Versterker te zwak??

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Wims
    • Jun 2003
    • 56

Versterker te zwak??

Hoi,

Ik heb een grote versterker voor de bassen en eentje voor de toppen, maar wanneer ik hard geluid wil hebben uit de toppen dan vervormen ze>.
    Wanneer ik de toppen aansluit op de bas versterker dan krijg ik perfect geluid, volgens mij komt die vervorming omdat mijn versterker te ligt is.
    Maar kan ik hier iets anders aan veranderen zodat het wel fantsoenlijk gaat werken, buiten ne andere versterker te kopen.
    Groetjes
  • Rademakers
    • Jul 2003
    • 1281

Voor een zinnig antwoord[8D], zou je eerst wat meer informatie kunnen geven over je speakers/versterkers? (Specs,soort,etc.)

Mvg Johan

Comment

• Gast1401081
      • Mar 2001
      • 7999

Het klopt waarschijnlijk wel dat je versterker te licht is.
      Je kunt misschien een aktieve crossover gebruiken, die haalt uit je toppen een boel vermogen van het laag weg, waardoor er meer powwer overblijft voor mid-hoog. En dus minder vervorming.

Comment

• Wims
        • Jun 2003
        • 56

Hey, ja ik gebruik al ne actieve crossover voor de toppen, die ik filter vanaf 500Hz.
        Maar die versterker is ne hele oude goede van Pioneer 20 watt RMS, maar daar komt wel meer uit.
        Mijn toppen bestaan uit een MID speaker max 300W en een tweeter van max 100W.
        Het zou zeker kunnen dat de versterker te licht is, maar kan dit kwaad voor versterker of speakers als het geluid een beetje vervormd op sommige momenten?
        Hoe kan ik dit probleem oplossen alleen door ne andere versterker te gaan gebruiken...?

groetjes Wim

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

ja, alleen die andere (zwaardere) versterker is dan een oplossing. En je weet dat bij al te veel vervorming je speakers het kunnen begeven??? ( btw, een 20W-pioneer is nou ook niet echt voor een 400W speaker gebouwd...)

Comment

• Wims
            • Jun 2003
            • 56

Maar die zwaardere versterker staat voor de bassen :-(
            Maar je denkt dat de speakers het zo kunnen begeven door die vervorming?
            Maar de speakers kunnen meer aan !!

Comment

• Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

ja, dan moet je sparen voor een andere zwaardere.
              jaaa, echt wel, dat heet clippen, en dat vindt je speaker niet fijn. zie andere posts.
              ja, maar dat maakt niet zoveel uit...

Comment

• Wims
                • Jun 2003
                • 56

Maar voor de versterker kan dit geen kwaad ?

Comment

• Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

als er geen rook uitkomt niet, maar of-t-ie dat uren achterelkaar volhoud is weer een andere vraag....

Comment

• Stefke
                    • Sep 2003
                    • 259

Ik weet ook nog een oplossing!!

Minder hard spelen

Maar ff serieus.

Het is duidelijk dat je met 20 wrms aan versterker niet mag verwachten dat alles zuiver klinkt als je wat harder gaat. Een Hifi versterker is dan ook gemaakt om in de woonkamer te gebruiken, niet om PA aan te sturen.

Eeen zwaardere versterker hoeft trouwens ook niet zoveel te kosten. 2de hands is er genoeg te vinden rond 300€ wat zeer zeker kan voldoen om het mid-hoog aan te sturen. Voor 300€ vindt je trouwens zelfs genoeg B-merken nieuw. Denk ik aan DAP, of JB-systems. Niet de beste PA merken, zie andere topics, maar om mid-hoog aan te sturen waarvoor jij het nodig hebt, denk ik wel bevredigend genoeg voorlopig.

De groeten
                    ah zo dan

Comment

• Wims
                      • Jun 2003
                      • 56

Hey,
                      Hoeveel wat zou die versterker dan moeten zijn. ik heb ne MID 300W max en ne tweeter 100W max.
                      Zo een 300W op 8 ohm is da ok?

groeten

Comment

• speakerfreak
                        • May 2002
                        • 1446

zelfbouw sjit? noem anders merk en type ff op
                        Derbi Gpr Project aan de gang

Comment

• DJ_Snaky
                          • Sep 2002
                          • 272

ken je alvast vertellen dat je versterker ong 1,5 tot 2 x zo zwaar moet zijn als je luidsprekers, dus in jou geval:
                          luidsprekers 400 watt max
                          versterker 800 watt max
                          moet je tochwel denken aan een prijsje tussen de 500 en de 700 euro voor een goedkoper merk (skytronic/dap)
                          en 1000 a 1500 voor een betere (qsc)
                          [:D] zin in een feestjuh [:D]
                          <center>groeten <b>DJ <font color=\"red\">Snaky</font id=\"red\"></b></center>

Comment

• ronny
                            • Dec 2002
                            • 2138

citaat:moet je tochwel denken aan een prijsje tussen de 500 en de 700 euro voor een goedkoper merk (skytronic/dap)
                            en 1000 a 1500 voor een betere (qsc)
                            kijk dan maar eens naar american dj versterkers. veel goedkoper als qsc, maar dan ook weer beter als dap en skytronic en hebben al veel mensen tevreden gemaakt.

voor een versterker van 2*600watt rms bij 4 ohm betaal je iets van een 600€.

http://www.licht-geluid.nl/shop/detail.aspx?ID=2563

zijn ook nog lichtere en zwaardere modellen beschikbaar.
                            niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Stefke
                              • Sep 2003
                              • 259

citaat: ken je alvast vertellen dat je versterker ong 1,5 tot 2 x zo zwaar moet zijn als je luidsprekers
                              Ik ben het eens met DJ Snaky, dit is idd de vuistregel. Maar het gebruik zou niet voor sub-aansturing zijn, maar voor mid-hoog. afhankelijk van de gebuikte sub-kasten, zou het volgen van de regel wel eens tot over-kill kunnen leiden.

Het kan volgens mij dus met minder.

PS ik gebruik voor mid-hoog bv een Rodec HDA-450 die levert?? 200W per kant?? De kasten zijn 200wrms mid + 100 wrms aan tweetertjes.
                              daaronder liggen 1 x 2 18" 300Wrms per kant, aangestuurd door Amcron MA-2400. klinkt nochthans niet verkeerd voor 300 man
                              ah zo dan

Comment

Working...