Een Truss-set

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hugovanmeijeren
    • Oct 2004
    • 1436

Originally posted by vasco
    De opdrachtgever is dat geld kwijt en niet jij. Of die set nu bij jezelf of van een ander komt, betalen moeten ze er toch voor. Inhuren bij een ander kost je netto niks en kan zelfs wat opleveren als je het voor iets meer weer doorzet naar de opdrachtgever dan waar je het zelf voor inhuurt.
    Dat is natuurlijk zo dat je ingehuurde spullen in je prijs kunt doorberekenen aan de opdrachtgever, maar zoals je zelf waarschijnlijk ook zult weten zijn de prijzen bij veel kleine 'drive-in shows' dusdanig laag dat dit gewoonweg niet gaat. (Dat ligt overigens niet altijd aan de drive-in show maar ook voor een groot gedeelte aan de opdrachtgever: ze willen niet betalen).

Stel je vraagt 150 euro voor een showtje, en je wilt een trussbrug huren (kost je 100 euro), en je drukt dat bij de prijs op, dan is de kans verrekte groot dat de opdrachtgever gewoon af haakt.

Je kunt natuurlijk zeggen: als je kwaliteit wilt dan moet je betalen, maar je zult waarschijnlijk best begrijpen dat dat lang niet altijd gebeurt.

Als je wat serieusere klussen hebt en er een groter budget beschikbaar is dan gaat dit makkelijker, maar mocht de TS al in dit stadium verkeren dan zou hij waarschijnlijk deze vraag niet gesteld hebben (en had hij direct voor de VMB's gekozen).

Groeten Hugo
    Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• Upgrading your system
      • May 2003
      • 1684

Het is altijd een afweging. ik snap de manier waarop hier gesproken wordt en omdat dit stadium zo ver achter me ligt heb ik daar mischien even geen rekening mee gehouden.
      Punt is alleen dat ik altijd een vieze smaak in de mond krijg van tijdelijke oplossingen. dit is omdat deze vaak niet ten goede voor de veiligheid is om nog te zwijgen over de het feit dat wanneer iets tijdelijk is opgelost je dit vaak laat zitten zolang het werkt.

voorbeeld hiervan is een Amp die ik had. deze was gekoeld door een ventilator welke was aangesloten met een kleine printtrafo. Nu gebeurde het dat deze de geest gaf en ik deze bij gebrek aan een vervangende trafo (versterker werd veelvuldig gebruikt) had vervangen voor een externe. deze heeft zo 2 jaar gezeten omdat je telkens de moeite niet nam om het goed te maken vanwegen drukte en het feit dat het goed werkte.

Als je een slechte kwaliteit statieven neemt welke je voor tussenoplossing gebruikt is het erg verleidelijk om ipv. de blijvende exemplaren een setje Parren te bestellen omdat die truss immers al statieven heeft.
      Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• hugovanmeijeren
        • Oct 2004
        • 1436

@Upgrading,

ik ben het volledig met je eens dat je beter af bent met de betere merken (en vaak ook de duurdere).
        Ik gebruik zelf ook al een hele poos de VMB statieven, de TE-071 wel te verstaan, en dat zijn absoluut super mooie wind-ups.

Punt was gewoon even dat het doorberekenen van de huurprijs van zo'n set niet altijd volledig mogelijk is in het lage prijs circuit van sommige drive-in shows.

Het is en blijft zonde van je geld als je iets koopt waarvan je weet dat je later iets anders wilt (zeker als je ze nieuw gekocht hebt).

Groeten Hugo
        Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• Upgrading your system
          • May 2003
          • 1684

Dat was inderdaad ook mijn punt.
          Probleem is alleen dat je toch al snel in je eigen situatie denkt, en daar zijn de budgetten niet zo krap.
          Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• vasco
            • Oct 2003
            • 2567

Je hebt gelijk Hugo.
            Ik zat net als Upgrading in onze hoek te denken.

Comment

• Stoney3K
              • Sep 2007
              • 1399

Originally posted by hugovanmeijeren
              Punt was gewoon even dat het doorberekenen van de huurprijs van zo'n set niet altijd volledig mogelijk is in het lage prijs circuit van sommige drive-in shows.
              Nou.... een beetje verhuurder rekent zo'n 120-150 euro voor twee VMB'tjes met 6m Prolyte truss erop. Als je dat zonder winstmarge ergens weg wil zetten, en je dus een prijs gaat rekenen die ook in dat bereik zit (150 euro per avond), dan zit je wel in het extreem lage segment en verwacht een klant ook niet veel meer te zien dan twee T4'tjes.

Wat je natuurlijk kan doen is voor die 150 euro per avond een "lage prijs" show neerzetten met een basisset (2x T4 met wat extra's) en je voor 100- 150 euro meer een wat uitgebreidere show kunt rekenen. Ik heb voor volgende week zaterdag bijvoorbeeld een redelijk lompe set ergens staan met 6 meter truss, 4 MAC's, Sunstrips, lasers, LED-parren, alles erop en was nog geen 350 euro totaal kwijt. Deels mijn eigen materiaal, deels gehuurd, maar voor een grotere, indrukwekkender set wil een opdrachtgever vaak wel meer betalen omdat hij daar zeker de zaal eerder mee vol krijgt. Het is voor hem immers ook gewoon marktje spelen: Investeer ik meer in mijn AV inhuur, dan levert mij dat ook meer bar-inkomsten op.
              First make it work, then make it look pretty!

