outputvolume versterker

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • laserguy
    • Jun 2003
    • 2755

Een versterker die b.v. 2000W RMS kan weergeven zal dat dus doen ongeacht het ingangssignaal.
    Ja, hallo dat is wel niet waar!!
    Een versterker heeft nog altijd een opgegeven voltage gain (+ 36 dB bijvoorbeeld). Als je dus slechts een signaal van 700 mV RMS instuurt dan komt er aan de uitgangen, met de ingangsgevoeligheidsregelaar volledig open (0 dB), een spanning van ongeveer 44 Volt uit, in 8 Ohms is dat een vermogen van 242 Watt RMS.
    Opgelet: ENKEL geldig wanneer de versterker dit kan leveren natuurlijk! Een versterker die dit niet kan leveren en die uitgangsspanning niet haalt zal dan al in de clip zitten.
    Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Originally posted by Noobie
      RMS is gemiddelde effectieve waarde, (root mean Square). Een versterker die b.v. 2000W RMS kan weergeven zal dat dus doen ongeacht het ingangssignaal. Ondanks dat muziek dynamisch is, kan het in de praktijk toch voorkomen dat een versterker het maximale RMS vermogen weergeeft, maar dan verspreid over meerdere frequenties. Het zal overigens niet constant zijn.

Als je een speaker die 1000W RMS kan verdragen, met een versterker van 2000W RMS op vol vermogen gebruikt, zal deze toch echt afbranden! De reden om een versterker te kiezen van 1,5 x het maximale vermogen van de speaker kan zijn omdat je niet wil dat de versterker op z'n piek belast word. Een versterker zal dicht bij zijn maximale vermogen ook niet meer 100% linear reageren, dit wordt ook ondervangen door het gebruiken van een zwaardere versterker op een minder vermogen.

Bij veel merken/type word het opgegeven RMS vermogen bij lange na niet door de versterker gehaald!

Een AD1202 b.v. geeft zeker niet de opgegeven 2x1200W RMS, terwijl een P1050 in brug ruim 1,1kw afgeeft terwijl de opgegeven RMS waarde slechts 1000W is. Een S1200 geeft zo weer niet de opgegeven 2 x 600W RMS, die houd echt op bij 450/500W. Een P1200(D&B) geeft zo weer veel meer als de opgegeven 2x 600W.
      Volgens mij staat bij een gezonde versterker het uitgangsvermogen in directe relatie tot het ingangsignaal en is het normaal dat dit over het totale frequentiegebied van wat weergegeven wordt is gespreid.
      En diezelfde versterker zal inderdaad regelmatig 2kW aan vermogen afgeven, het gemiddelde vermogen dat afgegeven wordt is afhankelijk van de dynamiek. Hoe meer compressie er toegepast wordt hoe hoger het gemiddelde vermogen zal zijn. Kijk eens bij de specs. van verschillende luidsprekers, dan zul je zien dat het aanbevolen versterker vermogen meestal 2 keer het RMS vermogen van de luidspreker bedraagt.

Overigens is het niet zo dat iedere versterker het RMS vermogen ook langdurig kan leveren. Kijk maar eens naar de Lab-Gruppen FP10.000Q, deze versterker levert 4*2100 Watt @ 4 Ohm. Zou deze versterker dit ook echt continu moeten leveren dan moet het ergens vandaan komen, 8400 Watt heb je bij 240V netspanning 35A voor nodig en dan ga ik er even vanuit dat het rendement 100% is.
      en toch kun je deze versterker op vol vermogen laten werken op een 16 A groep.... Dat zou dus betekenen dat het gemiddelde vermogen minder dan de helft is anders zou de smeltzekering er om de haverklap uit liggen.
      Ga je meten dan kom je er al snel achter dat dit vermogen slechts een paar 10e van een seconde geleverd kan worden waarna het vermogen al heel snel terugvalt. Kennelijk is dit dus voldoende om de versterker voor dit vermogen door te laten gaan.

