Vreemd fenomeen (subwoofers)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Flex
    • Dec 2006
    • 18

Vreemd fenomeen (subwoofers)

Hoi,

Ik heb tijdelijk bij een klein café twee van mijn eigen subwoofers neergezet omdat die van hun in reparatie is.

De versterker die ervoor gebruikt wordt was kapot gegaan (wat hun eigen sub ook kapot heeft gemaakt), echter deze is inmiddels gerepareerd (2 kapotte transistors).
    Het gaat hier om een DAP p-800 welke 1000watt @ 8ohm(bridge) of 2ohm(parallel) kan geven volgens het boekje.

Nu de situatie. Ik heb twee 15" subwoofers van wharfedale welke ong. 250 á 300 watt @ 4ohm p/stuk kunnen hebben.
    Ik heb deze in serie aangesloten zodat ik de versterker gebrugd aan kan sluiten @ 8ohm.

Nu het vreemde, voordat de DAP-versterker gemaakt was heeft er tijdelijk een gloednieuwe Citronix-versterker gebrugd gestaan voor een week of 2 op mijn subs. Dit zat op exact dezelfde manier aangesloten en ging altijd prima.
    Nu is die DAP 2 dagen terug en kreeg ik te horen dat hij ineens heel snel clipt, bij een laag volume, toen kwam ik er ook achter dat maar 1 van de subs werkt (terwijl ze in serie zitten)! Nu zou je denken dat die sub het begeven heeft, echter heb ik de aansluitingen enz. gecontroleerd en niks kunnen vinden. En nadat ik wat gekeken had, deed ik de versterker weer aan welke ineens niet meer clipte.
    Alleen nu werkte nog steeds maaar 1 sub, alleen wel de andere die het eerst niet deed! En dus diegene die het daarvoor alleen wel deed, deed het nu ineens niet.

Kent iemand dit probleem? Hoe kan het dat bij 2 in serie aangesloten subs, er maar 1 van de 2 werkt, en ook nog dan de één en dan de ander.

Ik vindt het heel vreemd, hopelijk kan iemand me hier wat opheldering geven? Misschien is de versterker toch niet goed meer ofzo?

Hartstikke bedankt, Flex
  • JeroenVDV
    • Mar 2004
    • 963

Tja, wat voor crea-bea bekabeling je hebt aangelegd om ze in serie te zetten kunnen wij niet ruiken
    Creating shows beyond Imagination

Comment

• Flex
      • Dec 2006
      • 18

Originally posted by JeroenVDV
      Tja, wat voor crea-bea bekabeling je hebt aangelegd om ze in serie te zetten kunnen wij niet ruiken
      Ik neem aan dat het wel duidelijk was als ik in serie zeg?
      De + van de versterker naar de + van sub 1, de - van sub 1 aan de + van sub 2, en de - van sub 2 aan de - van de versterker.....

Voorbeeld
      Series Parallel Speaker Impedance

Ik ben misschien niet professioneel, maar ik doe niet aan crea-bea.
      Last edited by Flex; 05-11-07, 12:45.

Comment

• HR Soundproductions
        • Oct 2005
        • 649

Vreemd verhaal, manual gelezen en alles gedaan wat er stond... if not RTFM....

Comment

• Flex
          • Dec 2006
          • 18

Originally posted by HR Soundproductions
          Vreemd verhaal, manual gelezen en alles gedaan wat er stond... if not RTFM....
          Zo moeilijk is het toch niet?

Versterker gebrugd, 1000 watt @ 8ohm, twee 4 ohm subwoofer in serie is ook 8 ohm.
          Alleen maar één van de twee subs werkt. En dan ook nog allebei om en om, soms de één soms de ander.

En ja ik heb de manual gelezen (voor zover dat erbij zit bij zoiets), de versterker is zeker weten goed aangesloten en ingestelt (schakelaar op bridge mode en de juiste connectors gebruikt)

Comment

• Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

zou die speakers s gewoon op een eigen ampkanaal zetten,, dat dap en bruggen ben ik niet kapot van

Comment

• Flex
              • Dec 2006
              • 18

Originally posted by MacGyverSounds
              zou die speakers s gewoon op een eigen ampkanaal zetten,, dat dap en bruggen ben ik niet kapot van
              Zou de parallel-setting wel beter werken denk je?

Ik heb er ook aan zitten denken om ze gewoon beiden een kanaal te geven, echter is dit een tijdelijke oplossing voor waar normaal een enkele 18" sub staat. Dus er loopt maar één kabel die volledig is weggewerkt, er zomaar één bijleggen is erg lastig.

