monitors eq'en

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nak
    • Dec 2010
    • 104

monitors eq'en

We willen de monitors wat eq'en zodat ze minder snel gaan feedbacken.
    Is een 15bands equalizer genoeg hiervoor of moet het persee een 31bands zijn. Lijkt me zoveel om af te regelen met een 31 bands.
    En is een feedbackkiller raadzaam of niet.
  • ralph
    Banned
    • Aug 2000
    • 2649

Voordeel van een Grafische EQ met 31 banden ten opzichten van eentje met 'maar' 15 banden is dat de Q ( de breedte van de band die je aanpast met het schuifje) smaller is. Oftewel: je beïnvloedt de klank minder doordat je gerichter de boosdoener ( de piep- veroorzaker) aanpakt.

Zoveel werk is een 31 bands eq toch niet?

Comment

• DJ Antoon
      • May 2005
      • 1681

Originally posted by nak
      Is een 15bands equalizer genoeg hiervoor of moet het persee een 31bands zijn. Lijkt me zoveel om af te regelen met een 31 bands.
      En is een feedbackkiller raadzaam of niet.
      Een 15 bands kan voldoende zijn. Een 31 bands hoeft niet langer te duren.

Zoals velen ben ik niet zo van de feedback killers, zou er zeker niet zo mee beginnen, koop dan liever een betere 31 bands eq.

Comment

• @lex
        • Jul 2006
        • 1086

Feedbackkillers is al erg veel over geschreven hier op het forum. Ik gebruik het niet omdat het de problemen niet altijd en vaak niet snel genoeg oplost.

Verschil tussen 15 en terts eq is wat mij betreft het helemaal waard. Het is het verschil tussen een probleempje wegsnijden en bijna een hele octaaf (ok, het is 2/3!) wegsnijden. Dan ga je toch een hoop missen in je monitorgeluid. Vaak zitten de rondzingers in het hoog waar bijvoorbeeld de transparantie van de zang zit, zodat je die ook kwijt bent.

Dan zingt het niet meer meer rond maar zingt het ook niet meer fijn;-)

@lex
        Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• nak
          • Dec 2010
          • 104

Heb het forum ook even doorgespit en merk al dat veel feedback killers of detectors te laat reageren.
          Dan wordt het denk ik toch een 31bands EQ.
          Blijft dan alleen de oortjes over. Maar meestal als er een feedback op komt zetten wordt de boel dichtgeschoven zodat alles weg is.
          Hoe krijg je de feedback zo ver dat die op een bepaald nivo blijft zonder de speakers op te blazen?

Sommigen kunnen de frequenties horen en dan de eq daarnaar afregelen,
          ik ben helaas niet gezegend met een absoluut gehoor, maar het werkt denk ik wel het snelst.
          Er zijn personen die zelfs door de muziek de feedbacktonen kunnen herkennen, da's al helemaal ongelofelijk top.
          Maar ja het zou mooi zijn dat we eerst de feedback lichtjes aan de praat houden, zodat we er mee aan de slag kunnen.

Comment

• BJD
            • Oct 2007
            • 771

Kwestie van veel oefenen. Op een gegeven moment pak je direct de juiste schuifjes. Het harder worden van feedback voorkom je door de boel tijdelijk even zachter te zetten. Dat is iets anders dan uit, wat behoorlijk rigoureus is!
            Je hebt het over lampjes: als je een budget EQ wil, koop dan aub geen behringer. Zeker geen analoge behringer! Dat spul geeft meer problemen dan het oplost. Wat mij betreft is de DBX1231 de goedkoopste EQ die iets toe te voegen heeft.
            Last edited by BJD; 30-04-11, 22:12.

Comment

• nak
              • Dec 2010
              • 104

Oh, met 'lichtjes' bedoelde ik eigenlijk 'zachtjes'(geen lampjes).
              Dus dat je de feedbacktoon zacht blijft horen.
              Lijkt me moeilijk regelen, moet natuurlijk wel tijd hebben om de schuiven te vinden van de eq die de feedbacktoon verwijderen.

Comment

• Whitefarmer
                • Oct 2003
                • 1244

Originally posted by nak
                Oh, met 'lichtjes' bedoelde ik eigenlijk 'zachtjes'(geen lampjes).
                Dus dat je de feedbacktoon zacht blijft horen.
                Lijkt me moeilijk regelen, moet natuurlijk wel tijd hebben om de schuiven te vinden van de eq die de feedbacktoon verwijderen.
                Ik neem aan dat je wel hoort waar het probleemgebied ongeveer zit?

