DI box vraagje

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • djspeakertje
    • Oct 2008
    • 1912

DI box vraagje

Hallo allemaal,

Ik ben Daan, ik ben al ongeveer 8-9 maanden actief op het forum en heb al flink gezocht hier, maar er is iets dat ik graag wil weten (en dat staat er dan weer niet op).

Ik ben gevraagd voor het versterken van spraak tijdens een prijsuitreiking van een lokale sportclub. Daarvoor wil ik een microfoon gaan kopen, de sennheiser E835S ( SENNHEISER E835 S - Dutch International Cyberstore ). (De reden waarom ik voor een mic met schakelaar heb gekozen laat ik even achterwege.)
    Maar ik heb geen xlr/gebalanceerde input op mijn dj mixer (de soundlab vme 605, bijna niks over te vinden) en ik wil zo'n 10 meter kabel gaan gebruiken, en ongebalanceerd gaat dat storen.

Daarom wou ik een DI box gebruiken, maar dan andersom. Dus van een gebalanceerd signaal een ongebalanceerd signaal maken.
    Mijn vraag is nu: kan dat???

Aansluitschema:
    mic----(10 meter gebalanceerd xlr)----DI----(mono jack/jack patch)----Mixer.

Aangezien er geen phantomvoeding uit een mic komt ga ik gewoon batterijen gebruiken, want tegen de tijd dat ik hem veel ga gebruiken heb ik genoeg geld voor een mixer met gebalanceerde ingangen en phantomvoeding.

De DI die ik wil gaan gebruiken is de behringer DI 100 ( BEHRINGER DI100 ULTRA-DI - Dutch International Cyberstore )

De bekabeling wordt natuurlijk cordial/neutrik.

Hopelijk heb ik jullie zo genoeg info gegeven.

Alvast bedankt, Daan Jonkers.

P.s: ik woon in oldenzaal, twente, mocht er iemand in de buurt zijn die mij wil/kan helpen.
    Last edited by djspeakertje; 25-08-09, 13:36.
    I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
    I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.
  • sparky
    • Apr 2002
    • 2104

DI box "andersom" werkt alleen met een passieve di, kun je in diverse topics lezen. 835 is een boutmic, leg een paar euro meer neer voor een 845.
    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• djspeakertje
      • Oct 2008
      • 1912

Bedankt voor de snelle reactie,

Is er nog (hoorbaar) verschil tussen een passieve en een actieve DI?

En zou ik deze ( BEHRINGER ULTRA-DI 400P - Dutch International Cyberstore ) wel kunnen omdraaien?

Nogmaals alvast bedankt, Daan Jonkers.

Comment

• Robert H
        • Jan 2006
        • 377

Originally posted by djspeakertje
        (...) ik heb geen xlr/gebalanceerde input op mijn dj mixer (...) ik wil zo'n 10 meter kabel gaan gebruiken, en ongebalanceerd gaat dat storen.
        Is dat een vermoeden of heb je dit al eerder geconstateerd? Volgens mij is 10 meter ongebalanceerde kabel niet per sé een garantie voor storing. Okee, het verdient niet de schoonheidsprijs maar ik heb toch sterk de indruk dat dit echt gewoon gaat werken met een XLR > Jack-kabel.

Comment

• djspeakertje
          • Oct 2008
          • 1912

Waarschijnlijk gaat het met 10 meter nog wel goed, maar later wil ik miss. meer lengte(15/20 m.), en dan is het altijd handig om zoiets bij de hand te hebben (en ook voor allerlei andere dingen). Dj werk doe ik niet veel, en ik wil eigenlijk meer richting de bandjes kant, en dan is zoiets natuurlijk ook altijd handig.

Verder wil ik eigenlijk gewoon weten of het kán, en of er (hoorbaar) verschil is tussen passieve en actieve DI, behalve dan het actief en passief zijn.

Daan

Comment

• vasco
            • Oct 2003
            • 2567

Zoals Robert H zegt gewoon XLR-Jack kabel gebruiken. Ik heb op die manier ook wel eens een lengte van 30 meter overbrugt zonder storing met een microfoon. Is niet mijn eerste keus om het zo te doen maar soms kun je niet anders en dan moet je het jezelf niet moeilijker maken dan het is

Comment

• djspeakertje
              • Oct 2008
              • 1912

Verder wil ik eigenlijk gewoon weten of het kán, en of er (hoorbaar) verschil is tussen passieve en actieve DI, behalve dan het actief en passief zijn.

Daan

Is het tegenwoordig verboden om een DI te gebruiken?
              Als ik dat wil dan doe ik dat toch? (en soms is moeilijk doen alleen maar leerzaam)

Daan

Comment

• jurjen_barel
                • Jun 2003
                • 3148

Verschillen zijn zeker hoorbaar voor de geoefende luisteraar (zie de laatste A-B test die is gehouden).

