Op zoek naar een PA set

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • diems01
    • Apr 2009
    • 9

Op zoek naar een PA set

Hallo, ik hoop dat ik niet meteen het onderste uit de pan krijg maar na het lezen van een veeltal posts kom ik er niet helemaal uit.

Ik ben dus op zoek naar een PA set voor optredens van een band (rock blues georienteerd). We hebben al een gratis Spirit FX16 maar kijken nu naar de rest. De voorkeur gaat uit naar een liever dik en vol dan schreeuwgeluid. Veel decibellen wordt je snel moe van dus warmte is wat we zoeken. De set moet daarom ook goed laag aankunnen. Het zal vooral gebruikt worden in cafe's, kleine zalen (man of 200) en het zou lekker zijn als de set ook buitenlucht (tent met een 200 man ervoor) aan zou kunnen. Mijn idee als totale newbie is dat als de set het laatste aan zou kunnen, deze dan erg goed zal zijn voor de eerdergenoemde zalen en cafe's (doelende op warmte en dik geluid ipv aleen maar hard).

Goed, dus na het lezen van enige posts, zoek ik een set met actieve crossover en 2 amps.

Mixer: fx16 spirit (hebben we al)
    amp voor mid/high: qsc rmx 2450
    amp voor low: qsc rmx 1850
    x-over: (nog niet in verdiept)

En nu komt het,
    speaker mid/high: geen idee
    woofer: geen idee

De speakers kom ik tegen als actief en passief. Ik heb het idee dat omdat we een 2 amp setup willen, we kunnen volstaan met een passieve speaker maar heeft zo'n ding niet een interne crossover waardoor je geen voordeel krijgt alszijnde meer vermogen? Een actieve lijkt met een 2 amp setup geen optie. Ik zoek dus eigenlijk goede speakers zonder scheidingsfilter.

Ik hoor graag ideen over de keuze van speakers en of de amp setup een beetje overeen komt met de wens.

vast bedankt!
  • Beckers Entertainment
    • Dec 2008
    • 650

Misschien is het een idee om een budget te vernoemen, zodat we direct kunnen zien naar welke merken we voor je kunnen kijken en welke helemaal niet.

Groeten Jasper
    Wat zegt u? Ik versta u niet... Wacht, ik zet het licht wat zachter!?

Comment

• sis
      • Jul 2003
      • 3305

Originally posted by diems01
      Hallo, ik hoop dat ik niet meteen het onderste uit de pan krijg maar na het lezen van een veeltal posts kom ik er niet helemaal uit.

Ik ben dus op zoek naar een PA set voor optredens van een band (rock blues georienteerd). We hebben al een gratis Spirit FX16 maar kijken nu naar de rest. De voorkeur gaat uit naar een liever dik en vol dan schreeuwgeluid. Veel decibellen wordt je snel moe van dus warmte is wat we zoeken. De set moet daarom ook goed laag aankunnen. Het zal vooral gebruikt worden in cafe's, kleine zalen (man of 200) en het zou lekker zijn als de set ook buitenlucht (tent met een 200 man ervoor) aan zou kunnen. Mijn idee als totale newbie is dat als de set het laatste aan zou kunnen, deze dan erg goed zal zijn voor de eerdergenoemde zalen en cafe's (doelende op warmte en dik geluid ipv aleen maar hard).

Goed, dus na het lezen van enige posts, zoek ik een set met actieve crossover en 2 amps.

Mixer: fx16 spirit (hebben we al)
      amp voor mid/high: qsc rmx 2450
      amp voor low: qsc rmx 1850
      x-over: (nog niet in verdiept)

En nu komt het,
      speaker mid/high: geen idee
      woofer: geen idee

De speakers kom ik tegen als actief en passief. Ik heb het idee dat omdat we een 2 amp setup willen, we kunnen volstaan met een passieve speaker maar heeft zo'n ding niet een interne crossover waardoor je geen voordeel krijgt alszijnde meer vermogen? Een actieve lijkt met een 2 amp setup geen optie. Ik zoek dus eigenlijk goede speakers zonder scheidingsfilter.

Ik hoor graag ideen over de keuze van speakers en of de amp setup een beetje overeen komt met de wens.

vast bedankt!
      Dat is een veelvoorkomend probleem .[LIST][*]het moet binnen kunnen in café's.[*]Het moet 200 man aankunnen in kleine zaaltjes .[*]Het moet ook buiten kunnen.[/LIST]Komt nog bij dat het warm moet klinken met lekker diep laag( dik en vol ).

Eerste vraag die je je moet stellen , loont het om een P.A. aan te schaffen in vergelijking met de optredens ? is het een investering waard ?

Twee, hoeveel optredens ga je buiten doen per jaar ?

Drie, vergis je niet , we komen in een hogere prijsklasse terecht, om aan al deze eisen te voldoen .

