Stomme vragen bestaan niet toch?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kevin_V
    • Oct 2011
    • 9

Stomme vragen bestaan niet toch?

Ik heb in de loop der jaren het een en ander bij elkaar verzameld en dit gebruikt voor m'n drive in.
    Omdat ik nog onvoldoende kennis heb, weet ik ook echt niet wat er wel en niet goed is aan mijn geluidsset.
    Graag zou ik hier dan ook wat advies over hebben vanuit de echte kenners.

hetgeen wat ik heb is het volgende :

2 x wharfdale pro EVP-15
    2 x Dap pro 400 watt rms basskisten
    1 x Europower EP 1500
    1 x Gemini x3
    1 x Dap audio acx-23 crossover

Wat zouden jullie absoluut niet meer gebruiken en waarvoor zouden jullie het vervangen en waarom?
  • Ericsamandj
    • Jul 2010
    • 414

Hallo Kevin,
    Ik zou je versterker wat zwaarder uitvoeren.
    Deze is voor je complete setje wat karig.
    Verder heb je nette spullen die prima werken en daarmee kan je best wat jaren mee vooruit als je er op past .

Comment

• speakertech
      • Jan 2008
      • 1697

Originally posted by Ericsamandj
      Hallo Kevin,
      Verder heb je nette spullen die prima werken en daarmee kan je best wat jaren mee vooruit als je er op past .
      Stomme antwoorden bestaan wel.....
      Je weet niet eens waar de set voor gebruikt wordt en daarom weet je ook niet of meer vermogen wel nodig is.
      Gewone spullen in deskundige handen, presteren meer als een topset in de handen van een prutser.
      Dus een vraag aan TS: Waar wordt de set voor gebruikt en wat mankeert er volgens jou zelf aan?

Speakertech
      Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
      ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• Kevin_V
        • Oct 2011
        • 9

Originally posted by speakertech
        Je weet niet eens waar de set voor gebruikt wordt en daarom weet je ook niet of meer vermogen wel nodig is.
        Gewone spullen in deskundige handen, presteren meer als een topset in de handen van een prutser.
        Dus een vraag aan TS: Waar wordt de set voor gebruikt en wat mankeert er volgens jou zelf aan?

Speakertech
        Ik gebruik het hoofdzakelijk voor bruiloften waarop een 100 tot 200 gasten komen.
        Ik lees veel over DAP en daar zijn niet alle reacties even positief over...
        Verder vraag ik me af of de versterkers goed genoeg zijn voor de speakers die ik heb

Comment

• Kevin_V
          • Oct 2011
          • 9

Hallo Kevin,
          Over welke versterker heb je het dan?

Comment

• Ericsamandj
            • Jul 2010
            • 414

Originally posted by speakertech

Speakertech
            Stom antwoord allerminst, want de vraag van ts is hiermee voldoende beantwoord.
            Hij vraagt niet of hij hiermee een stadion van geluid mee kan voorzien, hij vraagt gewoon wat er beter kan.
            Aangezien ik dacht dat de toppen en subs op 1 amp draaiden gaf ik hem het advies om die wat meer overschot te geven.

Comment

• Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

Constateren we dat een geminiX3 een amp is, een EP1500 ook, en meteen ook maar dat het dus een dom antwoord is op best een slimme vraag. Over naar die vraag maar weer?

Comment

• Kevin_V
                • Oct 2011
                • 9

Originally posted by MacGyverSounds
                Constateren we dat een geminiX3 een amp is, een EP1500 ook, en meteen ook maar dat het dus een dom antwoord is op best een slimme vraag. Over naar die vraag maar weer?
                Prima conclusie! ;-)

De gemini X3 is een amp die nu de basskistjes aanstuurd en de EP1500 wordt gebruikt voor de wharfdale speakertjes en deze gebruik ik dus voor het mid en hoog

Comment

• renevanh
                  • Oct 2004
                  • 2371

Ehmmm... Mac, als je dit dan leest:

Originally posted by Kevin_V
                  De gemini X3 is een amp die nu de basskistjes aanstuurd en de EP1500 wordt gebruikt voor de wharfdale speakertjes en deze gebruik ik dus voor het mid en hoog
                  En vervolgens ga je wat Google'n...