Comment

• laserguy
                • Jun 2003
                • 2755

Kijk als je twee gelijke, werkende luidsprekers in serie zet dan moeten ze gewoon allebei spelen. Is dit niet het geval dan staan ze gewoon niet in serie. Punt uit, de elektronica is hier keihard in. Toch maar eens kabels en connectoren te goei controleren?
                Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• HR Soundproductions
                  • Oct 2005
                  • 649

Originally posted by Flex
                  Zou de parallel-setting wel beter werken denk je?

Ik heb er ook aan zitten denken om ze gewoon beiden een kanaal te geven, echter is dit een tijdelijke oplossing voor waar normaal een enkele 18" sub staat. Dus er loopt maar één kabel die volledig is weggewerkt, er zomaar één bijleggen is erg lastig.
                  Om dingen uit te sluiten zul je iets moeten proberen... als is het maar voor tijdelijk. Als het in het verleden gewerkt heeft, is het raar dat het nu opeens niet meer werkt. Verder kun je de inderdaad de verbindingen ( stekkers en contra-stekkers) controleren of je kabels testen... en heel soms kan de goede oude vertrouwde multimeter ook nog hulp bieden.
                  Last edited by HR Soundproductions; 07-11-07, 10:31.

Comment

• Flex
                    • Dec 2006
                    • 18

Ja ik weet dat de elektronica daar hard in is.

Maar als een draadje of een connector los zou zijn dan zouden ze in serie beide niet moeten werken, want het circuit is onderbroken.

Maar iig, ik heb idd de oude vertrouwde multimeter erbij gepakt en één van de twee subs geeft nog maar 1,5 ohm ipv 4. Dus die is overleden ben ik bang.

Bedankt iig voor het advies hier.

Comment

• JeroenVDV
                      • Mar 2004
                      • 963

Maar iig, ik heb idd de oude vertrouwde multimeter erbij gepakt en één van de twee subs geeft nog maar 1,5 ohm ipv 4. Dus die is overleden ben ik bang.
                      Je kunt een driver niet zomaar doormeten op weerstand.

Comment

• jeroenw
                        • Dec 2003
                        • 216

Je kunt een driver niet zomaar doormeten op weerstand.
                        Je kunt een driver wel doormeten met een weerstandsmeting, dit zegt dan iets over de draad die in de driver zit, als deze onderbroken is dan zal hij heel hoogomig worden, als er een kortsluiting is zal de weerstand zakken tot nul
                        Alles hiertussen geeft aan dat er nog een geleidend iets is tussen je 2 contactpennen, wat dat is en wat je eraan hebt is een ander verhaal.
                        Ik heb wel eens gehad dat mn spoelen door zijn gebrand maar dan wel zo dat ik een sluiting veroorzaakte.
                        Meestal voel je dan ook wel als je op de conus duwt dat de draadjes van de spel los liggen en dus heen en weer schuurt...
                        Ik zou de speakers even 1 voor 1 aansluiten om te kijken welke het wel of niet doet
                        \"Kost een par centen maar dan hedduh ok wa!\"

Comment

• Flex
                          • Dec 2006
                          • 18

Ik zal het een en ander toelichten.

Ik heb hem idd op de aansluitingen van de luidspreker zelf doorgemeten. Ik wist van eerdere metingen al dat hier normaal een waarde van 3,7 uit komt. Dat er nu 1,5 stond zei mij al meer dan genoeg.

Verder gaf de andere luidspreker wel de "gewone" waarde van 3,7.

En ik heb ze natuurlijk los aangesloten en de kapotte driver deed weinig en kraakte niet zo mooi... :P Verder hoorde je losse dingetjes rondvliegen.

Het was erg duidelijk zeg maar.

Comment

• JeroenVDV
                            • Mar 2004
                            • 963

En ik heb ze natuurlijk los aangesloten en de kapotte driver deed weinig en kraakte niet zo mooi... :P Verder hoorde je losse dingetjes rondvliegen.

Het was erg duidelijk zeg maar.
                            Hoe kan het dan dat deze luidspreker eerst een keer wel werkte waarbij de ander niet werkte?

Comment

• Flex
                              • Dec 2006
                              • 18

Hoe kan het dan dat deze luidspreker eerst een keer wel werkte waarbij de ander niet werkte?
                              Hij werkt nu in principe ook nog, alleen niet zoals het hoort.

Comment

Working...