Stomme vragen bestaan niet toch?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • speakertech
    • Jan 2008
    • 1697

Originally posted by Big Bang
    De belangrijkste reden om een versterker met voldoende vermogen te nemen speelt imo vooral bij het hoog
    Iemand die zijn versterkers laat clippen is niet goed bezig. Hij let zeker niet op de VU-meters.Het is helemaal afhankelijk van het gewenste volume, hoe krachtig de versterkers moeten zijn. Als je volgens jouw betoog zwaardere versterkers neemt, dan zullen die ook in clip gedraaid worden. De tweeters die dan gemiddeld anderhalf tot tweemaal het gespecificeerde vermogen voor hun kiezen krijgen, zullen dan nog sneller overbelast zijn en defect raken.
    In tegenstelling tot wat je beweert, is clipping ook voor lage tonen drivers funest. Normaal zijn de luidsprekers electrisch gesproken heel vast gekoppeld met de eindtrap. Door de lage inwendige weerstand van de versterker (de beroemde dempingsfactor), zullen de conussen van de luidsprekers mooi het audiosignaal volgen, althans dat is de bedoeling.
    Bij een clippende versterker is van die demping geen sprake meer. Het signaal wordt bovendien zeer hoekig met keiharde transiënts. Het gevolg van dit alles is dat de luidsprekers ongecontroleerd uitslingeren en wel zo ver, dat de conus scheurt.

Al deze problemen zijn te voorkomen door goed op de vu meters te letten en weten wat je set voorstelt.
    Een zwaardere versterker zal wat langer op hoog niveau correct klinken, maar drijf je hem in de clip, en dat hoor je pas als het te laat is, dan zijn alleen de speakers nog sneller defect.
    Vergelijk het maar met auto's zeg ik altijd.
    Een dieseltje van 100pK met 3000 toeren, houdt het jaren uit. Een 1500cc benzinemotortje met 6500 toeren levert soms wel 150pK, gaat lekker hard. Rij een keertje van Amsterdam naar Maastricht op volle snelheid en de garage heeft weer uren werk om de zaak te repareren.

Speakertech
    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• Ericsamandj
      • Jul 2010
      • 414

Originally posted by MacGyverSounds
      volgens mij heeft EricSamanDJ niet in de gaten gehad dat er 2 amps lagen. Maar wilde hij gewoon ff de PopieJopie uithangen. Mag van mij, die hebben we hier ook nodig.
      Als je het topic even had teruggelezen kon je concluderen dat ik inderdaad mis was met het aantal versterkers.
      En popie jopie? Er werd een vraag gesteld die bijna nul aan informatie meedroeg over de ts z'n setje en daar werd met de gegevens die er op dat moment voorhanden waren antwoord op gegeven, met van mijn kant uit het over het hoofd zien van de gemini amp.
      Leg me meteen maar eens uit waarom er popie jopies nodig zijn op het forum?
      En nee, zit niet op mijn paard.

Comment

• Kevin_V
        • Oct 2011
        • 9

Bedankt voor al jullie reacties.
        Het verhaal over het aantal ohms zal ik nog wel een aantal keer door moeten lezen voordat ik het ga snappen ;-)

Maar nog even voor de duidelijkheid :

Ik heb 2 wharfdale pro speakers van 400 watt programm (800 watt peak) @ 8 ohm
        2 DAP baskisten van 400 watt rms @ 8 ohm
        Een gemini x 3 die bij 8 ohm 200 watt per kaneel geeft
        en een Europower EP 1500 amp die bij 8 ohm 260 watt per kanaal geeft.

Nu gebruik ik de gemini x3 voor mn basskisten en de europower voor mn mid en hoog.

Uit jullie verhaal begrijp ik dat beide versterkers te zwak zijn om het maximale uit mijn set te halen.
        Nu wil ik niet meteen extreem in de kosten schieten, maar de gemini x3 is inmiddels wel aan vervangen toe.
        Als ik nu de EP 1500 ga gebruiken voor het aansturen van mn laag, en een nieuwe aanschaf voor het mid en hoog, wat zouden jullie me dan adviseren? Welk merk en type versterker?

Comment

• Lynx
          • Nov 2010
          • 94

Ik zou die EP 1500 voor je topkasten gebruiken en een nieuwe amp voor de sub.

De Subs hebben wat meer power nodig dus een amp van minimaal 2x 400 op 8 ohm zou beter zijn dan de EP 1500 (niet dat die slecht is maar hij komt wat power te kort)

Comment

• I.T. drive in
            • May 2009
            • 352

Die dap acx-23 heb ik ook.
            Doet meer dan prima zijn best en heeft ook wel genoeg mogelijk heden

Comment

• Carl
              • Nov 2000
              • 907

Zou je niet iets van een EPX3000 voor je laag gaan gebruiken? Die is zo'n beetje 500~600W. aan 8Ohm, past mooi, laag gewicht en kost een appel-en-een-ei.