De EP1500 levert 280W/8 Ohm voor de Wharfedale EVP_X15 (300W RMS/8 ohm), de Gemini X3 levert 300W RMS/4 ohm voor de DAP basjes (400W RMS/4 ohm).

Dan blijft de uitspraak van Ericsamandj overeind, beide amps zijn - uitgaande van de "1.2 tot 1.5 keer RMS speakervermogen = RMS amp vermogen" regel - wat krapjes voor de aangesloten speakertjes om deze volledig te kunnen benutten. Dat kan dus beter.
                  Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• Kevin_V
                    • Oct 2011
                    • 9

Nu ga ik waarschijnlijk nog een ontzettend stomme vraag stellen maar gelukkig zitten we het in newbie forum :-)
                    Kan iemand me uitleggen of een link geven over wat het verschil is tussen 2 ohm,4ohm en 8 ohm?

Comment

• renevanh
                      • Oct 2004
                      • 2371

De impedantie (weerstand) van een speaker drukken we uit in Ohm.
                      Ik ben tot nu toe speaker tegengekomen van 4 ohm, 8 ohm en 16 ohm.

Een lagere impedantie betekend dus een lagere weerstand, wat weer betekend dat je een minder zware versterker nodig hebt.

Waarom maken we dan niet alle speakers met een impedantie van 4 ohm???
                      Omdat we dan amper kunnen doorlussen en veel versterkers moeten meeslepen.

Bij het doorlussen van speakers zijn we weerstanden parallel aan het schakelen. Dat betekend dat de formule 1/Rt = 1/R1 + 1/R2 + ... 1/Rn van toepassing is.
                      Simpelweg kun je zeggen dat in onze gevallen de impedantie halveert als je het aantal speakers (met gelijke impedantie) verdubbeld. 2 speakers met een impedantie van 8 ohm parallel geschakeld levert dus een totale weerstand van 4 ohm. De vermogens tel je dan gewoon op.

Veel budgetversterkers kunnen niet stabiel op 2 ohm werken. Door de lage weerstand loopt het voltage in de versterker op wat ook een toename van temperatuur meebrengt. Daar kunnen deze versterkers gewoon niet tegen.
                      Op een goede versterker die wel 2 ohm stabiel kan werken zou je dus 4 van jouw subjes kunnen aansluiten.

Als je hierover nadenkt kom je erachter dat je op een goede versterker - die stabiel op 2 ohm kan werken - maar liefst 8 speakers van 16 Ohm kan aansluiten. Dat zijn er 16 speakers op één versterker! Erg handig in (TV) studio's bijvoorbeeld, of op congressen. In plaats van 8 versterkers heb je er maar één nodig.
                      Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• speakertech
                        • Jan 2008
                        • 1697

Wat een technisch verhaal, maar je weet dus ook niet wat er aan de hand is.
                        Luidsprekers hebben niet persé een versterker nodig, die anderhalf tot tweemaal het vermogen kan leveren van de luidsprekers. Dat hangt helemaal van het gewenste volume af. Dat luidsprekers gemiddeld een hogere belasting aankunnen heeft daar niets mee van doen, hoogstens dat iemand voor minder geld meer power uit de luidsprekers wil halen. Heel vaak gaat het echter ten koste van de levensduur, zeker bij systemen in het budgetdomein zonder dedicated processing.

