Help!!! It's a P.A. Noob's nightmare!!!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 4uss
    • Aug 2005
    • 578

Je kunt die Feedback Destroyer als t goed is aan je PC hangen (via Midi geloof ik). Je kunt hem dan gewoon als grafische EQ gebruiken, en op die manier de boel uitfluiten en inregelen. Ik weet niet of het heel verstandig is om van te voren met die FBQ alles automatisch uit te fluiten, misschien hakt hij wel erg veel weg (je spraakfrequenties bijvoorbeeld).

Comment

• vasco
      • Oct 2003
      • 2567

Precies zoals 4uss zegt, niet inzetten als destroyer want de feedback hoor je al voordat de destroyer begint te werken. Gebruik hem als 2x 20 bands parametrische EQ. Kan trouwens ook prima zonder PC maar dan moet je het doen met de bediening op het apparaat zelf. Een normale 31 bands EQ is makkelijker in bediening en zou mijn voorkeur zeker hebben.

Tja en verder denk ik er net zo over als alle andere hier, dit is geen budgetklus meer te noemen maar serieus technisch werk waar kennis van zaken nodig is. Als ik ergens geen geld voor heb kan ik het ook niet uitvoeren. Toch willen uitvoeren zonder gedegen budget is geen excuus en vragen om moeilijkheden.
      Last edited by vasco; 26-05-09, 12:13.

Comment

• RayM
        • Jan 2006
        • 742

Originally posted by shure-fan
        wat je kunt doen is je speakers zover mogelijk bij de mics vandaan te plaatsen, dit zou je een hoge gbf moeten geven.
        Wat is gbf ????
        Heerlijk die stilte

Comment

• keenoncoolstuff
          • May 2003
          • 695

Originally posted by RayM
          Wat is gbf ????
          Gain Before Feedback. Niet te verwarren met Gay Before Female...

Rob.
          All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
          If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

Comment

• Blender
            • May 2009
            • 5

HI mensen .
            Nou ik heb de fbq 2496 op alle fronten getest(behalve de midi mode)
            Resultaat. Niet geschikt voor dit doeleinde. Dat ding zal zeker functioneel zijn als je hem op 1 of een geringe group insert zet. Maar hij doet echt vreemd als je hem tussen mixer en versterker plaatst. Alle mic’s (ook al zijn ze van het zelfde model) hebben hun eigen plus en min punten. Waarschijnlijk doordat ze de ene wat ouder is dan de andere. Of een gevolg van de massaproductie( die SM58’s van shure zijn volgens mij ook echt meer dan massaproductie.) Ook de positionering speelde duidelijk een rol. En dat mengpaneel heeft natuurlijk ook al behoorlijke verschillen opgelopen aangezien het zelden voorkomt dat er 7 mic-inputs gebruikt worden. Met als resultaat dat die FBQ in automode zodanig aan het werk gaat dat 30% hi en mid frequenties niet ge-fade maar gewoon weggevaagd worden. Resultaat; Veel te laag onrealistisch geluid en de lage ruis die de speakers voortbrengen is veel te duidelijk aanwezig. (trouwens wel op te lossen door de mixer ongeaard aan te sluiten . Maar ik vond het te riskant met dit apparaatje er tussen. Want ik ga hem zeker doorverkopen.
            In (semi) Handmatige instelling kwam het wel wat dichter in de buurt van een wenselijk resultaat. Maar zou het (en dat zal het zeker) voorkomen dat het weer begint te fluiten tijdens het panelgesprek. Dan heb ik een groot probleem met dat digitale menu systeem. En die panic button reageert echt veel trager dan die 0.2sec war ze mee adverteren.
            Geef mij dan maar gewoon handmatige faders. Daar leer ik tenminste nog iets van.
            Tijdens de soundcheck krijg ik hulp van een pro. Een wederdienstje . Vaatwasser bij hem geïnstalleerd.
            De avond zelf zal ik toch echt zelf moeten doen.

