zat ik nu waarschijnlijk alleen maar bij een plaatselijke pa boer terwijl ik nu bijna het hele jaar door het hele land zwerf en soms ook in het buitenland)

Veroordeel niet direct iemand die van een licht/geluid/video opleiding afkomt vanwege verhalen over de opleiding, vaak de slechte studenten zorgen voor de slechte verhalen, de goeie hoor je niet want die zijn hard aan het werk.......
    Ik ben het deels met jou eens.
    Heel veel mensen vergeten namelijk dat de stage ook geleverd is door de school en dat je op die manier ''schadevrij'' je kan ontwikkelen.

Ben het echter niet eens dat jij zegt dat de mensen die het meest weg zijn ook geen donder doen.

Bij mij was het juist zo dat de mensen die er altijd waren, de baklappen zijn en nu achteraf als huistechnieker werken bij een of andere plaatselijke feestzaal. (is niet erg deze mensen moeten er ook zijn aangezien ik dat soort werk niet wil.)

Tijdens mijn stage's was ik natuurlijk met de stages bezig, maar in de theorie jaren was ikzelf ook veel afwezig, simpel omdat ik aan het werk was in de AV.

Het gaat mij en volgens mij bijna iedereen in dit topic die klaagt er meer om dat de lesstof zo belabbert is.

Als een licht leraar ineens video technieken erbij gaat halen terwijl hij zelf iets van wikipedia heeft afgeplukt gaan bij mij de oren toch klapperen.
    Vooral als hij dan vermeld dat de maximale grote van een projectie gelijk staat aan de afstand van lichtbron tot projectie oppervlak.
    Nu ben ik dan zo'n hufter die gelijk vraagt, maar meneer wat moet en doe je dan met een 0.8 lens.

Ik zie dat ik alweer een veels te lange post aan het kweken ben. dus brei er bij deze een eind aan

Comment

• voederbietel
      • Feb 2005
      • 197

Originally posted by Q-av
      Ik ben het deels met jou eens.
      Heel veel mensen vergeten namelijk dat de stage ook geleverd is door de school en dat je op die manier ''schadevrij'' je kan ontwikkelen.

Ben het echter niet eens dat jij zegt dat de mensen die het meest weg zijn ook geen donder doen.

Bij mij was het juist zo dat de mensen die er altijd waren, de baklappen zijn en nu achteraf als huistechnieker werken bij een of andere plaatselijke feestzaal. (is niet erg deze mensen moeten er ook zijn aangezien ik dat soort werk niet wil.)

Tijdens mijn stage's was ik natuurlijk met de stages bezig, maar in de theorie jaren was ikzelf ook veel afwezig, simpel omdat ik aan het werk was in de AV.
      Klopt, mischien had ik het iets anders moeten zeggen, ik zelf was er namenlijk ook wel eens een week niet omdat ik voor een grote productie bijvoorbeeld een week lang van huis was,
      ik bedoel meer de mensen die wanneer hun wekker gaat(als ze die al hebben gezet) 's ochtends zich weer omdraaien en op de productiedag(waar je tien weken aan hebt gewerkt met de klas) ijskoud een paar uur te laat komen en als eerste weer vertrekken om 3 uur omdat ze normaal gesprokken ook maar les hebben tot 3 uur op die dag (terwijl de paar goeie vanaf half 8 's ochtends bezig zijn en alle pauzes overslaan om het te redden)

vaak zijn dit soort jongens degene met de grootste mond over wat voor slechte opleiding het wel niet is...
      Met vriendelijke groet,

Frans Jansen

Comment

• mhsounds
        • Sep 2009
        • 933

Ik zit nu op Grafisch Lyceum Rotterdam, en tot nu toe heb ik nog wel het meeste geleerd in de lessen AAP.

In AAP krijgen wij toegang tot alle spullen en mogen wij zelf wat creeeren.
        De leraar grijpt hier in als er iets fout kan gaan, en na afloop feedback geven over je eigen doen en laten en dat van de groep.

Je leert veel van klasgenoten, in dit geval leer ik veel aan mijn klasgenoten en leer ik zelf hoe het volgens de regels moet.
        Altijd stempels van Genie enz. uit wat we in de praktijk niet doen uit gemak en/of ruimtegebrek.

Morgen gaan we een modeshowtje bouwen, ben je geintreseerd hier is het plannetje http://www.freewebs.com/mhsounds/plan23sep.pdf
        Zelf ben ik het overigens niet eens met de truss over de catwalk die je ziet...

Je komt de praktijklokalen niet in zonder veiligheids schoenen, oordoppen worden aangeraden net zoals wat gereedschap.
        Tot je je certificaat heb gehaald mag je niet aan de trekkenwand komen.

