Help!!! It's a P.A. Noob's nightmare!!!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Blender
    • May 2009
    • 5

Help!!! It's a P.A. Noob's nightmare!!!

Hallo mensen

Ik moet over een paar dagen een panelgesprek begeleiden.
    Alleen Moderator + eregast, dus 2 van de 7 internationale (bat inglish) panelleden heeft mic ervaring. Daarbij zijn het ook nog eens kunstenaars. Mijn ervaring met kunstenaars is, dat ze dusdanig opgaan in hun verhaal dat ze vergeten dat ze een microfoon in hun expressieve handen hebben. Als de microfoon in de tafel statief zit zullen ze niet meer dan 1/3 van de tijd in de juiste richting praten.
    Dan is er nog een nummer 7. De host, die met de draadloze shure door het publiek loopt. Deze heeft me in het verleden niet in de steek gelaten.
    Huur of koop… Dasspeld, Headmics en grensvlak mic’s of grafische EQ's zijn nú geen optie.

Nu heb ik thuis (nog in de doos) een Behringer FBQ2496 staan. Dit is een semi-auto/automatisch 96khz feedback destroyer. Een auto EQ, met een knalrode panic knop HA!. Hierdoor had ik hem gekocht
    http://www.behringerdownload.de/FBQ2..._NED_Rev_A.pdf
    Een stereo setje Behringer C4 condensator mic’s (Eigenlijk meer bedoeld voor low budget veldwerk maar wel behoorlijk o.k. voor die prijs)
    En ik heb nog een shure SM58(standaard diehard mic).

Op lokatie hebben ze volgens mij een” Soundcraft Spirit Powerstation 600”
    Soundcraft - [Products]
    En ook 5x SM58 shure’s
    en een of andere goedkope draadloze shure. Goed genoeg voor spraak.

Situatie is:
    >Zeer Feedback gevoelige ruimte 10m x 17m(alhoewel lange zijden deels voorzien van dikke gordijnen.
    >Hol houten podium, 6 bij 3(bestaande uit 3x 1.5m bij 3m bouwpakketjes…
    >Ovaal massief tafelblad maar met een metalen opklapbare pootconstructie die. al bij het neerzetten van een glas resoneert als een triangel/stemvork.
    >onbekwame sprekers
    >2 L/R (Ik denk) ElectroVoice (E.V.)speakon speakers direct
    aangesloten op,
    >Soundcraft Powerstation (gain en laag-af aanwezig. Onboard EQ !00% zeker N.V.T. in deze situatie)
    >mics ruim een meter achter de publieksspeakers

1: Hoe sluit ik in ***snaam die feedbackkiller aan op die Soundcraft?
    2: Denken jullie dat ik genoeg heb aan die feedbackkiller op auto mode en die 6 shure’s
    3: Ik dacht er dus zelf aan om:

Publiek
    d
    (________)a
    c-c-b-c-c

a- De moderator aan de linker kop/smalle zijde te zetten met een wired shure in de hand
    b- Eregast in het midden met een shure op tafelstatief
    c- De 2 c4’s op tafelstatief voor de 2 links,2 rechts naast eregast te plaatsen.
    d- De host krijgt de draadloze ivm eventuele publieks vragenrondes.
    -En eventueel (als dit wordt goedgekeurd door de bedrijfsleiding) de podium/publiek opstelling in de breedte te plaatsen in plaats van de lengte van de ruimte. Dit heeft naar mijn mening als resultaat dat er weinig tot geen kans is op galm of feedback doordat het geluid word geabsorbeerd door de gordijnen
    Klopt deze stellingen. Het ziet er wel stak uit maar zou dit ook werken?

4: Heeft iemand ervaring met die feedbackkiller en dus nog tips voor me?
    5: Welke bekabeling heb in nodig? Ik zag een afbeelding van stereojacks die met de soldeerbout omgetoverd (doorgelust) moeten worden tot iets anders en verschillende aansluitmethoden waardoor ik door de bomen het bos niet meer kon zien.
    6: Er zullen zeker meer bronnen Rec/2-track aangesloten worden zoals,dvd presentaties en alle audio zal opgenomen worden via de mixer en zal naderhand toegevoegd worden aan de video opname.
    Heeft zo’n auto eq (negatief) effect op deze aansluitingen?
    7: Kan dat ding wel 7 line-in’s aan? Dit is het senareo met 6 wired Shure’s ,1 wireless Shure.
    8: En dan mijn opstelling van 5?

Dat was het het wel even voor nu...

