Hoeveel man?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hardstyle
    • Jan 2010
    • 427

Hoeveel man?

Hoi,

Met carnaval kan ik 2x X-18B (aangestuurd door een P-2000) uitproberen, in combinatie met mijn 2 stuks K-115 (aangestuurd door een P-1200).
    Ik kan dan wel beoordelen op geluidskwaliteit en hoeveel personen etc in de buitenlucht, maar het gaat me er ook om hoeveel man ik binnen aan kan met pop muziek en hardstyle.
    Ik neem een gemiddeld zaaltje, voor mijn antwoord neem maar pop, om het wat makkelijker te maken, en de 2.2 setup. Uiteraard op disco volume.
  • Roelande
    • Jan 2009
    • 140

Ik voorzie meestal ongeveer 10W per persoon. Dus met 3.2kW rond de 300 personen zeker, met een beetje headroom.

edit: ik was mis met de impedanties van je boxen.

P2000 geeft 2x750W rms op 8 ohm = 1500W
    P1200 geeft 2x400W rms op 8 ohm = 800W

Hiermee zou ik max 250 personen doen, zeker als het hardstyle is
    Last edited by Roelande; 09-01-11, 15:45.

Comment

• hardstyle
      • Jan 2010
      • 427

Ok, bedankt, maar de p-1200 geeft toch 530 watt per kanaal?

DAP P-1200 Palladium Vintage versterker 2 x 600 watt[LIST][*]Schokbestendige versterker[*]2 x 800W RMS (4 Ohm)[*]2 x 530W RMS (8 Ohm)[*]Bridge mode: 1600W RMS (8 Ohm)[*]2 XLR female ingangen[*]2 TRS (6,3mm jack) link uitgangen[*]2 Speakon uitgangen[*]2 Pomona uitgangen[*]Frequentiebereik: 20Hz tot 45.000Hz (bij -1dB)[*]Crosstalk: <60dB[*]THD: <0.05[*]Dempingsfactor: 300:1[*]Input CMRR (bij 1Khz): >60dB[*]Ingangsimpedantie: gebalanceerd 20kΩ en ongebalanceerd 10kΩ[*]Stroom led op voorzijde[*]Signaal led op voorzijde[*]Clip limiter ingebouwd[*]Clip led op voorzijde[*]Temperatuurbeveiliging[*]Opgenomen vermogen (2 x 4 Ohm): 2300W[*]Afmetingen: 483 x 430 x 89 mm (LxBxH)[*]19" 2HE[*]Gewicht: 16,26 kilo[/LIST]Maar klopt die 10W pp wel, vanwege de 1,5-2x het vermogen van de versterker regel? De subjes zijn zelf 600W-1200W-2400W de topjes slechts 225-450-900W.
      Edit: ik weet dat ik me niet blind moet staren op vermogens, maar ook naar het SPL, vandaar mijn vraag.
      Last edited by hardstyle; 09-01-11, 15:54.

Comment

• Roelande
        • Jan 2009
        • 140

had voor de gemakkelijkheid snel de palladiums gegoogeld

in de eerste link stond dus 400W maar nevermind.

Die 10W pp regel heeft mij nog nooit in de steek gelaten bij het samenstellen van geluidsets voor fuiven...

Er hangt veel af van het rendement van je boxen, de zaal en het genre van muziek.

Met de set dat jij hebt kan je waarschijnlijk wel wat meer volk bespelen maar dan werken de versterkers op hun uiterste.

In november een Palladium 1600 opgeblazen: set was goed afgemeten maar dj zag doodgraag constant brandende rode lichtjes op het mengpaneel.

De beveiligingen werken niet zo bijster goed want de transistoren etc waren er allemaal uit, dus het is niet simpel gewoon resetten. Opgelet dus met wa je je versterkers aandoet
        Last edited by Roelande; 09-01-11, 16:17.

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Dit is dus echt een onzin discussie, 10 W p.p. met boxen die een rendement hebben van 90 dB geeft een zelfde resultaat als 1 W p.p. met boxen die een rendement hebben van 100 dB.
          Daar kan dus zomaar een factor 10 of meer verschil in zitten. Een verdubbeling van je vermogen geeft slechts een net waarneembaar verschil in geluidsdruk.
          En dan heb ik het nog niet eens over het soort muziek, het soort publiek, de ruimte waarin het feestje plaats vindt, de manier van opstellen (gevlogen, gestacked) en zo kan ik nog wel ff doorgaan.
          Uiteindelijk zul je door eigen ervaring vast moeten stellen wat je met jouw setje aankunt en dat doe je door altijd op zeker te spelen door geen te grote klussen aan te nemen. Doe je dat wel dan loop je grote kans op defecten en ontevreden klanten.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• hardstyle
            • Jan 2010
            • 427

Defecten ben ik sowiezo heel voorzichtig mee, bij mij brandt er daarom ook geen enkel rood lampje op m'n mengpaneel van de VU meter.
            Ook op de versterker zorg ik dat de clip de hele tijd net niet knippert.
            Dat is trouweens ook nog een groot verschil, met carnaval leg ik waarschijnlijk de K-115 op kant op de sub, spanbandje eromheen en klaar, terwijl met gewone feestjes, deze met een tussenpaal op de sub's staan.
            Ik ga even uit van een gezellig zaaltje, disco volume, 20x10 meter, 2,5 meter hoog. Je staat zelf aan de lange zijde in het midden te draaien.
            Pop muziek en stuur zo hard uit als hierboven aangegeven.

