Dmx

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bent
    • Sep 2008
    • 4

Dmx

Hallo,

Ik ben een leek op het gebied van DMX.
    Voor onze band wilen wij het oude licht eruit gooien. Omdat we alleen een geluidsman hebben willen we gaan werken met een showtec lightfoot.
    Een 4-kanaals dmx sturing welke met de voet te bedienen is.
    We hebben ook een 6-tal showtec RGB parren (4 kanalen)

We willen de parren allemaal hetzelfde laten doen.
    (allemaal tegelijk rood bv)

a : kan dat met de showtec foot controller ?
    b : hoe moet ik de parren adresseren?

Alvast bedankt !
  • Funmaker
    • Jun 2006
    • 922

Hoi Bent,
    Dit is zeker mogelijk denk ik hoewel het een beetje tricky kan worden...
    Je parren hebben 4 kanalen dus veronderstel ik
    kanaal1: Functiekanaal
    kanaal2: R
    kanaal3: G
    kanaal4: B

en je hebt een 4 dmx voet controller het gaat. Maar ik denk dat het een beetje lastig wordt om dat functiekanaal te gaan bedienen met je voet.
    Heb geen ervaring met die voet toestellen dus kan er niet veel meer over zeggen.

Adressering is het makkelijkst om al je parren dan op hetzelfde adres te zetten en om het nog makkelijker te maken zou ik gewoon dmx adres 1 nemen.
    Succes!
    Hold on a second, relax and listen...

Comment

• Ahmed Al Dayri
      • Oct 2005
      • 354

Als je op één van de pedalen drukt, springt dan de waarde van desbetreffende kanaal gelijk van 0 naar 255? (dus full-on)?

Comment

• Funmaker
        • Jun 2006
        • 922

Dat vroeg ik me dus ook af... google leverde me niet meteen iets op (buiten die ontelbare webshops die dit product aanbieden)
        Als het zo zou zijn dat ie dan van 0 naar 255 springt is het wel behoorlijk moeilijk te combineren met je functiekanaal...

Maar nogmaals ken de apparaten niet, maar technisch is het mogelijk.
        Hold on a second, relax and listen...

Comment

• Bent
          • Sep 2008
          • 4

Bedankt voor dee reacties.
          Met betrekking tot full on...... enkele pedalen wel, andere weer niet.
          Waar het om gaat is dat ik het niet voor elkaar krijg om de par bv alleen rood te laten uitstralen na het indrukken van een pedaal.

Het zou toch eigenlijk zo moeten zijn dat bv program 1 : rood is
          2 : groen
          3 : blauw
          4 : bv strobe functie
          Dat zou moeten kunnen met de juiste instelling van de dip switches op de parren.
          Toch krijg ik het niet voor elkaar

Comment

• DJ_matthias
            • Jun 2005
            • 620

Originally posted by Bent
            Bedankt voor dee reacties.
            Met betrekking tot full on...... enkele pedalen wel, andere weer niet.
            Waar het om gaat is dat ik het niet voor elkaar krijg om de par bv alleen rood te laten uitstralen na het indrukken van een pedaal.

Het zou toch eigenlijk zo moeten zijn dat bv program 1 : rood is
            2 : groen
            3 : blauw
            4 : bv strobe functie
            Dat zou moeten kunnen met de juiste instelling van de dip switches op de parren.
            Toch krijg ik het niet voor elkaar
            je gebruikt momenteel 2 dingen door elkaar...

het gebruik van bepaalde functies van de par (zoals je hier zegt rood groen blauw strobe) kan je inderdaad instellen dmv switches op de par. Enkel kan je hem dan niet dmx gebruiken! je zet dus bv rood op de par en je laat hem zo. wil je een andere kleur? dan moet je een andere switch verzetten.

gebruik van de voetpedaal is volgens mij vrij gelimiteerd. ik weet niet wat de pedaal uitstuurt als je m indrukt... maar vraag me niet hoe je in zo'n ding programma's krijgt want dat weet ik niet! (denk zelfs dat het niet mogelijk is...)

ik denk dat je best een kleine lichtsturing koopt waar je zelf wat presets kan inprogrammeren zodat jullie geluidsman gewoon maar een knopje moet duwen en er een kleur tevoorschijn komt. hiermee kom je eigelek ook een pak verder dan met een 4 switch voetpedaal...

EDIT: iets in deze trend: Elation DMX Operator I - J&H Licht en Geluid
            vanboven heb je een bank van scenes waaronder je bv de kleurtjes kan zetten. ook makkelijk te bedienen door de geluidsman
            Last edited by DJ_matthias; 05-09-08, 10:42.
            we had a light designer once, but he went mad so we shot him.
            Now he's a light of a diffrent kind, one of ***'s little gobo's in dimmer heaven!

