Vreemd fenomeen (subwoofers)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • salsa
    • Jan 2007
    • 1315

Ik snap werkelijk niets van dit verhaal en komt me echt onduidelijk over.
    Ik weet het niet precies maar zitten er passieve filters in die DAP subs?
    Soms kan dit problemen geven indien je ze in serie wil schakelen.
    Tja..bruggen van versterkers, nogmaals doe je dit alleen wanneer je gebruik maakt van subwoofers die enorme pieken kunnen weerstaan, immers je verhoogd de uitgangspanning en dat kan idd 1 van de twee het loodje leggen.....
    Het maakt niet uit of je DAP gebruikt of niet, ik heb dit laatst met EV ook gehad, 1 speaker volledig uit z'n positie de andere had niets..
    Overigens stonden ze wel parallel gebrugd op een versterker die 4 Ohm gebrugd aankon..

Als het niet nodig is om te bruggen, doe het dan ook niet!

Dave
    [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• sparky
      • Apr 2002
      • 2104

Hoi,

Ik heb tijdelijk bij een klein café twee van mijn eigen subwoofers neergezet omdat die van hun in reparatie is.

De versterker die ervoor gebruikt wordt was kapot gegaan (wat hun eigen sub ook kapot heeft gemaakt), echter deze is inmiddels gerepareerd (2 kapotte transistors).
      Het gaat hier om een DAP p-800 welke 1000watt @ 8ohm(bridge) of 2ohm(parallel) kan geven volgens het boekje.

Nu de situatie. Ik heb twee 15" subwoofers van wharfedale welke ong. 250 á 300 watt @ 4ohm p/stuk kunnen hebben.
      Ik heb deze in serie aangesloten zodat ik de versterker gebrugd aan kan sluiten @ 8ohm.

Nu het vreemde, voordat de DAP-versterker gemaakt was heeft er tijdelijk een gloednieuwe Citronix-versterker gebrugd gestaan voor een week of 2 op mijn subs. Dit zat op exact dezelfde manier aangesloten en ging altijd prima.
      Nu is die DAP 2 dagen terug en kreeg ik te horen dat hij ineens heel snel clipt, bij een laag volume, toen kwam ik er ook achter dat maar 1 van de subs werkt (terwijl ze in serie zitten)! Nu zou je denken dat die sub het begeven heeft, echter heb ik de aansluitingen enz. gecontroleerd en niks kunnen vinden. En nadat ik wat gekeken had, deed ik de versterker weer aan welke ineens niet meer clipte.
      Alleen nu werkte nog steeds maaar 1 sub, alleen wel de andere die het eerst niet deed! En dus diegene die het daarvoor alleen wel deed, deed het nu ineens niet.

Kent iemand dit probleem? Hoe kan het dat bij 2 in serie aangesloten subs, er maar 1 van de 2 werkt, en ook nog dan de één en dan de ander.

Ik vindt het heel vreemd, hopelijk kan iemand me hier wat opheldering geven? Misschien is de versterker toch niet goed meer ofzo?

Hartstikke bedankt, Flex
      Gewoon per kanaal een subje aansluiten. Dat gaat volgens mij even hard, zo niet harder, zonder dingen onnodig gecompliceerd en -inmiddels dus wel weer eens bewezen- storingsgevoeliger te maken.
      Last edited by sparky; 10-11-07, 18:50.
      Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

Working...