Comment

• stainz
              • Sep 2009
              • 609

nu is 2.5m niet bepaald heel hoog, maar een ruimte van 20x10m is wel vrij fors om per kant 1 sub en 1 top te plaatsen, betwijfel of je die zaal wel geluidsdekkend krijgt met jouw set..

Comment

• hardstyle
                • Jan 2010
                • 427

Ok, maak er 15x10 van, hoeveel man kan je hiermee aan?(ongeveer, precies weet je nooit)

Comment

• renevanh
                  • Oct 2004
                  • 2371

De subs ken ik niet, maar de K115's heb ik ook liggen.
                  Vergis je niet in die kastjes. Ik heb al een paar keer staan kijken van "zo... komt dat daar uit??!". Kwalitatief niet geniaal, maar toch nog best volume en met een subje erbij best te doen.

Van de andere kant... 20x10 (of 15x10) is toch nog een best aardige ruimte en zeker als je op de lange kant staat kan dat best tricky worden. Het gaat dan heel erg afhangen van je publiek. Als die de kop dichthouden en 96dB(A) is genoeg, dan komt het wel goed. Staat daar een lallende, schreeuwende menigte (grote kans... carnaval), dan zou ik het niet gokken en een stevigere set inhuren.

Op een aantal personen gaan mikken is wat mij betreft nooit handig. Dronken carnavalslui + hardstyle = veel herrie. Hoeveel herrie weet je niet van te voren, dus misschien red je de 250 wel... maar het kan ook bij de binnenkomst van gast 125 ineens hopeloos worden.
                  Ik durf best een singer-songwriter aan met zo'n setje voor 500 aandachtig luisterende gasten in een gymzaal (even los van de kwaliteit), maar weer niet als dat in een theaterzaal geschikt voor 4000 man is met geluidsabsorberende wandbekleding...
                  Last edited by renevanh; 09-01-11, 20:09.
                  Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• hardstyle
                    • Jan 2010
                    • 427

Ok, bedankt, ik zal met carnaval wel nog een keer wat schrijven.
                    Ik wil gewoon alvast een indicatie hebben van waar ik aan begin

Comment

• stainz
                      • Sep 2009
                      • 609

op een vloer van 10x15m kan je zo 400+ man kwijt betwijfel of je dat gaat halen, heb vaak zat voor dat formaat feestjes een Dynacord Cobra2 met gevlogen toppen aan kunnen slepen omdat het anders niet hard genoeg gaat.

Je kan het natuurlijk altijd proberen,maar resulteert het in een tevreden uitkomst, die vraag moet je je wel blijven stellen.

Comment

• renevanh
                        • Oct 2004
                        • 2371

Originally posted by stainz
                        op een vloer van 10x15m kan je zo 400+ man kwijt
                        Kunnen ja, maar dat gaat volgens de gebruiksvergunning nooit mogen, of er moet om de halve meter een nooddeur zijn...

Comment

• stainz
                          • Sep 2009
                          • 609

@renevanh
                          Ik kom anders genoeg feestjes tegen waar ze met een mannetje of 3 de vierkante meter moeten delen, deze hebben allemaal vergunningen anders nemen wij geen risico want wij zijn in geval van schade niet gedekt door de verzekering als er geen vergunning is...

Comment

• renevanh
                            • Oct 2004
                            • 2371

Originally posted by stainz
                            @renevanh
                            Ik kom anders genoeg feestjes tegen waar ze met een mannetje of 3 de vierkante meter moeten delen, deze hebben allemaal vergunningen anders nemen wij geen risico want wij zijn in geval van schade niet gedekt door de verzekering als er geen vergunning is...
                            Gebruiksvergunningen worden verstrekt voor het hele gebouw, tenzij anders aangevraagd. Dus je zaaltje waar met een schoenlepel 200 man in te krijgen zijn kan best in een gebouw zitten waar 350 man in mag (andere ruimtes aanwezig bijvoorbeeld). Uiteraard staat er dan wel 350 man in de zaal (wanneer mogelijk) als de band gaat spelen. Een typisch geval van een moment waarop de uitbater toch liever geen controle wil, hoewel er volgens de lettertjes niks fout is.

Ter informatie:
                            Ontwerpnorm: 90 personen per meter (nood)deur
                            Onder bepaalde voorwaarde van VROM: 135 personen per meter (nood)deur.

Met tijdelijke locaties (feesttenten enz) is dit een heel ander verhaal!!
                            Last edited by renevanh; 09-01-11, 23:04.

Comment

• Stoney3K
                              • Sep 2007
                              • 1399

Originally posted by renevanh
                              Met tijdelijke locaties (feesttenten enz) is dit een heel ander verhaal!!
                              Hier wil ik eigenlijk even meer van weten. Ik heb van de zomer een concert waar we óf op een sportveld (standaarduitvoering voetbalveld) óf in een feesttent gaan staan, afhankelijk van de tijd waarin het plaats gaat vinden.

De organisator in kwestie beweerde dat ie wel 1000 man op een sportveld kon krijgen. Ik liet maar even doorschemeren dat het er vast wat meer kunnen worden ... maar precies hoeveel meer kan ik nu niet zeggen. Even snel gerekend kom ik op zo'n 5000 vierkante meter uit, tel daar een 20% vanaf voor podium, bar, en andere reutel, dus dan hou je 4000 m2 over voor publiek. Met 1m2 de man (en da's best wat ruimte) zit je dan dus aan 4000 man publiek.

Maar hoe de regels hier precies over zijn weet ik niet, al zou ik 10.000 man een beetje optimistisch proppen vinden.
                              First make it work, then make it look pretty!

Comment

Working...