hoe ver je amp op te draaien

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DNA
    • Feb 2003
    • 19

hoe ver je amp op te draaien

Voor zover ik weet is deze vraag nog niet eerder gesteld.

Ik vraag me af hoever ik mijn versterker (DAP P1200 geen paladium) open kan draaien, zodat mijn speakers nog heel blijven.

Een setje speakers is de MC-15 van DAP de andere is RW-15 van DAP.
  • Daan Hoffmans
    • Aug 2000
    • 1225

vraag is al vaker gesteld maargoed...

lekker vol gas, zolang je het zaakje dan nergens overstuurt zal het allemaal wel goed gaan
    <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

• Iko
      • Feb 2002
      • 766

Als je iets hoord kraken, moet je iets zachter [8D]

Comment

• DNA
        • Feb 2003
        • 19

Dan heb ik dus niet goed gezocht. Sorry, in ieder geval bedankt voor de antwoorden.

Comment

• DJEM
          • Jul 2004
          • 254

Ik zou een verterker niet zomaar opendraaien. Staat als goed ook een sticker of een waarschuwing op de app.. "Warning High Voltage, No User Service Parts Inside"
          Ik ben geen miljonair en geen knappe jonge, ik houd van een sjaggie en een glaasje jonge

Comment

• DJ_Snaky
            • Sep 2002
            • 272

wat is nu eigenlijk precies het oversturen???
            is dat het kraken dus een rare trilling 8er de bas aan.
            of moet ik meer aan schelle klank denken???

ik heb mij behringer ep 1500 (2x260watt met boxen van 250 watt)
            meestal op 20 van de 30 staan (das ongeveer 11 uur:P)
            met het ingangskanaal op 0dB

kantie miss harder??? ik heb het eigenlijk nooit geprobeerd om zover te gaan dat ze kraken..
            [:D] zin in een feestjuh [:D]
            <center>groeten <b>DJ <font color=\"red\">Snaky</font id=\"red\"></b></center>

Comment

• Michel_G
              • Dec 2003
              • 376

@ Dj snaky:

Wat voor boxen/componenten ??? Zeker de kwalitatief betere boxen kan je een redelijke tijd op 1,5 maal (tot zelfs tijdelijk 2 maal) laten draaien.

Is weer terug !

Comment

• Rademakers
                • Jul 2003
                • 1281

Het oversturen van een luidspreker uit zich meestal in vervorming. Het hoog wordt scheller en de verhoudingen in aanwezigheid tussen het hoog en laag verschuiven.
                Een basspeaker die over de rooie gaat is niet altijd direct te merken. Je kunt de bas sowieso horen vervormen. Als je de speaker ziet, kun je zien dat het membraam niet strikt meer naar voren en achter beweeegt, maar ook gaat wiebelen.
                Als je tikjes of kraken tussendoor hoort, dan zit de speaker aan de Xmech en slaat deze zichzelf langzaam of snel kapot tegen de poolplaat. Hij staat dan op dat moment echt veels te hard.
                Bij niet alle luidsprekers is dit even hoorbaar omdat een aantal zelf standaard al vervormen.

Een overstuurt signaal van het mengpaneel, versterker of ander apparaat in de keten, is vele malen slechter als meer vermogen als de rms-belastbaarheid toevoeren.
                Budget versterkers die net onder de clip worden gestuurd, geven vaak zelf al een zekere vervorming.

Dat je de gain op de versterker op 20 van de 30 hebt staan zegt helemaal niets. Er is een behoorlijke diversiteit in wat een mengpaneel op 0 dB uitstuurt en wat de ingangsgevoeligheid van een versterker is. 20 van de 30 kan het maximum zijn maar ook 60 procent open betekenen.

Het is voornamelijk een kwestie van goed luisteren en afstellen.
                En al zit je niet op het absolute maximum van je componenten te spelen, so what! Je houdt het in ieder geval heel, een dubbel vermogen is nauwelijks hoorbaar. En vaak lijkt het harder te gaan, omdat vervormt geluid harder lijkt, het is echter ook slechter voor je gehoor en je apparatuur.

Mvg Johan

Comment

• ralph
                  Banned
                  • Aug 2000
                  • 2649

Een versterker levert vermogen...daar heb je dat kreng voor, ben ik zo vreemd als ik zeg: amp volledig open zetten!?
                  Zolang je een net en niet vervormend signaal richtinmg je speakers stuurt, blijven ze heel
                  Ga je lopen hannessen met dat signaal ( rooie ledjes) dan gaat je speaker stinken...

Comment

• Drive inn tnt
                    • Sep 2003
                    • 1082

Ja ik zet mijn vertserkers ook altijd helemaal open. Ik regel het volume wel op mijn mengpaneel.
                    Op mijn werk vertelde ze me dat dat normaal is.
                    Vette boksuh meneer

[FONT=Verdana]Licht is sneller dan geluid, daarom zien veel mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken.[/FONT]

Comment

• Contour
                      • Feb 2001
                      • 1018

Een beetje fatsoenlijke versterker heeft clip of limit ledjes ingebouwd. Als je ervoor zorgt dat deze niet of nauwelijks aangaan dan kan er weinig mis gaan. Let er ook op dat het signaal uit de mixer/mengtafel niet in het rood gaat, deze vervorming is ook schadelijk voor je boxen, vooral voor de tweeters.

MVG Contour

Comment

• djroyS
                        • Aug 2004
                        • 132

Inderdaad een beetje goede versterker wel. Maar bij een wat goedkoper model bijv. van dap raad ik aan de versterker maar voor 3/4 open te draaien. Dit vanwege de de tempratuur die hoger oploopt naarmate de versterker langer aanstaat en door de beveiliging dan waarschijnlijk gewoon uitvalt na een paar uur.
                        Met vriendelijke groet. RoyS

Comment

• dj-q-fight
                          • Aug 2004
                          • 11

Àls je een 2 DAP Mc-15 heb en een palladium P-1200 moet je versterker niet volop dan blaas je speakers te snel op..

Comment

• DJEM
                            • Jul 2004
                            • 254

citaat:Geplaatst door dj-q-fight

Àls je een 2 DAP Mc-15 heb en een palladium P-1200 moet je versterker niet volop dan blaas je speakers te snel op..
                            Idd een DAP kan je niet vol open draaien ivm de vervorming... Standje 8 houd het wel mee op. Als die dan al niet in de clip is gegaan.
                            Ik ben geen miljonair en geen knappe jonge, ik houd van een sjaggie en een glaasje jonge

Comment

• xsystems
                              • Jun 2004
                              • 72

je kan hem ook gewoon vol open zetten en mider uitsturen vanaf je mengtafel/x-over, werkt ook goed. Zorg gewoon dat de clipmetertjes niet aangaan en het blijft helemaal heel.
                              ...:: waarom makkelijk doen als het moeilijk kan ::...

Comment

Working...