tips voor eerste keer mee lopen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nl dark w nl
    • Feb 2013
    • 10

tips voor eerste keer mee lopen

hoi, ik ben net nieuwe hier op het foru en ben 14 jaar.
    ik doe al een tijde dingen met geluid en een beetje licht.
    nu ga ik eind juni met een geluids bedrijf uit ons dorp mee, story sound, mocht het je wat zeggen.
    maar ik ga daarmee meteen mee naar dreamfields festival.
    ik ben wel eens al met een kleiner bedrijfje mee geweest maar nog nooit naar zoiets groots, nu is mijn vraag heeft iemand nog iets van tips of dingen waar ik aan moet denken als ik daar ben.

groetjes van wessel
  • timmetje
    • Dec 2012
    • 424

Leer zoveel mogelijk, heb lol, en werk hard.
    Tim

Comment

• RayM
      • Jan 2006
      • 742

Ogen en oren goed openhouden.
      Luisteren naar de crew.
      Story Sound is een mooi bedrijf, je zult er veel op kunnen steken.
      Heerlijk die stilte

Comment

• nl dark w nl
        • Feb 2013
        • 10

Originally posted by timmetje
        Leer zoveel mogelijk, heb lol, en werk hard.
        dat ga ik zeker doen!!!! maar zijn er dingen die ik juist wel moet doen, of juist helemaal niet en nog tips die handig zijn bij dit werk.
        ik ben ook echt wel een harde werken vindt namelijk juist leuk: lekker hard werken

Comment

• timmetje
          • Dec 2012
          • 424

Wat je niet moet doen is eigenwijs en betweterig zijn. Dat betekent automatisch dat je goed moet luisteren naar wat men je vertelt, en nog belangrijker: vragen stellen als je iets niet goed begrijpt.

Ik heb er persoonlijk een enorme hekel aan als mensen een opdracht van me krijgen, zeggen dat ze alles begrijpen, en vervolgens als een kip zonder kop rond gaan lopen omdat ze te bang waren om vragen te stellen...
          Tim

Comment

• djspeakertje
            • Oct 2008
            • 1912

Wat verder handig is is voorbereiding:
            Lunch breng je zelf mee, avondeten krijg je meestal (vraag hoe dat zit, anders ben je mooi aan de beurt).
            Schoenen met stalen neuzen zijn niet alleen heel veilig maar ook heerlijk om op te lopen vergeleken met je afgetrapte Nikes.
            Een multitool is geen must maar wel handig.
            Telefoon, portemonnee, sleutels, allemaal mee en goed bewaren! Je wilt op een (outdoor) festivalterrein niets kwijtraken.
            Als je (veel) truss gaat slepen; neem een paar handschoenen mee. Standaard tuin/bouwvakkershandschoenen zijn vaak al voldoende, maar sinds vorig jaar carnaval (200mtr truss in de handen gehad) heb ik altijd handschoenen bij me. Ik kon niets meer vastpakken zonder dat het zeer deed. Als je dit dagelijks doet merk je er niks meer van, maar als het je eerste keer is ben je blij als je ze bij je hebt. Ik heb overigens deze: http://www.dirtyrigger.com/comfort-f...r/default.aspx

Wees vooral heel nieuwsgierig. Als je iets moet doen en je weet niet waar het precies voor is, vraag het! Vraag zoveel je maar kan, als je je netjes, beleefd, open en tolerant opstelt is iedereen bereid je vragen te beantwoorden.
            Als je denkt te weten hoe iets moet vraag je: "Als ik het zo doe, is dat goed?" (niet vragen hoe het moet, maar je eigen methodes bevestigd/ontkracht krijgen. Ze vertellen dan waarschijnlijk ook meteen waarom het niet goed is)

Belangrijk: Assumption is the mother of all fuckups. Wie/wat/waar je ook bent.

Daan
            I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
            I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Oordoppen is ook erg handig, niet alleen voor tijdens de show maar ook erg comfortabel als je truss uit elkaar moet tikken of ernaast staat te werken.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• djspeakertje
                • Oct 2008
                • 1912

Die was ik nog even vergeten, maar die zitten bij mij al 2 jaar lang standaard aan mn sleutelbos, dus die heb ik altijd bij me als ik het huis uit ga. Werkt perfect, omdat ik typisch iemand ben die nogal eens in een situatie verzeild raakt waar ik blij ben dat ik ze bij me heb. Zijn overigens gewoon Alpine Musicsafe Pro's, 20,- doppies.