Comment

• Kevin_V
                • Oct 2011
                • 9

Ik heb even op internet gekeken en dit zou inderdaad een goede optie kunnen zijn.
                Hoe is de kwaliteit van deze versterker?

Verder nog een vraagje aan iedereen.
                Heeft er misschien iemand een link van het stukje waarin ik kan terug lezen wat de beste manier is om mijn geluid af te stellen?

Comment

• Carl
                  • Nov 2000
                  • 907

Tja, hoe is de kwaliteit? Ik heb er nog nooit een in handen gehad en met enig geluk gaat dat ook niet gebeuren.
                  Het is goedkoop, dus verwacht ik dat de kwaliteit daar ook naar is. Voor € 345,00 incl. BTW kun je geen topklasse versterker bouwen. Vraag jezelf maar gewoon af, waarom een LAB-gruppen bijna 10 keer zo duur is.
                  De Behringer en consorten spulletjes werken wel, en als je budget niet meer toelaat kun je ermee op pad, maar verwacht niet hetzelfde als van "echt"materiaal.
                  Een Mercedes kost ook meer dan een Dacia, is ook niet voor niets toch?

Comment

• Kevin_V
                    • Oct 2011
                    • 9

Originally posted by Carl
                    Tja, hoe is de kwaliteit? Ik heb er nog nooit een in handen gehad en met enig geluk gaat dat ook niet gebeuren.
                    Het is goedkoop, dus verwacht ik dat de kwaliteit daar ook naar is. Voor € 345,00 incl. BTW kun je geen topklasse versterker bouwen. Vraag jezelf maar gewoon af, waarom een LAB-gruppen bijna 10 keer zo duur is.
                    De Behringer en consorten spulletjes werken wel, en als je budget niet meer toelaat kun je ermee op pad, maar verwacht niet hetzelfde als van "echt"materiaal.
                    Een Mercedes kost ook meer dan een Dacia, is ook niet voor niets toch?
                    Waarschijnlijk ga ik nu iets heel stoms vragen, maar zonder vragen kom je nergens ;-)
                    Maar wat is in jou ogen "echt" matriaal?

Comment

• Carl
                      • Nov 2000
                      • 907

Een algemeen antwoord, want met materiaal wat ik erg goed vind kan een ander weleens erg veel pech gehad hebben.
                      De A-merken, ik roep maar even: Yamaha, Crest, Peavey, Lab-gruppen, C-audio, Carver, en vele, vele anderen.
                      In elk geval niet de B-merken, goedkoop is ALTIJD duurkoop.
                      Natuurlijk is er geen harde grens tussen A en B, en hebben ook sommige (in mijn ogen!) A-merken, B-klasse spul. En ook zijn er diverse mensen die al jaaaaaren tot hun grote tevredenheid werken met Behringer/Phonic/Skytech/Drap en weetikveelwatvoorzooinogmeer, maar daar kun je echt niet serieus mee aankomen.
                      Mijn budget is ook niet zo groot, maar ik koop liever een oude Yamaha, dan een nieuwe Behringer.
                      Als ik even mag terug grijpen naar de vergelijking met auto's, hoeveel van die goedkope dingen zie je nog rijden van meer dan tien jaar oud? en hoeveel Mercedessen van dezelfde leeftijd?
                      Doe jezelf een plezier en laat die goedkope rommel alsjeblieft links liggen. Het gaat echt niet werken en je gaat er 100% spijt van krijgen.

Comment

• laserguy
                        • Jun 2003
                        • 2755

Carl, toch even opmerken dat je vergelijking tussen goedkope merken en Mercedes niet opgaat. Tegenwoordig koop ik mij liever een KIA dan een Mercedes: KIA mag dan wel technieken gebruiken die al enkele jaren oud zijn, maar ze werken wel en alle kinderziekten zijn er ondertussen uit. Dat kun je van Mercedes, Volvo e.a. met hun overdreven elektronica niet zeggen: hoeveel keer hebben mensen daar geen slechte ervaring mee doordat er elektronisch iets misgaat of de software toch nog een bug bevat?
                        In dat opzicht heb ik ook liever geen Carver met hun speciaal gedoe en die speciale transformator. Al veel te veel zien passeren op mijn hersteltafel. Voor mijn part dan nog liever een domme moderne JB D2-reeks, wat jij onder Dacia zult scharen maar die dus absoluut blijft werken, of een oude QSC MX of EX (een oude Mercedes zonder kinderziekten).
                        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Carl
                          • Nov 2000
                          • 907

