laser en rook

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vasco
    • Oct 2003
    • 2567

Originally posted by stijnie34
    Heb jij eens huiskamer/kamer wat 3 meter hoog is? en als particulier kun je het gebruiken.
    Als particulier kun je ook een 64 of 128 ampère voedingen kopen. Ik weet heel zeker dat je in geen enkele normale (huis)kamer een 64 of 128 ampère aansluiting gaat vinden. Deze voedingen kan men niet in een (huis)kamer gebruiken.

Misschien moet je met je lasertje naar een echte (feest)ruimte waar je deze hoogte wel kan halen om het zo op een veilige manier te kunnen gebruiken. Wil jij de handleiding negeren, ik zal geen traan laten als het misgaat bij jouw en iemand zijn ooghanidcap komt claimen bij je waardoor jij (ik gok helaas je ouders welke je wijzen op de handleiding als ik het andere topic bekijk) de rest van je leven kan dokken. Klinkt hard maar is gewoon de werkelijkheid.

Comment

• stijnie34
      • Jun 2010
      • 41

Wie zegt dat ik de handleiding niet volg?

Het onderwerp veranderd wel heel erg. Ik vraag alleen of het echt nodig is, en dan krijg ik allemaal van die reactie's van ja, dan moet de handleiding volgen blabla.

dus ik begrijp het niet als ik een vraag heb: is het nodig om hem 3 meter hoog te hangen? en dat antwoord heb ik dus..

Comment

• pjadskop productions
        • Nov 2008
        • 128

je hebt een antwoord al lang, maar zoals je nog al hebt gedaan heb je er weer schijt aan, en zeg je van mensen die het wel weten dan ze zagen, dat is respectloos en ongegrond, stel dan geen vragen als je het toch al weet, doe wat je denkt dat je wil doen en hoop dat je geen andere mensen gaat schaden.
        Nee meneer, de boom staat niet op de bergen, want de bergen zijn op vakantie in Disneyland, meneer

Comment

• stijnie34
          • Jun 2010
          • 41

sluit deze discussie ik heb antwoord
          bedankt allemaal.

Comment

• Martijn de Groot
            • Mar 2005
            • 189

ik ben toch een stuk minder gelukkig geworden dan ik 2 pagina's geleden nog dacht. Maar voor we sluiten, kan iemand van de newbies en of starters mij vertellen wat er nou precies gebeurt als een laser in je oog schijnt, heb ik het niet over duur en wattage.)staat niet in je handleiding, bepaalt wel waarom er regelgeving voor lasers is, zelfs voor dat hele kleine laser-pennetje en aanwijzertje bij je powerpointpresentatie.
            Mocht er nog iemand iets meer willen weten over die regelgeving, volg dan de rechtzaken van de mannetjes die opstijgende piloten en helikopterpiloten in de ogen schijnen, jouw publiek zit niet in een vliegmachine, maar daar gaat het dus ook niet om.
            Om de laser bij de musical Aida te mogen bedienen waren we (een aantal technici)verplicht om een operator-certificaat te halen, bij een Duitse prof. Dat doen ze niet omdat het niet nodig is, of omdat het zo lekker goedkoop is, maar omdat het broodnodig is. zou voor die gloeilampvergelijker ook geen kwaad kunnen.
            Martijn de Groot
            wat beweegt mensen die licht bewegen?

Comment

• vasco
              • Oct 2003
              • 2567

Wie zegt dat ik de handleiding niet volg?
              Dat zeg jij zelf
              Heb jij eens huiskamer/kamer wat 3 meter hoog is? en als particulier kun je het gebruiken. Dus wat zeur jij man met : negeert de gebruiksaanwijzing. IEdereen die een laser van 30mw heeft hangt hem niet op 3 meter hoogte want dat is O N M O G E L I J K
              Maar wat ik al eerder vertelde, jij bent nog minderjarig aan je manier van reageren te merken wat betekent dat je ouders moeten lappen als het misgaat. Ik vind het terecht dat je ouders je wijzen op dit punt in de handleiding terwijl ze waarschijnlijk geen weet hebben van het waarom. Je zal je ouders vast niet laten meelezen in dit topic.

Voor de rest, lees het stuk van Martijn de Groot en denk er eens heel goed over na waarom en wat hij hier probeert te vertellen.
              Last edited by vasco; 25-06-10, 08:38.

Comment

• jeroenw
                • Dec 2003
                • 216

Originally posted by Martijn de Groot
                Kan iemand van de newbies en of starters mij vertellen wat er nou precies gebeurt als een laser in je oog schijnt.
                Martijn de Groot
                Ik heb in shows nooit meet lasers gespeeld, maar in t lab (met iets andere funties) genoeg.
                Ik kan ook eerlijk zeggen dat ik een slachtoffer ben van een mis gemikte laser, ik heb een dooie pixel in mn oog en dat van een (jawel) 10 mW lasertje...

voor de geinterreseerde:
                Laser safety - Wikipedia, the free encyclopedia

ciao
                \"Kost een par centen maar dan hedduh ok wa!\"

