licht sturing dmv DMX

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • gilo
    • Oct 2008
    • 17

licht sturing dmv DMX

hoi

Ik heb hier wat op het forum rondgekeken over hoet dmx werkt, ik denk dat ik het nou snap over dmx en lampen waar geen dmx kabel in kan
    volgens mij gaat het zo:
    dmx controller - dmx kabel - dimmerpack - stopcontact op dimmer pack - lamp
    ..........................................\_ dmx kabel - dimmerpack - ....
    .................................................. ....................\_ terminator
    klopt dat een beetje?

gilo
  • stekelvarke
    • Dec 2004
    • 1062

Inderdaad, lampen/toestellen die geen DMX aan boord hebben, maar die je toch wil aansturen via DMX, sluit je aan op een DMX dimmer of een DMX switchpack, naargelang je de desbetreffende lamp/toestel wil dimmen of aan/uit zetten via DMX.
    exit night into LIGHT

Comment

• gilo
      • Oct 2008
      • 17

oke bedankt
      is dmx ook aan te raden voor kleinere licht instalaties, of is het dan beter om analoog te gebruiken?

//edit: wat is eigenlijk het verschil tussen een switch en een dimmer?
      Last edited by gilo; 12-11-08, 10:24.

Comment

• jurjen_barel
        • Jun 2003
        • 3150

Switchpack = zie het als een iets complexere uitvoering van de schakelaar in de muur om het licht in een kamer aan/uit te zetten. Het kan aan of het kan uit, daar zit niets tussen.

Dimmerpack = die kan dus dimmen (256 stapjes tussen aan en uit).

Je had zelfs "switch" kunnen vertalen vanuit het Engels en je had zelf antwoord op je eigen vraag kunnen geven.

Wat je het beste met kleine installaties kan doen, is moeilijk te beschrijven. Uiteraard kun je kiezen voor een kleine/goedkope alles-in-1 controller, waar al een dimmer in is gebouwd. Mocht je denken dat je ooit eens uit wil breiden, dan kun je het misschien beter via DMX laten lopen. Kun je altijd nog een grotere controller kopen/huren en dezelfde apparaten op de lijn gebruiken. Of je houdt je controller, maar je kan extra dimmerpacks/switchpacks/bewegende lampen erop aansluiten. Of een combinatie.

The sky is the limit, maar vooral je eigen fantasie.

Comment

• gilo
          • Oct 2008
          • 17

oke dan snap ik het nu helemaal
          bedankt jurjen en stekelvarke XD

Comment

• Funmaker
            • Jun 2006
            • 922

ff mieren neuken jurjen :$ het zijn 255 stapjes...
            want 1 dmx kanaal is 8 bits (1 byte)
            en dus de waardes 1, 2, 4, 8, 16, 32, 64 en 128 opgeteld levert bij mij 255 op

dit is dan ook het systeem van de dipswitchen; elke switch heeft zijn (binaire) waarde en die tel je telkens op tot je het juiste getal hebt...
            binair tellen bij deze nog wat extra informatie voor de TS
            Hold on a second, relax and listen...

Comment

• gilo
              • Oct 2008
              • 17

die 256 klopt wel,
              vanaf 1 word het telkens verdubbelt,
              2*1= 2
              2*2= 4
              2*4= 8
              2*8= 16
              2*16= 32
              2*32= 64
              2*64= 128
              2*128= 256

bij computer hardware is dit namelijk ook zo
              maar dan gaat het nog door naar 512 en 1024 en ga zo maar door.

Comment

• Funmaker
                • Jun 2006
                • 922

dat klopt helemaal maar niet vergeten dat de volgende dipswitch 256 zou zijn dus met de 8 vorige dipswitchen dient men dus een waarde te kunnen creeren tussen 1 en 255 waarbij 1 en 255 inbegrepen zijn

met 8 dipswitchen zal je nooit het getal 256 bekomen ofwel zit ik ergens grondig mis

Comment

• gilo
                  • Oct 2008
                  • 17

oke nu snap ik er niks meer van:P
                  wat is een dipswitchXD
                  maar ik geloof je dat het 255 is want jij hebt een stuk meer ervaring denk ik zo
                  Last edited by gilo; 12-11-08, 20:48.