Je wilt liever geen directe XLR-jack kabel gebruiken, omdat je bang bent voor storingen. Waarom koop je geen fatsoenlijke microfoonpre-amp?

Comment

• djspeakertje
                  • Oct 2008
                  • 1912

Originally posted by jurjen_barel
                  Verschillen zijn zeker hoorbaar voor de geoefende luisteraar (zie de laatste A-B test die is gehouden).

Je wilt liever geen directe XLR-jack kabel gebruiken, omdat je bang bent voor storingen. Waarom koop je geen fatsoenlijke microfoonpre-amp?

Een fatsoenlijke mic preamp zou kunnen, maar veel meer dan 30 euro wil (lees: kan) ik er niet aan uitgeven, bovendien zitten daar waarschijnlijk functies op waar ik niet voor wil betalen. Verder kan ik die later (mocht ik ooit genoeg geld bij elkaar krijgen voor een fatsoenlijke mixer) niet meer gebruiken (denk ik hoor!), en een DI is dan wel handig (keyboards etc.).

Dat is de reden waarom ik liever voor een DI ga (die snap ik ook beter).

Daan

Comment

• speakertech
                    • Jan 2008
                    • 1697

Als ik dat wil dan doe ik dat toch? (en soms is moeilijk doen alleen maar leerzaam)

Daan
                    Lekker eigenwijs ben je wel hoor!
                    De eigenschap van een passieve DI (een actieve kun je niet andersom gebruiken), is, dat hij een vrij groot lijnsignaal op een hoge impedantie omzet naar een symmetrisch signaal op microfoonniveau met een lage impedantie, dus zeg 10 kilo ohm naar 600 ohm.
                    Keer je de DI om, dan ziet hij een belasting op je mengpaneel van een paar kilo ohm. Het resultaat is, dat door de transformator, de microfoon een veel te lage impedantie ziet, enkele 10-tallen ohms. Buiten dat het signaal in elkaar zakt, verlies je door de te lage afsluitweerstand ook een berg lage tonen. Het gaat dus voor geen meter klinken.
                    Wat je nog zou kunnen toepassen is een echte lijntrafo, die is één op één. Hoewel niet gebouwd voor kleine signalen, kun je er toch wel het gewenste resultaat mee behalen. Een geschikt exemplaar lijkt de LTR-102 van Stageline te zijn. Let op, dit soort trafo's heeft geen afscherming van mu-metaal. Vanwege het lage signaalniveau in jouw toepassing, moet je hem ver verwijderd houden, van voedingstrafo's in versterkers etc. Het hoeft natuurlijk geen betoog dat de trafo zo dicht mogelijk bij de ingang van het mengpaneel komt, anders dan de normale situatie bij een DI-box.Dus aansluiten op de mengtafel met een kort kabeltje van een meter ofzo.
                    Voordeel van deze lijntrafo is ook nog dat de XLR's niet verkeerd om gebruikt worden, hetgeen weer oneigenlijke microfoonkabels vereist met aan weerszijden dezelfde pluggen.

Je kunt je micro ook gewoon met 20 meter goede microfoonkabel aansluiten. De impedantie is laag genoeg om geen verliezen te krijgen. Je kunt het beste gewoon de normale twee-aderige microfoonkabel met afscherming nemen. De XLR aan de microfoonzijde wordt netjes volgens de regels aangesloten, dus de screen op pen 1 en de twee aders op 2 en 3. Het is verder een slechte gewoonte om ook de huls van de XLR door te verbinden met pen 1. Normaal wordt die huls geaard door het chassis van de microfoon.
                    Aan de kant van je mengpaneel komt dan een mono 6,3mm jackplug. Een van de aders komt aan de tip en de andere ader samen met de afscherming aan de sleeve (massa)
                    Hoewel niet zo mooi als bij een echt symmetrisch systeem, heeft deze werkwijze toch voordelen. De mantel maakt geen deel uit van het audiocircuit, dus alle storingen die op de mantel terecht komen, worden naar aarde afgevoerd. Magnetische storingen zullen inwerken op beide aders. Net als bij een echt symm. systeen is de signaalrichting in beide aders tegengesteld en storingen zullen dus wel degelijk in tegenfase je mengpaneel bereiken en minder invloed op het signaal hebben.Er is eigenlijk geen reden om je zorgen te maken.
                    Het is een goede gewoonte om in elk geluidssysteem, voedingskabels en signaalkabels uit elkaar te houden. Kabels van lichtdimmers kunnen gemene storingen veroorzaken, zelfs in een echt symmetrisch systeem. Bij een PA in een feesttent is het dan allemaal weer minder kritisch, dan bij een doodstille zaal waarin een lezing gehouden wordt. Als je weet wat je doet, hou je tijdens de opbouw al rekening met dergelijke zaken.
                    Overigens is het niet allemaal symmetrie wat de klok slaat.
                    Veel mengtafels beweren bijv symmetrische uitgangen te hebben, Ga je meten, dan voert er maar een pootje van de XLR signaal. Het andere signaalpootje zit dan gewoon met een weerstandje aan aarde. Een goedkope oplossing, spaart een duur uitgangs ic uit, maar fraai is het niet.
                    Ze hebben er wel een mooie naam voor bedacht, zodat het toch nog wat lijkt. De naam schiet me even niet te binnen.
                    Verder mag je natuurlijk experimenteren wat je wil, dat is nog leerzaam ook. Maar als je een klant belooft om voor het geluid te zorgen, dan zit hij niet te wachten op een knuselpartijtje met een pover resultaat. Na afloop kiest hij de volgende keer mooi een andere leverancier.