Voor foto's P1P3\P1P4 - Hyves.nl

Daar naast krijgen we modules, bijv 'leren met klanten omgaan'

Je krijgt hier een basis, je zult altijd veel ervaring op moeten doen in de praktijk want daar leer je het pas echt.

Groetjes MHsounds, voorheen partydrivein op dit Forum.
        (weet iemand hoe je een oude account kan veranderen?)
        Freelance Light and Video |
        Waarom zeggen ze allemaal trusst?

Comment

• T_Sound
          • Sep 2009
          • 267

Ik heb 5 maand geleden mijn opleiding podium en evenementen techniek afgerond op het ROC van Twente Hengelo.

Ik heb mijn laatste stage gelopen bij Eurotrain Events in Enschede, hier zeer veel geleerd. Nu ben ik daar inhuur technicus voor zowel licht als geluid, maar ik ben voor anderen freelance geluidstechnicus, omdat daar meer mijn talent ligt.

Verder heb ik al een paar bandjes gemixt, mix een dialect band artiest en ben hobby dj. Ik ben erg muziekaal aangelecht (speel al 10 jaar piano/keyboard) en heb mezelf een beetje studiotechniek aangeleerd.

Aan de opleiding zelf heb ik in het begin niet veel gehad, maar toen er leeraren kwamen die zelf rechtstreeks van de werkvloer kwamen, hebben we in korte tijd vrij veel geleerd. Hierdoor ook nog meer liefde voor het vak gekregen.

T-Sound
          Geluidmixen, doe je met gevoel, maar meer met je gehoor!

Comment

• JeroenVDV
            • Mar 2004
            • 963

Kortom, paar jaar van je leven weggegooid, eigen/ouders geld weggegooid EN geld van de maatschappij gebruikt voor een opleiding waar je net zoveel of minder hebt geleerd als wanneer je in die jaren gewoon aan het werk was gegaan in de podiumtechniek-wereld en daar alles had geleerd. Sterker nog, dan was je zeer waarschijnlijk nu verder geweest..
            Creating shows beyond Imagination

Comment

• mhsounds
              • Sep 2009
              • 933

Originally posted by JeroenVDV
              Kortom, paar jaar van je leven weggegooid, eigen/ouders geld weggegooid EN geld van de maatschappij gebruikt voor een opleiding waar je net zoveel of minder hebt geleerd als wanneer je in die jaren gewoon aan het werk was gegaan in de podiumtechniek-wereld en daar alles had geleerd. Sterker nog, dan was je zeer waarschijnlijk nu verder geweest..
              Die tijd en het geld gooi je toch weg, je MOET je startkwalificatie hebben of natuurlijk hoger (diploma)

Ik loop al rond, en ik ga proberen een hoop uit mijn stages te halen + extra dingen op school te leren buiten het basispaket, waar bij op het GLR ruimte is.

Jeroen, hoe lang ben jij al klaar met school? er is een hoop veranderd ook een hoop nuttige theorie toegespitst op het vak.
              Natuurlijk moet je nog steeds een hoop ervaring opdoen (blijft natuurlijk wel het belangrijkste) en had je een hoop kunnen leren in die 3 of 4 jaar, maar het is nu eenmaal niet anders.

mvg Mark

Comment

• JeroenVDV
                • Mar 2004
                • 963

Originally posted by mhsounds
                Die tijd en het geld gooi je toch weg, je MOET je startkwalificatie hebben of natuurlijk hoger (diploma)
                Niet waar.

Jeroen, hoe lang ben jij al klaar met school? er is een hoop veranderd ook een hoop nuttige theorie toegespitst op het vak.
                Ik ben ongeveer 2 jaar klaar met school. Ik ben in mijn huidige werk/netwerk nog NOOIT tegen de beperking dat ik geen opleiding heb afgerond aangelopen! Sterker nog, het gros van de bedrijven maakt afgeronde opleidingen op je CV niet veel uit. Ervaring, referenties en de daarmee aantoonbare kennis (ja, ook zonder diploma prima mogelijk) tellen vele malen zwaarder.
                Creating shows beyond Imagination

Comment

• mhsounds
                  • Sep 2009
                  • 933

Niet waar.

