8 polige speacon

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • delighted
    • Jul 2003
    • 420

citaat:Geplaatst door FiëstaLj

citaat:Geplaatst door delighted

citaat:Geplaatst door Andree

Even eenv vraagje,

Mag, of kan je, voor je verlichting ook gebruik maken van 8 polige speakon stekkers en chassiedelen?

Ik het twee lichtstieven waarop ieder twee par 56 en twee effecten zitten. Momenteel werk ik met 8 van de lelijke oranje verlengsnoeren. Ik dacht dat ik dat op een voordelige manier kan doen door een 8 aderige kabel te nemen en van die speakon stekkers.

Graag info hierover.

Groet

Andree
    Een kabels met 8 aders lijkt me niet heel zinnig. Als je viet effecten wilt aansluiten heb je of 6 og 9 aders nodig.

Indien je maar 1 nul-draad gebruikt heb je aan 6 aders voldoende (4 fase, 1 nul, 1 aarde)
    Als je ieder effect z'n eigen nul geeft (mijn voorkeur) heb je 9 aders nodig (4 fase, 4 nul, 1 aarde)

Denk dat je de aarde bent vergeten in je plan. Een niet erg onbelangrijk detail. )
    voor 4 kanalen heb je toch 9 draden nodig ? 4x L, 4x N en 1xaarde
    Je mag toch geen gezamelijke nul gebruiken in multi's ?
    Volgens mij mag het niet, maar hier ben ik niet zeker van.

Maar ja, als je ongeaarde verlengsnoeren wel gebruikt, dan zal een multi met maar één nullijn ook wel geen probleem zijn.

Comment

• Joost van Ens
      • Jan 2001
      • 628

Ik zie nog wel eens 6 polig voor 4 kan met 7 aderig draad, sterker nog, heb het zelf al jaren, maar gebruik het eigenlijk nooit meer omdat ik tegenwoordig alles op dmx heb. Als het al dan niet mag, geen idee. Maar in b.v. de highlite catalogus, worden dit soort snoeren met break-out volgens mij ook nog steeds aangeboden. Ik ben er destijds, een jaar of 12 terug toen ik die snoeren maakte, vanuit gegaan dat het mocht omdat er ook maar 1 nul in een 5 aderige krachtkabel zit. Feit is dat het werkte en werkt! Maar als ik het opnieuw moet doen wordt het 10 polig i.v.m. grotere uiwisselbaarheid. Maar ik weet ook wel collega's die voor zogenaamde "220V" lichtsetjes 6 polig harting gebruiken. Maar speakon lijkt me idd veel te snel te verwarren.
      Gewoon dat gebruiken wat waar het voor bedoeld is dus.
      groeten

Comment

• KoenB
        • Mar 2003
        • 453

citaat:Geplaatst door lifesound

bij EML wordt socapex gebruikt als lichtmulti. Wat volgens mij zeer handig werkt!
        Lang leve de ronde connectoren!!
        Socapex is leuk zolang het nieuwe connectors zijn En anders zit je te wringen om ze in elkaar te krijgen
        Life is a freakshow, I just do the lighting

Comment

• Andree
          • Aug 2001
          • 119

OKé het is me inmiddels duidelijk.

Ik ga gewoon even doorsparen en twee mooie T-balkjes regelen met hartring muti-kabels.

In ieder geval bedankt voor alle info.

Groet

Andree
          Het kan in Almere

Comment

• moderator
            Moderator
            • Apr 2001
            • 5946

citaat:Geplaatst door delighted
            Ben het er wel mee eens dat het beter is om speakon voor geluid te blijven gebruiken, om verwarring en ongelukken te voorkomen, maar heel ongewoon is het niet.

Zo zijn er bijvoorbeeld diverse Vari*lite spots waarmee het netsnoer mbv een speakon aangesloten wordt.
            [/quote]

Ben nog wel meer bijzondere verloopjes tegengekomen, pyrotechneuten (de grootstestuntpiloten) gebruiken ook wel speakon 8 polig om hun pyro te triggeren...
            Wat nog niet wil zeggen dat het verstandig is
            Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Upgrading your system
              • May 2003
              • 1684

Zelf ben ik begonnen met aanhangwagenstekkers, dat klinkt stom omdat ze voo 12 volt bedoeld zijn meer ze worden getest op 300 volt en het is een hele robuuste stekkers ( en standaard zwart) en in allerlei soorten verkrijgbaar.
              de aansluitpennen zijn dikker dan bij 230volt stekkers en de onderlinge afstand is groter. wij deden wel altijd even een krimpkousje over de aansluitingen.

Inmiddels natuurlijk allang overgestapt maar we hebben er nooit enig probleem mee gehad. persoonlijk vind ik het veiliger als speakon, je hebt immers geen 12-volt licht-geluid bij je met deze stekkers

Het is niet DE weg maar als je weinig te besteden hebt EEN weg

grz Ron
              Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

Working...