laser en rook

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • laptop
    • Jan 2009
    • 187

lasers zijn een leuk licht effect als je er mee om kunt gaan, maar zo als er te lezen valt heeft de Ts de laser als cadeau`tje van zijn ouders gekregen. vervolgens wenst hij de gebruiksaanwijzing te negeren,
    http://www.licht-geluid.nl/forum/lic...evaarlijk.html

En nu wil hij waarschijnlijk stoer doen tegen over zijn vriendjes, door een soort van beam-show te geven in de achter tuin.
    (en of die achter tuin nu op het platte land is of ergens in een dicht bevolkt gebied dat weten we niet, net zoals de leeftijd van de TS. Want aan de inhoud van de post`s is te zien dat deze ook nog niet al te hoog zal zijn)

ik hoop dat ik nu niet iets te vel uit de hoek ben gekomen, maar ik zie dit als potentieel gevaarlijk

Comment

• JeroenVDV
      • Mar 2004
      • 963

Originally posted by pjadskop productions
      Verbeter me als ik fout ben (en dat kan heel goed zijn )
      Maar voor een 30mW lasertje (op papier dan nog, meet de echte output eens!) denk ik niet dat er zo een heel strenge wetgeving is en als dat toch zo zou zijn, moeten ze ook zo snel mogelijk een wet gaan maken voor gloeilampen, want de lichtsterkte zal wel overeenkomen .
      Hang even aan 1.80m lichtstatief in de slaapkamer en blaas vol met chinese patronen in de ogen van de mensen die binnenkomen. Je vergelijking met gloeilampen slaat als een tiet op een drumstel, blijkbaar heb jij ook geen idee van wat een laser nou eigenlijk is.

Heb zo de hoop dat een Highlite of Beglec of Laserworld of Steinigke eens FLINK tegen de muur der rechtspraak aanlopen zodra er ergens iets goed mis gaat met zo'n prul-laser. Lasers - ook kleine!!!! - zijn geen speelgoed en dienen dus ook niet verkocht te worden aan personen die het nog met speelgoed moeten doen.
      Creating shows beyond Imagination

Comment

• stijnie34
        • Jun 2010
        • 41

negeer ik de gebruiksaanwijzing ja?

Heb jij eens huiskamer/kamer wat 3 meter hoog is? en als particulier kun je het gebruiken. Dus wat zeur jij man met : negeert de gebruiksaanwijzing. IEdereen die een laser van 30mw heeft hangt hem niet op 3 meter hoogte want dat is O N M O G E L I J K
        Last edited by stijnie34; 20-06-10, 10:56.

Comment

• mhsounds
          • Sep 2009
          • 933

Originally posted by stijnie34
          IEdereen die een laser van 30mw heeft hangt hem niet op 3 meter hoogte want dat is O N M O G E L I J K
          O das nieuw voor me, had er geloof ik toch echt 6 stuks op rij in een truss hangen nog boven de 3 meter...

Maar maak eens een foto, dan kunnen de mensen hier zien of je er verantwoordelijk mee omgaat of niet

After all een laser kan behoorlijke schade toebrengen bij verkeerd gebruik, en ik denk dat de personen die hier reageren nogal wat ervaring hebben met lasers....
          Freelance Light and Video |
          Waarom zeggen ze allemaal trusst?

Comment

• Stoney3K
            • Sep 2007
            • 1399

negeer ik de gebruiksaanwijzing ja?

Heb jij eens huiskamer/kamer wat 3 meter hoog is? en als particulier kun je het gebruiken. Dus wat zeur jij man met : negeert de gebruiksaanwijzing. IEdereen die een laser van 30mw heeft hangt hem niet op 3 meter hoogte want dat is O N M O G E L I J K
            Die 3 meter slaat op de hoogte boven je PUBLIEK, niet boven de VLOER.

De redenering daarachter is zorgen dat de laser met geen mogelijkheid je publiek kan raken, iets wat in de wetgeving in de VS ook verplicht is.

Je kan zelf op je 10 vingers ook natellen dat een lasertje van 30mW dan niet meer zo heel zichtbaar zal zijn.

Overigens ben ik het helemaal met JeroenVDV eens: Het feit dat lasers zoveel toegankelijker worden betekent ook dat er aardig wat 'newbies' zo'n ding aanschaffen en hem gaan lopen showen. Veel van die lui onderschatten de risico's en dat moet een keer fout gaan. Vooral omdat je nu ook 1-watt aan blauw voor een 'toegankelijke' prijs kan kopen.
            First make it work, then make it look pretty!

