Aansluiten van monitor op mengpaneel

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Q-muziek
    • Nov 2007
    • 18

Aansluiten van monitor op mengpaneel

Hallo iedereen,

De title geeft het eigenlijks al aan! hoe sluit ik goed mijn monitor aan op mijn mengpaneel.

naar mijn weten zijn er verschilden manieren om mijn monitor aan te sluiten via AUX (pre) en via GROUP (SUB) ik weet niet of dit de goede manier hier voor is.

Dus mijn vraag moet het anders? zoja hoe?
    En of dit goed is zijn er nog tips om hier mee goed omtegaan(piep enz.)?

Ik wil mijn monitor gebruiken voor zang en gitaar enz.

Alvast bedankt!!
  • renevanh
    • Oct 2004
    • 2371

Via group kan, maar is doorgaans post fader. Als om wat voor reden dan ook de fader van een van je bronnen dicht gezet wordt ben je je monitor geluid ook kwijt en je monitormix heeft dezelfde verhoudingen als de main mix, wat niet altijd wenselijk is.

Via de auxen is de meest gebruikte manier. Zo kun je je eigen mixje maken voor je monitor.

Om piepen (rondzingen, feedback) tegen te gaan kun je er het beste een 31 bands EQ tussen zetten en voor het optreden deze 'uitfluiten'. Dat houdt in dat je de microfoon lekker hard zet en langzaam richting de speaker loopt. Zo gauw je feedback hoort haal je die frequentie eruit en weg feedback.
    Uiteraard moet je dan wel weten om welke frequentie het gaat... dat is een stukje ervaring maar er zijn ook leuke trainingsprogsels voor te vinden.
    hier staat een flash applicatie en een linkje naar een .exe die je lokaal op je PC kan gebruiken.
    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• Q-muziek
      • Nov 2007
      • 18

Originally posted by renevanh
      Via group kan, maar is doorgaans post fader. Als om wat voor reden dan ook de fader van een van je bronnen dicht gezet wordt ben je je monitor geluid ook kwijt en je monitormix heeft dezelfde verhoudingen als de main mix, wat niet altijd wenselijk is.

Via de auxen is de meest gebruikte manier. Zo kun je je eigen mixje maken voor je monitor.

Om piepen (rondzingen, feedback) tegen te gaan kun je er het beste een 31 bands EQ tussen zetten en voor het optreden deze 'uitfluiten'. Dat houdt in dat je de microfoon lekker hard zet en langzaam richting de speaker loopt. Zo gauw je feedback hoort haal je die frequentie eruit en weg feedback.
      Uiteraard moet je dan wel weten om welke frequentie het gaat... dat is een stukje ervaring maar er zijn ook leuke trainingsprogsels voor te vinden.
      hier staat een flash applicatie en een linkje naar een .exe die je lokaal op je PC kan gebruiken.
      Oke Bedankt!!

Komt er uit de monitor het linker geluid of het rechter geluid? of allebij?
      en hoeveel auxen uitgangen je heb hoeveel monitoren je er op kunt aansluiten? ik wil er namelijk twee active monitoren op aansluiten.

Ik heb een Phonic MU1822X mengpaneel. hier een handleiding.

en wat kan je eigenlijks doen met mijn twee groupen 1&2 want voor elk schuifje is één uitgang?!

Comment

• MusicSupport
        • Feb 2006
        • 1016

Originally posted by Q-muziek
        Hallo iedereen,

De title geeft het eigenlijks al aan! hoe sluit ik goed mijn monitor aan op mijn mengpaneel.

naar mijn weten zijn er verschilden manieren om mijn monitor aan te sluiten via AUX (pre) en via GROUP (SUB) ik weet niet of dit de goede manier hier voor is.

Dus mijn vraag moet het anders? zoja hoe?
        En of dit goed is zijn er nog tips om hier mee goed omtegaan(piep enz.)?

Ik wil mijn monitor gebruiken voor zang en gitaar enz.

Alvast bedankt!!
        Via VGA, DVI of HDMI?

Okey iets te flauw, maar doe maar op de Aux. Wil je niet dat het gaat piepen wanneer jij er met je mic voorstaat. Niet te hard zetten!
        d&b Audiotechnik

Comment

• renevanh
          • Oct 2004
          • 2371

Wat je met je auxen doet is precies hetzelfde als dat wat je met je faders doet, alleen dan voor een aux mix en niet voor de main mix.

Je inputs (vocal, gitaar, enz) zijn altijd mono (daarom heeft een stereo keyboard 2 kanalen). Die stuur je naar je aux.
          Het geluid op je aux is dus mono (geen L/R zoals de stereo mix) en dat blijft ook zo, aangezien de auxen doorgaans prefader zijn en daarmee ook meestal pre pan.

Je hebt op je tafel 3 auxen. Per aux kun je een monitormix maken.

De group outputs zijn bruikbaar voor verschillende doeleinde, bijvoorbeeld opnames maken (alle inputs ook naar de group routen waardoor je het ingangsvolume van je recorder onafhankelijk van je main mix kan afstellen).

Originally posted by MusicSupport
          Via VGA, DVI of HDMI?
          Beeldtechnici humor?? :P
          Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• Q-muziek
            • Nov 2007
            • 18

Originally posted by renevanh
            Wat je met je auxen doet is precies hetzelfde als dat wat je met je faders doet, alleen dan voor een aux mix en niet voor de main mix.

Je inputs (vocal, gitaar, enz) zijn altijd mono (daarom heeft een stereo keyboard 2 kanalen). Die stuur je naar je aux.
            Het geluid op je aux is dus mono (geen L/R zoals de stereo mix) en dat blijft ook zo, aangezien de auxen doorgaans prefader zijn en daarmee ook meestal pre pan.

Je hebt op je tafel 3 auxen. Per aux kun je een monitormix maken.

De group outputs zijn bruikbaar voor verschillende doeleinde, bijvoorbeeld opnames maken (alle inputs ook naar de group routen waardoor je het ingangsvolume van je recorder onafhankelijk van je main mix kan afstellen).

Beeldtechnici humor?? :P

Oke Bedankt!!

Comment

Working...