Waar zijn die afgestudeerden?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • showband
    • May 2001
    • 4524

Waar zijn die afgestudeerden?

Nou zijn er al weer een paar jaartjes MBO´s te vinden voor podiumtechniekers. De eerste was in friesland (ere wie ere toekomt)

Ik vraag mij af waar die personen blijven.

Er moeten nu inmiddels een paar honderd MBO geschoolde podiumtechneuten rondlopen. Waar zijn die gebleven? Ik ken alleen maar medium grote PA bedrijven die zeggen dat zij gebrek aan mensen hebben die een band kunnen mixen. Maar ik ben nog nooit een afgestudeerde tegengekomen?

Zijn ze allemaal naar joop van der ende gegaan of zo
    lekker belangrijk!
  • Ahmed Al Dayri
    • Oct 2005
    • 354

ik ken er wel een paar (komt omdat ik ook één jaartje de opleiding AV-medewerker op het mediacollege heb gedaan)...

En laat ik het zo zeggen, je hoeft met een mbo diploma av/theater techniek echt niet te verwachten dat je gelijk de FOH bij ampco oid mag mixen. (dat krijg je ook niet te leren op zulke opleidingen!) Evengoed stroom je nog onderaan de ladder en mag je je zelf eerst bewijzen...

Toch vraag ik mij af wat de meerwaarde is van iemand die kan aantonen dat hij zo'n opleiding heeft gedaan tegenover een persoon die relevante werkervaring heeft en wat referenties en begonnen is als kistenduwer.... Naar mijn idee kun je beter elektro techniek gaan doen, heb je veel meer in de praktijk aan dan leren hoe je een mic moet aansluiten, want dat kan iedere Pa-boer je leren....
    Last edited by Ahmed Al Dayri; 06-10-07, 12:13.

Comment

• Stage-Q
      • Sep 2007
      • 389

hoho,

2 jaar geleden m'n "theatertechniek" opleiding voltooid in Zwolle.
      Weinig geleerd daar.

Wel ben ik tijdens m'n stage's alleen maar met goeie geluidsmannen meegeweest, en daaraan heb ik ook veel contacten overgehouden en ben nu ruim 2 jaartjes Freelance geluidstechnicus.
      Mag ik wat meer laag in 't hoog?

Comment

• Gast1401081
        • Mar 2001
        • 7999

Originally posted by Stage-Q
        hoho,

2 jaar geleden m'n "theatertechniek" opleiding voltooid in Zwolle.
        Weinig geleerd daar.

.
        heb idd het lesplan (met de doelstellingen ) van Zwolle gezien... Erg interessant, volgens mij kun je na die opleiding ook de verpleging in haha

Comment

• Stage-Q
          • Sep 2007
          • 389

gewoon te erg voor woorden,

op zo'n open dag huren ze een complete licht / geluid set in en die pleuren ze in een lokaal.

vervolgens komen leerlingen binnen en die zijn helemaal onder de indruk en willen die opleiding maar al te graag doen.

en op je eerste lesdag zie je al je dromen in duigen vallen.

Lekker bezig deltion..!!

Comment

• Watt Xtra
            • Oct 2004
            • 1119

Originally posted by Stage-Q
            gewoon te erg voor woorden,

op zo'n open dag huren ze een complete licht / geluid set in en die pleuren ze in een lokaal.

vervolgens komen leerlingen binnen en die zijn helemaal onder de indruk en willen die opleiding maar al te graag doen.

en op je eerste lesdag zie je al je dromen in duigen vallen.

Lekker bezig deltion..!!
            het mooier maken dan het is doet elke school met de open dagen!!
            een stukje theoretische kennis, een technische achtergrond en een beetje doordachtheid is toch wel makkelijk als dat wordt geleerd op de school..
            Als ik hier soms vragen zie....die worden gesteld..

Maar wat ik nu ook meemaak. Praktijk uren.. Jongen doet de opleiding sound en vision geloof ik in Utrecht en komt bij mij of hij niet een paar keer mee mag op klus. "ik moet praktijk uren maken." nou prima wat moet je doen, wat zijn je leerdoelen?

Die zijn er niet, als ik maar uren maak en mee kan lopen met een bedrijf in licht en geluidverhuur.

Krijg je een blaadje onder je neus met de gegevens van school, leerling en of ik mijn gegevens in wil vullen. Hij maakt een opschrijving van de werkzaamheden die hij heeft gedaan en ik vink het af. Kaar!

Met de vraag van mijn kant of hij er geen verslagje ofzo van moet schrijven? verslag schrijven? Nee JOH.