Comment

• stijnie34
              • Jun 2010
              • 41

Heb jij eens huiskamer/kamer wat 3 meter hoog is? en als particulier kun je het gebruiken.

Dit ook gelezen?

Niet in je kamer denk ik dan?

Gister nog gedraait en ook de laser gebruikt, Gewoon een meter boven het publiek gehangen. Hij komt dus nie tin het publiek. Jullie kunnen er op vertrouwen dat ik er goed en veilig mee omga, Want ik weet dat ze niet geheel veilig zijn.

Comment

• stijnie34
                • Jun 2010
                • 41

nog erger, 3 meter boven je publiek moet je dus iets hebben van ci: 5 meter hoog?

Dat heeft zoiezo niemand op ze kamer

Snap daarom niet waarom ze ze verkopen?

Comment

• Stoney3K
                  • Sep 2007
                  • 1399

nog erger, 3 meter boven je publiek moet je dus iets hebben van ci: 5 meter hoog?

Dat heeft zoiezo niemand op ze kamer

Snap daarom niet waarom ze ze verkopen?
                  Ze verkopen wel meer spullen die je misschien in je 'huiskamer' niet kwijt kan. Dat jij het niet op kan hangen, wil niet zeggen dat ze dat niet aan jou als consument mogen VERKOPEN. Dan zijn ze alleen niet aansprakelijk voor oneigenlijk gebruik (e.g. ophangen onder die 5m).

Simpel gezegd: Het zal de fabrikant worst wezen of je het ding nu volgens het boekje op 5m ophangt, op tafelhoogte neerzet of in de schuur laat liggen verstoffen.

Het enige is dat als je iemand een oog uit steekt met zo'n ding, dat ze je in het eerste geval zullen vrijwaren van schade, omdat het dan door bv. een storing kan zijn veroorzaakt en niet door een gebruikersfout. In alle andere gevallen mag je zelf dokken als je bijvoorbeeld iemand permanent gehandicapt maakt. (zeg, je veroorzaakt netvlies-schade en het slachtoffer kan niet meer autorijden -> jij mag opdraaien voor de inkomsten die hij daardoor misloopt.)

Comment

• stijnie34
                    • Jun 2010
                    • 41

oh, dat wist ik niet. wel goed dat ik het weet.
                    bedankt

Comment

• mhsounds
                      • Sep 2009
                      • 933

Heb jij eens huiskamer/kamer wat 3 meter hoog is? en als particulier kun je het gebruiken.
                      Het rare gevoel besluipt mij van achteren dat deze lasers ook niet zijn gemaakt voor woonkamers

Handleiding verteld trouwens 3 meter boven GROND.

Ik bekijk ook maar even waar ik over loop te praten

Comment

• stijnie34
                        • Jun 2010
                        • 41

klopt 3 meter boven de grond. maar 'mensen die zichzelf professionols' vinden die zeggen 3 meterboven het publiek. dus...

Comment

• Stoney3K
                          • Sep 2007
                          • 1399

klopt 3 meter boven de grond. maar 'mensen die zichzelf professionols' vinden die zeggen 3 meterboven het publiek. dus...
                          Ik zou als ik jou was even de Amerikaanse wetgeving (zo uit mijn hoofd CDRH en ANSI) er op nalezen, voordat je mensen voor wannabe's uit gaat schelden.

Begin voor het gemak maar eens hier.

Kwoot van Laser Show Safety - FAQ :

"HSG95 states that installations should be designed so that the any point less than 3m above and 2.5m laterally from any location that the public has access to should not contain laser radiation that exceeds the MPE level. If the projection area has a raised floor or podiums, the 3m measurement is to be considered from the floor of the raised area."

Comment

• mhsounds
                            • Sep 2009
                            • 933

En er zijn mensen die daar volledig het recht toe hebben omdat zij al een hoop dikke shows gedaan hebben.
                            Als hier dan iemand aankomt die eerst advies vraagt, en dan een (in mijn ogen) een brutale reactie geeft kun je wat terugverwachten.

Wij kennen jouw achtergrond niet, weten niet wat je doet en bent de zoveelste die zo reageerde.
                            Nu lees en post ik al even op dit forum, en dit is zelfs al mijn 2e account hier!
                            In die tijd zijn er een hoop reacties geweest waarvan je weet dat er een klein opgefokt tienertje achter zijn laptop zit die zich wil bewijzen.

En ik denk hier ook terug aan paar van mijn oude posts...

