Waar moet een goede lichtshow voor een dancefeest over beschikken ?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • wouterl
    • Jul 2009
    • 3

Waar moet een goede lichtshow voor een dancefeest over beschikken ?

Nou ik stel me maar eerst even voor, ik ben Wouter uit Hengelo. Ben 16 jaar zit nog op de middelbare school en volgend jaar heb ik examen jaar. Ik draai soms in een plaatselijk cafetje. En wat vrienden van mij die zitten ook beetje in dat wereldje, en we wouden beginnen met een house feestje te organiseren. Dat hebben we maandje terug gedaan, hebben we wat geld mee opgehaald. Alleen we naar de zomer vakantie, toch nog een iets groter feest. Maar geluidssysteem wat we hebben is alles oke. Maar wat we aan licht hebben nog niet. 4 spots hebben we een rook machine en een stroboscoop, ja kwa licht nog beeetje amaturistisch.

Nu zitten we erover te denken, 1 of 2 lasers aan te schaffen en wat leds en misschien een movinghead en wat scanners. Maar we willen ook een lichtpaneel dus waar je alles mooi mee fixt.

Kan iemand mij misschien wat vertellen over hoe en wat een goede lichtshow moet beschikken ? En wat en hoever je komt met een laser van 30mW, of 60mW.

Alvast bedankt!

Groetjes,

Wouter!
  • partydrivein
    • Jul 2008
    • 389

Standaard setje,
    paar parren wat derby's (blijven leuke dingen voor het geld)

Zou niet gaan voor de movingheads,
    koop wat leuke scans voor het geld heb je veel meer aan.

Kijk voor wat leuke strobe's ik weet niet wat je nu hebt maar een golden strobe (zie J&H store)
    blijven leuke dingen als je geen geld voor een atomic hebt.

__________________________________________________ _________________________________

Je kan op mijn hyves kijken naar een filmpje was veel house, drum and bass, + wat rock en top 40.

De insteek was house ik draaide dat met
    4 scans
    8 parren
    1 strobe (1500 watt)
    1 laser
    2 derby's

www.mhsounds.hyves.nl

Als je het niet kunt zien geef ff een mailtje
    deze account is buiten gebruik waar kun je dat ding verwijderen?

Comment

• dj-wojcik
      • Jul 2008
      • 911

Originally posted by wouterl
      Nou ik stel me maar eerst even voor, ik ben Wouter uit Hengelo. Ben 16 jaar zit nog op de middelbare school en volgend jaar heb ik examen jaar. Ik draai soms in een plaatselijk cafetje. En wat vrienden van mij die zitten ook beetje in dat wereldje, en we wouden beginnen met een house feestje te organiseren. Dat hebben we maandje terug gedaan, hebben we wat geld mee opgehaald. Alleen we naar de zomer vakantie, toch nog een iets groter feest. Maar geluidssysteem wat we hebben is alles oke. Maar wat we aan licht hebben nog niet. 4 spots hebben we een rook machine en een stroboscoop, ja kwa licht nog beeetje amaturistisch.

Nu zitten we erover te denken, 1 of 2 lasers aan te schaffen en wat leds en misschien een movinghead en wat scanners. Maar we willen ook een lichtpaneel dus waar je alles mooi mee fixt.

Kan iemand mij misschien wat vertellen over hoe en wat een goede lichtshow moet beschikken ? En wat en hoever je komt met een laser van 30mW, of 60mW.

Alvast bedankt!

Groetjes,

Wouter!
      Als je al aan het kijken bent voor het aanschaffen van 1 a 2 lasers, ledparren of iets dergelijks en misschien nog wat movingheads en scanners.

Weet je wel wat je budget is?!.. Want wat je hier allemaal wilt is niet iets wat je zomaar koopt met een portemonnee met 500 euries in.

Vertel eens wat meer over de locatie en wat je percies verwacht van het licht.
      [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
      [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

Comment

• wouterl
        • Jul 2009
        • 3

Nou we hebben dus van het vorig feestje 600 euro ongeveer overgehouden, we hebben met ons allemaal nog is 400 euro uit onze eigen zak in de pot gedaan, en we doen een deel wat we met het volgende feest als inkomst hebben er ook bij in en dan zitten we te denken aan totaal 1400 euro. En we hebben zelf ons al beetje op internet georienteerd, ook wat de prijzen waren, en op youtube gekeken wat de effecten van elk apparaat enzo zijn. Soms had de winkel er ook al direct een youtube filmpje bij staan.

