versterker aansluiten op 4 ohm boxen??????

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • centennial
    • Feb 2004
    • 5

versterker aansluiten op 4 ohm boxen??????

beste forumers ik ben hier nieuw en naar veel lezen hier heb ik besloten om me in te schrijven daar ik een vraag heb!

vraag 1: is het mogelijk om in een pa set de bas speaker die aan vervanging toe is, te vervangen door een bass speaker van 4 ohm i.p.v 8 ohm? Er zit nu een 400 watt rms/800watt peak, bas speaker in van 8 ohm(mijn versterker is een 2x 600 watt 4 ohm/2x 256 watt rms 8ohm) de rest van de boxen is nml wel 8 ohm!!

vraag 2: wanneer begint het clipping op te treden ? heb nml het idee dat de boven genoemde versterker die ik misschien ga bestellen te weinig aan wattage is? wat het totaal zo'n beetje van 1 kant van de boxen is weet ik niet precies, omdat ik ze net tweedehands heb gekocht.

kan wel een kleine beschrijving geven van het aantal boxen enz...dit zijn de +- maten van een zijde van de boxen set

5 x piezo 8 cm doorsnede

1x midden toon box van 12 cm doorsnede

2 x midden / hoog van 25 cm

en die weet ik wel : 1x 400 watt rms woofer peak 800
    (stond op de box achter)

graag zou ik antwoord en advies willen krijgen is er iemand die mij erbij kan helpen?
  • Contour
    • Feb 2001
    • 1018

Vervangen van een woofer door een andere woofer kan altijd (op zijn minst moeten de inbouw diameter wel overeenkomen) Gewoon aansluiten en je zal zeker geluid hebben, echter een paar gevaren:

- Als de ene woofer 4 ohm is en de andere 8 ohm dan trekt die woofer van 4 ohm meer vermogen uit je versterker. De meeste moderne versterkers hebben echter geen problemen met een 4 ohm belasting. Klankmatig kun je sowieso dan verschil gaan verwachten tussen de linker en rechter speaker, dus beide woofers in 1 keer vervangen is wel aan te raden.

- Een woofer heeft een aantal eigenschappen die bepalen hoe groot de kast moet zijn en hoe groot en hoe lang de baspoorten moeten zijn. Een andere woofer van een ander merk zal dus niet zomaar optimaal presteren in de oude kast! In vaktaal kun je zeggen dat de T/S parameters van de twee woofers goed overeen moeten komen voor een behoorlijk resultaat.

Die versterker is inderdaad aan de lichte kant, zo'n woofer kan alleen al ongeveer 800W RMS verdragen! (als het een goed merk is, anders zou ik me aan die 400W belastbaarheid houden) als je het geld ervoor hebt dan zou ik de zwaarste amp kopen die je je kunt veroorloven, beter te zwaar dan te licht is het devies!

MVG Contour

Comment

• centennial
      • Feb 2004
      • 5

dank je dan dit is me voor zover duidelijk !!

maar was ook van plan om ze beide te gaan vervangen dus dan kan het wel? als ik ze beide vervang?>

Comment

• Contour
        • Feb 2001
        • 1018

Ja, het kan sowieso! Geluid zal je er zeker weer uitkijgen met die nieuwe woofers...

Maar of de basweergave dan nog steeds in orde is? Sommige woofers werken goed in een 50 liter box en andere hebben weer 400 liter nodig om goed hun werk te doen. Sommige woofers willen een gesloten kast en andere woofers doen hun werk liever samen met een baspoort.

Wat is de netto inhoud van je kast (dus het aantal liter lucht dat voor de woofer beschikbaar is) en hoe groot zijn de eventuele baspoorten (diameter, lengte, aantal poorten)

En welke woofer wilde je gaan aanschaffen? Met behulp van deze data is het mogelijk om te kijken of die nieuwe woofers ook gaan klinken in die kast. Voor de woofer moeten we minimaal de volgende 3 gegevens uit het datablad zien te halen:

- Fs (in Hz)
        - Qts
        - Vas (in liters)

Als deze data voor jouw gekozen woofer niet beschikbaar is dan is je enige optie om het gewoon te proberen en kijken of het resultaat naar je zin is. Of je kan een andere woofer uitzoeken waarvoor deze 3 gegevens wel bekend zijn.

MVG Contour

Comment

• Siem
          • Jul 2003
          • 124

Als je gebruik maakt van een passief crossover filter moet je er wel even rekening mee houden dat deze de hogere stroomsterkte (als gevolg van de lagere impedantie van de speaker) ook aan moet kunnen.
          Domme vragen bestaan niet, maar er zijn wel veel nieuwsgierige domoren.

Comment

• Contour
            • Feb 2001
            • 1018

Plus dat je kantelfrequentie zal verschuiven. Deze hangt namelijk af van de impedantie (frequentie afhankelijke weerstand) van de woofer.

Maar aan de hand van het beeld dat ik nu van de deze boxen (een zeer beperkt beeld vooral) hebt staat de woofer waarschijnlijk gewoon fullrange te spelen, dus valt met zijn natuurlijke afval af.

MVG Contour

Comment

• centennial
              • Feb 2004
              • 5

dank u zover voor uw reactie ik zal dat toch op de een of andere manier achter moeten komen het zijn nml w bins en de poorten zijn dicht gemaakt heb het idee dat de woofer die erin zit ook niet zo'n lange slag kan maken kwa op en neer gaan !! ik zal in de volgende reactie ff het merk speaker zetten misschien kunnen jullie dan aan de hand daar van de vervangende speaker bepalen?

Comment

• centennial
                • Feb 2004
                • 5

dag beste foremers

ik heb eens gekeken en er staat inderdaad wat info achterop ja!!(tot mijn geluk)

zal alles er wel ff opzetten want dat zecht mij ook niet zoveel nml.

vas 228
                102 db
                lx 400
                gaus 6 x 1000
                res 39 hz

ma/s 75
                qts 0.en dan een omgekeerde r lijkt het !

weet nu wel wat vas is en heb nml iets gezien op ebay maar daar is de vas maat groter van kan dit of zeggen jullie liever niet?
                zal ff de linken toe voegen dan kunnen jullie dat zien!!
                ja en heb toch dan maar voor een 4 ohm box gekozen

alleen de vas is iets groter
                en kan ook niet het rms vermogen vinden aangezien er nu ook een rms ér in zit van 400 watt?

Comment

• Rademakers
                  • Jul 2003
                  • 1281

citaat:vas 228
                  102 db
                  lx 400
                  gaus 6 x 1000
                  res 39 hz
                  Oftewel: De Vas is 228 ltr, de Fs is 39 Hz, probeer de Qts nog te ontcijferen.
                  De Qts is een getal (bijv. 0.45), dus die "r" is een cijfer.

Iets waar je beter ook op kunt letten, is het rendement. Dit staat meestal aangegeven in dB/w/m. Een rendement van 89 dB(/w/m) is erg laag. 95 dB is toch wel een minimum.
                  De momentele speaker zal dus een rendement van 102 dB/w/m hebben.

Deze speaker is niet erg geschikt voor jouw toepassing. De speaker zal waarschijnlijk als home-theater of auto-sub bedoeld zijn.

Voor het bepalen van de beste speaker zou het aan te raden zijn om een, liefst gedetaileerde foto of tekening te laten zien van de betreffende w-bin. Dat zou het een stuk makkelijker maken.

Sowieso zou het handig zijn als je de betekenis van een aantal T/S-parameters leert kennen en herkennen.

Mvg Johan

Comment

Working...