Dan kun je een paar freq's wegtrekken (3 of 4 bandjes), dan 1 voor 1 weer terugschuiven naar ''0'' . treedt er nu geen FB op, dan die bandjes rustig naar '' + '' schuiven.

zoek hier op het forum maar eens naar FEEDBACKTRAINER, dat is een leuk programmatje om te leren welke freq welke zijn.
                Groeten John
                ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
                Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Feedbackfrequenties herkennen is best lastig, een analyzer is daarbij een handig hulpmiddel, daar zie je gelijk welke frequentie het is.
                  Verder kun je de monitor net tegen rondzingen aanzetten en dan één voor één de EQ schuifjes ff omhoogduwen en gelijk weer terughalen. de probleemfrequenties zullen dan gelijk feedback geven en die zet je dan een paar dB onder 0. Op die manier heb je een paar dB aan GBF gewonnen zonder het klankbeeld al teveel aan te tasten.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• HR Soundproductions
                    • Oct 2005
                    • 649

Ondanks dat wat sommigen hierboven zeggen heb ik voor mijn monitoren een Behringer DEQ1024, deze heeft een feedback killer die niet fantastisch werkt omdat hij de feedback te lang laat staan (verder een instelbare limiter die (redelijk) soft-knee werkt). Wel licht de specifieke frequentieschuif op welke verantwoordelijk is voor de feedback (zelfs al voordat de feedback er is). Deze frequentie een paar db naar beneden halen doet de truck al. Goedkoop en zeer eenvoudig hulpmiddel.
                    Last edited by HR Soundproductions; 02-05-11, 08:45.

Comment

• Whitefarmer
                      • Oct 2003
                      • 1244

Je kunt die behringer natuurlijk ook alleen INsturen (via sub of matrix), heb je een mooi hulpmiddeltje om snel op je GOEDE EQ het juiste bandje te trekken .

(en een leuke lichtshow in je rack)
                      Groeten John
                      ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')

Comment

• nak
                        • Dec 2010
                        • 104

Tja, het maakt me wel aan het twijfelen.
                        Krijg nu het idee dat met een soundcheck voor het optreden een FB-detectie wel handig is, maar tijdens een optreden niet.
                        Ben ook bang dat een automatisch systeem teveel met je geluid zal doen en dat ik er 'lui' van wordt.
                        Hoop toch dat ik m'n oortjes kan trainen zodat ik snel kan reageren.

Comment

• HR Soundproductions
                          • Oct 2005
                          • 649

Originally posted by Whitefarmer
                          Je kunt die behringer natuurlijk ook alleen INsturen (via sub of matrix), heb je een mooi hulpmiddeltje om snel op je GOEDE EQ het juiste bandje te trekken .

(en een leuke lichtshow in je rack)
                          Inderdaad, een knotch (of meerdere) op je probleem frequentie instellen via de EQ van je processor en je hebt het helemaal opgelost (en dan kun je je Q zo klein mogelijk houden). Dan blijft de kwaliteit van je geluid redelijk behouden.

Comment

• nak
                            • Dec 2010
                            • 104

Kwam op internet nog een andere methode tegen over uitfluiten.

Men bepaalt eerst hoeveel een schuif omhoog kan vanaf het nulpunt voordat het feedbackt.
                            Dan stelt men die schuif zo in dat het diezelfde afstand heeft vanaf de
                            -12db punt.

Enige wat ik mij theoretisch kan bedenken is dat alle frequenties dan bij dezelfde volume gaan feedbacken, of niet?
                            Maar hoe het geluid uit de monitor klinkt, heb ik mijn twijfels?

Zit ik nog met de vraag hoe het met de eq van de mengpaneel zit.
                            Stel ik die vooraf in zodat de zanger een goed geluid heeft en fluit ik het dan uit.
                            Of moet ik eerst uitfluiten en dan goed geluid met de mengpaneel eq zien te krijgen?
                            Kan dan best zo zijn dat ik net die feedbackfrequenties weer omhooghaal die ik met uitfluiten demp, dat schiet dan niks op.

Comment

• Whitefarmer
                              • Oct 2003
                              • 1244

Als je vanaf FOH monitors doet, stuur je deze PRE fader (en dus meestal ook PRE EQ) aan.

Hierdoor heeft de channelEQ geen invloed op het monitor geluid.
                              Groeten John

Comment

Working...