Geluidsopname vraag ?!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • cableguy
    • Sep 2002
    • 7

Geluidsopname vraag ?!

Ik wil, op een voordelige wijze, live muziek (taptoes, optredens muziekkorpsen etc) opnemen. Ik heb een minidiscspeler waarmee goed opnemen mogelijk moet zijn. Kan iemand mij verder helpen? Voorbeeld, ik wil binnenkort een opname in een zaal opnemen. Onderstaande tekening geeft een voorbeeld weer. Hierin is O het orkest:

[edit]plaatje is niet optimaal hij neemt geen spaties mee, snitz grrr! ik maak ff snel een ander plaatje[/edit]

[edit]ok verbeterd[/edit]

Zelf zou ik zeggen zet op beide M's een microfoon neer en koppel die, te samen, aan de input van de minidisc. Gaat dit werken is het mogelijk 2 microfoons simpelweg te koppelen aan je mic-jack in je minidisc en werkt dit en heeft iemand advies wat voor microfoons te gebruiken en hoe deze exact op te stellen, wellicht op statief of iets in die richting.

Thnx alvast voor de reacties ...

Bijgewerkt door - cableguy op 18/09/2002 18:28:32

Bijgewerkt door - cableguy op 18/09/2002 18:32:37

Bijgewerkt door - cableguy op 18/09/2002 18:33:04

Bijgewerkt door - geluidmoderator op 19/09/2002 04:00:34
  • sparky
    • Apr 2002
    • 2104

Je gaat hoe dan ook een eenvoudig mixertje nodig hebben om de signalen aan elkaar te knopen.

Er is ook een actueel topic over het uitmic'en van een popkoor.
    Daar staan al heel wat microfoontips in.

Met 2 goede en goedgeplaatste mic's kun je al een heel eind komen maar de kans bestaat dat je opmames toch niet helemaal worden wat je wilt.
    Je zou wel eens te veel ambiance op kunnen pikken, of wind in het geval van buitenoptredens. Ook bestaat de kans dat de balans tussen de instrumenten niet helemaal juist is.

Maar probeer toch eerst het maximum uit 2 microfoons te krijgen door juiste plaatsing, voordat je er meer gaat gebruiken.

Succes!

Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• cableguy
      • Sep 2002
      • 7

Thnx sparky voor je reactie. 1 microfoon zoals op voldoet zeker niet ? Dat scheelt nogal in de kosten daar een mixertje ook wel wat zou kosten. Heb je eventueel tips voor een voordelige mixer die die 2 kanalen kan bundelen en hoe werkt zoiets ? Heb ik hier dan stroom (220) voor nodig want dat is niet altijd aanwezig.

Zoals je merkt weet ik weinig van audioopnames dus ik hoop dat je een beetje geduldig bent Wellicht weet je een goede site waar beginners info te vinden is ?

Comment

• Dave
        • Jan 2001
        • 757

Minidisk heeft meestal stereo mic-ingangen. Je zou een verloopje kunnen maken/kopen waarmee je de connectors van 2 losse microfoons kan samenvoegen, heb je helemaal geen mixer nodig.

Familietheater.nl Eens familie, altijd familie.
        U x I = Boem.

Comment

• Mathijs
          Moderator
          • Aug 2002
          • 1353

je kan het met zo'n microfoon opnemen maar dat klink voor geen meter.

Waar wil je de opname voor gebruiken?
          (lees anders ff het topic "opname popkoor" hier wordt het al een stuk duidelijker dat je niet eens met 2 mics een koor kan opnemen, laat dus staan een heel orkest)

later
          De Tante

Comment

• sparky
            • Apr 2002
            • 2104

Ik ken de microfoon niet die je daar laat zien, maar eerlijk gezegd vrees ik het ergste. Het ziet er nogal hobbybopperig uit. Maar het zou kunnen dat je hiermee opnames kunt maken die voor jou en je klanten acceptabel zijn. (De kosten hierbij in acht genomen natuurlijk.)