We hadden wel iets zo van dat we zeker weten 2 lasers willen, ongeveer 320 euro wat we zagen, waren 30mW lasers (groen).

Vorig feest hadden we 220 man lopen, in een hal. Het volgende feest willen we 300 man, velen vonden de muziek vorige keer echt top. Dat was het ook, alleen wij zelf maar ook vele lui die er waren geweest die zeiden ook al het was beetje weinig licht. En ik denk dat we als we iets investeren in een lichtshow/set dat we voor de mensen die komen toch nog meer een kick geeft, en iets wat in hun geheugen blijft hangen.

Het vorig idee waarom we een feest organiseerde was, dat iedereen neit naar de grote feesten mochten, zoals bijvoorbeeld Qlimax of Turn the bass up of Sensation bijvoorbeeld (ik noem nu wel hele grote feesten). Ons idee was een te gek feest geven maar dan voor mensen odner de 18 jaar vanaf 14 tot 18. Is bij ons goed bevallen ook bij de mensen die kwamen. Alleen het licht is een punt waar wij de volgende keer gewoon een grote verbetering in willen. En ik hoop via dit forum genoeg informatie en tips te krijgen dat ik en mijn vrienden ons doel weer slaagt, en ook een verbetering is op het vorige feest.

Groetjes,

Wouter!

Comment

• RenéE
          • Oct 2006
          • 291

Met 2*30mW haal je lang niet het gewenste effect. Met 1000 euro koop je ook geen lichtshow voor een paar honderd man (bij lange na niet).

De vraag is eigenlijk of je jezelf wilt richten op de techniek of dat het vooral gaat om het houden en organiseren van feestjes? In dat laatste geval is het namelijk een heel goed idee om het geheel in overleg te doen met een verhuurder, of zelfs uit te besteden ('tis maar wat je zelf wilt).

Wanneer je wel graag zelf je eigen lichtshow wilt opbouwen is het verstandig om zelf met een goede basis te beginnen. Je kunt dan in plaats van de lasers beter gaan voor bijvoorbeeld een setje parren met aansturing. De rest huur je dan bij totdat je genoeg cash hebt om weer een volgende aanschaf te doen.

Comment

• wouterl
            • Jul 2009
            • 3

Een hal bij 20 bij 15, wat voor laser is daar nodig ? Hal is 5 met hoog.

Comment

• LJKEVIN
              • Dec 2005
              • 426

Hey Wouter,

Allereerst succes het aankomende jaar op school (altijd spannend).
              Al enig idee of je daarna de opleiding podium en evenemententechniek gaat volgen in Hengelo??? (R.O.C.)?

Allereerst vraag ik me af of je niet beter nog een paar keer materiaal kunt huren (bij jou in Hengelo zit Decilux bijvoorbeeld)..

Daar kun je ongetwijfeld wel het e.e.a. aan advies krijgen.

Ik citeer even:

Een goede lichtshow is helemaal afhankelijk van de situatie.
              (ga je een jazzband lichten, of licht je een dancefeest...)

Je hebt basislicht: Parren, pc/fresnell(front voor dj).
              Je hebt bewegend licht: Scans, Movingheads (wash of spot)
              Je hebt effect: strobo's, blinders/sunstrips, LEDtubes e.d.

In jou geval zal ik beginnen met wat parren als basislicht.
              (huur je per 4 aan een bar(evt. DMXbar))
              Ik zou de filters hiervoor lekker donker houden (bijv.106, 071, 126), zodat het bewegende licht meer effect geeft.

Bij de meeste bedrijven huur je movingheads per 2 voor +/- 80.-

Wanneer je dan begint met:
              16 parren
              6 movingheads of scans (goedkoper)
              1 laser
              1 stroboscoop
              sturing
              dan houd je genoeg geld over, en je kunt de winst van dit feest dan weer gebruiken om je aankoop budget op te krikken.

