beginnen in stappen met laptop.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • treklof
    • Apr 2011
    • 11

beginnen in stappen met laptop.

Beste mensen.

ik heb al een beetje rondgekeken op dit forum.
    Maar heb niet echt de informatie gevonden die ik zoek.
    Ik ben vrij onervaren op het gebied van dj.
    Maar het is wel iets wat me al jaren bezig houd.
    dus vandaar dit topic.
    Ik zou even bij het begin beginnen.
    Ik heb een laptop en van af de laptop wil ik uit gaan bouwen.
    ik wil eerst gewoon voor mezelf een beetje muziek draaien en mixen.
    Maar misschien wil ik later wel op kleine feestjes gaan draaien met de spullen die ik al heb + de laptop natuurlijk. Ik meende zelf dat ik boxen, een versterker, toploaders (of hoe dat heet) en een mixer nodig heb.
    ik wil dus eerst alleen wat ik nodig heb om zelf op me kamer een beetje te mixen
    maar ik wil ook al graag weten hoe ik het steeds kan uitbreiden en in welke volgorde dat het handigst is.

budget? in het begin rond de 300/400 euro (maar dat is alleen voor het thuis mixen)
    je moet toch ergens beginnen?
  • renevanh
    • Oct 2004
    • 2371

Koop een mixer en eventueel een geluidskaart voor die 300/400 euro en koppel die thuis aan de hifi set. Kun je meteen aan de gang.

Speakers, versterkers en eventueel CD spelers (als je alleen met je laptop draait heb je die niet nodig en als backup voldoet een dubbele CD speler ook) schaf je dan later aan of huur je tijdelijk.
    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• treklof
      • Apr 2011
      • 11

welk

welk merk mixer, software en geluidskaart heb ik dan nodig?

het mag ook 500 zijn.

en sorry wat is wifi

Comment

• hardstyle
        • Jan 2010
        • 427

hifi bedoelt hij, dat is gewoon je home cinema setje wat je thuis hebt staan.

Comment

• renevanh
          • Oct 2004
          • 2371

Welke mixer je koopt kun je zelf weten. Denon x1100 is een heel leuk ding, maar net buiten je budget denk ik. Met een Focusrite Saffire 6 usb geluidskaart erbij ben je dan voor thuis good to go en ook voorbereid op de toekomst.

{EDIT}
          Software kan ook best wat kosten, maar hoeft niet. Er is een opensource alternatief voor Virtual DJ met de naam 'Mixxx'.
          Nog niet geprobeerd, maar lijkt veelbelovend.
          Last edited by renevanh; 05-04-11, 10:40.
          Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• Whitefarmer
            • Oct 2003
            • 1244

wil je vanaf de laptop gaan draaien, of gewoon met cd's??

Heb je al DJ-software op de laptop, of moet je die ook nog aanschaffen?

Wil je echt gaan mixen, of gewoon plaatjes draaien?
            Groeten John
            ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
            Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• Stefan-w
              • May 2010
              • 92

Misschien een Behringer DJX-750 als mixertje?
              De kwaliteit is niet overwedigend maar als eerste mixertje zitten er toch wel wat leuke functies op als fx. (BPM counter kan je niet op vertrouwen) Maar hij kost dan ook nog geen 200 euro.

Je zou ook kunnen overwegen om een usb controllertje aan te schaffen om je muzieksoftware mee te besturen. Een numark total control bijvoorbeeld.

Comment

• treklof
                • Apr 2011
                • 11

wat ik wil

ik wil meer plaatjes draaien dan mixen en heb nog geen software is traktor goed? en ik wil beginnen met vanaf de laptop maar wil later ook echt cd's gebruiken welke dingen heb ik dan nodig?

Comment

• Stefan-w
                  • May 2010
                  • 92

Ja, Traktor is een zeer goede prof dj software, vind het zelf erg prettig om mee te werken. Het is alleen wel wat ingewikkelder dan virtual dj en NIET gratis.

