aggregaat - hoeveel vermogen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Noobie
    • Dec 2007
    • 223

ga nou niet liggen prutsen met ongestabiliseerde aggregaten... gegarandeerd problemen door de inconstante spanning en de piekbelasting die geluid veroorzaakt!

gewoon 3 fase gestabiliseerd gebruiken, eender welk merk als het maar gestabiliseerd is. (dus 'relatief' constante spanning en constante frequentie)

Comment

• qvt
      • Oct 2009
      • 721

Originally posted by Noobie
      ga nou niet liggen prutsen met ongestabiliseerde aggregaten... gegarandeerd problemen door de inconstante spanning en de piekbelasting die geluid veroorzaakt!

gewoon 3 fase gestabiliseerd gebruiken, eender welk merk als het maar gestabiliseerd is. (dus 'relatief' constante spanning en constante frequentie)
      Maar kom je die tegen in kleine vermogens en zijn deze dan nog met 2 man te tillen?
      There is no substitute for imagination

Comment

• archive23
        • Mar 2010
        • 2

Originally posted by Noobie

Hoe kun je testen of de aggregaat in kwestie gestabiliseerd is?

Originally posted by dj-wojcik
        de vraag is of dit genoeg is voor 3kw en als hij/zij een beetje de moeite had genomen om het type plaatje te lezen en een beetje in telezen op het forum en dergelijke, dan had hij/zij toch wel enigsins kunnen opmaken of de aggregaat aan de eisen volden die hij er aan stelt

volgens mij zien we deze gebruiker, na dat hij zijn antwoord heeft gevonden, niet meer terug.
        Sorry, ik kwam hier voornamelijk om advies te vragen van mensen die meer kennis over het onderwerp hebben dan ik, niet de mensen die doelloos speculeren.
        Wat de eerste betreft, bedank ik alle mensen die tot nu toe mij van nuttige informatie hebben voorzien.

Comment

• salsa
          • Jan 2007
          • 1315

Wat is er mis met een enkel fase agregraat?

Dave
          [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• tukker
            • Feb 2010
            • 19

Even wat theorie opgedaan. Er zijn dus types die een condensator nodig hebben om spanning op te wekken,dit zou aan het type motor liggen die gebruikt word.
            Ik vermoed dat dit de condensator geregelde generatoren zijn.
            De spanning hiervan zou stabiel zijn mits er niet te veel vermogen word gevraagd.Hoeveel % dit dan van het max. is me niet duidelijk geworden.
            Dat een 1 fase condensator geregelde slecht zou zijn met pieken kan ik mij theoretisch niet voorstellen omdat een spoel in een magnetisch veld denk ik juist het meest een sinus vorm af geeft.
            De invertor geregelde kan wel een perfekt stabiele 50 herz opleveren maar de sinus word als trapjes opgebouwd met ook nog eens piekjes etc.
            Helaas heb ik zo geen osciliscoop om dit signaal hier weer te geven.
            Lijkt me dat de conclusie moet luiden 1 fase geen probleem maar voor de zekerheid een ruime vermogens reserve. Alleen hoeveel ?
            citronic 2 keer 500 rms versterker
            citronic 2 keer 250 rms boxen
            visaton 2 keer subwoofer 200 rms

Comment

• Radar
              Moderator
              • Jul 2002
              • 890

Gezien de vraagstelling van topic founder, maar ook met name het niveau van veel reacties verplaatst naar NEW-BIE's. ( Dit had ik veel eerder moeten doen SORRY )
              Ik doe niet aan bijgeloof.
              Dat brengt ongeluk.

Comment

• Husss
                • Jul 2003
                • 220

Originally posted by tukker
                Even wat theorie opgedaan. Er zijn dus types die een condensator nodig hebben om spanning op te wekken,dit zou aan het type motor liggen die gebruikt word.
                Ik vermoed dat dit de condensator geregelde generatoren zijn.
                De spanning hiervan zou stabiel zijn mits er niet te veel vermogen word gevraagd.Hoeveel % dit dan van het max. is me niet duidelijk geworden.
                Dat een 1 fase condensator geregelde slecht zou zijn met pieken kan ik mij theoretisch niet voorstellen omdat een spoel in een magnetisch veld denk ik juist het meest een sinus vorm af geeft.
                De invertor geregelde kan wel een perfekt stabiele 50 herz opleveren maar de sinus word als trapjes opgebouwd met ook nog eens piekjes etc.
                Helaas heb ik zo geen osciliscoop om dit signaal hier weer te geven.
                Lijkt me dat de conclusie moet luiden 1 fase geen probleem maar voor de zekerheid een ruime vermogens reserve. Alleen hoeveel ?