Comment

• Funmaker
                    • Jun 2006
                    • 922

rookmachines, stroboscopen en goedkopere scanners werken daar wel eens mee...
                    hiermee worden deze toestellen geadresseerd dus het getal dat je hier mee vormt is het adres van dit fixture (= apparaat)
                    fotoke:
                    (vriendelijker fotoke )

link naar vorige foto : http://upload.wikimedia.org/wikipedi...h_01_Pengo.jpg
                    Last edited by Funmaker; 12-11-08, 20:56.

Comment

• laserguy
                      • Jun 2003
                      • 2755

De mogelijke waarden zijn 0..255.
                      Aangezien 0 dus wordt meegerekend: 256 waarden. Jawel.
                      Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• jurjen_barel
                        • Jun 2003
                        • 3150

Originally posted by gilo
                        die 256 klopt wel,
                        vanaf 1 word het telkens verdubbelt,
                        2*1= 2
                        2*2= 4
                        2*4= 8
                        2*8= 16
                        2*16= 32
                        2*32= 64
                        2*64= 128
                        2*128= 256
                        Bij jou kan ik dus kanalen maken t/m 510? Alleen geen oneven adresnummers instellen?

Nee, dan gaat de wasmachine toch naar laserguy. (Dips: 1,2,4,8,16,32,64,128,256)

Comment

• Funmaker
                          • Jun 2006
                          • 922

ha wist niet dat adres 0 ooit werd gebruikt... maar ok ik leer bij
                          dan trek ik mijn foutieve woorden terug maar de waarde is en blijft beperkt tot 255 en dat was eigl mijn punt maar swat de 0 was ik vergeten...

Comment

• kokkie
                            • Nov 2003
                            • 1166

Originally posted by Funmaker
                            ha wist niet dat adres 0 ooit werd gebruikt... maar ok ik leer bij
                            dan trek ik mijn foutieve woorden terug maar de waarde is en blijft beperkt tot 255 en dat was eigl mijn punt maar swat de 0 was ik vergeten...
                            Volgens mij hadden we het ook over dimmen: 256 stapjes tussen aan en uit en daarbij wordt nul waarschijnlijk gebruikt voor uit

Wat adressen betreft, nul is geen DMX adres. Als je met dipswitch moet adresseren kom je dan ook niet verder dan 255 of 511. Dat is op zich niet zo'n probleem, want hoeveel apparaten hebben er nou 1 parameter? Een 4 kanaals switchpackje hoef je nooit hoger te adresseren dan 509.

HighEnd is overigens volgens mij de enige fabrikant (waarvan ik het weet) die dit probleem wel oplost en waarbij je bij de waarde van de dipswitch altijd 1 moet optellen. Is best een leuke instinker.
                            Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• jurjen_barel
                              • Jun 2003
                              • 3150

Originally posted by kokkie
                              HighEnd is overigens volgens mij de enige fabrikant (waarvan ik het weet) die dit probleem wel oplost en waarbij je bij de waarde van de dipswitch altijd 1 moet optellen. Is best een leuke instinker.
                              Hungaroflash volgens mij ook (snel uit mijn hoofd). Meestal adresseer je dusdanig overzichtelijk dat je probeert fixtures te zetten op 1, 11, 21, 31 (snel voorbeeld), dus dan adresseer je zoals gewoonlijk en zet je vervolgens de 1 weer uit. Bij troubleshooten van andermans werk is dit vaak één van de eerste dingen die ik probeer voordat ik hele fixtures openmaak om te kijken of de lamp stuk is.

Comment

Working...