Comment

• moderator
                Moderator
                • Apr 2001
                • 5946

beetje te veel gerekend stoney... Huur truss set > huren truss sets > J en H Licht en Geluid&reg - verhuur van licht, geluid, beeld, truss en podium techniek
                Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Upgrading your system
                  • May 2003
                  • 1684

Tsjah, voor 75 euro vraag je je bijna af of je er voor moet gaan kloten.

zeker met 6 feestjes per jaar die sommige mannen hier op het forum rekening moeten houden per jaar kun je het niet voor opslaan.

Comment

• Stoney3K
                    • Sep 2007
                    • 1399

Jep. Maar dat zijn voor zover ik kan zien ook geen VMB's (of het moeten de oude TE-03x serie zijn)

@Upgrading: True, 75 euro is geen geld. Maar daar komen wel nog transportkosten bij, je moet immers óf zelf de boel ophalen wat benzine kost óf het laten brengen waar natuurlijk ook weer kilometers bij komen. Maar al met al wel de moeite waard voor die prijs
                    First make it work, then make it look pretty!

Comment

• dj blaauw
                      • Oct 2007
                      • 2

american dj st 132 statief

hallo aangezien ik niet eentopic kon vinden waar in staat wat ik wil weten.

komt hier mijn vraag:
                      ik ben vanplan een low cost truss systeem in elkaar te zetten.
                      dus heb ik dit bedacht:
                      ik heb op een 2e hands site voor 100 euro 4 meter prolyte gekocht.
                      en 2 truss adapters die over een statief heen moeten.
                      ik heb alleen de vraag:
                      moeten de adapter over het statief heen of moet de adapter er in bij dit statief (american dj st 132)
                      is dit een goed statief?
                      want ik kan echt niet meer geld dan 300 euro kwijt ook niet als ik even door spaar.
                      (ik verdien geen zak)
                      ik ben ook pas 15
                      dus het zijn deze of goedkopere.
                      ik wil er 96 kilo aan hangen
                      (netjes te verdelen)

bedankt

Comment

• jaksev
                        • Jul 2007
                        • 365

Hallo,

Ik heb zelf ook 4 The Winner II Scanners, voor het geld zijn ze echt leuk. Het zou fantastisch zijn als er een MSD lampje in zat. Die versie is inmiddels ook al weer uit, dus spaar even door voor die.

Het is wel zo, als je even door spaart heb je nog betere scanners. Ik geef je een tip koop geen Martin scanners, zijn het geld niet waard, bij ons in het cafe hangen er ook, waardeloos, licht op brengst 0,0.

Truss:
                        Daar heb ik zelf ook lang over liggen denken, er ligt vast ergens een truss boer bij jouw in de buurt. Bij mij is dat toevallig Interal TC. Erg handig gewoon heen gaan en vragen of ze nog wat hebben liggen. Beetje rare vraag natuurlijk. En je haalt daar gewoon wat Truss ben je voor 100 euro klaar.

Comment

• vasco
                          • Oct 2003
                          • 2567

Originally posted by dj blaauw
                          bij dit statief (american dj st 132)...
                          ...ik wil er 96 kilo aan hangen (netjes te verdelen)
                          Van hun website:
                          Maximale verticale belasting: 85kg
                          Zoals je al ziet bij de opgave van de fabrikant is hun maximum namelijk 11kg minder dan jou maximum.

Heb je in jouw belasting alles meegenomen, ook de gewichten van de truss zelf, kabels, dimmers, etc. en niet alleen je verlichting. Dit komt immers allemaal als last op het statief terug. Het statief draagt niet alleen de lampen maar alles wat er op rust, inhangt en ga zo maar door.

Ik ben bang dat voor een nog goedkoper statief de belasting ook verder naar beneden gaat. Kortom geen leuk antwoord maar toch sparen of minder hoge eisen stellen aan wat je er in wil gaan hangen.

Comment

• jurjen_barel
                            • Jun 2003
                            • 3148

Originally posted by dj blaauw
                            want ik kan echt niet meer geld dan 300 euro kwijt ook niet als ik even door spaar.
                            (ik verdien geen zak)
                            ik ben ook pas 15
                            Sorry hoor, maar met deze instelling zal het nooit wat worden. Goed materiaal kost geld, daar kun je niet onderuit ongeacht leeftijd of budget. Als je niet wilt kopen, dan moet je maar huren. Je kan wel goedkope meuk kopen die je tot het maximum belast (of nog verder), maar dan zit je straks met de gebakken peren als je materiaal straks is verbogen.

Per statief ben je al meer kwijt dan 300 euro. Voor de rest heeft Vasco alle woorden al uit mijn vingers genomen.

Comment

Working...