Zelf heb ik een klein geluidsetje met 2*15" Fane colossus luidsprekers voor de subs. Iedere speaker is aangesloten op één kant van een Lab4000 en krijgt dus 1300 Watt aan vermogen te verwerken terwijl de speaker 600 Watt RMS kan hebben. Deze set draait al 15 jaar met slechts één keer een recone (conusophanging versleten) en reken maar dat er echt niet voorzichtig mee omgesprongen wordt.

Met een goede processor, kwaliteitspeakers en versterkers en muziek die niet strak staat van de compressie waarbij de versterker niet de hele tijd staat te clippen hoef je dus echt niet bang te zijn voor brokken.

Ben je het er niet mee eens, schiiet er maar op
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Noobie
        • Dec 2007
        • 223

Ongeacht ingangssignaal;
        Hier bedoel ik natuurlijk de vorm, niet de amplitude van het ingangssignaal. Je moet die amp wel voeren om hem naar zijn limiet te krijgen natuurlijk

sorry voor de onduidelijkheid.

Comment

• Noobie
          • Dec 2007
          • 223

Originally posted by MusicXtra

Overigens is het niet zo dat iedere versterker het RMS vermogen ook langdurig kan leveren. Kijk maar eens naar de Lab-Gruppen FP10.000Q, deze versterker levert 4*2100 Watt @ 4 Ohm. Zou deze versterker dit ook echt continu moeten leveren dan moet het ergens vandaan komen, 8400 Watt heb je bij 240V netspanning 35A voor nodig en dan ga ik er even vanuit dat het rendement 100% is.

Ben je het er niet mee eens, schiiet er maar op
          Volgens mij kan de amp dan dus geen 4 x2100 W RMS continu leveren, ondanks dat Lab dat kennelijk aangeeft. (terzijde, niks ten nadele van Lab, zijn gewoon goede ampen)

Volgens mij valt die 4 x 2100W dan toch echt onder peak vermogen!
          Zoals ik al aangaf zijn er meerdere opvattingen die door producenten nogal eens te rooskleurig worden voorgespiegeld.

RMS vermogen is mij altijd geleerd dat dat volcontinu geleverd moet kunnen worden!

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Volgens mij kan de amp dan dus geen 4 x2100 W RMS continu leveren, ondanks dat Lab dat kennelijk aangeeft. (terzijde, niks ten nadele van Lab, zijn gewoon goede ampen)

Volgens mij valt die 4 x 2100W dan toch echt onder peak vermogen!
            Zoals ik al aangaf zijn er meerdere opvattingen die door producenten nogal eens te rooskleurig worden voorgespiegeld.

RMS vermogen is mij altijd geleerd dat dat volcontinu geleverd moet kunnen worden!
            Dat kan de amp dus ook inderdaad niet maar zelf denk ik dat de verwarring ontstaat doordat 'ouderwetse' trafo gevoede amps hun maximale vermogen ook gelijk het RMS vermogen is, de voeding is dus in staat om continu voldoende stroom te leveren in tegenstelling tot de Lab Gruppen. De voedingsspanning is echter vast en daardoor kunnen pieken nooit meer zijn dan het continu vermogen. Dit blijkt dus voor muziek niet nodig te zijn mits je de voeding op de juiste manier ontwerpt en daar is Lab gruppen dus groot mee geworden. Met andere woorde; vergelijk een Lab FP10.000Q met een conventionele versterker en je zult zien dat hij qua prestaties bij muziek, daar zijn ze tenslotte ook voor ontworpen, vergelijkbaar is met een 2100 Watt versterker.
            Ga je met een sinus meten dan zal hij je teleurstellen door nog niet de helft van het opgegeven vermogen langdurig te kunnen leveren. Maar gelukkig bestaat muziek niet uit een continu sinus maar uit signalen met meestal meer dan 6 dB dynamiek.

Comment

• speakertech
              • Jan 2008
              • 1697

Originally posted by frederic
              idd, 1000w RMS 2000w piek

Ik wil niet zover gaan dat het kraakt, maar wil wel het maximum vermogen veilig halen uit de speakers.
              Is hard genoeg niet goed genoeg? Of ben jij ook zo'n aankomende geluidsman, die het alleen belangrijk vindt dat het zo hard mogelijk gaat en verder geen boodschap heeft aan zijn publiek.
              Ga lekker door zo......

