Goed artiesten rack voor 15 jarige, dus niet te duur.
Collapse
X
-
Groeten John
ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt! -
100% pro merken wil ik mee zeggen dat het merk niet alleen in het pro-segment spullen levert. Ik werk zelf erg veel met zowel A&H als met Mackie dus je hoeft mij wat dat betreft niets te vertellen.Alledrie de fabrikanten maken ook hun budgetspullen ja. Maar ze maken ook allemaal spullen die serieus ingezet kunnen worden en waar op dagelijkse basis geld mee wordt verdiend. En dat is nou de definitie van professioneel...
Dat je deze fout maakt met Mackie en en A&H kan ik me voorstellen. Het grootste gedeelte van van hun verkoop zit in de lagere middenklasse. Maar Soundcraft wegzetten als budgetmerk en dit als waarheid verkopen aan mensen? Dan zou ik hen graag willen waarschuwen jouw advies maar niet al te serieus te nemen, je weet blijkbaar niet waar je het over hebt. Soundcraft draait al heel lang mee aan de bovenkant van de markt. Hoe een moderne analoge livetafel eruit ziet, is zelfs mede door Soundcraft gepionierd.
Tevens noem ik nergens iets met budgetmerk of iets dergelijks dus wat dat betreft vind ik je reactie een beetje vreemd.
Ik noemde wel iets met degelijke kwaliteit en budgetseries dus misschien dat de TS daar wel iets aan heeft als advies zijnde...Comment
-
Sorry hoor, maar je zegt hier botweg dat Soundcraft niet aan de top zit.
Op zo'n moment wil ik de vraagsteller graag vertellen dat hij maar beter niet te snel dingen van je moet aannemen.
Aan de topicstarter; er is je een EQ aangeraden voor de monitors. Maar heb je die per se nodig? Met een redelijke zanger die door een goede microfoon op goede monitors zingt kun je loeihard zonder EQ. Overbodig is het niet hoor, het kan om te beginnen vaak geen kwaad de monitors wat aan te passen qua klank. Maar je hebt het -als de rest goed is- alleen nodig bij dove artiesten die zelf geen volume produceren. Ik zou dus toch eerst wat andere prioriteiten hebben:
Begin bij het begin en dat is bij een goede microfoon. Koop 1 of 2 SM58's, ja er zijn andere en voor sommige situaties betere microfoons. Maar alle artiesten die bij jou komen, kennen die SM58 en zullen er meestal mee willen werken. Het is de industrie standaard en met zijn 100 euro ook nog eens betaalbaar.
je hebt al een mixertje, die kun je later nog vervangen. Je zou bijvoorbeeld kunnen kijken of je een 2ehands GB2 kunt vinden, wordt wel even sparen, maar je hebt dan wel iets. Die Mackie's zijn op zich best okee, ik heb er zelf ook eentje (VLZpro1604) Maar die gebruik ik om in de studio wat dingetjes aan elkaar te knopen. Ik vind die kleine faders toch lastig werken met tapeartiesten waarbij je nogal eens stevige schuifbewegingen maakt (wegtrekken, u kent het wel) En ook de acceptatie van Mackie door de artiesten en hun techs is niet 100%, zou ik dus niet doen. De A&H Mixwizzards vind ik simpelweg niet goed klinken, slibben te snel dicht en de EQ klinkt niet zo best, zou ik ook niet zo snel voor gaan dus. Een bedrijfje waar ik wel eens wat voor klus, is nu ook GB2's in zijn rekken aan het stoppen om de venice tafeltjes te vervangen, werkt prima. Maar ik zou eerst het setje compleet maken, ondanks dat je mixer wel het hart van je taperek is en dat moet dus sterk en gezond zijn
Een MD speler en een CD speler zijn volgens mij nog steeds prima als afspeelapparatuur, zorg wel dat je altijd iets van een minijack kabeltje bij de hand hebt om I-pods e.d. erbij te kunnen pluggen, dat gebeurt ook nogal eens. ik heb wel goede ervaringen met de sony-MD spelers, ze werken snel, je kunt er makkelijk MD's op editten en laten je niet zomaar in de steek.