Nou hij mag mee op klus.. maar wil wel graag een creatie van hem zien hoe hij met de spullen om zou gaan en dus een lichtplan op mag stellen.

jongens jullie gaan naar school en zijn daar om te leren.. moet je iets voor doen.. praktijkuren.... tja
            JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• moderator
              Moderator
              • Apr 2001
              • 5950

Lees het onderwerp eens mensen....de (wan) prestaties van een opleiding in Zwolle zijn en worden in dit onderwerp geen punt van discussie.

Bij J&H hebben we met regelmaat stagairs van MBO opleidingen.
              Meeste van die stagairs zijn tijdens hun opleiding al of zelf aan het ondernemen of druk aan het werk voor bedrijven in de entertainmentindustrie.
              Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• showband
                • May 2001
                • 4524

Blijven die dan hangen? Beginnen ze een eigen bedrijf? Wat gaan ze na het behalen van dat papier doen?

Dat is waar ik zo benieuwd naar ben. Waar ze tijdens stages rondlopen zegt niet veel. Wel over de school maar niet over de plaats waar die mensen uiteindelijk terecht komen.

Hoewel ik wel benieuwd ben. Beste stagebegeleiders op dit forum. Komen er mensen van die stages/scholen af die een bandpa kunnen "doen". Uit een magazijn bij elkaar plannen naar behoefte, zelf bouwen, soundcheck+mix, storiingen verhelpen?
                lekker belangrijk!

Comment

• jadjong
                  • Oct 2003
                  • 654

Ik werk regelmatig met stagiares(maar geen begeleider) die voor 3 of 6 maanden bij ons rondlopen. Dit zijn mensen van alle leerjaren. De meeste zijn prima werknemers, maar zelfstandig of met medeleerlingen op pad sturen voor een band zou ik niet aandurven. Een enkeling steekt er bovenuit, dit zijn vaak de mensen die een eigen drive-in hebben of af en toe aan de slag zijn voor het bedrijf van de buurman.

Van de acht mensen die ik voorbij heb zien komen zijn er twee in een theater productie terecht gekomen, waarvan eentje uiteindelijk lichtoperator is geworden(heeft een jaar of twee geduurd). Een ander is na een aantal jaar solderen warehousemanager geworden(hoofd verhuur?).
                  Nummer drie en vier zijn iets heel anders gaan doen en zijn af en toe als vrijwilliger werkzaam bij lokale evenementen. Nummer zes vond de opleiding zo tegenvallen dat hij tussentijds gestopt is en iets bij SAE is gaan doen...

De andere twee zitten nog op school.
                  De twee die uiteindelijk een zelfstandige functie hebben bemachtigd waren in hun eigen tijd al veel met licht en geluid bezig.

Comment

• AJB
                    • Jul 2003
                    • 2289

Ik heb de afgelopen jaren best een leuke club stagaires begeleid. Daarvan zijn 2 nu freelance operator, 1tje hoofd zenders in het circustheater, 2 freelance licttechnicus, en 3 assistent-technicus/DOP-ers. Dus er is hoop.

Hierbij moet ik wel melden dat ik wel secuur ben in het selecteren van stagaires, en dus de talentjes er bij voorbaat uitpik. Van een klas van 30 leerlingen, schat ik dan uiteindelijk ongeveer 4 mensen daadwerkelijk fulltime in het vak terecht komen.
                    If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                    ------------------------------------------------
                    Arvid Buit
                    Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• Elmo
                      • Jun 2006
                      • 208

Originally posted by AJB
                      Ik heb de afgelopen jaren best een leuke club stagaires begeleid. Daarvan zijn 2 nu freelance operator, 1tje hoofd zenders in het circustheater, 2 freelance licttechnicus, en 3 assistent-technicus/DOP-ers. Dus er is hoop.

Hierbij moet ik wel melden dat ik wel secuur ben in het selecteren van stagaires, en dus de talentjes er bij voorbaat uitpik. Van een klas van 30 leerlingen, schat ik dan uiteindelijk ongeveer 4 mensen daadwerkelijk fulltime in het vak terecht komen.

Jij bent toch van de eerste lichting Friesland College theatertechniek Arvid?

