Versterker aansluiten op aggregaat

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • berrie020
    • Jun 2010
    • 10

Versterker aansluiten op aggregaat

Binnenkort ga ik met 3 maten in n camper een paar dikke festivals in oost europa af. T plan is om ook wat DJ gear mee te nemen om, mocht het nodig zijn, nog wat aftertjes te geven. Ik ging er vanuit dat de camper wel een continue 220 aansluiting zou hebben, maar helaas. Enige optie wordt dus een aggregaat. Equipment in kwestie is een ongeveer 5 jaar oude ax700 amp van jb systems met 2 bijpassende 15 inch speakertjes, reloop digital jockey 2 midi controller erbij en n laptopje. die laptop en midi controller zullen wel niet zoveel verbruiken, die amp is 2x 350w RMS.

Watvoor aggregaat kan hierbij? Kan ik gewoon domweg de watjes bij elkaar optellen? Of moet ik ook rekening houden met de pieken die een versterker kan trekken? Ook heb ik weleens gehoord dat power uit een aggregaat niet goed is om elektrische apparatuur aan te sturen omdat het geen precies gelijk vermogen is wat geleverd wordt. Er is mij een zogenaamd UPS ' ding' aangeraden om dit te verhelpen. Geen idee wat dat is en of het echt nodig is.

Hopelijk weet iemand hier iets van, t zou onze vakantie n stuk dikker maken
    Last edited by berrie020; 19-06-10, 02:16.
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

Jaja,
    tipje van flipje: een DeWalt Bouwradio mee.
    Of bij terugkomst een grote revisie aan je aparatuur plegen..

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Ik denk niet dat een Furman genoeg bescherming biedt.
      Apparatuur op een ongestabiliseerd aggregaat is vragen om problemen, als je het dan toch persé wilt doen sluit er dan ook een bouwlamp van 300 Watt op aan, dan ziet het aggregaat in elk geval een belasting die voorkomt dat de spanning te hoog wordt bij lage belasting.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• laserguy
        • Jun 2003
        • 2755

Inderdaad, eenvoudige en oude bouwaggregaten (ook dikwijls die roestbakken die boeren nogal eens staan hebben) kun je beter met een zware lamp 300 of zelfs 500 Watt belasten.
        Overigens, de eerste laptop die 350 Watt trekt moet ik nog tegenkomen! Dat is dus onzin. Het is niet omdat iets beveiligd is met een zekering van 1.5 A dat dat ding dat ook trekt! Ik heb hier nog een Nec MultiSync CRT staan en als ik de zekering mag geloven trekt die meer dan 700 Watt voor een 17" scherm. Denk even na hé mensen...
        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

als je het verschil tussen secundaire stroom en primaire stroom niet weet kun je beter je mond houden inderdaad.

Heb ff een accu van een 15" windhoos gepakt : 4000 mAh bij 10,8 V . Daar draait mn lappie bijna 4 uur op. 3600 seconden in een h (uur) levert inderdaad een nominaal stroom van ca 1,1 A Secundair op....

350W is een beste gloeilamp, ik weet uit de praktijk dat je je handen er niet aan kunt houden. Jij wel?

verder blijf ik bij de bouwradioos, die kun je aan de sigarettenaansteker opladen. En het aantal dB's is bijna eindeloos..LOL
          Last edited by Gast1401081; 19-06-10, 22:19.

Comment

• Stoney3K
            • Sep 2007
            • 1399

Je kan ook een 12->220V omvormer (inverter) gebruiken en die in de 12V of 24V aansluiting van je camper prikken.

De hele installatie die je mee hebt slurpt totaal zo'n 700-1000W, ga er even vanuit dat die dat nooit continu zal doen. Dus met een inverter van 1000W heb je meer dan genoeg vermogen om dat op te vangen. Dat soort vermogens zijn wel aan de prijs.

Optie twee is om een aggregaat te pakken met een UPS (bv. een Compaq, HP of APC van 1500VA) erachter die je spanning stabiliseert. Die zijn op Marktplaats voor een prikkie te koop, want je hoeft geen UPS te hebben met frisse batterijen.

De laatste optie is om je JB kastjes aan te sluiten op een 2x350W autoversterker op 12V. Aanstekerplug aan de versterker maken, tulp vanaf de laptop, en een Speakon/jack/whatever kabeltje naar je toppen, en gaan met die banaan.
            First make it work, then make it look pretty!

Comment

• Knoppemontsje
              • Jan 2010
              • 5

Let er wel op dat niet elke ups stabiliseert.

De meeste ups zit gewoon een bypas in die de ingaande spanning gelijk doorvoert naar de uitgang, en pas bij spanningsval aan de ingang gaat de ups pas in werking en hou je spanning aan de uitgang.

Let hier wel heel goed op bij het kopen van een ups dus.

Ik heb zelf een agregaat een"lb 3000" van "load up" en kan hier wel een pa setje aan zetten. Ik heb hier wel een hele dikke trafo tussen van 230 volt naar 230 volt 3000 va en dit stabiliseert wel wat maar als je er een scoop aanhangt zie je toch dat je geen lekkere 50 hz sinus hebt.