Speakertech
              Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
              ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• Noobie
                • Dec 2007
                • 223

Originally posted by speakertech
                Is hard genoeg niet goed genoeg? Of ben jij ook zo'n aankomende geluidsman, die het alleen belangrijk vindt dat het zo hard mogelijk gaat en verder geen boodschap heeft aan zijn publiek.
                Ga lekker door zo......

Speakertech
                heb jij slecht geslapen?

Comment

• mhsounds
                  • Sep 2009
                  • 933

heb jij slecht geslapen?
                  Ik denk dat hij wel goed heeft geslapen maar ziek word van iedereen die maar hard wil...
                  Ga nu eens voor zuiver, dan hoeft het geluid naar mijn idee ook minder hard...

Als ik alles zo lees zijn we erg onzinnig bezig 'wellus!, nietus!'

Back on topic
                  Mijn speakers zijn zwaarder als mijn versterkers, zo krijg ik nooit problemen met kraken of uitgefikte speakers...
                  Freelance Light and Video |
                  Waarom zeggen ze allemaal trusst?

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

Originally posted by mhsounds
                    Ik denk dat hij wel goed heeft geslapen maar ziek word van iedereen die maar hard wil...
                    Ga nu eens voor zuiver, dan hoeft het geluid naar mijn idee ook minder hard...

Als ik alles zo lees zijn we erg onzinnig bezig 'wellus!, nietus!'

Back on topic
                    Mijn speakers zijn zwaarder als mijn versterkers, zo krijg ik nooit problemen met kraken of uitgefikte speakers...
                    Zou je je wel eens aardig in kunnen vergissen.....
                    De meeste speakers gaan juist stuk door te lichte versterkers.

Comment

• laserguy
                      • Jun 2003
                      • 2755

De meeste speakers gaan juist stuk door te lichte versterkers.
                      Dat is eigenlijk gewoon je reinste onzin. Het verhaal hierachter is dat je met een te lichte versterker te luid zou willen gaan spelen waardoor je je versterker in de clip duwt en zelfs met een lichtere versterker toch je luidsprekers kunt beschadigen. Nu is dit ook het geval met een zwaardere versterker en lichtere luidsprekers natuurlijk: als je die in de clip gaat duwen dan beschadigt hij eveneens de speakers.
                      Conclusie: met ELKE versterker (lichter of zwaarder dan de speakers) in de clip of mengpaneel in het rood kun je je speakers kapot maken.
                      De ALGEMENE bewering dat een lichte versterker makkelijker je speakers kapot maken is dus totaal ONWAAR, het is de manier waarop je met je materieel werkt dat bepalend is of het kapot gaat of niet.
                      Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

Originally posted by laserguy
                        Dat is eigenlijk gewoon je reinste onzin. Het verhaal hierachter is dat je met een te lichte versterker te luid zou willen gaan spelen waardoor je je versterker in de clip duwt en zelfs met een lichtere versterker toch je luidsprekers kunt beschadigen. Nu is dit ook het geval met een zwaardere versterker en lichtere luidsprekers natuurlijk: als je die in de clip gaat duwen dan beschadigt hij eveneens de speakers.
                        Conclusie: met ELKE versterker (lichter of zwaarder dan de speakers) in de clip of mengpaneel in het rood kun je je speakers kapot maken.
                        De ALGEMENE bewering dat een lichte versterker makkelijker je speakers kapot maken is dus totaal ONWAAR, het is de manier waarop je met je materieel werkt dat bepalend is of het kapot gaat of niet.
                        Het verhaal erachter klopt helemaal.
                        Zoieso is het zonde om te lichte versterkers op je speakers te gebruiken, je gebruikt je set daarmee niet optimaal en vaak komt het de klank ook niet ten goede.
                        Punt waar het hier om gaat is wat nu een goede combi is en dat is naar mijn mening, en ook de mening van bijna alle fabrikanten, een versterker die het dubbele vermogen kan leveren dan het RMS vermogen van de speakers.

