koptelefoon

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dré
    • Nov 2001
    • 409

citaat:
    Ik ben op zoek naar een goede koptelefoon graag met draaibare oorschelpen en ook een goed geluidje moet ie hebben.. Hij moet ook te gebruiken zijn in discotheek hij moet dus echt hard kunnen.. zelf zat ik naar de Sony MDR V700 te kijken.. ik wil hoogstens 500,- er aan uitgeven.. iemand ervarinh met de MDR-V700 en is het iets.. ?

meer info : http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=80
    Hoi Neo,

Onderstaande is uitgaande van DJ gebruik (waar de eisen ANDERS zijn dan voor het monitoren van een mix o.i.d.).

De Sennheiser HD-25 is weliswaar een heerlijke koptelefoon (en ideaal voor gebruik in de studio en low SPL toepassingen) MAAR voor DJ gebruik in omstandigheden waar low SPL een utopie is, is dit absoluut NIET de beste keuze! De SPL_max van de HD-25 is gewoonweg TE LAAG, zeker als de DJ in kwestie slim genoeg is om met oordoppen in te draaien.

Welke houden we dan over? Een beste lijst. Vorig jaar heb ik ze vrijwel allemaal getest (en niet lekker thuis op m'n kop maar gewoon een paar avonden meegenomen op pad). Namen zijn afgekort (al die voorvoegsels weggehaald) en enige rekening moet gehouden worden met de interactie tussen de (gesloten) koptelefoon en je oor (met name de lek veroorzaakt door de buis van Eustachias MAAR ook de inhoud van je gehoorkanaal speelt mee).

Pioneer 5000: Overprijsd barrel. Zit voor geen meter, klinkt minder dan de V700, enige positieve was de demping van omgevingsgeluiden. Zeer goed voor een koptelefoon die op je oren gaat i.p.v. er overheen.

Prodjuser: Gaat weliswaar redelijk hard MAAR is verre van recht (veel te veel mid). Qua geluid vond ik het niets, qua SPL_max kon hij er mee door (maar moest het toch afleggen tegen de beteren). Prijs/prestatie is goed (beter dan de Sony V500) maar toch zou ik er niet mee op m'n kop willen lopen.

Sony V500: Leuk thuisding. Komt voor DJ gebruik in het wild echter behoorlijk te kort qua SPL_max. Alle waar naar z'n geld moet je maar denken.

Sony V700: Zit strak op m'n kop, klemt mijn oren af tot een comfort niveau dat gelijk is aan m'n hoofd in een bankschroef. Geluid is echter prima, demping is behoorlijk, bas is iets overdreven (kan, voor DJ gebruik, best handig zijn). Gaat belachelijk hard (voor gebruik zonder oordoppen durf ik te zeggen: "gevaarlijk hard"!!!).

Technics 1200 koptelefoon: PRUL! Dit ding is z'n geld niet waard en is het ook niet waard om een Technics te heten.

Sony V900 (is eigenlijk de 7509, maar dan met een ander kleurtje, in een ander doosje EN met een vriendelijker prijsje). Zit lekker (schelpen over m'n oren), klinkt prima (bijna net zo mooi als de HD-25), kan, net als de V700 belachelijk hard.

Beyer DT-250: Net als de HD-25 een heerlijke koptelefoon met een fantastisch geluid. Komt, net als de HD-25, echter wel te kort onder de zware omstandigheden tijdens het DJ'en.

Welke dus? Als je met het gebrek aan comfort van de V700 kunt leven is dit absoluut de koptelefoon. Heb je meer comfort nodig en/of wil je de koptelefoon ook gebruiken voor de studio, kijk dan naar de V900.

Tip: De V700 (en eigenlijk alle Sony's) hebben oorkussens die niet zo goed tegen zweet kunnen. Neem de kussentjes dus eens per maand even af met een sopje (om scheuren te voorkomen).

-- Pardon my French, I'm Dutch --
    -- Pardon my French, I\'m Dutch --

Comment

• Gast1401081
      • Mar 2001
      • 7999

1. Bouw een stack MSL-4 / 650 ( met de sb-1 erop??) als personal monitor.

2. Neem een stel s200's mee met een macrotech amp. Gaat ook hard, vervormt minder snel dan de koptelefoon, en knal hem op je oortelefoonoutput. Ideale monitoring die je nog mee kunt slepen in een corsaatje.

Anders neem je een HD-25. weegt niet zoveel, en komt redelijk in de buurt van die s-200's.

verdere opties : leer eerst hoe een mengtafel eigenlijk werkt ( faderstart zit al onderin, en 0 dB = GEEN rooie lampies) en kom dan maar eens terug met een volle agenda.