De laagste weerstand die een versterker aan kan, heeft niets te maken met het vermogen, maar met de constructie. Dat je voor twee ohm een minder zware versterker nodig hebt, is volslagen onzin. Of je 1000 watt levert aan twee ohm of vier ohm, maakt voor het verwerkte vermogen niets uit. Het vergt meestal wat meer of duurdere eindtransistoren. Vermogen is een produkt van spanning x stroom.
                        Versterkers die voor twee ohm ontwikkeld worden hebben ook niet altijd een voordeel. Zo leveren de bekende Macrotech versterkers het opgegeven vermogen pas bij twee ohm. Heel veel luidsprekersystemen, hebben als ze niet te groot zijn, of dubbel uitgevoerd, een impedantie van vier of zelfs 8 ohm.
                        Een Macrotech 1201, levert onder die omstandigheden geen tweemaal 600 watt, maar tweemaal ca 485 watt. Dramatisch is dat echter ook weer niet. Het levert een volumeverschil op van een nauwelijks hoorbare paar dB.

Het voordeel van twee ohm is, dat je gemakkelijker wat meer luidsprekers met gangbare impedanties van vier en acht ohm of hoger parallel kunt schakelen.
                        Bij een te lage belasting impedantie loopt de spanning in een versterker zeker niet op, dat is onzin. Wat wel groter wordt is de uitgangsstroom. De voeding van de versterker en de eindtrap kunnen daardoor in de problemen komen en daarom hebben de meeste versterkers een stroombegrenzing ingebouwd. Bij de budget versterkers zijn dat meestal zekeringen. Bij de betere versterkers wordt de stroombegrenzing elektronisch verwezenlijkt. Hoe die stroombegrenzing reageert hangt van het ontwerp af. Soms worden de luidsprekers via het uitgangangsrelais domweg uitgeschakeld, soms wordt de voeding begrensd, maar meestal wordt de eindtrap begrensd op stroom. In het laatste geval is het uitgangssignaal geen vergrote kopie meer van het ingangssignaal en heb je dus vervorming.

Speakertech
                        Last edited by speakertech; 26-10-11, 08:30.
                        Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...

Comment

• Big Bang
                          • Apr 2008
                          • 652

De belangrijkste reden om een versterker met voldoende vermogen te nemen speelt imo vooral bij het hoog. Een topkast wil je niet met een te kleine versterker uitvoeren die je te snel in de clip jaagt. Een clippend signaal bevat veel hoge frequenties en zijn derhalve funest voor je hoogdrivers. Met een iets grotere versterker heb je meer headroom, en wordt een piek in het signaal verdeeld over het hele frequentiespectrum (afhankelijk van de input uiteraard) en derhalve blijven je speakers wat langer heel. (Korte uitleg waarom een grotere versterker beter kan zijn voor je speakers ).

Een clippende versterker op het sub kan niet zoveel kwaad, zolang de clipping beperkt blijft. Bij het continu in de clip draaien van de laagversterker krijg je natuurlijk wel een probleem voor je laagdriver, maar tegen die tijd klinkt je laag al volkomen r*k en ben je echt goed de weg kwijt als je het zo ver laat komen (carnaval taferelen bijvoorbeeld).
                          It's time to play the music, It's time to light the lights ...

Comment

• Gast1401081
                            • Mar 2001
                            • 7999

Hallo Kevin,
                            volgens mij heeft EricSamanDJ niet in de gaten gehad dat er 2 amps lagen. Maar wilde hij gewoon ff de PopieJopie uithangen. Mag van mij, die hebben we hier ook nodig.

Verder zou je inderdaad iets kunnen verzwaren, maar van de andere kant, zoals SpeakerTech al aangaf : zolang je niet ver in het rooie draait kan het best. Gewoon nog ff niet in Ahoy gaan staan, daar kom je wat tekort.

Comment

• speakertech
                              • Jan 2008
                              • 1697

Gewoon nog ff niet in Ahoy gaan staan, daar kom je wat tekort.
                              Als ikzelf een optreden geef, komen er wellicht een of twee personen. Die kunnen op de koptelefoon meeluisteren.
                              Een bouwlampje (500 watt RMS) heb ik ook nog wel. Ik zal Rinus vragen of het bouwlampstatief wel veilig is

Speakertech

Comment

Working...