Vier , is er voor jullie een optie om volledig actief ( alles in de kast ingebouwd: versterkers, filters, processors, limiters. ) te gaan.

Vijf , persoonlijk vind ik bijna alle Amerikaanse merken afvallen .
      Liever een Europees merk zoals bvb : D&B technologies, dynacord, RCF enz...

sis
      Last edited by sis; 06-04-09, 09:05.
      Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• diems01
        • Apr 2009
        • 9

jakkes Sis, je weet m'n PA geilheid (echter reël) meteen even de kop in te drukken

Buitenlucht optredens zullen we niet veel doen. De insteek was meer dat als de set buiten aankon, deze erg goed zou zijn voor binnen. Maar goed ik ben dan ook niet gehinderd door enige vorm van kennis dus mogelijk is de aanname niet correct.

We zullen dus meer binnen spelen waarbij het aantal optredens naar schatting de PA niet zal dekken. Huren is natuurlijk de logische keuze maar het hebben ( en mogelijk verhuren) van een goede set is aantrekkelijk. Om maar met de muziek bezig te zijn zeg maar.

Vraag vier kan ik me geen voorstelling van maken. Waarom zouden we niet volledig actief kunnen? Heeft dit te maken met praktische limitaties?

Voor de rest ben ik me bewust dat we boven het starters budget segment moeten mikken om aan de wens van dik vol en warm geluid te willen voldoen. Maar hoeveel boven?? Ben wel erg benieuwd naar enige samenstellingen.

Vast bedankt.

Comment

• jaksev
          • Jul 2007
          • 365

Hallo,

Ik denk inderdaad dat je eerst af moet vragen of je wel een PA installatie wil gaan aanschaffen. Het is toch een dure zet, wil je het fatsoenlijk op orde hebben.

Je kunt ook klein beginnen met wat simpele mic`s en wat simpele effecten, zodat je gaande weg je behringer effecten kunt vervangen door DBX, en vervolgens weer door Klark, BSS, of TC. Want Behringer heeft wel leuke effecten voor het geld, en meestal heb je er wel geluk mee dat alle lampjes en potmetertjes het doen.

Met geluid kun je dat helaas niet zo gemakkelijk doen. Echter ik vraag me wel af waarom je die RMX2450 voor het hoog/mid pakt, en de 1850 voor het laag? Waarom niet anders om, die RMX2450 heeft toch meer vermogen dan die 1850, en de dempingsfactor is denk ik ook iets hoger(weergave bass klank, belangrijke factor)

De vraag is echter ook hoe groot is het zaaltje, cafè`tje waar je staat, en hoeveel mensen staan er?

1 tip die mijn collega`s hierboven ook al gaven, ga voor iets uit europa, dus geen behringer voor geluid, of andere chineese troep(genoeg gezien op Pro Light+Sound.

Als ik je verhaal zo lees, zou ik beginnen met een behringer proccessortje, type weet ik even niet, proccessortje moet je eigenlijk zien als een slimmere crossover, waarmee je heel veel instellingen kunt maken. Het geluid ja: misschien toch EV, wel iets passiefs, SX300, met een basje erbijs SBA(nog wat, type weet ik niet precies.

Comment

• diems01
            • Apr 2009
            • 9

Bedankt voor de processor tip. Heb wat gezocht op 't forum wat het verschil met een x-over is en een processor lijkt een goeie optie voor "starters". Als je wilt "compenseren" met middelmatige apparatuur heb je dan niet juist een goede processor nodig om er toch iets van te maken?

Verder heb ik op basis van je suggesties wat rond gekeken naar amps, speakers, etz. Een beetje set komt rond de 5000 euro. Een actieve sub met 1 amp voor mid/high scheelt niet veel met een 2e en passieve sub. Het wordt zo langzamerhand een lange zoektocht naar verschil in individuele apparaten, opties, combinaties etc

Mocht iemand verdere adviezen / samenstellingen hebben hoor ik het graag. Zijn er bv speakers welke geheel filter vrij zijn voor echte direct drive met een actieve x-over?

Comment

• jaksev
              • Jul 2007
              • 365

Wil je meer uit je "setje" halen dan kun je het beste een proccessor gebruiken, ik ben echter van mening, uit een behringer setje kun je niet meer uithalen wat er in zit, dus een klark proccessor er op gooien heeft weinig zin.

Bassjes hoef je zowiezo niet door te linken, dus de passive crossover zit er al niet tussen dan. Je topkastjes bevatte meestal 2 speakers, bass/mid, en high, meestal zijn die niet appart aan te sturen, maar het kan wel-->bi-amping.