Comment

• Bent
              • Sep 2008
              • 4

Een echte geluidsman heeft helemaal niets met llicht. Buiten dat is hij druk met effecten, monitoring etc. Daarom hebben wij het licht graag zelf in de hand.
              Maar een dmx foot controller en dmx parren.... dat MOET toch samen kunnen werken? of maak ik nu een denkfout ?

Comment

• moderator
                Moderator
                • Apr 2001
                • 5946

Hans, mik die spullen in de auto en kom een bakkie doen, ik ben nou ook wel stinkend benieuwd en dat spul moet werkend te krijgen zijn!

Grtz,
                Ralph
                Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• MEEO Licht en Geluid
                  • Nov 2005
                  • 950

Volgens mij kan je dat voetpedaalsysteem programmeren. Met druk op een bepaald pedaal, ga je dan stapje veder of terug. Ook heb je pedaal voor Full on en blackout volgens mij.
                  Manual?
                  MEEO Audio Licht Rigging,
                  Mark van der Werff
                  Groningen

Comment

• s142918
                    • Apr 2006
                    • 111

Als je nou een controllertje koopt waarop je een footswitch kunt aansluiten, dan kun je met je pedaal door je scene's heenstappen en dus evt ook nog voor verschillende nummers verschillende standjes programmeren. Lijkt me veruit de beste oplossing en zoiets moet te maken zijn, evt met een eenvoudige controller en de sound-ingang daarvan (die reageert ook gewoon op een stroompulsje).

Comment

• Bent
                      • Sep 2008
                      • 4

Originally posted by moderator
                      Hans, mik die spullen in de auto en kom een bakkie doen, ik ben nou ook wel stinkend benieuwd en dat spul moet werkend te krijgen zijn!

Grtz,
                      Ralph
                      Hey Ralph,

Dat ga ik zeker doen.
                      We hadden het er al even over gehad maar het spulletje doet gewoon niet wat ik zou willen, ongeacht de adressering.
                      Onder dit draadje al aardig wat tips gekregen, waarvoor dank.
                      Vianen is niet heel ver en de koffie smaakt prima bij jullie.

We spreken elkaar.

Gr.

Hans

Comment

• showband
                        • May 2001
                        • 4516

volgens mij is zo een voetpedaal zo opgezet dat je ermee kan kiezen tussen chases die je eerst wel moet programmeren.

Dus niet knop 1 is rood en twee groen.

Het is ook handiger volgens mij om een knop "ballad" een knop "druk bij solo's" e.d. te hebben dan aan een stuk door te moeten tapdansen voor lichtscenes

Wat voor bands die een sequencer/tijdcode hebben lopen handig kan zijn is een sequencerspoor te programmeren voor lichtscenes en er gewoon een 99 euro scanmastertje aan te hangen.
                        lekker belangrijk!

Comment

• dj-wojcik
                          • Jul 2008
                          • 911

Is het niet gewoon handiger om toch gewoon een paneeltje te gebruiken met geprogameerde chases e.d.

En dat de geluidstech gewoon een programma verder druk bij een nieuw liedje, kost ook geen moeite en je kunt wat mooiere effecten crieeren zonder dat ze allemaal het zelfde doen.

of zit ik verkeerd?

ps. Of zoek een neefje/buurjongetje die graag met de lichtknop thuis speelt. Genoeg beginnende personen die je graag willen helpen
                          Last edited by dj-wojcik; 08-09-08, 22:19.
                          [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
                          [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

Comment

• DJ-Jan
                            • Jun 2008
                            • 326

Wil best voor neefje/buurtjongetje spelen is voor mij een half uur rijden
                            Last edited by DJ-Jan; 09-09-08, 14:39.
                            Event-Light

Comment

• Stoney3K
                              • Sep 2007
                              • 1399

Originally posted by dj-wojcik
                              ps. Of zoek een neefje/buurjongetje die graag met de lichtknop thuis speelt. Genoeg beginnende personen die je graag willen helpen
                              Lol, ik heb hier nog wel een 24-kanaals lichtknop in een koffer zitten die ik wel een keertje bij jullie weg wil zetten, mits het een beetje in de buurt is. Anders help ik graag om die Lightfoot aan de gang te krijgen, ik geloof dat het ding werkt met (vast) voorgeprogrammeerde chases waar je met de footswitches doorheen kunt stappen, en twee schakelaars voor full-on en blackout.
                              First make it work, then make it look pretty!

Comment

Working...