Hey Laser,
                          Nee, natuurlijk gaat die vergelijking niet 100% op, maar hoeveel Kia's / Hyundai's / Simca's / Talbot's / Daewoo's / noem maar op van 25 jaar oud rijden er nog? (percentage van de geproduceerde aantallen kan ook) En hoeveel Volvo's / Mercedes / BMW / .....
                          De Carvers zijn niet het beste voorbeeld nee, maar ik heb ook al heel wat Peavey CS800's gerepareerd, net als jij waarschijnlijk. Toch durf ik dat wel een goed ding te noemen.
                          Er zijn er vele duizenden van verkocht, als er dan 0,1% van sneuvelt hebben we een dagtaak.
                          Je wilt toch niet beweren dat de JB's even goed zijn als een CS800 / P2200 / L2000 etc?
                          Ik ken de JB's (VX-serie) ook van binnen en geef toe dat het geen rotzooi is, maar heel goed zijn ze nou ook weer niet. Ze worden wel erg makkelijk te warm, de SOA van de eindtorren is wel erg krap bemeten, flatcable stekers van lullige kwaliteit, ventilatoren van € 0,30 etc. De D2 heb ik nog niet gezien.
                          Maar toegegeven, dit soort apparaten wordt inderdaad steeds minder slecht.
                          Ik blijf echter bij mijn standpunt, dat je voor heel weinig geld geen echt goed apparaat koopt. Als je met een Kia gaat rijden kun je meer problemen verwachten dan met een Mercedes, zeker als je er meer dan 8 jaar mee wilt doen. De verkoopwaarde van die twee is na 8 jaar ook duidelijk. Dit gaat best goed op voor audio apparatuur ook.
                          En het is zeker zo, dat je met die goedkope spullen best kunt beginnen, maar je gaat vrijwel zeker na enige tijd toch betere en dus duurdere spullen kopen. De investering in de goedkope materialen is dan deels verloren, deels brengt dat zijn geld makkelijker op.
                          Ik kies niet voor de merken die ik onder de B-merken schaar, omdat ik daar niet mee gezien wil worden, ik voor betrouwbaarheid en (geluids) kwaliteit kies en natuurlijk omdat ik ook, net als de meesten onder ons een gearslut ben.
                          De TS kan zelf zijn keuze maken, hij heeft zat argumenten voor beide keuzes kunnen lezen.
                          Groeten,

Comment

• laserguy
                            • Jun 2003
                            • 2755

De D2 mag je niet vergelijken met de VX! Dat is het instapmodel van een merk gaan vergelijken met het duurste model.
                            Overigens rijd je met een KIA makkelijk 8 jaar want ze geven 7 jaar garantie, net omdát alle fouten en kinderziekten eruit zijn. Van 25 jaar oud zal moeilijk zijn: zo lang zijn ze nog hier niet op de markt :P.
                            En dat je voor HEEL weinig geld, geen goed apparaat koopt, is nog altijd waar. Treffend voorbeeld: voor minder dan 200 euro een 1000 Watt-versterker van Skytronic (met equalizer en MP3-speler ingebouwd zelfs!!)
                            Maar het is niet meer waar dat je een SCHANDALIG duur apparaat MOET kopen om een minimale zekerheid te hebben op kwaliteit. Om bij het voorbeeld van die D2-reeks te blijven: die is niet echt spotgoedkoop: het goedkoopste model kost in de officiële prijslijst 469 hier in België en de duurste VX slechts 289. Maar ik ben ondertussen even gerust op een D2 van JB als op een CS van Peavey. Dus als ik nu zou moeten kiezen, ga ik voor die JB toch. Als die na een jaar al minder waard is, maar ik ben van plan hem nog 10 jaar te gebruiken, wat kan het mij dan schelen dat ik er na 10 jaar een lagere prijs van krijg. Ik heb hem al van in het begin veel minder betaald. Zo heb ik bv. ook nog altijd een PA-960(0?) van JB staan uit de jaren '80. Is dus straks 30 jaar en doet het nog altijd goed als reserve. Het is dus heel moeilijk hierin te generaliseren.
                            Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Rolandino
                              • Mar 2007
                              • 1451

Wat een gelul allemaal over A en B merken.

Jongens geen Appels met Peren vergelijken.

Iets wat 500 euro kost KUN je NIET vergelijken met iets wat 2000 Euro kost.

Alles is waard naar zijn geld.

Voorbeeld : Ik heb zo een 7 jaar geleden een discotheek zonder hoog budget een VIBE serie ( vibe 12 ) met 4x zelfbouw glijbaan 15" ( Beyma 15K200 ) aangesmeert dat nu na 7 jaar nog steeds zonder problemen draait ( versterking de C2 versterkers van JB ) vorig jaar de EQ en Xover van JB vervangen door een Behringer processor wat in zekere zin vooruit is gegaan ( mooiere afstelling ) voorheen klonk het ook super nu net iets beter.

Conclusie met weinig budget een GOED werkende set wat jaren werkt met volle tevredenheid van klant.

Natuurlijk zijn er betere systemen maar niet voor DAT geld.

Plus heb ik een disco voorzien van de MDserie van Master wat een hele berg duiten heeft gekost en in die 7 jaar meer ellende heeft bezorgd dan de disco met JB Systems en Behringer.
                              EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• vdlaanlichtengeluid
                                • Jun 2010
                                • 640

En zo kan het dus ook!

Comment

Working...