8 polige speacon

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Andree
    • Aug 2001
    • 119

8 polige speacon

Even eenv vraagje,

Mag, of kan je, voor je verlichting ook gebruik maken van 8 polige speakon stekkers en chassiedelen?

Ik het twee lichtstieven waarop ieder twee par 56 en twee effecten zitten. Momenteel werk ik met 8 van de lelijke oranje verlengsnoeren. Ik dacht dat ik dat op een voordelige manier kan doen door een 8 aderige kabel te nemen en van die speakon stekkers.

Graag info hierover.

Groet

Andree
    Het kan in Almere
  • Lykle
    • Dec 2003
    • 63

Technisch gezien kan het. De stekers kunnen 30A aan en 250V.
    Aan te bevelen is het zeker niet. Neutrik noemt het niet voor niets speakerconnectors. Heel de wereld gebruikt deze stekers voor speaker bekabeling. Een ongeluk zit dan in een klein hoekje.

Waarom neem je geen Harting. Dit wordt door de hele wereld voor licht en spanning gebruikt. Misschien iets langer sparen maar.... dan heb je ook wat.

groetjes

lykle

Comment

• test12
      • Jan 2003
      • 901

Blijf uit de buurt van mijn feestje en met mij zullen velen deze mening delen.
      Genoeg goeie alternatieven.
      m.v.g. Herman

Comment

• moderator
        Moderator
        • Apr 2001
        • 5946

Voor het aansluiten van licht gebruikt men:
        gewone stekkers (noemen we vanaf nu dan dus schuko)
        euro stekkers (niet echt gangbaar, maar kan wel)
        bulgin (ouderwets maar nog erg gangbaar)
        multiconnectoren ( heb je vana 4 tot....polen meest gangbaar: 6-10 en 16 voor licht)

Speakon gebruiken voor licht aansluitingen is vragen om problemen, niet doen dus.
        Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Joost van Ens
          • Jan 2001
          • 628

en oranje verlengsnoeren meteen weggooien, zit nl. geen aarde in. dus niet geschikt voor licht.

groeten

Comment

• jurjen_barel
            • Jun 2003
            • 3148

Mee eens. Geen tuin-verlengsnoeren!!!
            Wil je multi? Neem dan harting-connectoren.
            Wil je persee precies 8 polig? Neem dan Bulgin!

Die connectoren zijn voor dit werk ontworpen. Daarnaast zijn ze makkelijk in andere sets te integreren, alleen maar voordelen!

Comment

• jeroenw
              • Dec 2003
              • 216

Andree, ik kan het idd alleen maar met mijn voorgangers eens zijn. Neutrik heeft expres al veel moeitje gestoken in een systeem om speaker, power in en power uit van verschillende (op elkaar lijkernde) connectoren te voorzien.
              Het is inderdaad vragen om problemen als je er speakon op zet, met een beetje peg hangt iemand dan een versterker aan je licht (gaat wel goed) of erger een speaker aan je lichtsturing.

Ik zou gewoon voor de harting gaan en da het liefst meteen HAN16 (16p-> 8 lampen)

Greetz
              Jeroen
              \"Kost een par centen maar dan hedduh ok wa!\"

Comment

• Daan Hoffmans
                • Aug 2000
                • 1225

citaat:met een beetje peg hangt iemand dan een versterker aan je licht (gaat wel goed)
                Nog maar de vraag of dat goed gaat... Een versterker zal een lamp ongetwijfeld als kortsluiting zien...