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
    Alvast bedankt
    Ruben
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

uitbesteden aan de vakman...

als ik in gespreksversterking het woord "feedbackdestroyer" alleen al hoor...

als je toch perse draadloos gaat : de studio-sport-druppels en dasspelden zijn goed te gebruiken. Verder : Onthou dat het niet zo hard hoeft, de mensen zullen toch wel luisteren...

ik doe 50 man met 2x MM-4 : Miniature Wide-Range Loudspeaker

Comment

• Blender
      • May 2009
      • 5

Originally posted by MacGyverSounds

als je toch perse draadloos gaat : de studio-sport-druppels en dasspelden zijn goed te gebruiken. Verder : Onthou dat het niet zo hard hoeft, de mensen zullen toch wel luisteren...

ik doe 50 man met 2x MM-4 : Miniature Wide-Range Loudspeaker
      Beste M.G. Sound,

geen optie. En hoe zal ik nou ooit een vakman kunnen worden als ik alles maar uitbesteed. Daarbij ben ik echt veel goedkoper dan zo'n "vakman"
      Alle vakmannen die wij over de vloer hebben gehad hadden ook moeite met die feedback, veel te zachte praters,
      Eventueel zou een vakman op het gebied van airco installatie trouwens wel wonderen doen. Ramen moeten namelijk open in het midden van het stads centrum tijdens de avondspits.
      O.k. That's me baby.
      Maar hoe sluit ik dat ding aan op die mixer?

als je toch perse draadloos gaat : de studio-sport-druppels en dasspelden zijn goed te gebruiken.
      Hier zal ik maar even mezelf citeren
      Huur of koop… Dasspeld, Headmics en grensvlak mic’s of grafische EQ's zijn nú geen optie.2> 1 wireless Shure.Ik neem aan dat je niet 50 sprekers bedoeld maar 50 man publiek.
      Wij verwachten tussen de 100 en 150 man maar hebben eigenlijk maar ruimte voor 100. Ik hoop op een opkomst van max. 90 mensen.
      Last edited by Blender; 23-05-09, 17:23.

Comment

• dj-wojcik
        • Jul 2008
        • 911

ik raad je aan om onderdeel 5 te lezen alvorens hier te gaan vraagen hoe en wat. Blz. 7

Het enige wat behringer ECHT goed doet zijn de handleidingen duidelijk maken
        Last edited by dj-wojcik; 25-05-09, 20:40.
        [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
        [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Een feedback destroyer zal je niet helpen, ding moet eerst feedback waarnemen voor hij ingrijpt. Je blijft er dus gewoon last van hebben.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• laserguy
            • Jun 2003
            • 2755

Al die vragen beantwoorden zou gelijk staan aan het geven van een cursus geluidstechniek hier. Doen we niet. Daar hebben we ***Licht Geluid Opleidingen*** voor (geluids- en lichtopleidingen). Het gaat hier dan nog om een moeilijke situatie waarin je de technische middelen niet hebt, de kennis niet hebt en met mensen zit die je niet in de hand hebt.

Als je echt met zovele vragen en problemen zit dan is daar 1 oplossing voor: het inhuren van een vakman. Als je denkt dat je met wat vragen hier het even goed gaat doen als een ECHTE vakman dan heb je ofwel last van weinig hersencellen ofwel gewoon veel grootheidswaanzin.

Doe wat je wil maar ik zou in jouw plaats niet af willen gaan door in zo een situatie wat te gaan hobbyen.
            Last edited by laserguy; 23-05-09, 17:56. Reason: Witregels maken een tekst zoveel luchtiger...
            Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• drummerke
              • Oct 2006
              • 432

Er is wel degelijk kennis nodig om iets goed te doen klinken, laat staat verstaanbaar te maken voor 100-150 personen. Gaan denken dat een feedbackdestroyer wonderen gaat verrichten..helaas.

Als ik zoiets moet doen (met niet getrainde sprekers enzo) dan zorg ik eerst en vooral voor micro's die niet te small opnemen, zodat indien ze de micro beetje schuin houden ik toch nog iets van geluid heb. Ten 2de uiteraard een goede parametrische eq (kheb digi mixer) + liefst nog ergens een compressor tussen in geval er toch iemand nodig vind te gaan roepen
              En als de zaal diep is zorg zeker voor een delay speakertje.

Gisteren stond ik nog snel snel in een kapel (sluis) voor een trouwfeest en had geen tijd om alles rustig uit te meten en af te regelen, maar mits het juiste materiaal (speaker, micro, mixer en alle kabeltjes er tussen) verliep alles toch vrij vlot.