Comment

• stainz
                    • Sep 2009
                    • 609

Uitgaande vanuit een DJ mixer (voorkeur één met 4 cd/line-ingangen) heb je een aantal inputs.

Bij aanschaf van een 2 kanaals USB geluidskaart heb je 2 inputs, van de verschillende deck's in je softwarepakket (bijvoorbeeld Traktor).

Als je daarbij ook CD's wilt gaan gebruiken zul je een CD-speler nodig hebben, deze kun je dan aansluiten op de overige kanalen van je mixer.

Aan de uitgangskant kun je op de Main Out een luidsprekersetje aansluiten (eventueel een huis-tuin-en-keuken-setje).

Comment

• treklof
                      • Apr 2011
                      • 11

stainz

stainz welke merken en producten raat je me aan dan uitgaan dat het 300/400 euro mag kosten??

Comment

• stainz
                        • Sep 2009
                        • 609

American Audio USB audio-interface €99,-
                        Behringer DJX750 €179,-

Dan kan je al met je software muziek afspelen, alleen zonder output, je kan eventueel als je thuis geen geluid hebt een setje studiomonitoren van Behringer erbij kopen. Dan heb je een compleet setje voor precies €400,-.

Maar in plaats van studiomonitors kan je ze ook op de (meestal aux genoemde) input van een HiFi-setje aansluiten.

Toevoeging:
                        Behringer en American Audio zijn merken waar ik liever niet mee werk, je moet geen hele hoge verwachtingen hebben bij deze producten. Werken zal het wel, maar het gaat niet werken/klinken als een Professionele DJ-set, echter betaal je voor een professionele DJ-set ook vele malen het bedrag dat jij beschikbaar hebt.
                        Last edited by stainz; 05-04-11, 19:59. Reason: uitbereiding

Comment

• treklof
                          • Apr 2011
                          • 11

echt professioneel ga ik ook niet worden misschien feestjes van 50 man of zo.
                          En dan puur als hobby,sorry ik ben een ongelooflijke noob maar als ik er dan echt van die grotere boxen erop wil hebben. kan dat dan niet omdat ik geen output heb???

Comment

• stainz
                            • Sep 2009
                            • 609

Iedereen moet ergens beginnen! Grote speakers/luidsprekers (boxen zijn die dingen waar kleine kinderen in zitten) kun je er ook op aansluiten.
                            Hiervoor gebruik je een versterker, bij actieve speakers zit de versterker al ingebouwd in dezelfde behuizing als je luidspreker.

Echter zijn grotere luidsprekers uiteraard aanzienlijk duurder dan kleine luidsprekers. Als je eerst alleen thuis voor jezelf een beetje wilt spelen kun je dus volstaan met een audio-setje dat je al hebt.

Comment

• Whitefarmer
                              • Oct 2003
                              • 1244

boxen: noemen we speakers, je moet denken in 2 etages.

1: gedeelte wat geluid maakt (bron; cd speler, laptop die bieden een signaal aan aan je mixer, daar 'combineer/selecteer' je wat je wilt horen en dan stuur je het door naar afdeling 2

2: weergevers (versterker en speakers).

Hoe groter je publiek, hoe groter je speakers moeten zijn (noobtaal !)

dus nodig:
                              een dj softwareprogramma (om op je laptop 2 nummers tegelijk te kunnen selecteren) met usb interface (ikzelf gebruik een maya 44), een cd-speler (evt als back-up), een mixer met minimaal 2 inputs(liefst meer, want je wilt meer dan 2 dingen aansluiten) en iets waar het geluid uitkomt (home cinema-setje, pa set, of slechts een koptelefoon).

Owjah, zou je je profiel wat verder in willen vullen, en

... welkom in deze GELD verslindende hobby

edit: ik typ wat trager dan STAINZ... ; )
                              Last edited by Whitefarmer; 05-04-11, 20:51. Reason: trage tieper
                              Groeten John
                              ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
                              Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

Working...