mengpaneel met opname mogelijkheden

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sander 1976
    • Dec 2012
    • 9

mengpaneel met opname mogelijkheden

Hee gasten, ben nieuw hier en 220+plus forums lezen hebben niet opgeleverd.
    Even kort samenvattend:

Ik wil een band gaan uitmengen maar moet bij 0 beginnen.
    Wil eigenlijk een mengpaneel waarmee ik naar een laptop kan streamen (iedere track afzonderlijk)
    om te leren wat wat doet qua instellingen eq etc en evt opnamens maken.
    Maar wil het paneel ook gebruiken om over zeg 6 mnd live uit te gaan mixen.
    Welk mengpaneel kan ik het beste voor gaan en wat voor setup heb ik daarbij nodig?
    Kan niet echt wijs uit alle meningen en forums.

can someone help???
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Dat ligt aan je budget en hoeveel kanalen je nodig hebt.
    De Behringer X32 en de Presonus Studio Live kunnen direct aan een laptop gehangen te kunnen worden voor een multitrack opname.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• sander 1976
      • Dec 2012
      • 9

Originally posted by MusicXtra
      Dat ligt aan je budget en hoeveel kanalen je nodig hebt.
      De Behringer X32 en de Presonus Studio Live kunnen direct aan een laptop gehangen te kunnen worden voor een multitrack opname.
      HI musicxtra, heb 2xmic voor zang, 4x voor drum 2x voor gitaar en 1x voor bas dus in totaal minimaal 9 x XLR in nodig.
      Heb gekeken naar de presonus studio live maar als ik als ik live wil gaan mixen heb ik minimaal de 16.4.2 nodig en zijn 2e hands niet te krijgen. ( te nieuw) Heb je ervaring met de X32?

Comment

• djspeakertje
        • Oct 2008
        • 1912

De Midas VeniceF series ook, en daar heb je het voordeel dat je analoog werkt, wat in mijn ogen toch de beste manier is om het te leren.

Om te oefenen met wat EQ's doen enzo kan je ook een stukje software als REAPER downloaden (een zgn. DAW, Digital Audio Workstation), en een multitrack opname, waar je vervolgens mee kan knoeien wat je maar wilt, zonder dat er een PA beschadigd.
        Wat wel een nadeel is, is dat je dan niet de specifieke trucjes van je vaste tafel leert kennen (hoe de EQ klinkt als je hem vol open/dicht gooit bijvoorbeeld). Bij alle tot nu toe genoemde tafels kan je de audio ook weer terugstreamen. Je kan dus ook met een gedownloade opname oefenen op je eigen tafel, the best of both worlds eigenlijk.

http://www.reaper.fm/ (DAW software)
        http://www.cambridge-mt.com/ms-mtk.htm (multitracks)

Daan
        I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
        I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• sander 1976
          • Dec 2012
          • 9

Hi Daan, bedankt voor je reactie en advies.
          Heb ff gekeken en het oefenen met reacties van Eq en hoe dit reageert is natuurlijk een kwestie van uitproberen en oefenen! Ga ik zeker doen. Ik ben alleen nog niet uit hoe je de aparte tracks tijdens opname naar je PC kan `Streamen`via het mengpaneel.
          Heb ik dan nog een extra geluidskaart nodig bij deze analoge tafel? heb natuurlijk de Direct out van de tafel pre-amp maar hoe vorm ik deze om naar USB om binnen te halen op de PC??

thanks

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Om simpel een multitrack naar een laptop te krijgen heb je toch echt een digitaal tafeltje nodig, als de Presonus al buiten je budget is kun je dat opnemen beter nog even niet willen.
            Wat is je budget en wat heb je allemaal nog nodig?
            Kabels, microfoons, flight cases en dergelijke zijn ook niet gratis en wanneer je ook nog een FOH setje en monitoren nodig hebt loopt het al snel op naar minimaal enkele duizenden euro's.