Als je geen advies wilt hoef je hier niet geïrriteerd te gaan zitten typen, schiet je niks mee op

[edit]

24. Why is it three metres high, and not less?
                            The three metre level has been chosen because it offers a safety margin, for although most people are far shorter than 3m, it may be possible for a tall person or someone to sit on another person's shoulders to reach up an shine a reflective item such as a watch, or a glass etc into any area below 3m.

Nou is mijn Engels wel redelijk, en ik zie ook nergens staan dat het vanaf de hoofden moet zijn.

Het lijkt mij vanaf de grond, correct me if I'm wrong

Last edited by mhsounds; 20-06-10, 12:54.

Comment

• pjadskop productions
                              • Nov 2008
                              • 128

Originally posted by JeroenVDV
                              Hang even aan 1.80m lichtstatief in de slaapkamer en blaas vol met chinese patronen in de ogen van de mensen die binnenkomen. Je vergelijking met gloeilampen slaat als een tiet op een drumstel, blijkbaar heb jij ook geen idee van wat een laser nou eigenlijk is.

Heb zo de hoop dat een Highlite of Beglec of Laserworld of Steinigke eens FLINK tegen de muur der rechtspraak aanlopen zodra er ergens iets goed mis gaat met zo'n prul-laser. Lasers - ook kleine!!!! - zijn geen speelgoed en dienen dus ook niet verkocht te worden aan personen die het nog met speelgoed moeten doen.
                              excuseer, zoals ik al zei: correct me if i'm wrong, en dat bleek dus ook nodig te zijn , ik heb geen ervaring met 30mW, naar het spottende beeld dacht ik dat het niets gaf, en zocht ik een vergelijking op het belachelijke af (ps: tiet op een drumstel?, nog nooit gehoord)
                              Ik snapte de reactie over de mensen die reageren toen gewoon niet, want de reacties waren hetzelfde.
                              Ik heb een cs 400 RGY, die hangt ook enkel op plaatsen waar ik minstens 4 m hoogte heb, en dan nog eens mooi recht vooruit, dan heb je het effect waarvoor ik de laser het liefst gebruik) (plafonds en wanden,...) want als hij in je ogen schijnt zie je toch niks van (captain obvious strikes again )
                              Heb eens verhuurd aan iemand die hem toen onder een hoek va 45°naar beneden richtte, ik was gaan controleren, en de laser mocht gewoon gelijk worden afgehaald , die krijgt hem ook nooit meer mee.

Ik ken de wetgevingen nog niet zo geweldig, dus ik houd me aan de voorschriften uit de manual en (betrouwbare) info uit fora, en bij twijfel zorg ik ook voor een betrouwbare 2de opinie.
                              Last edited by pjadskop productions; 20-06-10, 13:56.
                              Nee meneer, de boom staat niet op de bergen, want de bergen zijn op vakantie in Disneyland, meneer

Comment

• flash-a-new-generation
                                • Nov 2006
                                • 228

Ik wil wel even inhaken op het verhaal van de handleiding. een handleiding is gewoon een Juridisch document waarmee de fabricant zich indekt. Hiermee voorkomt men dat er aanklachten komen van een dat-wist-ik-niet gehalte dus de schuld van de fabricant.

Iedereen weet dat roken schadelijk is. toch waren/zijn er mensen die de fabricant aanklagen omdat ze na 30 jaarof langer intensief paffen aan de zuurstof liggen. Voor dit soort grapjes staan nu ook die teksten op pakjes sigaretten.

Om terug te komen op de laser, hiermee voorkomt de fabricant dat de consument deze apparaten koopt en vervolgens op een 1.8mtr hangt en recht in de ogen van mensen gaat schijnen en vervolgens claimen: dat wist ik niet... het stond niet in de handleiding.. Als ik me niet vergis hadden ze bij dat programma Brainiac ook een rubriek waar ze apparatuur teste op iets wat niet in de handleiding stond.

dan 30mw laser.. ik heb er een van 100mw r 100mw g en zelfs die heeft er moeite mee binnen in een ruimte waar het redelijk donker is.

Ik wil ook nog eens benadrukken, net als jeroen, dat lasers GEEN speelgoed is en ook zeer verantwoordelijk mee moet om worden gegaan. je moet de techniek snappen en weten wat het doet. daarnaast kom je vaak met een beetje boeren verstand en dat beetje kennis ook een heel eind.. I am out!
                                EAW SB850 en DVA T-4 array:D

Comment

Working...