Dave draagt een oplossing aan voor het aansluiten van 2 mic's direct op je MD. Het enige nadeel wat dan hebt is dat je geen gescheiden gainctrole (ingangsvolume) hebt en geen klankcontrole.

En wat mischien erger is, is dat de input van je MD ongebalanceerd is.
            Daardoor zou je weleens storing kunnen gaan oppikken bij langere kabellengtes. En het zou best eens kunnen dat je een aardig stukje kabel gaat gebruiken. Je wilt waarschijnlijk niet vlak voor, of op het podium gaan staan als je MD'tje moet wisselen, een opname starten/stoppen of inregelen.

Maar probeer het eerst eens zonder mixer (Als de opname niet al te belangrijk is) Ben je tevreden met het resultaat en de manier van werken? Well.., dan is alles O.K.

Is dit niet het geval dan zou ik toch voor een mixertje gaan. Maar ik lees dat je niet altijd spanning voorhanden hebt. In die gevallen zou je ervoor kunnen kiezen batterij-gevoede D.I.boxjes te gebruiken, dat zijn kastjes waardoor een gebalanceerde verbinding mogelijk wordt.

Hou er rekening mee dat als je besluit condensatormicrofoons te gebruiken, je wel uitvoeringen neemt die ook batterij-gevoed zijn!
            En dit alles drijft de kosten ook weer aardig op.....

Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• cableguy
              • Sep 2002
              • 7

citaat:
              Minidisk heeft meestal stereo mic-ingangen. Je zou een verloopje kunnen maken/kopen waarmee je de connectors van 2 losse microfoons kan samenvoegen, heb je helemaal geen mixer nodig.
              Ja zo dacht ik zelf ook, gewoon een stekkertje die 2 jack plugs naar 1 omzet. Ik ben benieuwd of dit zal werken.

citaat:dat je niet eens met 2 mics een koor kan opnemen, laat dus staan een heel orkest)
              Volgens mij is het opnemen van een orkest juist eenvoudiger dan een koor daar het volume een stuk hoger ligt dan dat bij een koor.

Comment

• Mathijs
                Moderator
                • Aug 2002
                • 1353

Helemaal fout. Het heeft niks met volume (niveau) te maken.

een koor heeft 1 klank; vocals.
                Een orkest is het meest diverse geluid wat je kan hebben, en dus ook het moeilijkst met opnemen omdat je alles wilt meepakken (daarom wordt er bij een profi opname ook bijna altijd op elk instrument een mic geplaatst)

wil je een opname maken met 2 (of iets meer) mics, dan moet je zowiezo een zeer goede mic hebben die dit complete frequentie gebied kan opnemen.

later
                De Tante

Comment

• cableguy
                  • Sep 2002
                  • 7

En wat voor microfoon raadt tantewillie aan ? of ann welke specifieke specificaties moet een microfoon minimaal voldoen ?

Comment

• Mathijs
                    Moderator
                    • Aug 2002
                    • 1353

Ik zou ze snel niet even een mic weten, (met een normaal prijskaartje er aan)
                    het gaat er om, dat je een heel breed frequentie spectrum hebt.

(ik werk zelf altijd met groepen. (dus die intrumenten bij elkaar(tot max 4)

later
                    De Tante

Comment

• Rube
                      • Sep 2002
                      • 23

De tante heeft helemaal gelijk, ik heb een keer een geluids opname moeten maken van een orkest van 40 muzikant. Heb dit gedaan met 8 microons en uitaard mengpaneel.
                      In de "regiekamer" alles in balans proberen te brengen, en ik kan je vertellen dat valt niet mee, met blazers, toeteraars,fluiten, tuba's en drummers.
                      Met de contructie die jij nu als voorbeeld geeft, zal je een hele vlakke opname krijgen, en waarvan je thuis als je het afluisterd, zult horen, dat er dingen wegvallen en/of juist alleen maar overheersen.
                      Tenzij je een supermics koopt, dan zal dit de kwaliteit ten goede komen.

Ruud

Comment

Working...