LED PAR's luisteren niet

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Light2light
    • Jan 2008
    • 1

LED verlichting

beste mensen,

ik heb 8 par 56 led lampen tot mijn verantwoordelijkheid gekregen, deze hangen per 4 aan een statief, ze worden bestuurd met een showtec scanmaster.
    alleen kom ik niet uit met de adressering voor de dmx.
    ik wil ze graag op kanaal 1>lamp 1, kanaal 2> lamp 2 enz enz

heb geen handleiding meer liggen en heb al op internet gezocht maar kwam er niet uit.

kan iemand mij mischien helpen?

Groetjes

Comment

• Funmaker
      • Jun 2006
      • 922

lijkt me vrij logisch aangezien een led lamp minstens een 4 tal dmx kanalen gebruikt.
      Nu weten we niet welke led par je hebt dus hebben we ook geen idee van wat er kan maar zoek eens ergens op google een handleiding of omschrijving van die lamp en dan specifiek het aantal dmx kanalen dat gebruikt dient te worden...

als nu bv 4 kanalen per lamp hebt dan:
      lamp1: dmx channel 1
      lamp2: dmx channel 5
      lamp3: dmx channel 9
      enz...

groetjes
      Hold on a second, relax and listen...

Comment

• ralph
        Banned
        • Aug 2000
        • 2649

@light2light;
        Je geeft net ff te weinig info voor een compleet en helder antwoord.
        Geeft niet, daar kunnen we wat aan doen!!!

Welke uitvoering van de scanmaster heb je?scanmaster 1, 2 of 3.
        Maakt voor het proggen erg weiniguit, maar voor het ontvangen van de juiste manual wel.
        Wel handig om een manual te hebben als leidraad bij het proggen.
        Alsje het eenmaal weet is het een eitje, maar voor die tijd...ff door de zure appel heen bijten!

Dan de volgende: hoeveel dmx knalen hebben je ledparren ieder? Welke functie zit onder welk kanaal en hoe zitten die kanalen van 0 tot 255 opgedeeld.
        Manual van de parren is ook foetsie nem ik maar even aan...

Sluit de scanmaster aan op het spanningsnet, schakel het apparaat in.
        druk 1x op de knop "standy"
        selecteer scanner knop één (1)
        Sluit de ledpar aan op het spanningsnet. stel met de dipswitches het startadres in op één (1)
        beweeg de linker fader rustig omhoog en bekijk de voorzijde van de par

de eerste fader weer helemaal naar beneden en dan de tweede, inderdaad weer rustig omhoog en opletten wat er gebeurt.

Dit blijven herhalen todat je een fader omhoog doet en er gebeurt niets meer.
        dan weet je (meestal...) hoeveel dmx kanaln die ledpar gebruikt.

Doe jij ff je huiswerk en post ff de resultaten, gaan we dan verder met de uitleg, deal?

Comment

• ralph
          Banned
          • Aug 2000
          • 2649

En opgelost, of hopeloos in de war?

Comment

• hbg1039
            • Jan 2008
            • 8

Het begint te luisteren!

De VM116/K8062 werkt! De zelftest werkt (nog steeds) niet, en daardoor bleef ik het probleem op de verkeerde plekken zoeken. Verder moet op de par's dipswitch 10 aangezet worden, anders wordt het DMX-signaal niet gebruikt.
            De tip over het gebruiken van FreeStyler was perfect. FreeStyler kent de K8062 als interface en kent ook de par's.
            Mijn zoon en ik zijn ultieme beginners met licht, maar de tips via dit forum hebben ons flink geholpen. Daarom dank aan iedereen die ons geholpen heeft!!

O ja, er werd met nadruk gezegd, dat je speciale DMX-kabels moet gebruiken. Voor onze muziek-apparatuur gebruiken we professionele microfoonkabels, 2-aderig afgeschermd, van 6 meter lang. De vierde par hangt aan 24 meter kabel en werkt uitstekend. Misschien een tip?

Henny

Comment

• Funmaker
              • Jun 2006
              • 922

Originally posted by hbg1039
              O ja, er werd met nadruk gezegd, dat je speciale DMX-kabels moet gebruiken. Voor onze muziek-apparatuur gebruiken we professionele microfoonkabels, 2-aderig afgeschermd, van 6 meter lang. De vierde par hangt aan 24 meter kabel en werkt uitstekend. Misschien een tip?

Henny
              gebruik je nu voor je muziek apparatuur je professionele microkabels ? en ook voor je parren... dit maak ik toch op uit je tekstje.