Deze zijn vast ook goed 2e hands te vinden inmiddels. Numark maakt best goede CD-spelers voor dit soort doeleinden, gaan lang mee en klinken gewoon okee. Iets dat je van sommige budget-CD spelers niet kunt zeggen. Ik ben pas geleden behoorlijk geschrokken toen ik een budget "DJ" CD-speler vergeleek met een consumentenspelertje van 20 jaar oud, welke ook nog eens 3x zo goedkoop was... Let dus goed op met dit soort spul!
De tapezangers zelf zullen altijd om een galmpje vragen, maar zelden om compressie. In heel veel taperacks kom je dan ook geen compressors tegen. Ik zou zeker uiteindelijk iets van een DBX'je erin stoppen om de stemmen op de juiste plek in de mix te houden zonder je rot te schuiven, maar dus toch eerst voor een galmpje gaan. De goedkope series van Lexicon en TC zijn al aangeraden. Ik weet dat deze voor het geld echt wel okee klinken, maar ik ken verder helemaal geen galmpjes in deze prijsklasse... dus wellicht dat er ook nog wat anders te vinden is. in ieder geval zijn de apparaten van beide genoemde fabrikanten erg makkelijk te bedienen.
Met dit rekje kun je best veel situaties aan, de spullen klinken relatief goed, zijn betrouwbaar, over het algemeen geaccepteeerd door de artiesten en hun techs en bieden allemaal veel waar voor hun geld.
En doe jezelf een lol en stop een laatje in je rek.
Nou, succes ermee, vooral ook met dat sparen.Last edited by sparky; 18-04-10, 16:21.Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.Comment
-
Sorry hoor, maar je zegt hier botweg dat Soundcraft niet aan de top zit.
Op zo'n moment wil ik de vraagsteller graag vertellen dat hij maar beter niet te snel dingen van je moet aannemen.
Aan de topicstarter; er is je een EQ aangeraden voor de monitors. Maar heb je die per se nodig? Met een redelijke zanger die door een goede microfoon op goede monitors zingt kun je loeihard zonder EQ. Overbodig is het niet hoor, het kan om te beginnen vaak geen kwaad de monitors wat aan te passen qua klank. Maar je hebt het -als de rest goed is- alleen nodig bij dove artiesten die zelf geen volume produceren. Ik zou dus toch eerst wat andere prioriteiten hebben:
Begin bij het begin en dat is bij een goede microfoon. Koop 1 of 2 SM58's, ja er zijn andere en voor sommige situaties betere microfoons. Maar alle artiesten die bij jou komen, kennen die SM58 en zullen er meestal mee willen werken. Het is de industrie standaard en met zijn 100 euro ook nog eens betaalbaar.
je hebt al een mixertje, die kun je later nog vervangen. Je zou bijvoorbeeld kunnen kijken of je een 2ehands GB2 kunt vinden, wordt wel even sparen, maar je hebt dan wel iets. Die Mackie's zijn op zich best okee, ik heb er zelf ook eentje (VLZpro1604) Maar die gebruik ik om in de studio wat dingetjes aan elkaar te knopen. Ik vind die kleine faders toch lastig werken met tapeartiesten waarbij je nogal eens stevige schuifbewegingen maakt (wegtrekken, u kent het wel) En ook de acceptatie van Mackie door de artiesten en hun techs is niet 100%, zou ik dus niet doen. De A&H Mixwizzards vind ik simpelweg niet goed klinken, slibben te snel dicht en de EQ klinkt niet zo best, zou ik ook niet zo snel voor gaan dus. Een bedrijfje waar ik wel eens wat voor klus, is nu ook GB2's in zijn rekken aan het stoppen om de venice tafeltjes te vervangen, werkt prima. Maar ik zou eerst het setje compleet maken, ondanks dat je mixer wel het hart van je taperek is en dat moet dus sterk en gezond zijn
Een MD speler en een CD speler zijn volgens mij nog steeds prima als afspeelapparatuur, zorg wel dat je altijd iets van een minijack kabeltje bij de hand hebt om I-pods e.d. erbij te kunnen pluggen, dat gebeurt ook nogal eens. ik heb wel goede ervaringen met de sony-MD spelers, ze werken snel, je kunt er makkelijk MD's op editten en laten je niet zomaar in de steek.
