Woofer kapot?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Italioboy
    • May 2010
    • 21

Woofer kapot?

Beste Forummers,

Pas geleden stond ik op een feestje te draaien. Na een kwartiertje hardstyle te hebben gedraait, kapte de woofer van een van mijn speakers ermee. De tweeter doet het overigens nog uitstekend. Ik draaide niet op vol vermogen.
    Speakers waar het over gaat: 2x Soundlab P115C 200W RMS
    Ik heb de speaker opengehaald om te kijken wat er loos was maar ik heb geen sporen van beschadiging kunnen vinden. Is het nu verstandig om de woofer te vervangen of kan het ergens anders aan liggen?
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Woofer loskoppelen en doormeten met een Ohm meter, is de weerstand oneindig dan issie stuk, meet je ergens tussen de 4 en 8 Ohm dan is hij nog heel. (bij een impedantie van 8 Ohm)
    Heb je geen Ohm meter dan kun je de conus nog voorzichtig heen en weer bewegen, voel en hoor je dat deze aanloopt dan kun je er ook vanuit gaan dat hij stuk is, loopt hij niet aan dan kan hij nog steeds stuk zijn.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• swblom
      • Oct 2008
      • 38

Als je geen Ohm meter hebt kun je ook nog met zo'n ouderwetse 4.5 Volt batterij testen. Even de luidsprekerklemmen op de pooltjes van de batterij tikken.
      Op het moment van aansluiten moet je een conusbeweging zien. Richting is afhankelijk van de polariteit.

Comment

• Whitefarmer
        • Oct 2003
        • 1244

Een andere 'zwakke' schakel is de spoel op het filter, deze willen nog wel eens op de 'las' afbreken (alleen meestal niet tijdens gebruik, meer tijdens transport). Gewoon opnieuw vastsolderen en vastzetten met een dot plasticlijm (smeltlijm).
        Groeten John
        ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
        Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• Italioboy
          • May 2010
          • 21

Ik heb net even de proef met het batterijtje gedaan op de kapotte speaker. Ik hoor de tweeter een klikje geven maar de woofer beweegt niet. Ik heb dit bij de goede speaker getest en hier deden de tweeter evenals de woofer het. Nu is het wel zeker dat de woofer het begeven heeft, dus ga ik een vervangende zoeken. Is het verstandig om 2 dezelfde woofers te kopen ook voor de goede speaker omdat de woofer die origineel in hoort helemaal uit Engeland moet komen? Voor geluidsverschil enzo? Suggesties voor een goede vervanginswoofer is welkom

Comment

• Whitefarmer
            • Oct 2003
            • 1244

Originally posted by whitefarmer
            een andere 'zwakke' schakel is de spoel op het filter, deze willen nog wel eens op de 'las' afbreken (alleen meestal niet tijdens gebruik, meer tijdens transport). Gewoon opnieuw vastsolderen en vastzetten met een dot plasticlijm (smeltlijm).
            hallo!!!!!

Als er een spoeltje los is, doet je woofer het ook niet!

Of heb je alleen de woofer met een batterij getest? (ik denk gewoon de hele speaker, dus hoog/laag samen met het FILTER!!)

grrrr..
            kan me hier over opwinden......
            Last edited by Whitefarmer; 10-05-11, 17:17.
            Groeten John
            ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')

Comment

• Italioboy
              • May 2010
              • 21

Doe maar rustig Het is niet het spoeltje, scheidingsfilter zit alles nog op vast. Conclusie is dan denk ik gewoon dat de woofer naar zijn grootje is?

Comment

• DJordy
                • Nov 2009
                • 112

Test dan eens rechtstreeks op de woofer op de 2 kabel aansluitingen:S
                Mvg,

DJordy

Comment

• Italioboy
                  • May 2010
                  • 21

Woofer is getest op de 2 kabelaansluitingen? Heb hem gewoon losgekoppeld, woofer uit de behuizing en getest met dat batterijtje maar hij geeft geen kik.

Comment

• Whitefarmer
                    • Oct 2003
                    • 1244

... sorry...

Ja, dan is ie DOOD!
                    Groeten John

Comment

• Italioboy
                      • May 2010
                      • 21

Is het dan verstandig om 2 nieuwe woofers te kopen ivm met geluidsverschil in de speakers? Want ik wil voor 2 vervangingswoofers gaan van JB Systems.

Comment

• Italioboy
                        • May 2010
                        • 21

Ik heb de vervangingswoofer binnen. Ik heb deze nu aangesloten. Ik vind wel dat de woofer ver uitslaat bij stevige bas terwijl mijn vorige dat niet deed. kan dit door de + en - komen? maakt het uit als deze andersom zitten? Sorry voor de noob vragen maar ik wil het even zeker weten

Comment

• DJordy
                          • Nov 2009
                          • 112

welke woofer is het?
                          Mvg,

DJordy

Comment

• Carl
                            • Nov 2000
                            • 907

1) nee, dat kan niet door de +/- komen, heb je getest met de speaker gemonteerd? Dat maakt nl. wel uit.
                            2) Ja, ze moeten wel goed zitten, dat maakt veel uit! Andersom geeft laagverlies en een heel vervelend geluid tussen de boxen in. Er is altijd een aansluiting gemerkt, met een +je of een rood stickertje ofzo. Je kunt er vrij goed op vertrouwen dat de zwarte draad de min is, als één van de draden tenminste zwart is.......

Comment

• Italioboy
                              • May 2010
                              • 21

De nieuwe woofer:

JB Systems SP15/250 woofer 38cm

Specificaties:
                              - diameter: 38cm
                              - 250W RMS / 8 Ohm
                              - Mid / Bass luidspreker
                              - frequentiebereik: 50 Hz - 4,5 kHz
                              - gevoeligheid: 96 dB
                              - gewicht: 4 kg

Mijn oude woofer:

Soundlab P115C Spare Driver

[FONT=Tahoma]Colour - Black[/FONT]
                              [FONT=Tahoma]Weight (kg) - 1.42[/FONT]
                              [FONT=Tahoma]Impedance (Ohms) - 8[/FONT]
                              [FONT=Tahoma]Sensitivity (dB) - 94[/FONT]
                              [FONT=Tahoma]Peak Music Power (W) - 400[/FONT]
                              [FONT=Tahoma]Power RMS (W) - 200[/FONT]
                              [FONT=Tahoma]Frequency Response (Hz) - 30-3500[/FONT]
                              [FONT=Tahoma]Size (mm) - 382[/FONT]

[FONT=Tahoma]Ik heb bij de andere speaker ook gekeken welke draad ze + en - was. De witte was + de zwarte de -. Deze zo bij de nieuwe woofer ook gemonteerd op de + en de - van de woofer.[/FONT]
                              [FONT=Tahoma]Dus dan heb ik ze goed aangesloten?[/FONT]

Comment

Working...