Ik ben met dit resultaat naar m’n leiding gegaan en die heeft me een budget van 200 euro gegeven voor een stereo grafische EQ(gewoon met schuifjes)
            Ik mag ‘m houden.
            Nu viel mijn oog op 3 keuzes bij feedback(Ben niet zo’n feedbackfan maar heb daar een paar bekenden werken. Kan dus een kleine korting krijgen.

Welke van deze 3 zou ik het beste kunnen nemen?
            Behringer FBQ 6200 (misschien een beetje te veel toeters en bellen)
            Behringer DEQ 1024 (ziet er praktisch in gebruik uit)
            Ik had wel berepen dat alles wat schuift en draait bij behringer producten op ten duur los gaat zitten en kraken. Maar daar kan ik wel mee leven. Als die het maar een jaartje of 2 blijft doen.
            DBX 231 (mist volgens mij feedback detectiesysteem, iets wat ik denk ik nog wel kan gebruiken. En ik vind de faders wel erg klein voor het fijne afstelwerk.

Of is er nog eentje die ik over het hoofd heb gezien?

Alvast bedankt.

Ruben

Comment

• Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

Originally posted by Blender
              HI mensen .
              Resultaat. Niet geschikt voor dit doeleinde. ............
              ach, dat meen je niet... ik had juist erg hoge verwachtingen...

afijn, zet 2 s-200's op een paal ver van de mike's, goeie amp, goeie tafel, en dan maar gassen. Als je baas geen geld heeft voor een goeie installatie, omdat het budget al opgegaan is aan dure buitenlandse sprekers zal de verstaanbaarheid wel iets minder worden, maar van de andere kant is het geen houseparty, dus het hoeft ook niet zo hard. Doven en slechthorenden kunnen wel meelezen op teletekst..

oh, het feedbackdetectiesysteem is gratis, en heet Google...Hou daar nou s mee op..
              Grafische EQ is makkelijk, maar veroorzaakt soms meer rotzooi dan je oplost. Gewoon goed uitfluiten op een goeie tafel, en je bent al een stuk verder. Als je speakers ver genoeg wegstaan zal het rondzingen wss in het laag gebeuren, ook voor de P's en de D's makkelijk om het laag er dus gedeeltelijk uit te gooien..
              Last edited by Gast1401081; 26-05-09, 12:23.

Comment

• Blender
                • May 2009
                • 5

Ha!!!
                Zo denk ik er ook over hoor.
                Maar nu kan ik er dus een
                EQ aan over houden. = Toch een lekkere bijverdienste in 200 euro aan apperatuur.
                Ik ga er dus zeker wel een aanschaffen.
                Ik zag net ook nog een DBX 1231 bij een ander winkel staan voor 299 euries
                Is dat niet wat?
                En welke van die andere 3 is gewoonweg de beste low budget aankoop?

Comment

• Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

Ha!!!
                  Zo denk ik er ook over hoor.
                  Maar nu kan ik er dus een
                  EQ aan over houden. = Toch een lekkere bijverdienste in 200 euro aan apperatuur.
                  Ik ga er dus zeker wel een aanschaffen.
                  Ik zag net ook nog een DBX 1231 bij een ander winkel staan voor 299 euries
                  Is dat niet wat?
                  En welke van die andere 3 is gewoonweg de beste low budget aankoop?
                  De laatste eq die ik gebruikt heb was een TC-2240, mooi 2ehands kopen zo'n ding.
                  En de rest is meer veroorzaker dan oplossing van voor problemen.
                  Last edited by Gast1401081; 26-05-09, 18:28. Reason: TC natuurijk

Comment

• Mach Facilities
                    • May 2009
                    • 109

Originally posted by MacGyverSounds
                    ach, dat meen je niet... ik had juist erg hoge verwachtingen...

afijn, zet 2 s-200's op een paal ver van de mike's, goeie amp, goeie tafel, en dan maar gassen. Als je baas geen geld heeft voor een goeie installatie, omdat het budget al opgegaan is aan dure buitenlandse sprekers zal de verstaanbaarheid wel iets minder worden, maar van de andere kant is het geen houseparty, dus het hoeft ook niet zo hard. Doven en slechthorenden kunnen wel meelezen op teletekst..

