hoe ver je amp op te draaien

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jans
    • Feb 2003
    • 869

Zelf probeer ik altijd iets meer geluid mee te nemen dan nodig zodat ik niet op voorhand al op zijn eind moeten draaien. Natuurlijk vergis ik me wel eens.
    Meestal zet ik de versterkers dan helemaal open en zorg voor een gezond signaal naar de eindtrappen. Mocht het zo zijn dat ik de uitgang van mijn mengtafel te veel moet knijpen dan pas ik dit aan door de versterkers te knijpen zodat ik rond 0dB rms naar mijn versterkers stuur. Dit komt in kleine zaaltjes nog al eens voor. Het is alleen oppassen dat je de versterker niet te veel knijpt waardoor je uitgang van je mengtafel weer te veel moet uitsturen als de zaal vol is met mensen.
    Persoonlijk gebruik ik geen compressor op de uitgang al hoewel dit voor Top40 bands en dergelijke denk ik wel weer handig kan zijn. Maar daar heb ik niet zo veel ervaring mee. Hou me meer met koren en dergelijke bezig en daar vind ik compressie niet op zijn plaats.
    Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• sis
      • Jul 2003
      • 3305

citaat:Geplaatst door NiekR

Maar toch blijft het voor dj's vaak een uitdaging de master steeds iets hoger te zetten...
      Ik blijf er toch bij dat limiters/processors heilig zijn!!
      De master hoger zetten en de boel naar de kl*ten te gooien is in Belgium ook in
      En limiters processors zijn niet heilig, gewoon een beetje verstand gebruiken en je hebt ze niet eens nodig !!!!!!!
      Maar ja, Ik ben muzikant en ik heb daar geen last van

Toch vind ik dat de gemiddelde DJ eens serieus moet nadenken waar hij of zei mee bezig is
      sis
      Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• NiekR
        • Sep 2004
        • 80

citaat:Geplaatst door sis

De master hoger zetten en de boel naar de kl*ten te gooien is in Belgium ook in
        En limiters processors zijn niet heilig, gewoon een beetje verstand gebruiken en je hebt ze niet eens nodig !!!!!!!
        Maar dat beetje verstand hebben de huurders vaak niet als je ze een setje meegeeft wat niet processorgestuurd/limit is... Dan kun je het nog zo vaak zeggen/uitleggen/enz, maar het lijkt wel alsof het dan het ene oor in gaat, en het andere weer uit.
        Overigens moet ik hier wel bij zeggen dat dit lang niet voor iedere huurder geldt!

Ik zie zo'n processor/limiter gewoon als een verzekering voor de installatie. Zonder die verzekering is het practisch onbeschermd...

Ow, is het in Belgiƫ ook al zo?? Kijk ik op zich niet zo heel erg van op..[^]
        Beter de prijs-/kwaliteitsverhouding hoog dan de prijs...

Comment

• xsystems
          • Jun 2004
          • 72

is de regel 'brokken is dokken" geen suggestie? Mensen passen dan vaakw el op met wat ze doen...

Ik dent dat een goede uitleg aan je huurders al een hoop kan schelen. Verder zou ik toch zorgen dat je speakers de versterker makkelijk kunnen hebbben, zodat "cilippen' geen langdurig negatief effect heeft op je speakers. Compressor/limiters zijn idd een optie, maar de echte bijdehante DJ die "denkt" dat hij overal verstand van heeft zou hier ook aan gaan draaien als dit niet afgeschermd is......

Zodoende ben ik het wel een beejte eens met sis, iemand die de apparatuur wil bedienen moet ook dusdanig de kennis hebben om het niet finaal naar de kl*te te draaien...

...:: waarom makkelijk doen als het moeilijk kan ::...

Comment

• NiekR
            • Sep 2004
            • 80

'Brokken is dokken' is wel een goede regel (levert vaak wel veel gezeur op), maar ik houd het liever bij 'Voorkomen is beter dan genezen' (als je begrijpt wat ik bedoel)...

Over het algemeen is een limiter alleen af te regelen (of bij te stellen) als deze 'open' is. Ik heb deze bij verhuur altijd 'gesloten' (verzegeld met loodje) zodat er niemand bij kan.

Wij verhuren namelijk aan wie dan ook (behalve personen die op de fiets een disco-set op komen halen, etc...) dus hebben daarom alle apparatuur op elkaar afgestemd/gezekerd zodat er in feite niks kan gebeuren. Gaat het dan toch mis (en dat kan, denk maar eens aan een glaasje drinken wat omvalt...) is het voor kosten huurder. Wel zo duidelijk en niet overdreven!
            Groet,

Niek
            Beter de prijs-/kwaliteitsverhouding hoog dan de prijs...

Comment

Working...