LED PAR's luisteren niet

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hbg1039
    • Jan 2008
    • 8

LED PAR's luisteren niet

Kort geleden wat licht-apparatuur gekocht: o.a. 4 x Eurolite LED PAR-56 RGB en voor de aansturing een Velleman VM116 (da's een kant-en-klare K8062) voor USB.
    We hebben getest met DMXControl en VisualDMX, de zelftest van de VM116 gedraaid, microfoonkabels gebruikt (2-aderig afgeschermd) en ook luidsprekerkabels (3-aderig). Alles keurig met 1-op-1 XLR-pluggen. Maar het werkt niet...
    Kent iemand dit probleem, of is er misschien iemand die ons verder kan helpen, met bijv. een werkend voorbeeld?
    Graag jullie reactie!
    Last edited by hbg1039; 19-01-08, 23:10.
  • Rolandino
    • Mar 2007
    • 1451

mss moet je de LEDcans adresseren voor dat je ze aanstuurt. ( of had je dat al gedaan ? )

Ik weet niet hoeveel kanalen ze zijn maar als ze bv 4 kanaals zijn is de 1ste 1 en de 2e 5 enz
    EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• Bastisito
      • Sep 2004
      • 185

VisualDMX werkt (uiteraard) alleen met de eigen DMX dongle, en dus NIET met allerlei andere goedkope dongles!! (nogal logisch toch?)
      Meneer, waar is dat ene knopje nou precies voor?

Comment

• hbg1039
        • Jan 2008
        • 8

Originally posted by Rolandino
        mss moet je de LEDcans adresseren voor dat je ze aanstuurt. ( of had je dat al gedaan ? )

Ik weet niet hoeveel kanalen ze zijn maar als ze bv 4 kanaals zijn is de 1ste 1 en de 2e 5 enz
        Ze zijn geadresseerd: 1, 7, 13 en 19 (zo stelde VisualDMX het voor).

Comment

• hbg1039
          • Jan 2008
          • 8

Originally posted by Bastisito
          VisualDMX werkt (uiteraard) alleen met de eigen DMX dongle, en dus NIET met allerlei andere goedkope dongles!! (nogal logisch toch?)
          Bedankt voor de tip. Overigens vind ik 119 euro niet echt goedkoop .

Comment

• jurjen_barel
            • Jun 2003
            • 3148

Wat heb je allemaal uitgeprobeerd? Allemaal op dezelfde lijn? Per stuk los geprobeerd? Een normale DMX-kabel gepakt (ookal zou een goede mic-kabel op korte afstanden ook moeten werken, bij langere afstanden zit hier dus waarschijnlijk je probleem)? Fasedraaier geprobeerd? Eventuele groundloop onderbreken met groundlift? Kun je de parren in een stand-alone modus zetten en werken ze dan wèl?

Luisteren ze niet, als in: er gebeurt niets, of als in: ze doen totaal iets anders dan dat ik wil?

Ik roep nu gewoon wat dingen die je probleem mogelijk kunnen oplossen.

Comment

• vasco
              • Oct 2003
              • 2567

Laat iedereen maar stoppen met roepen. Heb dit eerder gezien bij een klus en deze jongens werden verzocht even FreeStyler (gratis DMX software) te downloaden voor bij deze Vellemann DMX dongle. Andere software gaat niet werken met dit ding. En inderdaad, na het installeren konden die jongens aan de slag.

DMXControl en VisualDMX werken alleen met hun eigen dongles samen en gaan nooit werken met deze goedkope Vellemann. Logisch ook, deze fabrikanten willen hun eigen dongle verkopen bij hun software. Ze gaan deze software niet weggeven op deze manier. Dubbeltje eerste rij, dit gevoel krijg ik bij de TS.

Dit is inderdaad een goedkope dongle. Jij vind 120 euro misschien veel maar dit bedrag is in de licht wereld 10 keer niks
              Last edited by vasco; 21-01-08, 13:02.

Comment

• hbg1039
                • Jan 2008
                • 8

Originally posted by jurjen_barel
                Wat heb je allemaal uitgeprobeerd? Allemaal op dezelfde lijn? Per stuk los geprobeerd? Een normale DMX-kabel gepakt (ookal zou een goede mic-kabel op korte afstanden ook moeten werken, bij langere afstanden zit hier dus waarschijnlijk je probleem)? Fasedraaier geprobeerd? Eventuele groundloop onderbreken met groundlift? Kun je de parren in een stand-alone modus zetten en werken ze dan wèl?

Luisteren ze niet, als in: er gebeurt niets, of als in: ze doen totaal iets anders dan dat ik wil?

