wat is een Stagemanager / Floormanager

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Merijn
    • Apr 2003
    • 18

wat is een Stagemanager / Floormanager

Kan iemand mij vertellen wat een stagemanager en een floormanager precies doet?

Merijn
  • NiTRO
    • Sep 2002
    • 677

Voor zover ik het weet; Stagemanager ziet toe dat alles op de plek van bestemming komt op locatie, hij weet waar de kist met props heen moet, waar het FOH-tje komt, hij neemt ook een beslissing als er bijvoorbeeld iets verplaats moet worden op toneel, denk aan een decorstuk dat niet past, hij geeft de opdracht deze naar voren te zetten zodat het wel past, en geeft dit door aan de spelers/artiesten.

Floormanager is er alleen voor de vloerindeling on stage, waar komen de monitoren, waar staat de drummer, waar de backingvocals etc etc

dit is wat ik er zo van weet, als er iets niet echt klopt...LET ME KNOW!

ciao

Comment

• jurjen_barel
      • Jun 2003
      • 3148

Belangrijk:
      bij microfoon-tekort moet de stagemanager de microfoons toewezen (wel overleggen met Sound-afdeling). Hij moet dan precies weten wanneer welke actreuzel welke mic opgespeld krijgt.

Dat was dus een toevoeging op NiTRO...

Comment

• jadjong
        • Oct 2003
        • 654

Deze mensen proberen tijdens en voor opbouw zoveel mogelijk draadloos communicatie materiaal te verzamelen. Hoe meer je er hebt, hoe belangrijker je overkomt op de rest van de crew. Wanneer het spectakel dan echt begint en de zwart/rode kisten komen binnengerold dat is hij/zij meestal bezig met hevig heen en weer rennen tussen truck en stage. Tijdens dit ritueel wordt er natuurlijk geen enkele kist of deur aangeraakt. Wanneer alles eenmaal op de juiste lokatie staat bigint het echte werk. De mensen met verstand van zaken beginnen dan met het logistiek correct leeghalen van kisten en aanverwanten. Het is nu de taak aan de stagemanager om zoveel mogelijk in de weg te lopen, uiteraard onder het genot van schellende portofoons welke eerder die week/dag verzameld zijn. Als er tijdens de opbouw een probleem optreed is het aan de stagemanager om een oplossing te bedenken waarbij het voor zowel crew als artiesten onmogelijk wordt gemaakt om veilig te werken.
        Zodra de voorstelling van start gaat is de stagemanager op het podium te vinden, natuurlijk is de verzameling portofoons weer aanwezig. Mensen op de eerste tien rijen vinden het namelijk zeer interessant om te horen in welke kleedkamer de vorige artiest naar de wc kan. UIteraard is het ook nu weer zo dat zij zoveel mogelijk mensen in de weg proberen te lopen. Vooral de podium technicus die geconcentreerd bezig is zal een goed doelwit zijn.
        Als de avond afgelopen is zal de stagemanager ervoor zorgen dat al het eerder beschreven in tegengestelde richting wordt herhaald, omdat de echte show als saai beschouwd wordt zal alleen het afbouw en verbereidings ritueel herhaald worden. Voor de freelancers onder de stagemanagers is het nu niet de bedoeling om al die mooie communicatiewegen kwijt te raken, die neem je namelijk mee naar huis. Zo heb je op de volgende klus nog meer om je nek hangen zodat je nog belangrijker lijkt.

Natuurlijk zijn er ook mensen die hun werk goed doen.

Comment

• axs
          Moderator
          • Jun 2002
          • 2687

Dat is idd een leuke omschrijving... [^][^]
          If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• Merijn
            • Apr 2003
            • 18

Als dat zo lees is er een dringende behoefte aan (goede) stagemanagers die wel weten waar hij en anderen mee bezig zijn.hmmm misschien een leuk idee voor mij...
            Weet iemand of daar een aparte opleiding voor is? Of welke opleiding daar handig voor is?
            Merijn

Comment

• AJB
              • Jul 2003
              • 2289

Ervaring... Je moet rustig kunnen blijven, overzicht hebben en met mensen kunnen omgaan. Tips geven, en problemen oplossen kan alleen als je veel praktijkervaring hebt. Een opleiding is in deze zeer gespecificeerde richting niet van belang... Veelal moet de stagemanager ook zorgdragen voor communicatie met de artiesten, het zogenaamde 'aai over de bol' principe... Op je 17-de wordt dit 'm nog niet ben ik bang Merijn... Misschien kun je eens oefenen op een lokaal muziekfestival, hierbij kun je in ieder geval de technische aspecten leren beheersen.