Van die dingen...Ofneetthan

Comment

• Jasper-Lichtbron
        • Jun 2001
        • 2155

citaat:
        Technics 1200 koptelefoon: PRUL! Dit ding is z'n geld niet waard en is het ook niet waard om een Technics te heten.
        Kun je me uitleggen waarom?

Greetz, DeejaysOnly (iCe)

Comment

• Jeroen
          • Aug 2000
          • 1021

Het enige nadeel is dat de V700 slechts 107db levert en de HD-25 maar 120db,... Dus weet niet waar je al die wijze praatjes vandaan tovert en al zeker niet het verhaaltje dat een FOH mixer minder druk op zijn oren nodig heeft dan een DJ??? Wie staat hier voor de PA de FOH mixer of een lullige DJ.

Groeten,
          Jeroen

<-= Klik voor de sites -=>
          Zie profiel voor wetenswaardigheden en contactinfo

Comment

• Dré
            • Nov 2001
            • 409

citaat:
            Het enige nadeel is dat de V700 slechts 107db levert en de HD-25 maar 120db,...
            De V700 heeft een gevoeligheid van 107dB bij 1mW. De 120dB van de Sennheiser is bij een toegevoerd vermogen van 100mW. Da's dus 100dB bij 1mW (give or take).

De V700 heeft een belastbaarheid die in Watts wordt uitgedrukt (3W), bij de HD-25 spreken we over een belastbaarheid van 100mW (vandaar die 120dB). De V700 haalt dus (mits aangesloten op een goede koptelefoonversterker) een slordige 135dB (and then some) terwijl de HD-25 boven de 120dB verstek laat gaan.
            citaatus weet niet waar je al die wijze praatjes vandaan tovert
            Een combinatie van gebruiken, meten en weten.
            citaat:en al zeker niet het verhaaltje dat een FOH mixer minder druk op zijn oren nodig heeft dan een DJ??? Wie staat hier voor de PA de FOH mixer of een lullige DJ.
            Ik weet niet waar jij de tafel neerzet... Meestal is een afstand van zo'n 20 meter een redelijke waarde. De DJ aan de andere kant staat vaak een paar meter van de FOH stack (weliswaar aan de achterkant MAAR de bas bijvoorbeeld is behoorlijk rondom stralend), heeft een monitor die hij boven FOH uit wil horen en dus een behoorlijke SPL in de booth.

Als jij dezelfde geluidsdruk op mixpositie hebt zou ik er toch eens over nadenken om in het midden van de zaal te gaan staan i.p.v. naast de boxen.

Comment

• Jeroen
              • Aug 2000
              • 1021

Jullie zoeken het maar lekker uit met je koptelefoon.Ik ga me niet meer druk maken voor een stelletje NoNo DJ's

Jaja, Jeroen is verstandig geworden

Groeten,
              Jeroen

<-= Klik voor de sites -=>
              Zie profiel voor wetenswaardigheden en contactinfo

Comment

• Dré
                • Nov 2001
                • 409

citaat:
                Jullie zoeken het maar lekker uit met je koptelefoon.Ik ga me niet meer druk maken voor een stelletje NoNo DJ's
                Wat een zielige vertoning!!!
                citaat:Jaja, Jeroen is verstandig geworden
                BEWIJS HET!!!

Comment

• Niek...
                  • Nov 2001
                  • 1094

citaate V700 haalt dus (mits aangesloten op een goede koptelefoonversterker) een slordige 135dB (and then some) terwijl de HD-25 boven de 120dB verstek laat gaan.
                  Discussie wordt nu echt leuk maar ik wil alleen ff zeggen dat ik degene die 135 db via zijn headphone op zijn oren loslaat pas een ontzettende NoNo DJ is!!!!!!!!
                  Voor wie het nog niet wist: in NL staat het gebruik van oordopjes dan wel headphones op een 2e plaats wanneer het aankomt op blijvende gehoorbeschadiging!!!!!! Dus gaan jullie maar lekker aan het werk met die 120 of 135 db's! Stelletje gekken!

Teken het X-treme Gastenboek!
                  <b><font color=\"orange\">Greetz Niek</b></font id=\"orange\">

Comment

• Tiemen
                    • Dec 2001
                    • 944

100dB Popconcert, discotheek
                    110dB Racewagen
                    120dB Pijngrens
                    Hoe kan je dan ooit 135dB door je koptelefoon laten horen en bovenal ernaar luisteren als je blijvende gehoorschade hebt vanaf 140dB (niet A-gewogen, en bij heel korte drukbelasting, als je dan nog eens je "koptelefoon" een half uur zou opzetten aan 135 dB heb je geen trommelvliezen meer!).