Je kunt soms beter even doorsparen, dan het goedkoopste van het goedkoopste aan te schaffen, en dat je het naar een jaar alweer verkoopt omdat het rommel blijkt te zijn.

succes!
              Avolites - GrandMA - Martin - Robe - Clay Paky

Comment

• DJ-Jan
                • Jun 2008
                • 326

Originally posted by LJKEVIN
                -

Wanneer je dan begint met:
                16 parren
                6 movingheads of scans (goedkoper)
                1 laser
                1 stroboscoop
                sturing
                dan houd je genoeg geld over, en je kunt de winst van dit feest dan weer gebruiken om je aankoop budget op te krikken.
                Je vergeet hier de truss...
                Event-Light

Comment

• LJKEVIN
                  • Dec 2005
                  • 426

Originally posted by DJ-Jan
                  Je vergeet hier de truss...
                  Klopt, maargoed, het kost gelukkig ook geen drol.
                  Statiefjes ook niet vergeten
                  Avolites - GrandMA - Martin - Robe - Clay Paky

Comment

• dinkytoys
                    • Aug 2009
                    • 4

Originally posted by partydrivein
                    Zou niet gaan voor de movingheads,
                    koop wat leuke scans voor het geld heb je veel meer aan.
                    Persoonlijk slechte keus. Om geen movingheads te nemen. Waarom zou je voor die onrustige vage scanners gaan als je voor movingheads kunt gaan. Scanners zijn leuk voor in een kroeg. Zie liever 2 movingheads dan 4 scanners hoor
                    Last edited by dinkytoys; 24-08-09, 18:35.

Comment

• Roelande
                      • Jan 2009
                      • 140

movingheads zijn wel trager dan scanners... just for the record

edit: trager qua beweging, niet op vlak van gobo/kleur wisselen
                      Last edited by Roelande; 24-08-09, 19:00.

Comment

• Jugfire
                        • Oct 2004
                        • 91

Afhankelijk van de positie waar de spots hangen kun je de keuze maken om movingheads of scanners in te zetten.
                        Als je alleen maar vanuit achteren licht wil hebben, wat niet onder zichzelf door hoeft te schijnen, kun je best de keuze maken om scanners inzetten.
                        Wil je ook nog een leuke "doekpositie" maken dan kies je voor een movinghead.

Voordeel van een scanner is dat deze lekker direct is, daardoor makkelijker een object kan volgen, en een snelle reactie heeft om naar de positie te komen.
                        Voordeel van een movinghead is dat je meer kanten op kunt waar je licht kunt maken.
                        Ik ben dan wel een newbe maar dat wil niet zeggen dat ik newbe

Comment

• prismaland
                          • Aug 2009
                          • 4

mijn meening

[FONT=Verdana]ik zou gaan voor een mooi truss set + wat paren en een stobo en een controleer de meeste mensen vinden dat goed + dat je dit vaker kan verhuren dan [/FONT]
                          [FONT=Verdana]bewegend licht en dit is mooi en makkelijk uit te berijden want als je bewegend [/FONT]
                          [FONT=Verdana]licht wil moet je ook rekening houden met een duurde aan sturing + dat de meeste [/FONT]
                          [FONT=Verdana]huurders veel voor weinig willen en paren heeft een groot effect voor weinig geld [/FONT]

Comment

• djspeakertje
                            • Oct 2008
                            • 1912

Originally posted by prismaland
                            [FONT=Verdana]ik zou gaan voor een mooi truss set + wat paren en een stobo en een controleer de meeste mensen vinden dat goed + dat je dit vaker kan verhuren dan [/FONT]
                            [FONT=Verdana]bewegend licht en dit is mooi en makkelijk uit te berijden want als je bewegend [/FONT]
                            [FONT=Verdana]licht wil moet je ook rekening houden met een duurde aan sturing + dat de meeste [/FONT]
                            [FONT=Verdana]huurders veel voor weinig willen en paren heeft een groot effect voor weinig geld [/FONT]

Euhmm, dit is je tweede bericht op dit forum, ik heb toevallig ook die andere gelezen, en ik moet zeggen dat je qua leesbaarheid zo ongeveer op nul zit.
                            Je schrijft mooi truss set en uit te berijden en duurde (breiden en duurdere!).
                            Misschien moet je maar eens wat aan je typesnelheid gaan veranderen, je draagt zo niets bij aan het forum, behalve een hoop ergernissen over je taalgebruik.

On-topic: Ik zou persoonlijk ook eerst een setje parren kopen, die komen later ook nog van pas bij van alles en nogwat. Een strobo is een mooi effect dat iets extra's aan je show geeft. Daarbij zorgt een rookmachine voor het "lichtstralen" effect, dat mooi past bij zowel bij de (LED)parren als de strobo. Later kan je dan nog uitbreiden met koppen/bewegend licht.

Daan

Oja: en paren heeft een groot effect voor weinig geld.
                            Dat is natuurlijk maar net hoe je het aanpakt...
                            I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                            I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• gaffer
                              • Nov 2004
                              • 118

Uhmmm, iemand ook al aan bekabeling gedacht?
                              Ook nog wel een klauwtje met geld.

Comment

Working...