De apparatuur die ik dan gebruik is 2 stuks Caudio sr707 (2x800 watt) lem dx24 etp mengtafel en een dap 900d.

Dus niet het duurste appartuur en een goedkope agregaat maar het blijft wel heel tot nu toe en het gaat best hard en zeker genoeg voor een afterparty, wel zet ik het spul niet plankgas.

Het heeft w.o.a overleeft en ook truckstar assen en ook minimaal 4 keer een feestwagen.

Er zijn agregaten met een gestabiliceerde uitgang maar dit zijn vaak niet de goedkoopste.

Groeten Johan

Comment

• Stoney3K
                • Sep 2007
                • 1399

Originally posted by Knoppemontsje
                Let er wel op dat niet elke ups stabiliseert.

De meeste ups zit gewoon een bypas in die de ingaande spanning gelijk doorvoert naar de uitgang, en pas bij spanningsval aan de ingang gaat de ups pas in werking en hou je spanning aan de uitgang.
                Daarom raadde ik ook een A-merk UPS (HP/Compaq/APC, zijn alledrie van hetzelfde merk), bij voorkeur de professionele variant die in een 19" rek past.

Veel IT-bedrijven doen hun UPS'en weg als ze het serverpark vervangen of als vervangen van de accu's te duur wordt. Dan belanden ze vaak voor zo'n 200-300 euro op Marktplaats.
                First make it work, then make it look pretty!

Comment

• BJD
                  • Oct 2007
                  • 771

Het al dan niet in 19" zijn uitgevoerd heeft niets te maken met de functionaliteit van de UPS. Ook is het niet (in ieder geval niet bij APC) dat de betere versies alleen als 19" te krijgen zijn.

Verder: smart-UPS serie van APC is niet een online UPS maar filtert wel op overspanning/onderspanning en frequentie. De makkelijkste oplossing voor de TS is om een deftige omvormer te kopen (een die bij benadering wél een sinus genereert) en die aan de camperaccu te hangen. Uiteraard wel de motor laten draaien tijdens het herrie maken.

offtopic: 300e voor een 2nd handse UPS is véél te duur. Accu´s zijn meestal toch op dus versleten unit voor <50 euro en voor 75 euro nieuwe accu´s er in.

Comment

• dj-wojcik
                    • Jul 2008
                    • 911

Mag jij me nu aanwijzen waar jij die accu's voor 75e uit haalt!
                    [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
                    [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

Originally posted by Stoney3K
                      Je kan ook een 12->220V omvormer (inverter) gebruiken en die in de 12V of 24V aansluiting van je camper prikken.

De hele installatie die je mee hebt slurpt totaal zo'n 700-1000W, ga er even vanuit dat die dat nooit continu zal doen. Dus met een inverter van 1000W heb je meer dan genoeg vermogen om dat op te vangen. Dat soort vermogens zijn wel aan de prijs.

De laatste optie is om je JB kastjes aan te sluiten op een 2x350W autoversterker op 12V. Aanstekerplug aan de versterker maken, tulp vanaf de laptop, en een Speakon/jack/whatever kabeltje naar je toppen, en gaan met die banaan.
                      1000 Watt uit een auto accu trekken is al snel zo'n 80 A, dan is die accu in een paar minuutjes helemaal leeg. En die stroom kan de aanstekeraansluiting (scrabble) ook egggnie leveren.
                      Waarom eigenlijk zo moeilijk doen?
                      Neem gewoon twee kabelhaspels van 50 meter mee, altijd wel een stopcontact in de buurt.

Comment

• berrie020
                        • Jun 2010
                        • 10

Thanks voor de info mensen, als ik het goed begrijp zijn er 2 opties. De haspels zijn niet echt een optie voor partys in t bos..

1. Aggregaat van 800-1000W met een UPS ertussen

2. Als ik een inverter direct op de accu aansluit omzeil ik t probleem dat de sigarettenstekker dat vermogen niet aankan. Als ik dan altijd de motor aanlaten als we stroom gebruiken, kan de dynamo van die camper,

Marktplaats.nl > Volkswagen Transporter Karmann Cheetah bj 95 4 pers alkoof D - Caravans en Kamperen - Campers,

de accu dan snel genoeg weer opladen?

Alvast bedankt!

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

De dynamo van een camper gaat dat niet trekken, zeker niet wanneer je de motor stationair laat lopen dus de enige optie is toch echt een aggregaat.

Comment

• berrie020
                            • Jun 2010
                            • 10

Ok, als ik dan bijv. deze

zou kopen, zou dat kunnen? De specificaties van zo'n ding snap ik helaas niet.. Wat me wel opviel was dat deze ups van die 6 hoekige uitgangen heeft zoals de meeste computers hebben voor hun voeding. Kan ik dan van een stekkerdoos de stekker eraf knippen en zo'n stekker eraan maken?
                            Last edited by berrie020; 22-06-10, 19:51.

Comment

• MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

Een UPS is volgens mij niet bedoelt om een dikke audio set van stroom te voorzien i.c.m. een aggregaat.
                              De enige manier om dit veilig te doen is met een gestabiliseerd aggregaat en die zijn prijzig, groot en vooral ook zwaar.

Comment

Working...