Ik roep nu gewoon wat dingen die je probleem mogelijk kunnen oplossen.
                Ik ben een oude muzikant en op dat gebied weet ik het een en ander. Licht is voor mij nieuw. Fijn dat er positieve reacties komen zoals die van jou.
                Ik had alles uit jou lijstje al uitgeprobeerd. Er ligt een proefopstelling met microfoonkabels van 6 meter. Alles op één lijn, maar ook los getest. Maar .... niks.
                O ja, stand-alone d.m.v. de dipswitches gaat het prima. Alleen zie ik mezelf niet iedere keer in de mast klimmen om daar iets aan te veranderen .
                Last edited by hbg1039; 21-01-08, 14:44.

Comment

• hbg1039
                  • Jan 2008
                  • 8

Originally posted by vasco
                  Laat iedereen maar stoppen met roepen. Heb dit eerder gezien bij een klus en deze jongens werden verzocht even FreeStyler (gratis DMX software) te downloaden voor bij deze Vellemann DMX dongle. Andere software gaat niet werken met dit ding. En inderdaad, na het installeren konden die jongens aan de slag.

DMXControl en VisualDMX werken alleen met hun eigen dongles samen en gaan nooit werken met deze goedkope Vellemann. Logisch ook, deze fabrikanten willen hun eigen dongle verkopen bij hun software. Ze gaan deze software niet weggeven op deze manier. Dubbeltje eerste rij, dit gevoel krijg ik bij de TS.

Dit is inderdaad een goedkope dongle. Jij vind 120 euro misschien veel maar dit bedrag is in de licht wereld 10 keer niks
                  Dat DMXControl en VisualDMX met eigen hardware werken wist ik niet. Ik ben afgegaan op informatie van anderen. Blijkbaar was dat niet voldoende.
                  Op jouw advies heb ik FreeStyler gedownload. Hoewel ik de zaak nog niet draaiend heb, geeft de controle-led op de VM116 aan dat er DMX-signaal is. Dat is voor het eerst. We gaan door. Bedankt voor de tip!
                  P.S.: is er iemand die mij wat praktische tips kan geven voor het werken met FreeStyler/VM116/4 x Eurolite LED PAR-56 RGB?

Comment

• flash-a-new-generation
                    • Nov 2006
                    • 228

ik heb laatst in een kroeg 8 van die rgb parren van eurolite weggehangen. deze zitten op een conventionele scanmaster tafeltje. geen pcspul dus. mijn ervaring met die dingen is, is dat je een goede sterke dmxsignaal moet hebben anders is er aan het einde van je kring niet veel signaal meer over. als je dus lange afstand hebt moet je:
                    -goede xlr kabel gebruiken met goede connectors (tasker icm. neutrik)
                    -mogelijk toch een booster er tussen gooien.

de laatste parren in de kring die ik had aangelegt werkte niet top maar nu er een booster tussen zit is alles in orde.

ik kreeg trouwens in het begin die parren ook niet aan de gang. maar als je de handleiding leest kom je er zeker wel uit.
                    EAW SB850 en DVA T-4 array:D

Comment

• vasco
                      • Oct 2003
                      • 2567

Originally posted by hbg1039
                      Op jouw advies heb ik FreeStyler gedownload. Hoewel ik de zaak nog niet draaiend heb, geeft de controle-led op de VM116 aan dat er DMX-signaal is. Dat is voor het eerst. We gaan door. Bedankt voor de tip!
                      P.S.: is er iemand die mij wat praktische tips kan geven voor het werken met FreeStyler/VM116/4 x Eurolite LED PAR-56 RGB?
                      Ik ben geen lichtman dus kan jou verder niet veel vertellen. De tip die ik gaf kwam ik ook maar toevallig ooit eens tegen op een klus. Dat de VM116 nu wel reageert zegt genoeg. Nu jezelf inwerken in Freestyler lijkt mij.

Succes ermee.

Comment

• MEEO Licht en Geluid
                        • Nov 2005
                        • 950

Hm, ik heb de zelfbouwversie van de Velleman, werkt prima samen met DMXControl!
                        Uiteraad wel interface selecteren, maar neem aan dat je dat al had gedaan

[EDIT, plaatje:]
                        Last edited by MEEO Licht en Geluid; 22-01-08, 20:28.
                        MEEO Audio Licht Rigging,
                        Mark van der Werff
                        Groningen

Comment

• Carl
                          • Nov 2000
                          • 907

Hebben we ook een terminator geplaatst?

reden: zie ongeveer 300 topics over dit onderwerp.
                          Hoe en waarom --> RYFM!

Comment

• moderator
                            Moderator
                            • Apr 2001
                            • 5946

Graag terugkoppeling van de topic starter, anders blijven we "in the blind" schieten en de ervaring met trouble shooten leert dat dat een uiterst onzinnige bezigheid is.
                            Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• laserguy
                              • Jun 2003
                              • 2755

Ik heb voor de grap ook eens DMX Control gedownload, K8062 eraan en dan in DMX COntrol de K8062 van Velleman geselecteerd: en inderdaad: geen DMX output... zeer raar. Met een zelfgeschreven programmaatje via de K8062.dll gaat het wel perfect op dezelfde PC (XP Home, Intel P-IV Dual Core). We blijven dus zoeken...
                              Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

Working...