Speakertech
                    Last edited by speakertech; 26-08-09, 19:23.
                    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• djspeakertje
                      • Oct 2008
                      • 1912

Hallo Speakertech,

Allereerst heel erg bedankt voor de uitvoerige uitleg!
                      Ik heb ipv een xlr-jack kabeltje een verloopje xlr-jack, ik neem aan dat dat op dezelfde manier in elkaar steekt.
                      Als 20 meter goed gaat, dan zullen mijn 10 meters het voorlopig ook wel redden, dus een DI is niet nodig en ik ga gewoon mijn verloopje gebruiken.
                      Dat ik zo eigenwijs was kwam omdat ik gewoon wou weten hoe het precies zat.

Bedankt voor alle moeite en reacties, ik ben eruit (zoals je hierboven kan lezen).

Daan

Comment

• speakertech
                        • Jan 2008
                        • 1697

Hallo Speakertech,

Allereerst heel erg bedankt voor de uitvoerige uitleg!
                        Ik heb ipv een xlr-jack kabeltje een verloopje xlr-jack, ik neem aan dat dat op dezelfde manier in elkaar steekt.
                        Als 20 meter goed gaat, dan zullen mijn 10 meters het voorlopig ook wel redden, dus een DI is niet nodig en ik ga gewoon mijn verloopje gebruiken.
                        Dat ik zo eigenwijs was kwam omdat ik gewoon wou weten hoe het precies zat.

Bedankt voor alle moeite en reacties, ik ben eruit (zoals je hierboven kan lezen).

Daan
                        Verloopkabeltje is uiteraard ok. Dat wordt dan een korte versie van de kabel die ik beschreef. Het is nu heel eenvoudig om daar een eventueel trafo tussen te zetten zoals ik beschreef. De pluggen wijzen allemaal de goede kant op, dus je kabels blijven universeel inzetbaar. In de loop der jaren heb ik een hele koffer met verloopsnoeren bij elkaar gesoldeerd. Je komt echt nog wel iemand tegen die weer eens wat aan wil sluiten en dat niet op normale prof apparatuur past.

Speakertech
                        Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                        ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• Gast1401081
                          • Mar 2001
                          • 7999

Daan
                          je kunt wel naar de maan willen lopen... lukt echt niet, kan ik je melden, net zoals de omgekeerde actieve DI.
                          De omgekeerde passieve wil wel. Maar gezien de prijs van een lijntrafo ga je dat niet met 30 pleuri redden.

dus doe je best, en veel plezier.

Comment

• vasco
                            • Oct 2003
                            • 2567

Daan
                            Jij vraagt hier om een oplossing en wij geven je alleen maar een antwoord dat je het niet met een DI moet doen. Doe jij maar moeilijk dan doe ik gewoon mijn werk goed en hou ik tevreden klanten.

Ik wil hiermee niet zeggen dat leergierig zijn verkeerd is, dat juich ik juist toe.

Comment

• djspeakertje
                              • Oct 2008
                              • 1912

Originally posted by vasco
                              Jij vraagt hier om een oplossing en wij geven je alleen maar een antwoord dat je het niet met een DI moet doen. Doe jij maar moeilijk dan doe ik gewoon mijn werk goed en hou ik tevreden klanten.

Ik wil hiermee niet zeggen dat leergierig zijn verkeerd is, dat juich ik juist toe.

Ik heb een dag of wat geleden al geschreven dat ik gewoon een verloopje xlr-jack ga gebruiken...

Maar ik heb wel weer wat geleerd! Namelijk dat je een actieve DI niet kan omdraaien, dat een passieve DI omdraaien wel kan maar in mijn situatie niet werkt en dat je daar een (dure) lijntrafo voor nodig hebt.
                              Oftewel, dit forumdeel is geslaagd, want de pro's hebben de newbie (ookal ben ik al 2 jaar actief met geluid...) iets geleerd!

Hartelijk bedankt allemaal, Daan.

Drukke bussiness by the way, het runnen van je eigen draadje!
                              Last edited by djspeakertje; 28-08-09, 18:11.

Comment

Working...