Daan
                I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• nl dark w nl
                  • Feb 2013
                  • 10

Dus als ik alles is ff op een reitje zet: goed luister, nieuwsgierig zij , vragen stellen, hard werken en lunch pakket meenenmen.
                  Denk dat dat bij mij allemaal wel goed zit

en verder nog:
                  handschoen,
                  oordoppen,
                  En schoenen met stalen neuzen
                  dit laatste is verplicht bij hun, maar waar kan ik de rest vooral het best halen, met name de oordopjes?

Comment

• timmetje
                    • Dec 2012
                    • 424

Lijkt me sterk dat je 'werkgever' je niet aan een paar goede oordopjes kan helpen...

Anders zijn ze te vinden in alle bekende webshops. Ik kan je de MusicSafe Pro van Alpine ook van harte aanbevelen.
                    Tim

Comment

• jadjong
                      • Oct 2003
                      • 654

Powercon en speakon passen niet in elkaar en dat hoort zo.

Comment

• NesCio01
                        • May 2010
                        • 1987

Naast het hierboven beschrevene:

Dan zijn er soms plants waar een helm ook verplicht is,
                        maar meestal kun je er daar dan wel 1 krijgen.

Zelf kan ik echt niet zonder zonnebrandcreme en bij een
                        lekker zonnetje is een petje achterstevoren een goede
                        nekbeschermer (zonnesteek begint in de nek)!

Vraag voor schoenen even welke S factor aangeraden wordt.
                        Zelf draag ik altijd S3 met oliebestendige zool, maar dit is echt niet
                        overal een must (volgens mij).

Een riem in je broek is erg prettig om daar tools aan te hangen.

Miste ik hierboven nog het zaklampje? Wat dan erg fijn is, is een hoofdlampje,
                        je houdt dan je handen vrij om te werken.

Sja,
                        en om dit alle mee te nemen, heeft bijna iedereen een Pellycase (1510).

Veel plezier, suc6 en een leerzame tijd gewenst!

Grtz

Nes
                        Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• Gast1401081
                          • Mar 2001
                          • 7999

Als je nog nooit eerder op serieuze klus bent geweest:
                          - grote plasticfles suikerhoudende drank, en grote plasticfles water, los in de tas, en
                          - voldoende noodrantsoen (denk aan kellog's repen, liga en engelse drop etc), en
                          - schone shirts en sokken. Niks zo irritant als een doorgezweet shirt, en avonds na het eten ff schone sokken zijn ook altijd erg lekker.

Verder wat persoonlijke verzorging (op die dorps-festivals is er niet altijd voldoende zeep en handdoeken, etc). Niet dat je je hele vakantie-koffer mee hoeft, maar ff fris werkt gewoon lekker.

- Lanyard (sleutelkoordje voor om je nek, voor de backstage-pasjes)
                          - stift / marker
                          - de wereldberoemde maglite.

Comment

• showband
                            • May 2001
                            • 4516

1) vooraf goed afspreken dat je elke keer als je iets niet weet/begrijpt dat direct meld. Geneer je niet en doe dat ook.
                            Er gaat een onafzienbare reeks muziek-termen voorbijkomen die je nog niet eerder gehoord hebt. Het is doodnormaal dat je die niet weet. Maar er is niets irritanter dan iemand die "ok doe ik" zegt als ie eigenlijk niet zeker is of hij de vraag begrepen heeft. Terwijl het geen probleem is dat uitgelegd te krijgen. (of de man die je meeneemt is niet goed bij zijn hoofd)

2) Goede schoenen mee, oordoppen mee, hoofpijnpilletje mee, handschoenen mee.

3) gewoon alles doen. (zolang iets niet onveilig is!)
                            Je snapt ook wel dat je niet op hoogte moet gaan werken zonder ervaring. Als ze zeggen "klim even in die truss" dus ook gewoon niet doen. (Dat snap je ook wel) Maar als ze zeggen "zet jij die zware kisten even allemaal van links in de zaal naar rechts in de zaal?" Dan niet twijfelen. Gewoon doen. Als de reden niet duidelijk is kun je onderweg naar huis altijd nog vragen waarom. Er is dan tijd zat. (misschien vroeg de horeca om een stuk vrij te maken bijvoorbeeld) Niet alles is direct logisch.