Merk hier op het forum vaak dat mensen teveel willen met een te kleine set en dus de hele tijd de versterkers in de clip proberen te jagen. Hierdoor gaat het signaal comprimeren waardoor het gemiddelde te hoog wordt en daardoor de speaker het begeeft.

Comment

• Noobie
                          • Dec 2007
                          • 223

Originally posted by laserguy
                          klopt helemaal, enige reden dat speakers defect raken is dat ze te warm worden, dit kan door overbelasting of door een vervorming van het signaal dat wordt aangeboden. Bij een te lichte amp zal die vervorming eerder optreden.
                          Enige reden die ik me kan voorstellen om 1,5 keer het nodige RMS vermogen te gebruiken is dat de versterkers hun opgegeven RMS waarde niet halen, of vervormen dicht bij de clip, eender welk geval wordt je genept door de fabrikant!

Comment

• MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

Enige reden die ik me kan voorstellen om 1,5 keer het nodige RMS vermogen te gebruiken is dat de versterkers hun opgegeven RMS waarde niet halen, of vervormen dicht bij de clip, eender welk geval wordt je genept door de fabrikant!
                            Volgens mij wil je het niet snappen.

RMS vermogen van een speaker is het vermogen dat deze gedurende lange tijd kan hebben, kortstondig kan deze echter veel meer (soms wel 4 keer het RMS vermogen) vermogen verwerken.
                            Dat heeft dus niets met genept worden te maken maar meer met snappen van de materie.
                            Mocht je meer willen weten, lees dan even terug in dit topic.

Comment

• Noobie
                              • Dec 2007
                              • 223

Originally posted by MusicXtra
                              Volgens mij wil je het niet snappen.

RMS vermogen van een speaker is het vermogen dat deze gedurende lange tijd kan hebben, kortstondig kan deze echter veel meer (soms wel 4 keer het RMS vermogen) vermogen verwerken.
                              Dat heeft dus niets met genept worden te maken maar meer met snappen van de materie.
                              Mocht je meer willen weten, lees dan even terug in dit topic.
                              Dat kan de amp dus ook inderdaad niet maar zelf denk ik dat de verwarring ontstaat doordat 'ouderwetse' trafo gevoede amps hun maximale vermogen ook gelijk het RMS vermogen is
                              hier zit volgens mij iets scheef,
                              Versterkers kunnen toch ook meer piek dan RMS leveren? net als speakers?

het is niet zo dat ik het niet wil snappen, maar volgens mij klopt het verhaal gewoon niet.

Comment

• T_Sound
                                • Sep 2009
                                • 267

Ik heb speakers van Thomann (eigenmerk van een groothandel in duitsland)

Deze zijn 15 inch 300 watt AES, aangesloten op een 950 watt RMS versterker, ook van thomann.

Deze versterker draai ik al moeilijk in de clip, maar als die in de clip gaat blijven mijn speakers zuiver door draaien, maar alleen als de clip zelden wordt bereikt, dit is een beveiliging voor zowel de versterker, als de speaker. Dit omdat van een live sound, de dynamiek hoger is als die van opgenomen muziek (vaak, niet altijd) zo kan het zijn dat je versterker, maar 100 watt levert, of nog niet eens, of dat die daarna naar de piek schiet, hier speelt ook de x-mas van de speaker mee.

Zo maakt het vrij weinig uit of je versterker veel zwaarder is dan je speaker, tenzij je versterker 1000 watt is, en je speaker 50 watt, maar dan ga je zelf ook wel na dat dit niet past.

Voor diegenen die dus een 1000 watt speaker hebben, en een 1200 versterker, no worries, gewoon je signaal drukken tot jij zelf het gevoel hebt, ik moet niet harder, en dan heeft je speaker nog genoeg ruimte over in zijn vermogens opname, zonder dat je bang hoeft te zijn dat deze stuk gaat (geldt ook voor je versterker). Tenzij je doof bent en niet meer hoort wat nou zuiver is, of overbelast.

Succes ermee,

Groetjes Tinjo
                                Geluidmixen, doe je met gevoel, maar meer met je gehoor!

Comment

Working...