Comment

• MusicSupport
                • Feb 2006
                • 1016

Ruben, als je graag wilt dat we je helpen denk ik dat je voor de realiteit moet openstaan. Zeker niet gaan klootvioolen met feedbackdistroyers, het idee hebben dat je beter bent dan de 'vakman' die in jouw ogen toch niet de vakman is terwijl je zelf niet eens weet hoe je de boel aan elkaar moet knopen....

Realiteit duurt het langst en klinkt het best...
                d&b Audiotechnik

Comment

• shure-fan
                  • Sep 2003
                  • 1046

wat je kunt doen is je speakers zover mogelijk bij de mics vandaan te plaatsen, dit zou je een hoge gbf moeten geven.
                  Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• Blender
                    • May 2009
                    • 5

Originally posted by shure-fan
                    wat je kunt doen is je speakers zover mogelijk bij de mics vandaan te plaatsen, dit zou je een hoge gbf moeten geven.
                    Ja zat ik ook al aan te denken. En dan gewoon spelen met een x opstelling waarbij de voorste rijen bezoekers toch nog genoeg zullen horen.
                    Speakeropstelling vanaf rij 2/3, zo'n 2.5 a 3 meter voor de mic's

Ik dacht er ook aan om die condensator mics via een extern phantomboxje op de recorder te zetten. Mocht er iets finaal misgaan met het geluid zal deze ten aller tijden een verstaanbaar document opnemen waar in post... mee kan spelen.

En even een bericht aan alle gepikeerde vakmannen. Laten we de vakvrouwen trouwens even niet uitsluiten. AUB
                    Ik ben niet in paniek, kan goed tegen een stootje en m'n leiding ook.
                    Mijn werkgever beheerd is een kunstinstelling die net als alle andere door die economische crisis(afname van donateurs schopstoel bij gemeente en staats subsidie) geen volle potjes heeft voor extern personeel en apparatuur in te huren
                    Dus roeien met de riemen die we hebben. Al is het zeker geen kleine orga en is er zeker wel geld. Wil dat nog niet betekenen dat dit geld voor dit soort doeleinden mag fungeren.
                    Alle kunstorga’s waar ik mee te maken heb, hebben dit zelfde probleem en ik denk dat dit jullie ook wel is opgevallen. Of je hebt ineens veel werk bij kunstinstellingen dat geen moer met kunst te maken heeft of je hoort gewoon helemaal niets meer van ze. Toch?
                    Dus daarom sta ik achter de knoppen en daarom vraag ik om hulp. Ik wil dolgraag een opleiding volgen maar dat is dus niet van toepassing aangezien ik volgende week al moet afgaan volgens laserguy.
                    Het is niet mijn bedoeling om op tenen te trappen maar gewoon een antwoord op 1 van m’n vragen zonder commentaar, denigrerende opmerkingen, haantjesgedrag of gewoon totale onzin(MusicXtra …feedback zoek je voor zover mogenlijk van te voren op)kan ik nu niet gebruiken.

Ruben

Comment

• moderator
                      Moderator
                      • Apr 2001
                      • 5946

Beste Ruben,

Je mag vragen wat je maar wil, maar dat neemt niet weg dat mensen ook hun mening over je vraagstelling en de inhoud van je vragen vormen, die meningen geven ze weer in hun reacties.

Wat jij vraagt is een regelrechte degradatie van alles wat maar het vak van geluidstechnicus te maken heeft.

Laat ik het beeldend proberen uit te leggen:
                      Je moet volgende week woensdag met een trailer vol met bloemen naar het zuiden van Frankrijk.
                      Je bezit niet over de benodigde ervaring om met het voertuig te rijden, je weet niet hoe je het voertuig moet bedienen en je moet er toch komen!

Dan is de oplossing van Maggyver niet eens zo'n hele rare optie!

Natuurlijk snijdt jouw argument van " geen budget voor de beste oplossing" ook hout, daar wil ik zeker geen afbreuk aan doen!

Close miken, dus ballgrill tegen de onderlip is ideaal!
                      Dat behoeft bij een ervaren podiumdier geen toelichting, kunstenaars hebben hun gedachten doorgaans heel ergens anders is ook mijn ervaring.
                      Wanneer een discussieleider in combinatie met de technicus daar op een opbouwende manier aandacht voor vraagt en aan het begin van de discussie heel concreet inbreekt wanneer iets onverstaanbaar wordt, dan houdt je na even aandringen en een paar sippe gezichten uiteindelijk een acceptabel geluidsniveau is mijn ervaring.