Dus: lekker harting nemen, ben je ook nog eens compatibel met de PA-boer op de hoek.
                <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

• jeroenw
                  • Dec 2003
                  • 216

klopt, maar als het goed is klapt dan de zekering van je versterker eruit, of de kortsluitingsbeveiliging (leuk voor galgje ) maar bij je speaker knalt de conus eruit, want die krijgt 230V 16A op zn donder...
                  misschien wat minder maar toch al gouw een ampere of 5 en dat is toch 1100 W, is veel voor 1 speaker.
                  \"Kost een par centen maar dan hedduh ok wa!\"

Comment

• delighted
                    • Jul 2003
                    • 420

citaat:Geplaatst door moderator

Voor het aansluiten van licht gebruikt men:
                    gewone stekkers (noemen we vanaf nu dan dus schuko)
                    euro stekkers (niet echt gangbaar, maar kan wel)
                    bulgin (ouderwets maar nog erg gangbaar)
                    multiconnectoren ( heb je vana 4 tot....polen meest gangbaar: 6-10 en 16 voor licht)

Speakon gebruiken voor licht aansluitingen is vragen om problemen, niet doen dus.
                    Ben het er wel mee eens dat het beter is om speakon voor geluid te blijven gebruiken, om verwarring en ongelukken te voorkomen, maar heel ongewoon is het niet.

Zo zijn er bijvoorbeeld diverse Vari*lite spots waarmee het netsnoer mbv een speakon aangesloten wordt.

Comment

• delighted
                      • Jul 2003
                      • 420

citaat:Geplaatst door Andree

Even eenv vraagje,

Mag, of kan je, voor je verlichting ook gebruik maken van 8 polige speakon stekkers en chassiedelen?

Ik het twee lichtstieven waarop ieder twee par 56 en twee effecten zitten. Momenteel werk ik met 8 van de lelijke oranje verlengsnoeren. Ik dacht dat ik dat op een voordelige manier kan doen door een 8 aderige kabel te nemen en van die speakon stekkers.

Graag info hierover.

Groet

Andree
                      Een kabels met 8 aders lijkt me niet heel zinnig. Als je viet effecten wilt aansluiten heb je of 6 og 9 aders nodig.

Indien je maar 1 nul-draad gebruikt heb je aan 6 aders voldoende (4 fase, 1 nul, 1 aarde)
                      Als je ieder effect z'n eigen nul geeft (mijn voorkeur) heb je 9 aders nodig (4 fase, 4 nul, 1 aarde)

Denk dat je de aarde bent vergeten in je plan. Een niet erg onbelangrijk detail. )

Comment

• Lykle
                        • Dec 2003
                        • 63

citaat:Zo zijn er bijvoorbeeld diverse Vari*lite spots waarmee het netsnoer mbv een speakon aangesloten wordt.
                        Is dit geen powercon?

vr.gr.
                        lykle

Comment

• Barthez
                          • Dec 2003
                          • 256

citaat:Geplaatst door Lykle

citaat:Zo zijn er bijvoorbeeld diverse Vari*lite spots waarmee het netsnoer mbv een speakon aangesloten wordt.
                          Is dit geen powercon?

vr.gr.
                          lykle
                          Dat is inderdaad powercon, en laat dit nu (gelukkig) niet compatible zijn met speakon [^]
                          Goed plan! ...doen we niet!

Comment

• FiëstaLj
                            • Oct 2000
                            • 2068

citaat:Geplaatst door delighted

citaat:Geplaatst door Andree

Even eenv vraagje,

Graag info hierover.

Groet

Andree
                            Een kabels met 8 aders lijkt me niet heel zinnig. Als je viet effecten wilt aansluiten heb je of 6 og 9 aders nodig.

Indien je maar 1 nul-draad gebruikt heb je aan 6 aders voldoende (4 fase, 1 nul, 1 aarde)
                            Als je ieder effect z'n eigen nul geeft (mijn voorkeur) heb je 9 aders nodig (4 fase, 4 nul, 1 aarde)

Denk dat je de aarde bent vergeten in je plan. Een niet erg onbelangrijk detail. )
                            voor 4 kanalen heb je toch 9 draden nodig ? 4x L, 4x N en 1xaarde
                            Je mag toch geen gezamelijke nul gebruiken in multi's ?
                            Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

Comment

• lifesound
                              • Apr 2003
                              • 1052

bij EML wordt socapex gebruikt als lichtmulti. Wat volgens mij zeer handig werkt!
                              Lang leve de ronde connectoren!!

Comment

Working...