Er is wel degelijk verschil tussen micro kabel en dmx... meer info via google... maar optimaal is dus gebruik van dmx kabel. Het kan goed gaan maar niks is zeker dan vertelt men altijd...
              Hold on a second, relax and listen...

Comment

• hbg1039
                • Jan 2008
                • 8

Originally posted by Funmaker
                gebruik je nu voor je muziek apparatuur je professionele microkabels ? en ook voor je parren... dit maak ik toch op uit je tekstje.
                Klopt! Ik ben een oude muzikant. Met het resultaat van tientallen jaren in- en verkopen kan ik nu een een redelijke groep aankleden: instrumenten en apparatuur. Mijn zoon is DJ (vindt hij) en samen kunnen we heel wat verschillende genres, en het geluidsniveau aan.

Comment

• Outline
                  • Feb 2006
                  • 1434

Persoonlijk blijf ik van mening dat je met een goede micro-kabel ook een eind komt...

En waarom ik dat zeg? Omdat ik het al vaak genoeg gedaan heb! Belangrijker is de eindstop: zonder die gaat het sneller mis.

Comment

• DJ nn
                    • Jun 2006
                    • 489

Heb al een heeeeeel eind met microkabel weten overbruggen (naast 2x 32A) en alles ging lekker...
                    Het is wel "goede" microkabel.
                    Maar zoals gezegt, DMX-kabel blijft veiliger.

grtzz DJ nn
                    ... the sound of silence...

Comment

• Outline
                      • Feb 2006
                      • 1434

Zelf al een keer dik 150m gedaan, aan een Showtec splitter met eindstop. Er zaten 14 units in de lijn.

Comment

• laserguy
                        • Jun 2003
                        • 2755

Zelf al een keer dik 150m gedaan, aan een Showtec splitter met eindstop. Er zaten 14 units in de lijn.
                        Ok, dat kan... maar doe dit regelmatig en je zult wel een keer voor verrassingen komen te staan. Is het nu echt te veel gevraagd om gewoon de juiste kabel voor de juiste toepassing te gebruiken? Daar zijn we toch "pro" voor? Jij sluit je PC toch ook niet op internet aan via platte telefoonkabel met 4 draadjes maar wel met een echte UTP/STP/FTP kabel?
                        Als je kabel gebruikt met een verkeerde impedantie krijg je, eindstop of geen eindstop, reflecties in je kabel en dus een grotere storing op je DMX signaal (zie het als een verslechtering van de signaal/ruis verhouding). Als die storing echt te groot wordt krijg je gewoon zeker weten problemen ooit dus waarom dit riskeren? Als pro's proberen we toch net om problemen te voorzien?
                        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• moderator
                          Moderator
                          • Apr 2001
                          • 5946

Oke, verdere spannende verhalen over mensen met mic kabel ipv kabel bedoeld voor DMX gebruik, die kieper ik weg...is niet het onderwerp en gaat het ook verder niet worden.
                          Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• vasco
                            • Oct 2003
                            • 2567

Originally posted by DJ nn
                            Heb al een heeeeeel eind met microkabel weten overbruggen (naast 2x 32A) en alles ging lekker...
                            Het is wel "goede" microkabel.
                            Maar zoals gezegt, DMX-kabel blijft veiliger.

grtzz DJ nn
                            2x 32A over "goede" microkabel?
                            Hoop dat ik het verkeerd begrijp!

Originally posted by hbg1039
                            De VM116/K8062 werkt! De zelftest werkt (nog steeds) niet...
                            Misschien moet je er even een batterij in stoppen (9V blok) voor de zelftestfunctie volgens de website van Velleman.

Comment

• JeroenVDV
                              • Mar 2004
                              • 963

Originally posted by vasco
                              2x 32A over "goede" microkabel?
                              Hoop dat ik het verkeerd begrijp!
                              Nee, een lange microfoonkabel die naast 2x een 32A lijn ligt
                              Creating shows beyond Imagination

Comment

• hbg1039
                                • Jan 2008
                                • 8

Originally posted by vasco
                                Misschien moet je er even een batterij in stoppen (9V blok) voor de zelftestfunctie volgens de website van Velleman.
                                Dat is al gebeurd. De ledjes knipperen geheel volgens plan, maar er gaat geen dmx-testsignaal naar de par's. Overigens is Velleman niet bepaald gul met informatie. Ik heb me suf gezocht. Daarom ben ik zo blij met de steun via dit forum!

Comment

Working...