Wanneer dit allemaal niet werkt, dan heb je een presentator nodig die de antwoorden/discussiebijdrage samenvat nadat een deelnemer deze heeft uitgesproken.
                      Heel schools, maar werkt prima wanneer mensen 0,0 microfoontechniek hebben.

technisch:
                      Je feedbackdestroyer gaat je meer ergernis dan profijt bieden.
                      Met een 31 bands grafische EQ ben je al een heel eind.

simpele manier om aan het werk te gaan:
                      Set aansluiten, master(s) naar 0db
                      babbelen in een mic, gain naar 0db en langzaam aan fader open schuiven.
                      Kom je nu al pratend op 0db zonder rondzingers, dan stukje wandelen.
                      Zolang het niet piept zit je goed, wanneer je een rondzinger aan hoort komen weet je dat je een frequentie moet corrigeren.
                      Kost tijd, maar werkt wel.

Verder: wanneer je rondzing vrij begint en daarna niet als een knoppenfreak gaat draaien een je kanaal eq en gain dan blijft het doorgaans ook rondzingvrij.

Optimaal is het niet, maar ik doe dit nu "pas" 15 jaar en ik leer nog iedere dag, dus ik heb niet de idee dat ik met bovenstaande tips jouw verwachte problemen allemaal heb opgelost voor je.
                      Veel succes en laat je niet gek maken door de vele adviezen n blijf ook tijdens de klus goed luisteren!
                      Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Koen van der K
                        • Aug 2005
                        • 1146

Ha Ruben,

... dit is toch wel aardig "worst case" wat je hier aan spullen en omstandigheden hebt. Ik vraag me af waar de grens ligt tussen 'n nobudget klus en gewoon de klus niet meer aannemen / accepteren.

Die feedbackdestroyer zou ik lekker thuis in de doos laten, je hebt al variabelen genoeg waar je je druk om moet maken, zo'n (Behringer) FB destroyer is er één van 't type die erg onvoorspelbaar is naar mijn ervaring.

In het algeheel zou ik proberen een zo groot mogelijke afstand te houden tussen mics en weergevers, 2 mics voor de spreker zou handig kunnen zijn ivm de hoek maar wel weer gevoeliger voor feedback. De boel goed uit- EQ-en helpt ook wel (de eerste 2 FB freq's eruit notchen of EQ-en op de Spirit), viltjes onder de tafelmicstatiefjes, etc.etc. Het zijn allemaal lapmiddelen en proefondervindelijk wel / niet toe te passen.
                        Misschien heb je wel helemaal geen versterking nodig, ik heb nog geen info gezien over publiekaantal, grootte van de zaal, etc. Of moeten er opnames worden gemaakt ?

Enfin ... succes !
                        Meer is minder, minder is meer

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

Originally posted by Blender
                          ((MusicXtra …feedback zoek je voor zover mogenlijk van te voren op)kan ik nu niet gebruiken.

Ruben
                          Jij komt met een vraag, ga jij mij dan nu vertellen hoe je met feedback omgaat?
                          En als je dat al weet dan wist je ook dat een feedbackdestroyer je niet zal helpen.
                          Uit je openingspost maakten wij op dat je niet weet waar je mee bezig bent, als je dat dan nu ineens wel weet snap ik niet waarom je dit topic hebt geopend.
                          Vergeet niet dat mensen hier hun kostbare vrije tijd opofferen om jou van een advies te voorzien, logisch dat ze met zulke reacties snel op hun tenen getrapt zijn.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• renevanh
                            • Oct 2004
                            • 2371

Goed uitfluiten is hier sowieso het beste begin. Mogelijk kan die FB destroyer je daar bij helpen (heb zo'n ding nooit vastgehad, dus geen idee hoe het precies werkt).

De spraak eruit halen gaat denk ik het beste met een dasspeld of DPA achtig geval (soms hoor je de term 'bodypack' voorbij komen).
                            Vooral bij een dergelijke situatie is dat handig, want het draait mooi mee met het hoofd en dus de bron van je geluid (aka: de mond van de spreker in kwestie).

Een andere optie: twee setjes condensators in een XY opstelling. Dan kun je wel je lol op met uitfluiten, maar mogelijk werkt het.
                            Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• Q-av
                              • Nov 2008
                              • 86

In dat geval is er een antwoord.
                              en das een harde NEE,

Jij krijgt het zonder goede apparatuur en kennis niet goed werkend.
                              En sommige dingen moet je niet willen. ik vind de ''crisis'' momenteel ook het slapste excuus wat er is.

Als er geen geld is moet je inventief zijn.
                              m.a.w. nodig die mensen in 5 groepen uit en zet het kleiner op.
                              Is gelijk een stuk persoonlijker. weet niet wat het doel is van de lezing maar je kan beter iets niet goed verstaan als dat het de hele tijd staat te gieren of zwaar vervormt is.

Comment

Working...