oh, het feedbackdetectiesysteem is gratis, en heet Google...Hou daar nou s mee op..
                    Grafische EQ is makkelijk, maar veroorzaakt soms meer rotzooi dan je oplost. Gewoon goed uitfluiten op een goeie tafel, en je bent al een stuk verder. Als je speakers ver genoeg wegstaan zal het rondzingen wss in het laag gebeuren, ook voor de P's en de D's makkelijk om het laag er dus gedeeltelijk uit te gooien..

I'M WITH STUPID.....

Oftewel, MG heeft helemaal gelijk, hou op met denken dat een dom kastje een paar goede oren kan verslaan, dan zou ons werk wel eens helemaal over kunnen zijn.... Feedbackdestroyers zijn uitgevonden om een enkele reden, namelijk, om mensen die geen kennis van zaken geld uit de zak te kloppen. Denk aan Riha, met hun orgels , die pretendeerden met een toets een toetsenist te kunnen vervangen, cq het gelijkwaardig te kunnen laten klinken......NOT dus......

Leer eerst hoe geluid in elkaar steekt, desnoods uit boekjes, luister heel erg goed naar mensen die WEL iets weten van wat geluid nu eigenlijk inhoudt, maar ga niet dom lopen vogelen met dingen die alleen maar tegenhouden dat je ook werkelijk iets zou kunnen leren. (Dit laatste is trouwens discutabel, omdat het idd lijkt dat je alles al lijkt te weten, zo doe je jezelf voor) Leren doe je alleen als je ergens voor open wil staan.
                    Chris

Comment

• jurjen_barel
                      • Jun 2003
                      • 3150

HI mensen .
                      Resultaat. Niet geschikt voor dit doeleinde.
                      Beste Ruben,

Ik heb vanaf de start meegelezen met dit topic en het volgende valt mij op:
                      Je start met "ik ben een n00b en dit is mijn worst nightmare". Doorgaans is dit niet erg en waarderen we de zelfkennis van zulke mensen.
                      Echter... De adviezen die worden gegeven, sla je totaal in de wind. Toegeven: ook voor mensen die al jaren niets anders doen dan geluidstechniek, zou dit zaaltje nog een flinke uitdaging kunnen zijn (zeker met de materialen die jij aanhaalt).

Het wordt nog een stapje kwalijker wanneer je ervaren mensen tegen de benen gaat schoppen, terwijl ze je proberen te helpen.
                      gewoon totale onzin(MusicXtra …feedback zoek je voor zover mogenlijk van te voren op)
                      Reality check: zo wordt dit op IEDERE geluidsklus gedaan waar mensen op staan met ook maar een beetje verstand van geluid.

Leuk dat je van de baas eindelijk mag investeren in een equalizer en al helemaal boffen dat je 'm voor jezelf mag houden na afloop, maar dan zit je nog met het probleem dat je 'm ook nog moet bedienen. Van de ene op de andere dag ineens een installatie uitfluiten en de stemmen toch nog natuurlijk houden is dan ook een flinke uitdaging.

Om wat bruikbaar advies te geven:
                      - Lees het topic nog eens door, want er staat wel degelijk nuttig advies tussen!
                      - Blijf weg bij digitaal spul van Behringer, want dat valt altijd tegen (met het risico dat het van de ene op de andere dag dood schroot is zonder aanwijsbare aanleiding).
                      - Volgende keer dit soort werk uitbesteden als je er zo onzeker over bent. Ga eerst zelf VEEL LUISTEREN en veel uitproberen op momenten dat je geen (al dan niet betalend) publiek in de weg kan zitten. Zoals gezegd: niets verslaat een goed stel getrainde oren (en daar is flink wat training voor nodig).

Desondanks wens ik je heel veel succes met jouw uitdaging over een paar dagen.

Comment

Working...