Ik ben ongeveer 2 jaar klaar met school. Ik ben in mijn huidige werk/netwerk nog NOOIT tegen de beperking dat ik geen opleiding heb afgerond aangelopen! Sterker nog, het gros van de bedrijven maakt afgeronde opleidingen op je CV niet veel uit. Ervaring, referenties en de daarmee aantoonbare kennis (ja, ook zonder diploma prima mogelijk) tellen vele malen zwaarder.
                  Ben ik mee bekend, ik ben ook al flink mijn best aan het doen voor goede referentie's
                  Ik zou ook een 2 jarige opleiding kunnen doen, mijn startkwalificatie daarmee halen(anders krijg je de onderwijs inspectie achter je aan)

Heb je geluk gehad, ben je net aan die nieuwe regeling ontsnapt.
                  Al is er niks mis mee met je diploma halen, er komt een moment dat je dit werk (helaas) niet meer kan doen, en buiten de AV wereld vragen ze toch wel om een diplome wil je een beetje leuke baan hebben

Al heb je hier
                  Ervaring, referenties en de daarmee aantoonbare kennis (ja, ook zonder diploma prima mogelijk) tellen vele malen zwaarder.
                  volkomen gelijk in.

Dit
                  Niet waar.
                  gaat echter niet meer op met onze mooie nieuwe wetten...

Startkwalificatie/diploma is vereist, niet zozeer door de bedrijven, die geven er in 99 van de 100 gevallen geen ruk om.

Groetjes Mark

Comment

• rene.derksen
                    • Feb 2004
                    • 649

Waarom is het dan vereist..? als bedrijven het niet controleren..? En wat voor startkwalificatie moet je hebben? Als je voor jezelf begint? als freelancer? Licht geluid opleiding? een of ander ondernemersopleiding? boekhouding?
                    Licht is altijd zwaar.

Comment

• Lighting Operator
                      • Mar 2009
                      • 12

Originally posted by rene.derksen
                      En wat voor startkwalificatie moet je hebben? Als je voor jezelf begint? als freelancer? Licht geluid opleiding? een of ander ondernemersopleiding? boekhouding?
                      Het enige wat je nodig hebt om voor jezelf te beginnen als freelancer is je paspoort en een kwartiertje tijd om op het belastingkantoor te vertellen dat je een eenmanszaak wilt starten. En sinds kort ook verplicht langs de Kamer van Koophandel.

Check deze link voor een aantal tips.Freelance werken - hoe doe ik dat?

Of je daarna door bedrijven wordt ingehuurd is afhankelijk van je ervaring / referenties.
                      Alex van der Krabben

Light board operator

Comment

• laserguy
                        • Jun 2003
                        • 2755

Het enige wat je nodig hebt om voor jezelf te beginnen als freelancer is je paspoort en een kwartiertje tijd om op het belastingkantoor te vertellen dat je een eenmanszaak wilt starten. En sinds kort ook verplicht langs de Kamer van Koophandel.
                        En dan heb je een diploma nodig dat veronderstelt dat je clever genoeg bent om een bedrijf te leiden. Indien je dat niet hebt moet je dus verplicht een cursus bedrijfsbeheer volgen van een paar maanden. Zo schijnt het bij ons in B toch te zijn.
                        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• rene.derksen
                          • Feb 2004
                          • 649

Originally posted by Lighting Operator

Check deze link voor een aantal tips.Freelance werken - hoe doe ik dat?

Of je daarna door bedrijven wordt ingehuurd is afhankelijk van je ervaring / referenties.
                          Check mn naam nog eens goed Ben al even freelance bezig.

Originally posted by laserguy
                          En dan heb je een diploma nodig dat veronderstelt dat je clever genoeg bent om een bedrijf te leiden. Indien je dat niet hebt moet je dus verplicht een cursus bedrijfsbeheer volgen van een paar maanden. Zo schijnt het bij ons in B toch te zijn.
                          Aha.. zit het in Belgie zo.. ? Hier in nederland dus absoluut (nog) niet.
                          Licht is altijd zwaar.

Comment

• mhsounds
                            • Sep 2009
                            • 933

Zij checken dit niet, je moet volgens de wet momenteel tot minimaal je 18e doorleren.
                            Als je geen startkwalificatie hebt of een diploma en je staat nergens bij een school ingeschreven komen ze erachter (geen idee hoe) en ben je de lul.

schijnt nogal een dikke boete op te staan

Comment

• rene.derksen
                              • Feb 2004
                              • 649

Kijk, dat had je er niet bij verteld je bent idd verplicht tot je 18e minimaal 1 dag per week door te leren. Ben je die leeftijd voorbij dan ben je vrij te doen wat je wilt. (Alhoewel het nooit onverstandig is even opleiding af te maken).
                              Licht is altijd zwaar.

Comment

• mhsounds
                                • Sep 2009
                                • 933

Ah nu ik kijk zie ik het inderdaad niet staan

alleen met die nieuwe regeling moet je volgens mij toch die startkwalificatie of diploma hebben, zal even kijken of ik dat ergens op internet kan vinden.

Comment

Working...