Markske

Comment

• lichtgeluid.nl
                      • Feb 2002
                      • 19

Hmmm, ik heb dus ook een hd25 en heb eigenlijk best een hekel aan dat ding en wel om de volgende reden:

Die *%*(-draden zitten altijd helemaal gedraaid........ BAH!!

Ja toch?? niet dan??

Comment

• Daan Hoffmans
                        • Aug 2000
                        • 1225

Je moet dat ding ook afzetten als je de kabouterdans voordoet.......

Ik heb ook een site........
                        M'n baas heeft EAW olé olé!
                        <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

• lichtgeluid.nl
                          • Feb 2002
                          • 19

LOL

Maarre zonder gein: dat ding is wat dat betreft echt irritant (vind ik dan)...

die dubbele draad draait door, en ook nog eens de 2 losse schelpen die constant draaien als je dat ding op en af zet

ja toch?? niet dan??

Comment

• Dré
                            • Nov 2001
                            • 409

citaat:
                            citaate V700 haalt dus (mits aangesloten op een goede koptelefoonversterker) een slordige 135dB (and then some) terwijl de HD-25 boven de 120dB verstek laat gaan.
                            Discussie wordt nu echt leuk maar ik wil alleen ff zeggen dat ik degene die 135 db via zijn headphone op zijn oren loslaat pas een ontzettende NoNo DJ is!!!!!!!!
                            Voor wie het nog niet wist: in NL staat het gebruik van oordopjes dan wel headphones op een 2e plaats wanneer het aankomt op blijvende gehoorbeschadiging!!!!!! Dus gaan jullie maar lekker aan het werk met die 120 of 135 db's! Stelletje gekken!
                            Laten we eens uitgaan van een koptelefoonuitgang die een slordige 0.5W kan leveren (da's aardig toepasselijk voor de meeste koptelefoonuitgangen op de betere mixers). We hebben het dan over een SPL_max van zo'n slordige 130dB.

MAAR, net als bij speaker stacks, is SPL_max zeker NIET gelijk aan SPL_average. Bij een gemiddelde crest factor van zo'n 12dB (redelijk correct voor de meeste "club" muziek) hebben we het dan dus over 118dB average SPL. Trek daar zo'n 15dB vanaf voor je oorpluggen en je komt op 103dB op je oren (average SPL); een getal wat helemaal NIET zo van "*** los is" tenzij er een hoop dingen zijn waar je niet bij stilstaat...

Laten we het nu eens bekijken voor de HD-25. 120dB SPL_max -&gt; 108dB average SPL. 15dB voor je oorpluggen -&gt; 93dB op je oren. Dit zal in de praktijk (bij het gebruik van oorpluggen) voor DJ gebruik iets te laag zijn. Wat gebeurt er dus -&gt; clippende koptelefoonversterkers en/of een koptelefoon die ver voorbij z'n normale werkgebied gebruikt wordt.

Hmm, daar wordt het geluid ook niet echt beter van toch???

Comment

• Niek...
                              • Nov 2001
                              • 1094

citaat: -15dB voor je oorpluggen -&gt; 93dB op je oren
                              juistem, jij gaat uit van oorpluggen. Welke GEMIDDELDE DJ gebruikt er nu oorpluggen? En oke, het zullen natuurlijk geen 135 echte db's op je oren zijn maar de gemiddelde dj heeft zijn koptelefoon gewoon echte loeihard staan omdat hij het anders (zogenaamd) niet hoort. Bullshit, zet dan je eigen geluidsset wat zachter!
                              Eerlijk: Ik betrap me er zelf soms ook op en corrigeer deze fouten dan en probeer dit ook bij anderen te doen. Het ergste is dat velen zich er niet van bewust zijn tot ze erop gewezen worden OF al veel slechter horen...dan is het te laat!

Teken het X-treme Gastenboek!
                              <b><font color=\"orange\">Greetz Niek</b></font id=\"orange\">

Comment

• djdabounce
                                • Nov 2001
                                • 398

Je kunt eigenlijk nu alles verwachten. Laatst zag ik iemand in een auto rijden wat mijn aandacht trok, want deze had de geluidsset in zijn auto laten we zeggen LOEIHARD staan. Toen deze dichterbij kwam zag ik dat hij oordopjes had IN DE AUTO. Maar net zoals niek al zei, je ziet bijna niemand tijdens een feest met oordoppen. En als je dan ook nog een koptelefoon met 135 decibel dan denk ik dat je niet goed wijs bent. Ik red me wel met mijn hd-200

Nou dag hoor.
                                s\'Avonds zijn ze mooier.

Comment

Working...