Suc6 met je carriere !

greetz AJB
              If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
              ------------------------------------------------
              Arvid Buit
              Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• delighted
                • Jul 2003
                • 420

citaat:Geplaatst door Merijn

Als dat zo lees is er een dringende behoefte aan (goede) stagemanagers die wel weten waar hij en anderen mee bezig zijn.hmmm misschien een leuk idee voor mij...
                Weet iemand of daar een aparte opleiding voor is? Of welke opleiding daar handig voor is?
                Volgens mij is de opleiding OPP (waar het voor staat ben ik ff vergeten, iets met productie iig.) aan de Hogeschool voor de kunsten in Amsterdam hier wel geschikt voor.
                Bij deze opleiding volg je ook gedeeltes van de opleiding OTT (Opleiding TheaterTechniek) en heb je een vrij brede kennis.

Comment

• delighted
                  • Jul 2003
                  • 420

citaat:Geplaatst door jurjen_barel

Belangrijk:
                  bij microfoon-tekort moet de stagemanager de microfoons toewezen (wel overleggen met Sound-afdeling). Hij moet dan precies weten wanneer welke actreuzel welke mic opgespeld krijgt.

Dat was dus een toevoeging op NiTRO...
                  Misschien dat dit wel in de taakomschrijving van de stage staat, maar in de praktijk zijn de mensen van het geluid capabel genoeg om dit boontje te doppen. Als er over meer schijven moet worden gecommuniceerd zal er namelijk onnodig tijdverlies optreden.

Hooguit als er onoverkomelijk problemen of discussies zijn zal de stage ingrijpen.

Comment

• rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5429

Probeer deze eens:

In het algemeen gesproken:
                    De stagemanager is de chef van de gezamenlijke werkzaamheden op het toneel/de bühne.
                    Dat vind je dus meestal in theaters, bij festivals enz.
                    Het Engelse begrip 'stagemanager' is iets heel anders dan Nederlandse 'toneelmeester'.
                    In Engeland/VS valt ook de artistieke verantwoordelijkheid op het toneel onder de stagemanager.
                    In Nederland is toneelmeester de technisch verantwoordelijke uitvoerder en heb je een regisseur of voorstellingsleider die het geheel ook artistiek (timing, opkomsten, changementen enz) aanstuurt.
                    De floormanager is de chef van de gezamenlijke werkzaamheden op "de vloer". Dat vind je dus meestal bij TV-opnames, film enz., waar niet zo nadrukkelijk sprake is van een apart podium of toneel.
                    In Nederland wordt met floormanager ook wel de funktie aangeduid voor de verantwoordelijke voor alle direct publieks-gerelateerde diensten: catering, bars, security, afvalverwijdering, ehbo, enz.

Formeel bestaan deze Engels-talige begrippen in Nederland natuurlijk niet, en dus is er ook geen duidelijkheid in de (wettelijke) verantwoordelijkheden.
                    En dus zal elke organisatie of branche (tv, film, popconcerten, opera, beurzen& expo's, sportevenementen, festivals enz enz enz) er op zijn eigen manier invulling aan geven.
                    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• jurjen_barel
                      • Jun 2003
                      • 3148

citaat:Geplaatst door delighted

...
                      Misschien dat dit wel in de taakomschrijving van de stage staat, maar in de praktijk zijn de mensen van het geluid capabel genoeg om dit boontje te doppen. Als er over meer schijven moet worden gecommuniceerd zal er namelijk onnodig tijdverlies optreden.

Hooguit als er onoverkomelijk problemen of discussies zijn zal de stage ingrijpen.
                      Wat bedoel je er precies mee? Dat de man achter de mengtafel maar gewoon alle schuiven open moet zetten, omdat hij niet weet welke micro de artiest heeft?[xx(]
                      En ik zeg ook niet dat dit bij alle opdrachten zo is, maar bij sommige optredens waar slechts weinig mensen beschikbaar zijn (vandaar ook het microfoon tekort: geld tekort) Zoals bij schoolmusicals. Merijn is 17, dus dikke kans dat het o.a. hier betrekking tot heeft.