Deze zijn vast ook goed 2e hands te vinden inmiddels. Numark maakt best goede CD-spelers voor dit soort doeleinden, gaan lang mee en klinken gewoon okee. Iets dat je van sommige budget-CD spelers niet kunt zeggen. Ik ben pas geleden behoorlijk geschrokken toen ik een budget "DJ" CD-speler vergeleek met een consumentenspelertje van 20 jaar oud, welke ook nog eens 3x zo goedkoop was... Let dus goed op met dit soort spul!
De tapezangers zelf zullen altijd om een galmpje vragen, maar zelden om compressie. In heel veel taperacks kom je dan ook geen compressors tegen. Ik zou zeker uiteindelijk iets van een DBX'je erin stoppen om de stemmen op de juiste plek in de mix te houden zonder je rot te schuiven, maar dus toch eerst voor een galmpje gaan. De goedkope series van Lexicon en TC zijn al aangeraden. Ik weet dat deze voor het geld echt wel okee klinken, maar ik ken verder helemaal geen galmpjes in deze prijsklasse... dus wellicht dat er ook nog wat anders te vinden is. in ieder geval zijn de apparaten van beide genoemde fabrikanten erg makkelijk te bedienen.
Met dit rekje kun je best veel situaties aan, de spullen klinken relatief goed, zijn betrouwbaar, over het algemeen geaccepteeerd door de artiesten en hun techs en bieden allemaal veel waar voor hun geld.
En doe jezelf een lol en stop een laatje in je rek.
Nou, succes ermee, vooral ook met dat sparen.
Hartstikke bedankt voor je antwoord!! Ik begin het nu goed te begrijpen wat ik moet hebben!
Maar hoe zet ik de galm in?
En moet er alleen een EQ op de monitoren of ook 1 op de geluidset die de zaal inblaast?
Gr.Pioneer, UDG, Case Logic, Sony.Comment
-
Wat bedoel je met 'galm inzetten'?
EQ:
Als je er maar 1 hebt (stereo) zorg dan dat je hem om kunt steken, zodat je hem daar inzet waar hij het hardste nodig is.
Doorgaans kun je zonder monitor EQ (bij kleine gigs), een FOH EQ is ook niet altijd nodig, Zeker bij 1 microfoon en 1 tape-bron, dan kun je het zaalgeluid EQ'en via de channel toonregeling. Bij meer lijntjes wordt dat lastiger en is een FOH EQ gewenst (afhankelijk van de akoestiek van de zaal waar je staat)Groeten John
ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!Comment
-
ja en ik uit Holland.
Als je je profiel een beetje volledig invult loop je hier nog wel een het risico dat je een reactie krijgt van iemand je bij je in de buurt woont of een klusje bij je in de buurt heeft en die je aanbied dat je een keer meekan zodat je kan leren / uitgelegd kan krijgen hoe eea werkt.It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.
Comment
-
Hoe je een galm aansluit dat kun je hier op het forum vast wel ergens lezen, als je de zoekfunktie gebruikt.
Wat die EQ's betreft, het is handig om voor zowel monitors als voor de set waar je op inprikt een EQ te hebben, maar zeker in het begin niet noodzakelijk, zolang de monitorset maar van goede kwaliteit is. En koop wel fatsoenlijke EQ's; de Behringers, Yamahaas en Alesis bakken daar doe je geen goeds mee. De DBXen zijn een betaalbare optie. Heb je die centen nog even niet, koop dan nog even geen EQ...Last edited by sparky; 19-04-10, 00:25.Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.Comment
-
ik bedoel maar..ja en ik uit Holland.