Comment

• sander 1976
              • Dec 2012
              • 9

Haha live uitmixen is voorlopig nog toekomstmuziek. You must learn to walk before you can fly ;-) wil eerst beginnen met snappen aan welke knoppen ik moet draaien. Ga eerst met een pro proberen mee te lopen, misschien spulletjes bij hem huren na een tijdje voordat ik uberhoupt aan FOH en monitors ga beginnen.Mics hebben we al (voor drums en vocals). moet alleen nog 2 voor gitaar hebben. Bas heeft direct out op versterker dus kabel is voldoende. Die hebben we nog wel. Is er geen andere mogelijkheid om multitrack binnen te halen?? Budget nog nader te bepalen dus wil initieele kosten nog beperken. gelijk 2500 voor presonus lijkt me wat veel van het goede ;-) maar als er geen andere optie is ................
              Flightcase ed nog niet nodig. Zal voorlopig vaste opstelling blijven in bandhok.
              Last edited by sander 1976; 27-12-12, 23:23.

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Probleem is dat je een interface nodig hebt die van de analoge kanalen 'iets' digitaals maakt wat via USB of netwerkaansluiting je computer in gaat en dan nog software die de signalen verder kan bewerken.
                Ga je voor iets anders dan een Presonus dan ben je, voor zover mij bekend, altijd meer kwijt.

Comment

• E-Vermeulen
                  • Dec 2012
                  • 8

zelf zou ik gaan voor een allen & heath r16 firewire, lekker compact, digitaal maar toch analoge bediening.
                  je hebt dan een 16 kanaals mengpanneel met 16 kanaals streaming over firewire.
                  is wel prijzig voor een beginnend iemand, maar dan kun je ook even vooruit.
                  zelf heb ik een interface en werk ik via de direct outs, maar dit is over het algemeen duurder omdat je zowel een mengpanneel als een interface moet kopen.
                  de a&h is digitaal, maar heeft een analoge interface, dit is ook fijn voor degene die net begint.
                  analoge tafels zijn namelijk overzichterlijker dan digitale, maar digitale hebben weer meer functies.
                  met deze tafel heb je alles bijeen, en toch een relatief compact formaat.

correctie, het is de a&h zed r16 firewire
                  Last edited by E-Vermeulen; 27-12-12, 23:34. Reason: foutje gemaakt

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

Originally posted by E-Vermeulen
                    z
                    analoge tafels zijn namelijk overzichterlijker dan digitale, maar digitale hebben weer meer functies.
                    met deze tafel heb je alles bijeen, en toch een relatief compact formaat.
                    Ook als je een 56 kanaals Midas hebt en je wilt snel weten op welke kanalen de gates zitten?
                    Of... Welke kanalen er allemaal aux 9 open hebben staan?

Comment

• E-Vermeulen
                      • Dec 2012
                      • 8

Ook als je een 56 kanaals Midas hebt en je wilt snel weten op welke kanalen de gates zitten?
                      Of... Welke kanalen er allemaal aux 9 open hebben staan?
                      ja een 56 kanaals systeem met 12 aux outputs was ook mijn eerste systeem.
                      heb je een simpele tafel met 16 kanalen en 4 auxen, dan is een analoge tafel, zeker voor een beginner, veel overzichtelijker.
                      Ik ben zelf ook meer van het digitaal, maar als ik niet weet hoe een paneel werkt, sta ik liever achter een analoge als ik in moet grijpen.
                      heb ik weleens gehad, me pa die niet weet hoe onze digitale tafel werkt.
                      pats boem, de hele monitormix eruit, en hij schelden op het ding, hij hield niet op met zingen.
                      analoog - masterfader is masterfader
                      digitaal - masterfader is steeds iets anders
                      mijn pa diet meestal het licht, vandaar.
                      en is een 56 kanaals systeem niet een beetje duur om mee te beginnen?
                      of midas?

Comment

• sander 1976
                        • Dec 2012
                        • 9

fire wire is leuk maar heb net een nieuwe laptop met USB 3.0 en geen extra express card slot dus kan geen firewire adapter plaatsen. Zijn er ook digitale mengpanelen met USB? Even om kosten te drukken en eerst dingetjes te leren: Is het opnemen niet mogelijk met een Tascam US-1800 bv.?? Deze kan toch 8 tracks direct doorstreamen of krijg je dan problemen met slechte kwaliteit door slechte pre-amps of zo? Kan dan met weinig investering toch al de grote lijnen leren qua EQ reactie e.d. (of denk ik dan te simpel??)