Heb voor diverse klanten generatoren langs de scoop gehaald. De goedkope modellen welke, vaak, condensator geregeld zijn geven 9 van de 10x spanning met "lelijke"sinussen en varieren nogal in frequentie.
                Soms ziet het er onbelast wel ok uit maar gebeuren er rare dingen onder belasting. Prima voor een peertje of een electromotor maar niet voor electronica
                Heb ook onder andere Honda eu30 gezien en deze geeft binnen zijn maximale vermogen onafhankelijk van toerental een zuivere 50Hz sinus.

Wil je geen inverter, moet je zoeken naar electronisch geregelde generatoren. Dit zijn echter vaak wel de duurdere exemplaren zoals Atlas Copco ed. Volgens mij zijn daar geen draagbare exemplaren van;-)

Comment

• Noobie
                  • Dec 2007
                  • 223

Originally posted by Husss
                  Wil je geen inverter, moet je zoeken naar electronisch geregelde generatoren. Dit zijn echter vaak wel de duurdere exemplaren zoals Atlas Copco ed. Volgens mij zijn daar geen draagbare exemplaren van;-)
                  Ik heb ze inderdaad nog nooit gezien in enkel-fase hanteerbare vorm, vandaar mijn opmerking. Ik kan me ook voorstellen dat de stabilisatie (= complete regeling) in verhouding te duur is voor een klein aggregaat. Misschien was die wat kort door de bocht, maar in mijn ervaring wel de enige goede oplossing, bij ongestabiliseerde aggregaten gewoon altijd problemen, zelfs als ze heel groot zijn!

Uiteindelijk ben je wel je eigen spullen aan het slopen, gewoon goed regelen dus. Geen budget? dan maar geen geluid. Als je na een uur of twee draaien je voedingen er uit stookt, hoeft je ook niet aan te komen bij een organisatie met de vraag of ze even een paar duizend euro aan reparatiekosten/onderdelen willen betalen. Dan krijg je de discussie van; "Maar dat wisten wij niet en u heeft het niet verteld, dus uw risico!"

Excuses als het bot over kwam, maar serieus niet aan beginnen aan ongestabiliseerde aggregaten!

edit: las net ff vluchtig het hele topic, zag dat je zelf feest wil geven, je bespaart misschien 50 euro, een neemt daarvoor het risico dat je compleet zonder muziek zit. vraag me af of je dat moet willen...
                  Last edited by Noobie; 17-03-10, 23:13.

Comment

• gorgarke
                    • May 2006
                    • 31

Ik heb voor dit soort akties een Honda EM30 aggregaat gekocht.
                    Deze werkt met een cycloconverter.
                    De generator wekt een spanning op met een hoge frequentie. Deze "onstabiele" spanning wordt via een cycloconverter (processor gestuurde triacregeling) omgezet naar een exacte spanning van 230 V 50 Hz max 3KVA.
                    Dus ongeacht het toerental van de motor (binnen zekere grenzen natuurlijk) blijft de geleverde spanning ten alle tijden constant.

Dit ding koste wel veel meer dan een standaard chinees aggregaat met AVR regeling, maar ik durf er wel mijn apparatuur zonder problemen op aan te sluiten.

Comment

• laserguy
                      • Jun 2003
                      • 2755

Een cycloconverter geeft wel geen perfect mooie sinus af. Dat is goed voor motoren maar toch liever niet voor elektronica.
                      Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• djspeakertje
                        • Oct 2008
                        • 1912

Originally posted by laserguy
                        Een cycloconverter geeft wel geen perfect mooie sinus af.

Wel of niet?...

Daan

(moest gewoon even...)
                        I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                        I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

Working...