Comment

• Martijn de Groot
                  • Mar 2005
                  • 189

Al weer een week verder, maar geen antwoord op de vraag wat er nou precies gebeurt als een laser in je oog schijnt. Nou voor de echte doorzetters hier het antwoord:
                  een lens van een (willekeurig) oog versterkt het invallende licht met 1000, dit is nodig om een scherp beeld te kunnen vormen. Op het moment dat een laser in de lens van een (menselijk) oog schijnt wordt de output vermenigvuldigd met 1000 op het bindweefsel gebrandt, dit maakt een miniscuul wondje. Je lichaam reageert door hulpstoffen naar de aangetaste plek te sturen, dit levert korte tijd een wondkorst op, welke binnen enkele dagen veranderd in een litteken, immers bindweefsel hersteld zich niet. Het litteken heeft een grotere afmeting dan de oorspronkelijke aangetaste plek. De ruimte rondom het litteken reageert op nagenoeg dezelfde wijze waardoor de uiteindelijke schade aan de plaats waar lichtreceptoren zitten groter is dan de plek waar de schade ontstond. Er is dus maar weinig nodig om snel geheel blind te raken.
                  Hopelijk zet dit laser-operators, die liever niet lezen, aan het denken. Zolang je nog kunt, toch even lez.....

Comment

• laserguy
                    • Jun 2003
                    • 2755

Martijn, je slaat er nu toch serieus naast hoor. Een lens is PASSIEF en versterkt dus NIETS! Een lens focust en daardoor concentreert ze het vermogen. Probleem is dat een laserstraal al een abnormaal hoog vermogen heeft, gerekend per kleine oppervlakte die ze beslaat (=klein puntje met enorme energie). Dit gaan bundelen is vergelijkbaar als een vergrootglas in de zon: daar kun je ook papier mee aansteken.
                    Voor de rest klopt je verhaal wel. Ik heb het uitgerekend op de FAQ-sectie staan op mijn site lasershows.be, 3e vraag (met antwoord).
                    Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• djspeakertje
                      • Oct 2008
                      • 1912

Originally posted by laserguy
                      Een lens focust en daardoor concentreert ze het vermogen.

Dat betekent toch dat de lichtsterkte toeneemt? En dat de lichtbundel versterkt wordt (= sterker wordt) door deze meer te concentreren?

(lees mijn handtekening indien ik het verkeerd heb, maar leer me wel hoe het wél in elkaar steekt)

Daan
                      I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                      I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• laserguy
                        • Jun 2003
                        • 2755

Neen, puur aan energie komt er langs de ene kant evenveel in als eruit gaat (zelfs iets minder eruit). Dat is dus geen versterking. Als er uit je versterker even veel vermogen komt als er in gaat, dan is het ook niet echt een versterker. En lens concentreert maar de totale hoeveelheid energie blijft (op lensverliezen, weerkaatsing en verstrooiing na) gelijk.
                        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• djspeakertje
                          • Oct 2008
                          • 1912

Aha, zo snap ik hem. Bedankt voor de verduidelijking!

Daan

Comment

• Martijn de Groot
                            • Mar 2005
                            • 189

beste laserguy, wat je bij een spot ziet, dat het licht wordt verspreidt door een lens naar buiten gestuurd, vindt bij je oog precies andersom plaats, door de bundeling van invallend licht vindt die optelling/versterking plaats. Niet zomaar reacties plaatsen en hopen dat het ergens opslaat, training doen en weten waar het over gaat lijkt me in dit geval zeer op z'n plaats.

Comment

• djspeakertje
                              • Oct 2008
                              • 1912

Dan neem ik aan dat jij die training hebt gehad? Nou ben ik hem een beetje kwijt...

Daan

Comment

• laserguy
                                • Jun 2003
                                • 2755

precies andersom plaats, door de bundeling van invallend licht vindt die optelling/versterking plaats.
                                Martijn, dat heet in de optica (onderdeel van de fysica) focussering. GEEN optelling!!! Optelling/versterking zou betekenen dat je, wanneer je de bolintegraal neemt van de lichtfluxverdeling, aan het einde meer zou overhouden. Dat is niet het geval: het komt alleen in 1 veel krachtiger punt samen. Natuurkundig gezien is er dus GEEN toename van de lichtflux dus geen versterking. Het gaat hier echt gewoon om een stomme lens waar net hetzelfde plaatsvindt als wanneer je met een vergrootglas (je ooglens) een stukje papier (je netvlies) in brand steekt d.m.v. invallende zonnestraling. En dat is inderdaad net het omgekeerde als bij een spot.
                                Ik geef toe dat het allemaal miernneuken is maar ik dacht dat ook voor jou het principe gold juist = juist. Dat zie ik tenminste aan jouw andere reacties, waar je ook terecht mierenneukt zoals bij de stelling in een ander topic waar je stelt dat reversed DMX niet bestaat. We gebruiken die term wel maar in principe bestaat hij inderdaad niet. Ik ga ervan uit dat zulke mensen die zo precies zijn dan ook niet zeuren wanneer een ander ook eens de dingen correct en exact wil doen. Als jij mij dan ook nog eens training wilt laten volgen om het principe van een simpele lens te leren dan vrees ik dat je eigendunk over jouw kennis echt wel wat overdreven is. Pas op: aan je reacties te zien vind ik je nog altijd een van de betere vakmannen hier die inderdaad weten wat ze doen... nu nog een beetje menselijkheid en respect opbrengen voor anderen die OOK weten wat ze doen!

Comment

Working...