Comment

• flash-a-new-generation
                        • Nov 2006
                        • 228

Nou, momenteel doe ik een opleiding HBO facilitaire dienstverlening op HAN in nijmegen. zuiver economische kennis en vooral het delegeren van... nu heb ik al altijd een beroep in de av wereld geambieerd. zelf werk ik al 4 jaar bij de "lokale PA boer". ik mix twee bandjes uit en bedenk zo nu en dan een lichtplan en doe theaterstukken en met evenmenten als kermissen en carnaval loop ik de benen onder mn lijf uit. ik heb dus al zn 4 jaar echte relevante ervaring. ik bouw op, voer uit, breek af en zet breng vervolgens alles weer terug naar de opslag. tevens doe ik door de week als ik tijd heb wat repairaties etc.

zoals ik zei (ff on-topic) zo ik graag willen beginnen in de av wereld. adviseren jullie mij om dan nog even na school te gaan na mijn HBO studie (MBO blablabla in Utrecht geloof ik) of kan ik beter gewoon soliciteren?
                        dan heb ik immiddels (als alles zo zn gang blijft gaan) een dikke 6 jaar ervaring op semi pro uitmixen en licht besturen. wat denken jullie? ik ben ook benieuwt of mensen die nu een AV bedrijf hebben mij zo aannemen of liever een scholier willen hebben?
                        EAW SB850 en DVA T-4 array:D

Comment

• Steve89
                          • Dec 2005
                          • 120

Originally posted by flash-a-new-generation
                          Nou, momenteel doe ik een opleiding HBO facilitaire dienstverlening op HAN in nijmegen. zuiver economische kennis en vooral het delegeren van... nu heb ik al altijd een beroep in de av wereld geambieerd. zelf werk ik al 4 jaar bij de "lokale PA boer". ik mix twee bandjes uit en bedenk zo nu en dan een lichtplan en doe theaterstukken en met evenmenten als kermissen en carnaval loop ik de benen onder mn lijf uit. ik heb dus al zn 4 jaar echte relevante ervaring. ik bouw op, voer uit, breek af en zet breng vervolgens alles weer terug naar de opslag. tevens doe ik door de week als ik tijd heb wat repairaties etc.

zoals ik zei (ff on-topic) zo ik graag willen beginnen in de av wereld. adviseren jullie mij om dan nog even na school te gaan na mijn HBO studie (MBO blablabla in Utrecht geloof ik) of kan ik beter gewoon soliciteren?
                          dan heb ik immiddels (als alles zo zn gang blijft gaan) een dikke 6 jaar ervaring op semi pro uitmixen en licht besturen. wat denken jullie? ik ben ook benieuwt of mensen die nu een AV bedrijf hebben mij zo aannemen of liever een scholier willen hebben?
                          Ik zal gewoon gaan solliciteren!
                          Je hebt toonbare ervaring, en dat is voor veel bedrijven nog steeds belangrijker dan een papiertje.

Tevens ben je nu bezig met een HBO opleiding zoals ik lees.
                          Dus je kunt straks in ieder geval aantonen je het denkniveau (of hoe noem je dat) van een HBOer hebt.
                          En mocht je toch nog naar school willen. Kies dan HBO theatertechniek bijvoorbeeld ipv een MBO.

Comment

• deurklink

Ook 2 jaar geleden zwolle afgerond (Samen met stage-q (sven)) werk nu fulltime in theater. Zwolle was toen in opstart fase maar heb best leuke dingen gedaan naar mijn idee. Of ik er veel van geleerd heb!? Sja onbewust nog best wel wat denk ik maar je moest het er zelf van nemen.

Mooiste en beste was ik eraan over heb gehouden zijn de contacten. Het was dus eigenlijk 3 jaar lang net-werken! En uiteraard een baan. Nu is de tijd om door te ontwikkelen beginnend met de de vpt cursussen. Nutteloos was het dus zeker niet!

De vraag is alleen of het papiertje nut heeft. Bij mijn solicitatie kreeg ik het idee van niet! Je toont mbo denk niveau aan, maar de stage's waren belangrijker (ook de hobby ernaast).

Ben begonnen met elektrotechniek (achteraf een betere keus misschien om af te maken) Maar aan de andere kant ik zit nu wel waar ik wou komen! Weet niet of dat gelukt was zonder theatertechniek te Zwolle!

Heb wel echt het idee van een studentenleven gehad (helaas wel zonder op kamers wonen) maar vele school dagen eindigde (of begonnen) in de kroeg!

School is naast een opleidings instituut ook een sociaal gebeuren! Toch? En hoeveel er uiteindelijk van de 12 laatstejaars nu een baan hebben in dit vakgebied?! weet het eigenlijk niet.. stuk of 6?
                            Last edited by Guest; 11-10-07, 21:52.

Comment

• Stage-Q
                              • Sep 2007
                              • 389

paul? leef jij nog ?

lang niet meer gesproken

Ja die `kroegdagen´ waren altijd wel goeie dagen

Onze meningen zijn idd verschillend over deze opleiding, maar ik kan er inderdaad niet heel veel positiefs over zeggen.

Kwaliteit van lesgeven vond ik echt matig tot slecht...helaas.

Comment

Working...