4) vraag vooraf volgens welke methode de kabels opgeruimd worden. En oefen thuis even tot je het blindelings kan.
                            Hier scoor je immens mee! Kabels pakken en opruimen is namelijk typisch hetgeen technici aan een stuk door staan te doen. Jouw werksnelheid is dus regelrecht evenredig met je kabelhandlingkwaliteiten. Dit zal nooit anders worden zelfs al doe je borsato. Nog sta je spinners om te pluggen..

5) let goed op, vraag dingen en schrijf de typenummers en merken op van de spullen. Dan kun je na de klus thuis handleidingen gaan downloaden en jezelf verdiepen voor je een tweede keer meegaat. Sommige mixers/lichtpanelen kun je zelfs simulatieprogramma's thuis op je computer zetten.
                            Daar krijg je vragen uit die je helpen vooruit te gaan.

6) Spreek in vragende vorm. Dus niet "dat is toch fout" maar "is dat fout?" Er is niets zo wijd verspreid en irritant als entertainment technici die denken alles te weten. Ze bestaan namelijk niet. Tot je 100% zeker bent en dan nog eens alles versies eens tegengekomen bent is het dus handiger je communicatie in vragende vorm te doen.
                            (ik heb heel vaak de vraag "is die setup veilig? / goed ingeregeld? / afdoende voor de zaal?" Terwijl ik heeeeeel erg zeker ben dat die setup niet veilig/goed ingeregeld/afdoende voor de zaal IS.

7) kleed je bij voorkeur in zwart en zorg dat het schoon en een beetje netjes is. (deo mee) Het is showbussiness!

8) neem alles in je op en geniet ervan!
                            Last edited by showband; 30-05-13, 10:06.
                            lekker belangrijk!

Comment

• DJ Antoon
                              • May 2005
                              • 1681

Originally posted by showband
                              1) 3) gewoon alles doen. (zolang iets niet onveilig is!)
                              Je snapt ook wel dat je niet op hoogte moet gaan werken zonder ervaring. Als ze zeggen "klim even in die truss" dus ook gewoon niet doen. (Dat snap je ook wel) Maar als ze zeggen "zet jij die zware kisten even allemaal van links in de zaal naar rechts in de zaal?" Dan niet twijfelen. Gewoon doen. Als de reden niet duidelijk is kun je onderweg naar huis altijd nog vragen waarom. Er is dan tijd zat. (misschien vroeg de horeca om een stuk vrij te maken bijvoorbeeld) Niet alles is direct logisch.

4) vraag vooraf volgens welke methode de kabels opgeruimd worden. En oefen thuis even tot je het blindelings kan.
                              Hier scoor je immens mee! Kabels pakken en opruimen is namelijk typisch hetgeen technici aan een stuk door staan te doen. Jouw werksnelheid is dus regelrecht evenredig met je kabelhandlingkwaliteiten. Dit zal nooit anders worden zelfs al doe je borsato. Nog sta je spinners om te pluggen..
                              Voor een 1e keer zijn dit wel de belangrijkste vind ik.
                              Probeer niet tijdens een klus een 1 daagse cursus te krijgen hoe alles werkt, daar hebben ze waarschijnlijk geen tijd voor.

Kabels oprollen is (al lijkt het misschien niet), heel belangrijk, kijk goed hoe de kabels uit de kisten komen en gebruik dezelfde methode. Let ook goed op waar ze vandaan komen, zodat je weet met het opruimen waar ze terug moeten. En als je laat zien dat je dit begrijpt en kunt, dan zou je bij mij al een heeele grote + hebben.
                              Dus oefenen om netjes een kabel op te rollen is zo gek nog niet.

Ze begrijpen best dat je een hoop niet weet, de werkzaamheden zullen daarop afgestemd zijn.

Maar als je een bandje hebt als klus, en je weet al wat een kick, snare hihat etc. is dan heb je al een pre.

Probeer door je opstelling en werk uitvoering er voor te zorgen dat ze je graag een volgende keer mee willen hebben. Als de basis goed loopt zou ik me pas na een aantal klusjes echt gaan verdiepen in apparatuur, waarschijnlijk komt dat al vanzelf als je goed presteert en er ergens wat tijd over is.

Koffie of broodjes halen / catering regelen maak je ook vrienden mee.

Comment

Working...