Comment

• NesCio01
                          • May 2010
                          • 1987

Hoi Sander,

het is en blijft best moeilijk. Ook ieder hier heeft zo zijn eigen
                          voorkeuren, ervaringen en gedachten (ook ik!).

Ga je voor een analoge tafel, dan zul je een interface nodig hebben
                          die jouw analoge signalen omzet naar digitale signalen
                          (converters A/D).
                          Dus, prijs van de tafel + de interface.
                          (vaak is het wel zo, dat hoe goedkoper de interface, hoe meer ruis,
                          je in je opname zult aantreffen).

Ga je voor een digitale tafel, dan zitten de converters er al in
                          en kun je dus direct digitaal uit, je macbook in.
                          Voordeel voor later live gebruik, is dat je geen FX-aparatuur en
                          -rack meer hoeft te kopen, want een digitale tafel heeft sowieso
                          compressors, limiters, gates en EQ's aan boord.

In beide gevallen zul je ook nog een softwarepakket nodig hebben
                          dat jouw multitracks aan kan en kan opnemen.
                          Hier zijn er velen van, Reaper is al genoemd.
                          (Full license is $ 225,=, je hebt dan wel een klasse pakket!)
                          Ben je een meer Appleman dan is Logic te overwegen (geen ervaring mee),
                          dit pakket kost je €180,00.

Mocht je nu al illegale versies overwegen, dan kun je tijdens een live-
                          opname best eens bedrogen uitkomen wanneer je pakket spontaan stopt,
                          of er een controle binnenloopt.

Verder nog een tip:
                          1) Bij een analoge tafel worden veelal de direct outs gebruikt
                          voor een opname. Op goedkope tafels (zoals de genoemde A&H) zijn
                          deze outputs, standaard post fade. Tijdens een live mix opname, werkt dit
                          dus niet. Zoek dus naar pre fade direct outs. Soms kun je in de tafel deze
                          dmv een dipswitch omzetten. Soms heb je er de soldeerbout bij nodig.

grtz

Nes

Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• PvG
                            • Sep 2012
                            • 979

Heb je de Presonus 16.0.2 al gezien (dus niet de 16.4.2)? Kost nog geen 1100euri, 12 kanalen digitaal met opname/afspeelmogelijkheid over firewire. Leuke tafel die aan je wensen voldoet (prima voor oefenruimte en kleine optredens). Volgens mij de goedkoopste oplossing.

Laptop zonder firewire? Een macbook air toevallig? Dan zijn er thunderbolt naar firewire converters voor enkele tientjes van apple.
                            Anders: ai ai ai, geen firewire, geen apple, ... geen goede keus.

De presonus 16.0.2 is de enige digimixer onder de 1500euri (nieuw) met multi channel opname mogelijkheid. Anders kom je in de audiointerfaces terecht (zonder schuiven), bijv motu 896mk3 (usb+fw).

edit: Bij Presonus zit alle benodigde software bij de tafel.
                            Last edited by PvG; 28-12-12, 09:40.
                            As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• RayM
                              • Jan 2006
                              • 742

Originally posted by E-Vermeulen
                              ja een 56 kanaals systeem met 12 aux outputs was ook mijn eerste systeem.
                              heb je een simpele tafel met 16 kanalen en 4 auxen, dan is een analoge tafel, zeker voor een beginner, veel overzichtelijker.
                              Ik ben zelf ook meer van het digitaal, maar als ik niet weet hoe een paneel werkt, sta ik liever achter een analoge als ik in moet grijpen.
                              heb ik weleens gehad, me pa die niet weet hoe onze digitale tafel werkt.
                              pats boem, de hele monitormix eruit, en hij schelden op het ding, hij hield niet op met zingen.
                              analoog - masterfader is masterfader
                              digitaal - masterfader is steeds iets anders
                              mijn pa diet meestal het licht, vandaar.
                              en is een 56 kanaals systeem niet een beetje duur om mee te beginnen?
                              of midas?
                              Hier begrijp ik niets van......
                              Heerlijk die stilte

Comment

Working...