Comment

• delighted
                        • Jul 2003
                        • 420

citaat:Geplaatst door delighted

...

Wat bedoel je er precies mee? Dat de man achter de mengtafel maar gewoon alle schuiven open moet zetten, omdat hij niet weet welke micro de artiest heeft?[xx(]
                        En ik zeg ook niet dat dit bij alle opdrachten zo is, maar bij sommige optredens waar slechts weinig mensen beschikbaar zijn (vandaar ook het microfoon tekort: geld tekort) Zoals bij schoolmusicals. Merijn is 17, dus dikke kans dat het o.a. hier betrekking tot heeft.
                        Als er problemen met mics zijn zal er in 99% van de gevallen contact zijn tussen de FOH-mixer en een geluidstech/mixer op het podium. Deze zullen samen besluiten welke oplossing er wordt uitgevoerd. Daar komt de stagemanager echt niet tussen.

Comment

• jurjen_barel
                          • Jun 2003
                          • 3148

citaat:Geplaatst door delightedAls er problemen met mics zijn zal er in 99% van de gevallen contact zijn tussen de FOH-mixer en een geluidstech/mixer op het podium. Deze zullen samen besluiten welke oplossing er wordt uitgevoerd. Daar komt de stagemanager echt niet tussen.
                          Je hebt m'n post volgens mij niet goed gelezen [V]
                          Ik sprak over een microfoon-tekort. D.w.z. dat er 20 rollen zijn en 5 microfoons, dus moet de stage elke keer de microfoons terug nemen, en later de goede microfoon aan de volgende speler geven. Tot zover duidelijk?

Ik heb echt nix gezegt over problemen! Lezen is ook een kunst

Dank u wel, alles opgehelderd?

Comment

• sanderdv
                            • Nov 2003
                            • 8

Naar mijn mening heeft een stagemanager nix met microfoons te maken, daar heb je namelijk een zendertechnicus voor :-).

Een definitie van een stagemanager is vaal anders. Op een festival doet een stagemanager heel andere dingen dan een stagemanager in een theater.

Dit is mijn visie erop...

Een stagemanager op een festival zorgt voor de communicatie met de stagehands voor technische ombouwen en draagt zorg voor de artiesten, een stagemanager zorgt ervoor dat de juiste artiesten op tijd op het podium zijn en klaar voor hun optreden zijn. Dit gaat in overleg met de artiestenbegeleiding. De stagemanager is verder verantwoordelijk voor het podium en veiligheid. Als er een podium gesloten moet worden op een groot festival..i.v.m calamiteiten of vroegere sluitingstijd dan festival (heeft vaak met publieksstromen te maken) is het de stagemanager die daarvoor beslissingen neemt.

In een theatervoorstelling is een stagemanager verantwoordelijk voor alle changementen op toneel. Een stagemanager kent de voorstelling van begin tot eind uit zn hoofd. Een stagemanager stuurt alle toneeltechnici aan het juiste te doen en grijpt in bij calamiteiten. Als een voorstellingsleider vanuit de regie een cue voor een changement doorgeeft is de stagemanager verantwoordelijk voor de uitvoering, dat wil niet zeggen dat hij taken doorgeeft aan de technici, deze horen dat zelf van de voorstellingsleider maar de stagemanager is uiteindelijk wel verantwoordelijk en moet dus technici op hun kop geven als ze niet opletten of iets dergelijks.
                            Live your lights..uhh life!

Comment

• lifesound
                              • Apr 2003
                              • 1052

citaat:Ik sprak over een microfoon-tekort. D.w.z. dat er 20 rollen zijn en 5 microfoons, dus moet de stage elke keer de microfoons terug nemen, en later de goede microfoon aan de volgende speler geven. Tot zover duidelijk?
                              brrr...het idee alleen al....een stagemanager mag liefst van mijn micro's afblijven [8D]
                              de geluidsassistent zal dat jobje mogen doen van mij.

Comment

Working...