monitors eq'en

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nak
    • Dec 2010
    • 104

We hebben de monitor op aux1 van een FX16 mengtafel, die is prefade en posteq.
    Dus heeft de mengtafel eq wel degelijk invloed.

Comment

• muppet
      • May 2009
      • 94

Originally posted by Whitefarmer
      Als je vanaf FOH monitors doet, stuur je deze PRE fader (en dus meestal ook PRE EQ) aan.

Hierdoor heeft de channelEQ geen invloed op het monitor geluid.
      Niet helemaal mee eens.

Zang doe ik idd altijd pre-fader.
      Maar bv. toetsen weer niet.
      Dit ivm niveau-verschillen in de gebruikte instellingen van de toetsenist.
      De meeste ervaren muziekanten hebben de niveau's van hun instrumenten meestal wel netjes op orde,
      maar in alle andere gevallen doe ik de toch fijn post-fader.
      Wordt een bepaald geluid harder uitgestuurd dan gewenst, dan hoort een toetsenist dit ook, en kan dan zelf ingrijpen...
      Sound should sound like it should sound...

Comment

• Whitefarmer
        • Oct 2003
        • 1244

Originally posted by muppet
        Niet helemaal mee eens.

Zang doe ik idd altijd pre-fader.
        Maar bv. toetsen weer niet.
        Dit ivm niveau-verschillen in de gebruikte instellingen van de toetsenist.
        De meeste ervaren muziekanten hebben de niveau's van hun instrumenten meestal wel netjes op orde,
        maar in alle andere gevallen doe ik de toch fijn post-fader.
        Wordt een bepaald geluid harder uitgestuurd dan gewenst, dan hoort een toetsenist dit ook, en kan dan zelf ingrijpen...
        tjah, Wie bepaalt dan de eindmix??

Jij als tech vind keys 'te hard', trekt de schuif iets dicht, toetsenist denkt 'ik hoor mezelf niet' en gaat harder uitsturen, jij trekt de schuif verder dicht (of gain!). gevolg: 2 kapiteins op het schip!

....zal niet snel mijn manier zijn

Monitors 'horen' los van de mix te staan naar mijn idee.
        Groeten John
        ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
        Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• RonaldH
          • Aug 2009
          • 274

Als je vanaf FOH monitors doet, stuur je deze PRE fader (en dus meestal ook PRE EQ) aan.

Hierdoor heeft de channelEQ geen invloed op het monitor geluid.
          Niet mee eens, pre fader is niet gelijk aan pre EQ, zal meestal post EQ en inserts zijn.

Monitors 'horen' los van de mix te staan naar mijn idee.
          Helemaal mee eens, alhoewel uitzonderingen de regel bevestigen. CD/MD speler met muziek voor musical naar monitor (post fader) en FOH omdat anders het podiumgeluid blijft staan bij een fade-out.
          Er is meer te koop dan je betalen kunt

Comment

• nak
            • Dec 2010
            • 104

Kan ik dan misschien een Y kabel gebruiken, zodat ik één kanaal voor de eindmix heb en een andere voor de monitor?
            We hebben trouwens geen groot spul en spelen in kleine zaaltjes/kroegen met amper twee toppies en een sub en één monitor.
            Gaat mij meer om een goed geluid neer te zetten voor publiek als ook onze zanger.

Comment

• Whitefarmer
              • Oct 2003
              • 1244

ja, kanaaltje splitsen in FOH en MON (op dezelfde tafel) is een goede oplossing (als je genoeg kanalen hebt).
              Groeten John
              ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
              Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• RonaldH
                • Aug 2009
                • 274

Wordt wel eens toegepast, als je kanalen over hebt.
                Dan kun je ook post fader werken en heb je de fader als monitorregelaar.

Het is naar mijn mening een grotere uitdaging om uit kleine setups (lees beperkte apparatuur)een goed resultaat te krijgen, dan om met alle "toeters en bellen" iets neer te zetten.

Comment

• nak
                  • Dec 2010
                  • 104

Dat gaat het zeker worden want we spelen binnenkort in een klein kroegje en daar mag het niet te hard.
                  Ben al een tijdje bezig om het muziek een paar tandjes zachter te krijgen, zie ook andere posts.
                  We willen nog wel plezier aan muziek maken hebben en niet dat we oordopjes nodig zijn of met fluitende oren het bed in kruipen.
                  Ben ook mijn hoofd aan het breken naar methodes voor een zachter drum geluid zodat we de versterkers wat verder naar beneden kunnen draaien.
                  Maar wel dat de drummer zich goed voelt daarbij.
                  Misschien worden we wel ouwe lullen en als ik je ook nog eens vertel dat we old school hardrock/metal spelen.
                  Maar ja minder hard gaat toch ons mijn motto worden, maar er moet wel wat overblijven anders kunnen we wel op de unplugged tour
                  Dus zeker een uitdaging.

Comment

• RonaldH
                    • Aug 2009
                    • 274

kijk eens bij deze draad: http://www.licht-geluid.nl/forum/liv...tml#post562075
                    Hier gaat het ook om demping op het podium, veel daarvan zal jullie ook kunnen helpen.

Comment

• nak
                      • Dec 2010
                      • 104

Yep, die thread bedoelde ik ook
                      Ben ook heel blij met alle info om het volume wat in toom te houden.
                      Veel expertise hier op deze forum.
                      Thanks

Comment

Working...