Als je je profiel een beetje volledig invult loop je hier nog wel een het risico dat je een reactie krijgt van iemand je bij je in de buurt woont of een klusje bij je in de buurt heeft en die je aanbied dat je een keer meekan zodat je kan leren / uitgelegd kan krijgen hoe eea werkt.Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape actComment
-
Op de 2e (3e voor de meesten) pagina van dit draadje bijvoorbeeld:
De eq hang je tussen de aux output van je megtafel en de ingang van je monitor. Ik neem aan dat je niet elke keer achter in je rack wil rommelen om je monitoren aan te sluiten, dus maak je een mooi connectorpaneel onder in je rack, waar je in- en uitgangen zitten, dus ook die van je auxen(nadat ze dus door de EQ's zijn gegaan
).
Als je een stereo EQ aanschaft kan je op het linker kanaal aux 1 en rechts aux 2 prikken, of 2 kanalen voor stereo auxen (bij de fancy tafels
). Zo werkt het ook met galmpjes, maar dan gaat de uitgang van de galm/andere effectbak naar een stereokanaal op je mengtafel (voor EQing op je effect) of naar je aux return.
Daan
DaanI met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.Comment
-
Bij een iets uitgebreidere mixer heb je ook inserts op je auxbussen, dan hoef je dit soort dingen niet op een connectorpaneel te doen, maar kun je gewoon de insertkabels wisselen tussen mainbus en auxen.Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.Comment
-
Dat kan ook ja, afhankelijk van je tafel. Maar aangezien de TS een behringer tafel heeft betwijfel ik dat
.
DaanI met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.Comment
-
Hallo,
Er zijn eigenlijk 2 verschillende kanten van de taperackjes.
je hebt het hobby wereldje waar je gerust met een Behringer mengtafel aan kan komen, maar waar je ook weinig tot geen geld mag vragen.
en het professionele wereldje, die willen goed spul en goeie mensen, ze zijn ook berijd om daar voor te betalen.
voor een professioneel tape rackje ben je al gouw €15.000,- tot €20.000,- kwijt. dat valt denk ik boven jou budget.
maar in het hobby wereldje kan je best aan komen met wat budget apparatuur.
er word altijd wel gezegd dat je dan een goeie mengtafel moet kopen maar voor de hobby is een Behringer Xenyx helemaal niet slecht.
je kan beter in een goeie microfoon of in goeie luidsprekers investeren. dat hoor je eerder dan het verschil tussen een behringer en een soundcraft mengtafel.(en als je een goeie microfoon en goeie luidsprekers hebt hoef je in het begin niet een een EQ te hebben om het fluiten te voorkomen)
€300,- is natuurlijk niet veel, ik zou zelfs eerst investeren in 1 of 2 goeie zangmicrofoons. (SM58, E845, enz.)
Wat je ook absoluut niet mag vergeten is dat je nog zo'n mooie apparatuur kan hebben maar een goeie geluidsman met een behringer mengpaneel klinkt altijd beter dan een slechte geluidsman met een midas mengtafel.
wat ik daar mee bedoel is dat je ook heel veel ervaring op moet doen in het mixen. want zangers zijn erg secuur, en als je nog niet weet hoe je een galmpje moet aansluiten ga ik er ook van uit dat je er nog nooit mee hebt gewerkt en je dus ook niet weet hoe je hem moet toepassen.
als ik een tip mag geven, ga is met ervaren mensen mee en niet alleen de mega klussen waar je kistjes mag rollen en kabels mag prikken, mijn ervaring is dat je van de kleine klussen het meeste leert.
en leren mixen kan je alleen maar leren door te doen. Wat je kan proberen is om bij een bandje met meerdere zangers in de oefenruimte te gaan zitten en vragen of jij daar het geluid mag verzorgen, daar kan je erg veel van leren.(ook van de muziekkanten).
Groetjes,
KevinComment

?

Comment