Dat zou echter wel handig zijn, dan moet je je proccessor instellel op 3-way, dan pak je je actieve bassjes, je topspeakers, en dan voor het bass/mid in de topspeaker de rmx2450, en voor het hoog de rmx1850. Een goed voorbeeld is de EV ZX3, die klinkt echt goed, is echter wel duur maar dan heb je wat, beter als zijn vader de sx300, de zx3 klinkt wat voller, wat warmer. Echter moet er zeker een bassje onder, denk bv. aan een 2e hands, rcf subje(15" of 18") of mackie.

Comment

• diems01
                • Apr 2009
                • 9

Wederom bedankt Jaksev,

Ik zag een op zich ok actieve sub van JBL 400W, rond de 800 Euro. Is dat echt slechter dan een RCF voor ongeveer 1500 ?

Verder heb ik geen setjes meer gezocht maar ben wel iets wijzer geworden door dit forum. Een ieder hartelijk dank voor de antwoorden.

Comment

• MusicSupport
                  • Feb 2006
                  • 1016

Ik wist niet dat PA uitzoeken begint bij de versterkers?

Je zoekt toch eerst je kasten uit en past daar je amps op aan?
                  d&b Audiotechnik

Comment

• dj-wojcik
                    • Jul 2008
                    • 911

Originally posted by MusicSupport
                    Ik wist niet dat PA uitzoeken begint bij de versterkers?

Je zoekt toch eerst je kasten uit en past daar je amps op aan?
                    hij zegt nu toch ook dat hij kijkt naar een actieve JBL set?
                    [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
                    [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

Comment

• jaksev
                      • Jul 2007
                      • 365

Klopt hij kijkt nu naar iets actiefs,

JBL vs RCF

tja JBL heeft zeker goede kastjes, ik weet niet welk type je bedoelt? Maar ik persoonlijk, en ik denk meerdere mensen, vind dat JBL niet meer is wat het geweest is. Dus de keuze van RCF of JBL is misschien snel gemaakt, alleen moet je ook naar je budget kijken. 800 of 1500 is een groot verschil, haast het dubbele.

Ik moet wel zeggen dat ik echt een RCF fan ben, heb sinds een half jaar verschillende RCF speakers, ik vind ze geweldig. Snoei hard en lekker.

Hier in het cafe bij ons in het dorp hange ook hele oude srx van JBL, die klinken echt vet.

Gister heb ik echter weer een RCF basje gehoord, 18 inch. Klinkt gewoon zo leuk hea, lekker laag, zeer compact, actief, en ik weet zeker dat je dat niet red met een JBL`etje.

Misschien dan toch een actief JBL`etje, of een RCF`je, en dan een topje, met je RMX 2450(500 watt @ 8ohm) topkastje van 400 of 450 watt ong. misschien ook iets van RCF, passief.

en dan toch een proccesor er bij, DBX: Drive Rack PA of 206, of iets van behringer, je stelt het alleen in en klaar is kees, daar kom je toch bijna nooit meer aan.

Comment

• MusicSupport
                        • Feb 2006
                        • 1016

Kijk ook eens naar HK. Ik zeg het hier ook maar eens. Nee ik heb geen aandelen en ik gebruik het zelf ook niet. Maar je kunt maar beter goed hebben rondgekeken voordat je iets koopt.
                        d&b Audiotechnik

Comment

• Dj Gino V
                          • Feb 2009
                          • 237

ik heb nu de qsc hpr 122i al 2 maand en heb al een paar keer mee uit genomen en moet toegeven ze klink echt zuiver en gaan zeer luid ze klinken zelf beter in mijn oren als de ev speakers en de prijs valt zeer goed mee
                          en dan heb ik de bassen nog niet

grtz

Comment

• diems01
                            • Apr 2009
                            • 9

Zou onderstaande een beetje warm vol klinken in een zaaltje met 100 man?

- 2x RCF ART 325A
                            - 1x RCF PRO4 8001-AS

Dit lijkt me op zich wel wat ..
                            Wederom, het uitgeven aan een pa heb ik liever goed dan dat je er spijt van krijgt omdat het systeem niet toereikend is. Is bovenstaand een beetje middemoot alla warm, zuiver en vol klinkend?

Comment

• Beckers Entertainment
                              • Dec 2008
                              • 650

Denk dat dit wel boven de middelmoot zit.
                              Het bedrijf waar ik werk gebruikt ook soortgelijke set, alleen met 322 topjes.
                              Het ligt natuurlijk aan de zaal waarin je speelt en wat voor publiek er is. Maar deze set is meer dan toereikend voor zo'n zaal en zal zeer-zeker warm klinken. Voor 100 man gebruiken wij zelfs meestal alleen de topjes, tenzij een opdrachtgever aangeeft dat het vrijwel alleen muziek met behoorlijke bas is.

Voor het geld dat ze kosten en vergeleken met soort gelijke setjes zou ik zeggen, doen!

Groeten Jasper
                              Wat zegt u? Ik versta u niet... Wacht, ik zet het licht wat zachter!?

Comment

Working...