Plus min verkeerd??

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tummy
    • Nov 2008
    • 324

Plus min verkeerd??

even een vraag betrekking tot een huis installatie waar (15 inch) subs in staan..

er staan 4 subs in setjes van 2..

beide sets hebben beide een eigen gebrugde versterker
    (vermogens e.d kloppen, en zijn ook gelijk)

2 subs staan dicht op elkaar, leveren dus ook 3db meer geluid als de subs die los uit elkaar staan..

de subs die dicht op elkaar staan leveren aanzienlijk VEEL meer druk als de 2 losse subs

de losse subs staan gebouwd onder een podium.. +- 5a6 meter uit elkaar, met een flinke trap ertussen staan dus volledig los.. de 2 subs die op elkaar staan, staan aan de andere kant van de zaal

dus als ik ga kijken naar de 2 losse subs en laat die even alleen spelen (als we met de disco gesloten zijn) dan is dat verschil enorm..

er komt wel geluid uit.. maar vrijwel geen Druk als ik ze ga vergelijken met de 2 subs die bij elkaar staan..

nu zat ik net de bedenken,
    alles staat parallel.. 2x8 (per kant) maakt 4 ohm, dus de versterker is gebrugt op 4 ohm..

misschien dat van de subs die los staan de + en - verkeerd zitten aangesloten.. hoe klinkt een sub waarvan de + en - verkeerd zit, hoe merk je dit? klinkt dit als boven genoemd probleem?

of is die 'veel meer' druk die ik voel/hoor waarschijnlijk gewoon die 3 db die hij extra geeft? (omdat 2 subjes op elkaar liggen, en de andere 2 apart)
    Last edited by Tummy; 29-10-10, 14:38.
    Profiel wordt door meerdere personen gebruikt :)
  • bones2001
    • Aug 2003
    • 741

Klinkt wel als een fase probleem.
    Simpel testje zou zijn,
    zet alleen de subs die los staan van elkaar aan, en haal er dan eentje los van het signaal. Als de bas nu luider wordt, staan ze dus uit fase met elkaar.
    Mixen is net als schilderen.
    Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

Comment

• djspeakertje
      • Oct 2008
      • 1912

En dat wordt inderdaad vaak veroorzaakt (en opgelost) door het verwisselen van de plus en de min ergens tussen bron en luidspreker, maar aangezien het niet in alle subs zit (dan zou je het niet of nauwlijks merken) zit de fout ergens in de kabel naar de versterker van de losse subs of in een van de luidsprekers of de kabels tussen sub en amp.

Zal ik meteen even uitleggen hoe het komt, weet je dat ook weer:

Als je 2 subs hebt, en de ene gaat beweegt naar voren en de andere naar achteren (met hetzelfde signaal, en als het dezelfde subs zijn!) gebeurt er nauwlijks iets qua geluid, want wat de ene naar voor drukt, trekt de ander naar achteren. Vergelijk het maar met armpje drukken, als je 2 evengrote krachten hebt die elkaar tegenwerken gebeurt er (op veel gezweet en gevloek na...) niets. Als je alle subs verkeerd om hebt ga je dat dus ook niet merken totdat je in het bereik komt waar de top (die wel fasecorrect zijn aangesloten) overlapt, daar valt dan een gat.

Succes! Daan
      I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
      I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• speakertech
        • Jan 2008
        • 1697

Originally posted by djspeakertje
        En dat wordt inderdaad vaak veroorzaakt (en opgelost) door het verwisselen van de plus en de min ergens tussen bron en luidspreker, maar aangezien het niet in alle subs zit (dan zou je het niet of nauwlijks merken) zit de fout ergens in de kabel naar de versterker van de losse subs of in een van de luidsprekers of de kabels tussen sub en amp.

Zal ik meteen even uitleggen hoe het komt, weet je dat ook weer:

Als je 2 subs hebt, en de ene gaat beweegt naar voren en de andere naar achteren (met hetzelfde signaal, en als het dezelfde subs zijn!) gebeurt er nauwlijks iets qua geluid, want wat de ene naar voor drukt, trekt de ander naar achteren. Vergelijk het maar met armpje drukken, als je 2 evengrote krachten hebt die elkaar tegenwerken gebeurt er (op veel gezweet en gevloek na...) niets. Als je alle subs verkeerd om hebt ga je dat dus ook niet merken totdat je in het bereik komt waar de top (die wel fasecorrect zijn aangesloten) overlapt, daar valt dan een gat.

Succes! Daan
        Ik heb jaaaaaaaaaren geleden een faseklikkertje opgedaan. Geeft meteen uitsluitsel over de fase van de luidsprekers, zonder een draadje los te maken. Handig.

Speakertech
        Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
        ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• Tummy
          • Nov 2008
          • 324

de subs vallen inderdaad weg /doen weinig.. bij hoger vermogen..

de toiletten zitten achter het podium waar de subs onder staan, en daar hoor je wel duidelijk dat de subs wel werken, maar in de zaal merk je er bizar weinig van..

als je langs de subs langs loopt, voel je niks behalve zachte lage tonen.. ik moet bij vol vermogen meer me oor ervoor houden of ze mee doen..
          ze zitten knie hoogte, dus normaal zal je wel enige trilling moeten waarnemen als je ervoor langs loopt,

versterker stuurt dan op Vol vermogen uit, maar is bij de losse subjes niet te horen,

ik heb het idee dat ze dus beide weinig doen..
          ook kan ik het een beetje pushen, en hoor je de subs die samen staan lichtelijk misvormen,
          en de 2 losse subs doen alsnog vrijwel niks.

waarschijnlijk dus een + en - probleem dat kan worden opgelost door de + en - in de speakon om te draaien die in de versterker gaat?

(aangezien ze allebei weinig doen, en samen op 1 versterker staan gebrugt)
          Last edited by Tummy; 29-10-10, 16:59.

Comment

• jadjong
            • Oct 2003
            • 654

Als je van beide de polariteit draait gebeurt er relatief gezien niets. Dus eerst eens een sub loshalen en kijken of het beter wordt. Is dat het geval dan zou ik de bekabeling en de sub zelf eens controleren.

Comment

• Tummy
              • Nov 2008
              • 324

inmiddels de grill even ge demonteerd, misschien dat de conus aanliep oid,

maaaarrr

er zaten complete gaten en scheuren in de woofer,
              waarschijnlijk van al het drank dat afgelopen jaren erin is gegaan,

dit zijn 2 losse 15 inch kasten,
              de eigenaar heeft in de opslag ook nog 2 dubbele 18"liggen,

even kijken of we de 2x 15" vervangen, of gewoon 1 dubbel 18" neerleggen (de bekende zwarte dynacord kast),

lokatie is een groot druk bezocht feestcafe, maar TE veel douw kan ook weer niet vanwege overlast

Comment

• Whitefarmer
                • Oct 2003
                • 1244

Originally posted by Tummy
                .... inmiddels de grill even ge demonteerd,....
                Eerst vragen en dan (1e echelons) onderhoud/controlewerkzaamheden...

Vroegah deden we dat andersom
                Groeten John
                ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
                Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

Working...